Binnenkort wil mijn zoon een auto gaan kopen om naar zijn stage adres toe te gaan rijden. Je begrijpt het al budget beperkt en bereid eventueel met mij reparaties te doen. Het liefst zou hij een 16v gti willen kopen. Deze zijn schaars weten jullie iets over de betrouwbaarheid ed ? Punten waarop je moet letten.
Of kan hij beter naar een BX gti 8v uitlijken , worden wat vaker aangeboden ?
Graag jullie tips en aankoopadvies
tsja, ik denk maar zo, waarom een 8v als je een 16v kan hebben, naar mijn idee blijft een 8v een “net niet” auto.
Voor het brandstof verbruik hoef je het ook niet te laten, dit zal hetzelfde zijn als wordt in het foldertje zelfs gesproken dat de 16v zuiniger is…dit doe je echter weer gauw teniet door hard te gaan rijden.
echt specifieke punten van de gti of 16v ken ik niet…
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Simpele Ziel schreef:tsja, ik denk maar zo, waarom een 8v als je een 16v kan hebben, naar mijn idee blijft een 8v een “net niet” auto.
Ook al ben je moderator en verwijder je dit bericht waarschijnlijk, het lijkt mij verstandig om eens wat zinnigs uit te kramen, dit gaat nergens over….
Een BX gti 8v is een hele fijne auto, qua motor minder bewerkelijk als een 16v, er zijn een heleboel BX-en gti te koop, vaak in hele mooie staat, kijk maar eens op
Omdat het budgettair ook moet lukken lijkt mij dit de beste optie, een 16v is vaak prijziger en zijn veel schaarser, de 16v’s die ik bekeken heb waren over het algemeen in redelijke staat en toch duur, een 16v die helemaal goed is betaal je zo 2500 euro voor, een BXgti al vanaf 750.
Mijn advies is ga goed surfen en auto’s bekijken alvorens je een keuze maakt, neem desnoods een kenner mee die iets zinnigs kan zeggen over de staat van de auto!
Succes
Emiel
Over onzin gesproken, waarom zou ik dat bericht verwijderen?
Wat ik wil zeggen is dat er een bepaalde angst is voor 16v’s, waar dta vandaan komt weet ik maar het is duidelijk aanwezig…van een gti van 750 verwacht ik ook duidelijk minder dan van een 16v van 2500 euro…
ervanuitgaande dat we het hebben over mk1’s (naamswijziging van bx 1.9 gti 16v naar bx 16valve(mk2) moet ik de eerste van boven de 2 mille tegen komen…
welk stuk onderhoud is dan duurder bij een 16v dan bij een gewone gti?
er worden soms ook prima 16v’s aangeboden voor 500 euro hoor
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
BX19trs schreef:Simpele Ziel schreef:tsja, ik denk maar zo, waarom een 8v als je een 16v kan hebben, naar mijn idee blijft een 8v een “net niet” auto.
Ook al ben je moderator en verwijder je dit bericht waarschijnlijk, het lijkt mij verstandig om eens wat zinnigs uit te kramen, dit gaat nergens over….
Een BX gti 8v is een hele fijne auto, qua motor minder bewerkelijk als een 16v, er zijn een heleboel BX-en gti te koop, vaak in hele mooie staat, kijk maar eens op
Omdat het budgettair ook moet lukken lijkt mij dit de beste optie, een 16v is vaak prijziger en zijn veel schaarser, de 16v’s die ik bekeken heb waren over het algemeen in redelijke staat en toch duur, een 16v die helemaal goed is betaal je zo 2500 euro voor, een BXgti al vanaf 750.Mijn advies is ga goed surfen en auto’s bekijken alvorens je een keuze maakt, neem desnoods een kenner mee die iets zinnigs kan zeggen over de staat van de auto!
Succes
Emiel
Precies, ik koop GTi 8V’s voor ongeveer 250 euro. Dan zit er vaak wel een kleine reparatie aan vast, maar met kosten en al heb je voor 300 - 350 een harstikke leuke auto.
Enne, net je rijbewijs en gelijk een 16V? Lijkt me niet wat. Eigenlijk is een 8v dan al te snel.
Zoek anders eens naar een 16/ 19 TZi. Die zijn [bijna] even luxe als een GTi, maar met een iets lichtere motor. Al doet een 19TZi niet veel onder voor een GTi 8v.
Ikzelf heb heel veel [race]plezier aan mijn GTi 8v gehad. Voor een beginnend automobilist zeker een snelle wagen. Die 122 pk gaan niet snel vervelen…[zeker niet als je een diesel lesauto gewend bent ha ha]
Maarre, om niet te verzanden is een voor en tegen discussie: Voor de toepassing die de TS heeft , lijkt mij dat een 16TZi al volstaat.
Test
mja, die 160pk van de 16v vervelen me nu al..en inderdaad al ruim 4 maanden in het bezit van een rijbewijs…
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
BX19trs schreef:Simpele Ziel schreef:tsja, ik denk maar zo, waarom een 8v als je een 16v kan hebben, naar mijn idee blijft een 8v een “net niet” auto.
Ook al ben je moderator en verwijder je dit bericht waarschijnlijk, het lijkt mij verstandig om eens wat zinnigs uit te kramen, dit gaat nergens over….
Een BX gti 8v is een hele fijne auto, qua motor minder bewerkelijk als een 16v, er zijn een heleboel BX-en gti te koop, vaak in hele mooie staat, kijk maar eens op
Omdat het budgettair ook moet lukken lijkt mij dit de beste optie, een 16v is vaak prijziger en zijn veel schaarser, de 16v’s die ik bekeken heb waren over het algemeen in redelijke staat en toch duur, een 16v die helemaal goed is betaal je zo 2500 euro voor, een BXgti al vanaf 750.Mijn advies is ga goed surfen en auto’s bekijken alvorens je een keuze maakt, neem desnoods een kenner mee die iets zinnigs kan zeggen over de staat van de auto!
Succes
Emiel
Het spijt me echt heel erg maar ik ben het met Emiel eens. Een GTI 8 v “net niet”. Kijk ook even naar de vraag en de vraag steller. Het gaat om een klein budget. Dan ben je naar mijn idee erg goed af met een GTI 8v. Het zou zelf een aanrader zijn in plaats van een 16V.
Zoals ik ook al zei vind ik dit als 16v eigenaar klinklare onzin…welke extra kosten brengt een 16v met zich mee dan?
dat je 98 moet tanken? als je even kijkt waar je tankt hoeft dat niet duurder te zijn…
Gister zelf gemerkt: ik heb getankt in het centrum voor 1.43 per liter(98), een vriend van mij tankte 95 voor 1.49 aan de snelweg…
Edit: begrijp me niet verkeerd, maar ik heb zelf een 16v die momenteel te koop staat en al dat gezeur over “die dure 16v” komt me een beetje de neus uit…
Uiteindelijk gaan de meeste toch hogerop, begonnen bij een 14, die na een tijdje te langzaam was en eindingen dan vaan bij een 19tzi, gti 8v of 16v. Ik heb de 16v gekocht nog voordat ik het roze papiertje had en heb dus een paar stappen overgeslagen, iets wat me nu nog steeds niet is tegen gevallen…
Excuses aan de mensen die in het bezit zijn van een 8v, wil jullie niet op de tenen trappen….
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Thijsvandebles schreef:Precies, ik koop GTi 8V’s voor ongeveer 250 euro. Dan zit er vaak wel een kleine reparatie aan vast, maar met kosten en al heb je voor 300 - 350 een harstikke leuke auto.
Enne, net je rijbewijs en gelijk een 16V? Lijkt me niet wat. Eigenlijk is een 8v dan al te snel.
Zoek anders eens naar een 16/ 19 TZi. Die zijn [bijna] even luxe als een GTi, maar met een iets lichtere motor. Al doet een 19TZi niet veel onder voor een GTi 8v.
............
Maarre, om niet te verzanden is een voor en tegen discussie: Voor de toepassing die de TS heeft , lijkt mij dat een 16TZi al volstaat.
Ben het helemaal met Thijs eens !
Mijn zoon (Renz) kocht 4 jaar geleden mijn (tijdelijke) BX 1.4 (basis 4 versnellingen) en heeft daar in 8 maanden tijd mee naar de kazerne heen en weer gereden…totdat hij zijn eerste Xantia D kocht.
Ikzelf heb behalve die ene 1.4 ook nog een 1.6 Chic gehad en onlangs de 1.9 TZI…..een waar scheurijzer kan ik zeggen, zeker voor een jonge knul.
En zowel de 1.6 als 1.9 TZI hebben stuurbekrachtiging, electr ramen en CV met AB….dus wat wil je nog meer.
een 1.4 of 1.6 vplstaat al een 1.9 is helemaal niet ndig en bovendien zal ik eerst eens kijken of je die wel kan verzekeren veel maatschappijen doe het niet
die laatste paar pk’s erbij jongeren van nu zullen een 1.6 niet echt een scheurijzer noemen bram
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Ik zou zelfs durven zeggen dat je in zo een geval beter een turbodiesel koopt die zijn ook vlot, gemakkelijker te verzekeren (in BE toch) verbruik is ook goedkoper.
Is ook mijn eerste auto geweest en ik kan zeggen het volstaat zeker.
IkKe schreef:Ik zou zelfs durven zeggen dat je in zo een geval beter een turbodiesel koopt die zijn ook vlot, gemakkelijker te verzekeren (in BE toch) verbruik is ook goedkoper.
Is ook mijn eerste auto geweest en ik kan zeggen het volstaat zeker.
vergeet de wegenbelasting in nederland niet
bovendien kan je voor het geld van een goede turbo diesel ook een mooie 16v kopen…, nou ik wist het wel hoor….
nouja, eigenlijk niet trouwens, gezien de km’s die ik maak en het voor mij fijne karakter van een diesel motor in het algemeen zou ik wel voor de turbo d gaan…
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Simpele Ziel schreef:die laatste paar pk’s erbij jongeren van nu zullen een 1.6 niet echt een scheurijzer noemen bram
Wel goed lezen WAT ik schrijf, Nico :
...en onlangs de 1.9 TZI…..een waar scheurijzer kan ik zeggen, zeker voor een jonge knul.
En topicstarter schreef ook :
Je begrijpt het al budget beperkt
....dus een diesel zal wel geen optie zijn neem ik aan vanwege de WB en verzkeringskosten.
mja, goed, heb je gelijk in, een TZi kan ook goed meekomen gezien de prestatie’s die WYD ermee leverde
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI