Het lijkt me dat de TS vooral een goedkoop hok wil en ‘m net zo hard weer dumpt of naar de sloop douwt als ie niet meer naar stage hoeft?
In dat geval vind ik een gti weer zonde…
Een GTi 8v is volgens mij als katloos minstens net zo fijn als een 16v mk.2 . misschien zelfs wel fijner doordat ie niet die typische hoogtoerigheid heeft van een 16v.
Bovendien moet je de 16v’s met een lantaarntje zoeken….
@SZ:
Jouw 16v heb je gewoon veel mazzel mee, in al die tijd dat je ‘m hebt, was het enige probleem dat achterlicht? Het kan allemaal veel erger, kijk maar naar Eric Vertogen. Krukaspullies die specifiek voor een 16v zijn, en allerlei andere onderdelen die niet uitwisselbaar zijn met andere BXen. Zelfs dingen als draagarmen zijn anders door de ABS.
16v rijden kan dus veel duurder uitpakken dan 8v rijden.
Hint, er zijn ook 8v’s met abs bovendien zijn de draagarmen van een bx uitwisselbaar met die van een Xant, die bijna altijd wel abs hebben…
Maar inderdaad, het enige dat ik heb gehad was de stekker bij de accu(wat elke bx heeft) die loszat en de stekker bij de achterlichten die ik zelf los getrokken had bij het vernieuwen van een lampje…
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Hint, er zijn ook 8v’s met abs
Er zijn ook tzd’s met ABS…. maar ook die moet je met een lantaartje zoeken.
Maar inderdaad, het enige dat ik heb gehad was de stekker bij de accu(wat elke bx heeft) die loszat en de stekker bij de achterlichten die ik zelf los getrokken had bij het vernieuwen van een lampje…
Dat bedoel ik, je hebt gewoon ontzettend mazzel met dat ding!
Goedkoop BX16V rijden kan alleen maar als je en geluk hebt en weinig kilometers rijdt en voor een beperkte tijd. Op een gegeven moment kom je er niet meer onderuit en dien je onderhoud te plegen aan de BX16V.
Specifieke onderdelen van een BX16V zijn duurder, denk maar aan het ABS-systeem of gewoon iets simpels als een verdeelkap. Dit zijn al duurdere onderdelen dan van een ‘gewone’ BX.
Verder heb ik voordat ik BX16V heb gereden, ruim 3,5 ton gereden in een BX19TZi en dat rijdt heerlijk. Snelheid voldoende, zeker voor een beginnend automobilist.
@SZ
Ik begrijp niet dat je zo reageert terwijl je al vaker hebt aangegeven dat je heel vaak het ABS hebt nodig gehad. Een 16V is een snelle auto en eigenlijk een te snelle auto voor een beginnend automobilist.
En zoals ik al aangaf is het onderhoud echt duurder. Zelfs ADAL’s laten vervangen is duurder vanwege het ABS-systeem.
Simpele Ziel schreef:Hint, er zijn ook 8v’s met abs bovendien zijn de draagarmen van een bx uitwisselbaar met die van een Xant, die bijna altijd wel abs hebben…
Klakkeloos overzetten kan niet zo maar. Je spoorbreedte zal veranderen en of je dat wilt?
ABS heb je alleen nodig als je het hebt, zoals ik ook al in het ABS topic schreef, je gaat ernaar rijden…
kort door de bocht: een bx 14 voldoet ook prima, je komt van a naar b en is net zo comfi als welke andere bx…
en dat je met een 16 of 19 harder gaat rijden, tsja, logisch toch?
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Eric Vertogen schreef:@SZ
Ik begrijp niet dat je zo reageert terwijl je al vaker hebt aangegeven dat je heel vaak het ABS hebt nodig gehad. Een 16V is een snelle auto en eigenlijk een te snelle auto voor een beginnend automobilist.
En zoals ik al aangaf is het onderhoud echt duurder. Zelfs ADAL’s laten vervangen is duurder vanwege het ABS-systeem.
Ook hier ben ik het mee eens…Nico wil toch niet voor niks zijn 16V alweer kwijt ?
sorry Bram, maar dat staat er even buiten, het is niet de snelheid die het hem doet, maar 50k+ is niet tof in een 16v jij rijdt ten slotte ook niet voor niets in een diesel toch Bram?
Bovendien ben ik toch al niet zoals de gemiddelde tiener in NL, ken maar weinig leeftijdsgenoten die radio 4 luisteren en fan zijn van ub40 en dire straits
V.w.b. ADAL’s, uurtje extra werk met ABS, ga je ook echt kapot aan als het tegenzit zit het tegen, daar heb je geen ABS systeem voor nodig…
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Simpele Ziel schreef:sorry Bram, maar dat staat er even buiten, het is niet de snelheid die het hem doet, maar 50k+ is niet tof in een 16v jij rijdt ten slotte ook niet voor niets in een diesel toch Bram?
Bovendien ben ik toch al niet zoals de gemiddelde tiener in NL, ken maar weinig leeftijdsgenoten die radio 4 luisteren en fan zijn van ub40 en dire straits
hier is er 1 maar wat is radio 4
Simpele Ziel schreef:Zoals ik ook al zei vind ik dit als 16v eigenaar klinklare onzin…welke extra kosten brengt een 16v met zich mee dan?
dat je 98 moet tanken? als je even kijkt waar je tankt hoeft dat niet duurder te zijn…
Gister zelf gemerkt: ik heb getankt in het centrum voor 1.43 per liter(98), een vriend van mij tankte 95 voor 1.49 aan de snelweg…
Als die vriend van je daar dan ook had getankt was hij alsnog goedkoper geweest…...Vergelijking klopt niet helemaal…...
Als de realiteit er niet zou zijn, zou de wereld er heel anders uit zien
maar dat deed hij niet en uiteindelijk is hij toch duurder uit… theoretisch gezien heb jij gelijk, praktisch gezien heb ik gelijk
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
1/ ik lees 16 V tegen 8 V.
2/ ik lees adals verv veel duurder bij ABS tegen zonder.
djees, waar hebben we het over.
een 8V heeft lekker power onderin ,dus vanaf de 1500 rpm, is er al trekkracht.
de 16V trekt pas aan vanaf de 3700 rpm.
dus vergt een redelijk hoog toerental om vlot door te rijden, dat staat wederom voor een hoger brandstof verbruik.
als hij eenmaal aan het trekken is, trekt hij wel harder door dan de 8 V.
het is dus geheel eigen keus,,
ik rijd graag laag in de toeren,, en benut het koppel ten volle.
ben je wat vlotter van rijden, en houd je van ff door sprinten, dan is de 16 V jou auto(motor).
het verhaal ABS en adals vervangen.
het behelst 2 boutjes ,2 sensoren , en dus een extra draadje.
verder is het kul dat een ABS het wisselen van achterdraagarmlagers extra duurder maakt.
heb je er problemen mee, de wup wisselt ze nog steeds binnen een uurtje a anderhalf.
beide zijde…
greets wupke:die met of zonder ABS de moeite van de discus niet waard vind, en de 8V tegen de 16 V een keuze an zich vind..
ik denk dat we nu wel weer genoeg gedramd hebben, laten we eens wachten op een reactie van de TS
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Om dit topic niet verder te vervuilen stel ik voor de discussie te staken.
Het is duidelijk dat er genoeg voor en tegens zijn v.w.b. het aabschaffen van een al dan niet snelle / luxe BX voor woon / stage verkeer.
Dat er aan een 16V meer kosten zitten dan aan een 16TZi moge duidelijk zijn. En dat baseer ik niet op het enkele massel-geval van Nico, en ook niet op de pech die Eric altijd heeft, maar gewoon omdat ik weet wat er meer slijt aan zo’n oto.
HINT: Ik heb nog een BX chic in de aanbieding…..1600 motor, alles electrisch, open dakje enzo…..
Test
Thijsvandebles schreef:
HINT: Ik heb nog een BX chic in de aanbieding…..1600 motor, alles electrisch, open dakje enzo…..
Hint 2: ik heb nog een BX 16v in de aanbieding…...
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI