Totaal aantal Berichten: 223
Geregistreerd: 22-02-2007
- C5 1.8i Differance2
- C4 (2004-heden) 1.6 VTR+ Coupé
- C3 1.6 eHDI Collection
- C3 1.2 Puretech Feel Edition
In de Xm is zowel de 2.1 TD 12v (XUD11BTF) als de 2.5 TD 12V (DK5ATE) motor geleverd. Nu vraag ik me af wat nu (afgezien de cilinderinhoud, het vermogen en het koppel) andere verschillen zijn. Is het 2.5 blok verder gelijk aan een 2.1, of zitten er grote verschillen in?
Zou het theoretisch ook mogelijk zijn dit blok bijvoorbeeld in een Xantia te hangen?
Pieter
Huidige
Citroën C5 2.0 Berline Linge Prestige 2001 grijs
Citroën C3 1.2 PureTech S&S Feel Edition 2020 zwart/wit
Vorige
Citroën Xantia Berline 2.0 16v SX 1997 wit
Citroën Xantia Break 1.8i 16V 2000 grijs
Citroën C5 1.8 Berline Differance2 2003 grijs
Citroën C4 1.6 Coupé VTR+ 2005 grijs
Citroën C3 1.6 e-HDi Collection 2012 Antraciet
Citroën C5 1.8 Berline Differance2 2004 zwart
Ja, dat zijn de eigenschappen, maar daar heeft xantippe volgens mij weinig aan .
Hij wil weten of het in een Xantia past of niet. Daarvoor is bijv. de afmeting van het onderblok en de inlaat/uitlaatspruitstuk van belang
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Re: Verschillen 2.1 TD 12v DK5ATE en XUD11BTF 2.5 TD 12v
Xantippe schreef:In de Xm is zowel de 2.1 TD 12v (XUD11BTF) als de 2.5 TD 12V (DK5ATE) motor geleverd. Nu vraag ik me af wat nu (afgezien de cilinderinhoud, het vermogen en het koppel) andere verschillen zijn.
Is het 2.5 blok verder gelijk aan een 2.1, of zitten er grote verschillen in?
Grote verschil: het is geen XUD motor. Daarbij zal een boring van 92mm onder de kap van een Xant vermoedelijk niet passen en is het toegenomen gewicht ‘killing’ (er zit tussen de Xm 2.1 en 2.5 een verschil van ongeveer 100 kilo bij gelijke uitrusting). Verder is het geen betrouwbaarheidswonder alhoewel dat met een modificatie die later is uitgevoerd al beter werd.
M.a.w.: beter een 406/C5 2.2 HDi sloper zoeken t.b.v. omlepelen.
Totaal aantal Berichten: 6316
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
De 2.5 diesel past al nauwelijks in het motorruim van een XM, de motorruimte zit echt strak tot aan de motorkap gevuld.
Groet,
L
Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
het is inderdaad gewoon een heel andere motor er is volgens mij nix gelijk de 2.5 heeft ook balansassen .
alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
De 2.5 past niet in een xantia, terwijl de 2.1 turbo D12 wel in de xantia geleverd is
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Kom ik weer natuurlijk met m’n…. ‘de turbodruk kan best een stukje omhoog’ .
Ik weet dat mensen dat 2.1td blok in een peugeot 205 hebben lopen op 1.4 bar turbodruk ik dacht dat de eigenaar het op 140pk inschatte… en als je toch bereid bent om zo ingrijpend aan de slag te gaan, kan je ook gewoon de 2.1 td een beetje meer geven… de 2.1 zit op 110pk/245Nm en de 2.5 op 131/285Nm….
Als je in de gewoonte bent een beetje voor je motor te zorgen en eerst warm te rijden e.d, lijkt het mij eigenlijk wel dat die 131/285 prestaties goed uit een 2.1 td te halen moeten zijn.
Maar, behalve dit, mijn standaard verhaal over ‘meer turbodruk’ heb ik geen nuttig antwoord op je vraag…
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!