Net tijdens het verwisselen van mijn radio kwam ik erachter dat aan de passagierszijde voorin de vloerbedekking nat/vochtig is. Zeg maar ter hoogte van de voorkant van de deur en de a-stijl. Ik heb er al een paar dagen niet mee gerden maar het heeft natuurlijk wel geregend. Deurrubber aan zijn eind of zijn er andere mogelijke oorzaken. De a-stijl is voor zover ik kan zien niet verroest.
Deurrubber is een goede verdachte!
Bij mijn broers bx was er onder het rijden in een bui duidelijk te zien dat het water langs de rubber gewoon naar binnen liep
Als ie stilgestaan heeft kun je de onderkant wel uitsluiten. Je zou eens de binnenbekleding (plastic) van de voorruitstijl afpulken om er eens achter te kijken.
Gat in de paravanbak zou ook een mogelijkheid kunnen zijn en gemakkelijk te controleren.
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
marx-7 schreef:Deurrubber is een goede verdachte!
Bij mijn broers bx was er onder het rijden in een bui duidelijk te zien dat het water langs de rubber gewoon naar binnen liep
Als ie stilgestaan heeft kun je de onderkant wel uitsluiten. Je zou eens de binnenbekleding (plastic) van de voorruitstijl afpulken om er eens achter te kijken.
Gat in de paravanbak zou ook een mogelijkheid kunnen zijn en gemakkelijk te controleren.
Bij alle hydraulisch geveerde zwembaden die ik gehad heb was de afkitting van de voorruit hét probleem. Daar gaat makkelijk wat fout. Als de ruit een keer vervangen is zou ik maar goed zoeken. Soms is dat lastig, en is de kit gescheurd.
O ja, ook 1 keer een portierslurfje (rechtsvoor) gehad wat tussen het portier en het deurrubber zat.
Ich bin ein Breaker
O ja, ook 1 keer een portierslurfje (rechtsvoor) gehad wat tussen het portier en het deurrubber zat.
Heb ik ook eens gehad ja, erg fijn is dat!
Is ‘t geen koelvloeistof, die nattigheid?
Harm schreef:O ja, ook 1 keer een portierslurfje (rechtsvoor) gehad wat tussen het portier en het deurrubber zat.
Heb ik ook eens gehad ja, erg fijn is dat!
Is ‘t geen koelvloeistof, die nattigheid?
Ik kan zowat wel een hele checklist aanleggen uit eigen ervaring bedenk ik me nu; ik noemde een paar dingen maar heb al meer ellende meegemaakt in bijna 10 jaar BX-rijden (dit jaar vier ik het lustrum - weet nog niet hoe ).
Iets érg flauws wat me ook eens gebeurd is, is dat een reepje van de isolatiefolie die achter de deurbekleding zit tegen het verticale sluitstangetje aankwam. Laat nou net als het regent er een paar druppels water via dat stangetje naar beneden stromen en via de folie oversteken. Stom, ik had het beter af moeten werken na het vervangen van de portiersloten….
Overigens: bij voorruiten heb ik de volgende varianten meegemaakt:
- “slechte kit” (die poreus bleek te zijn omdat de hechting van de kit op zichzelf niet deugde)
- “slecht gehechte kit” (nieuwe kit op een te dik stuk oude kit geplakt waardoor het lekte)
- “niet goed gezette kit” (gewoon in stukken van de sponning geen kit, of de kit niet op de juiste plaats) meegemaakt.
NB: mocht dit tot een spoor leiden dan kun je het afplakken of van binnenuit volkitten: het raamrubber zit er min of meer “voor de sier” maar probeer het toch niet te verwijderen want er is geen weg terug; alleen even opwippen als het zo moet zijn. Trek je het eraf dan krijg je het er niet meer op.
Gescheurde slurfjes tussen portier en stijlen kunnen ook tot instromend water bij de A-stijl leiden trouwens (wel eens gezien bij iemand anders’ BX).
En de kachel of kachelkraan inderdaad; iets groenige vlekken onder of op de vloermatten bij de bijrijder verraden lekkage aldaar. Het ruikt ahgi wat zoetiger dan gewoon water, én normale waterlekkage geeft veel sneller een “natte honden lucht” dan koelvloeistof. Wel ruikt het dus “wat bijzonder” in de auto.
Ich bin ein Breaker
Of het koelvloeistof is kan ik niet ruiken/zien, het is vochtig er ligt geen plas ofzo. Je doelt op de kachelkraan ofzoiets? Zelf heb ik het vermoeden dat er regen naar binnen komt maar zeker weten doe ik het niet.
Aan de ruit te zien is het nog de originele ruit of iig een die er allang inzit(krasjes v/d ruitenwissers). Maar nu je het zegt…toen ik die (kleine, geen gaten) roestplekjes aan het behandelen was tussen de daklijsten en raamrubber in viel me op dat als ik het rubber iets optilde er wel vrij veel ruimte was tussen a-stijl en rubber (het rubber loopt een beetje rond terwijl de carrosserie hoekig is). Aan de andere kant was hier wat minder ruimte maar ook hier loopt het rubber rond. Zal dus wel horen. Toch even in de gaten houden…
Eerste verdachten:
- deurrubber
- raamrubber
- doorvoerrubber voor de bedrading in de deur
Nog aanvullingen?...
Ennuh cola is het zeker niet…
Schijnt morgn te gaan regenen dus hoef ik iig niet met emmers en slangen in de weer
mvbbx schreef:Of het koelvloeistof is kan ik niet ruiken/zien, het is vochtig er ligt geen plas ofzo. Je doelt op de kachelkraan ofzoiets? Zelf heb ik het vermoeden dat er regen naar binnen komt maar zeker weten doe ik het niet.
Aan de ruit te zien is het nog de originele ruit of iig een die er allang inzit(krasjes v/d ruitenwissers). Maar nu je het zegt…toen ik die (kleine, geen gaten) roestplekjes aan het behandelen was tussen de daklijsten en raamrubber in viel me op dat als ik het rubber iets optilde er wel vrij veel ruimte was tussen a-stijl en rubber (het rubber loopt een beetje rond terwijl de carrosserie hoekig is). Aan de andere kant was hier wat minder ruimte maar ook hier loopt het rubber rond. Zal dus wel horen. Toch even in de gaten houden…
Eerste verdachten:
- deurrubber
- raamrubber
- doorvoerrubber voor de bedrading in de deur
Nog aanvullingen?...
Ennuh cola is het zeker niet…
Schijnt morgn te gaan regenen dus hoef ik iig niet met emmers en slangen in de weer
Deurrubbers gaan praktisch nooit stuk; je moet ze af en toe met vaseline insmeren en dat is het dan wel. Bij een dubieus rubber is dat voldoende om ‘m weer een hele tijd goed te laten afdichten.
Van een orig. ruit kan de kit ook gaan lekken, door de ouderigheid, of door een rotplek in de sponning. Ruiten zitten nooit helemaal 100% recht in de sponning.
Krasjes op de ruit kun je afhankelijk van je route in een dag oplopen, daar hoeft ie niet oud voor te zijn hoor! Ik heb onlangs nog een niet-originele ruit laten vervangen die zowat ondoorzichtig geworden was.
Ich bin ein Breaker
Voorlopige conclusie: deurrubber.
Zoals je op foto 1 een kan zien is het een plek aan de onderkant van de deur.
Ik denk dat het rubber (ergens, misschien wel bovenaan) niet meer goed afdicht en dat er teveel water in het gootje komt(zie foto 2 bij mijn vinger) waardoor deze overloopt de auto in, aan de andere kant zit immers het rubber wat door de deur platgeduwd wordt.
Voorlopige oplossing is dan ook rubbers (ook gelijk van de andere deuren) schoonmaken en goed invetten. Waar kan ik dit het beste mee doen trouwens?
Hopelijk is het hiermee opgelost maar het zal met dit weer nog wel even duren voordat ik dit weet. De isolatiemat onder de vloerbedekking is ook een beetje nat en dat duurt wel ff voordat het droog is.
Iemand nog andere suggesties/mogelijke oorzaken aan de hand van de foto’s?
Tenslotte nog een pic van mijn nieuwe radio
Niet de kachelradiator lek?
Denk het niet, het komt volgens mij echt van de deurkant af. Bovendien was het onder en in het dashboard droog en stoffig.
mvbbx schreef:Denk het niet, het komt volgens mij echt van de deurkant af. Bovendien was het onder en in het dashboard droog en stoffig.
Het water komt onder de rubberachtige bekleding van het schutbord door, als de voorruit lek is. Dan blijft het achter de dash dus droog + stoffig. Haal de vloerbedekking eruit als je het niet 1-2-3 vindt anders kom je er nooit achter.
NB: het kan ook van achter af komen, of, als je zo’n onzalig zonnedak hebt, van boven.
Ich bin ein Breaker
Als je een elektrisch dak hebt, kijk dan eens of deze afvoerdarmpjes niet verstopt zitten. Als het regent moet het water langs je open dak weg kunnen lopen, als dit niet kan dan loopt het via je A-stijlen naar beneden en is je vloer nat.
Deze darmpjes kan je gemakkelijk uitblazen (compressor) als je de achterlichten verwijderd dan zie je ze zo.
Hopelijk kan dit je helpen.
Nee ik heb geen open dakje. Soms vind ik dat wel jammer maar nu even niet, scheelt weer (alhoewel de oplossing dan nu wel voor de hand zou liggen )
Je zegt dat het vochtig is en niet nat…..pak de fohn van vriendin of ma en maak het droog, zal niet zolang duren. Met deze weesrvoorspelling weet je snel genoeg of de deurrubber de boosdoener is
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
marx-7 schreef:Je zegt dat het vochtig is en niet nat…..pak de fohn van vriendin of ma en maak het droog, zal niet zolang duren. Met deze weesrvoorspelling weet je snel genoeg of de deurrubber de boosdoener is
Kan ook nog een achterdeurrubber zijn wilde ik maar gezegd hebben; voel ook of de achtermatten nog droog zijn van onder(!)
Ich bin ein Breaker
Nee het is alleen bij de voordeur nat. Heb net nog gekeken en het was aardig droog (gister deurrubbers schoongemaakt en ingevet). Ook stond er zo goed als geen water in het geultje bij mijn vinger (foto 2) Hopelijk was het idd de deurrubber en ben ik er nu weer voorlopig vanaf. Zo niet dan gaan we het raamrubber eens grondiger inspecteren…