Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
deze morgen om 6 uur naar AMBAZAC in de HAUTE-VIENNE vertrokken.
Ligt onder Limoges en geen rekening gehouden met het verlengde week-end!! dus aan de eerste peage heb ik meteen al een half uur mogen aanschuiven!
Maar bon ,soit.
Ik ben ginder aangekomen om 15u30 na 734 km te hebben gereden in mieserige regen (hoogst toegelaten snelheid dus 110 km/uur)en werd er vriendelijk onthaald door de eigenaar,dokter Olivier Chaumeil! eerst een koffie gedronken en dan op inspectie toer!
Om te beginnen:
gans de buitenkant nagezien maar ik kon geen plekje roest bespeuren!
dan in de kofferbak en in het interieur waren al de losmaakbare matten verdwenen,waardoor ik het plaatwerk en het gerestaureerde chassis ook op geen roest kon bespeuren!!
dan zitten er rondom nieuwe remmen de versnellingsbak is gerevisseerd + een nieuwe koppeling,maaar… dan….
De motor is ook gerevisseerd,maar met originele stukken van een Parijse citroën dealer,die als men gestopt is met het maken van SM’s,zogoed als al de wisselstukken stock heeft opgekocht,en er nu groot geld mee verdiend!
Dus dit wil zeggen: de primaire ketting is nogsteeds de originele.
De 2 distributie kettingen zijn vervangen door originele.
De kleppen zijn ook vervangen door originele dus met natrium gevulde, waar de eigenaar en zijn garagist mij verzekerde dat deze motor hierdoor weer goed was voor nog eens 100.000 km!
De cylinderkop pakkingen zijn vernieuwd en gevlakt.
Dan zijn de bougies vervangen en de plaatjes en nog een boel dingen waaronder de oliepomp! de bollen de regelaars enz…
olieverbruik= een liter op 3000 km?? normaal of niet?
voor de rest geen lekken te bespeuren bij koude motor en ook niet bij warme motor.
En dan de testrit van wel 50 km:
amaaai!! wat is me dat een motortje zeg!! soepel in elke versnelling en trekken dat je met je rug in de zetels getrokken word
De eigenaar hield zich stevig vast toen het mijn beurt was om te rijden!!
Hij was verschrikkelijk bang,omdat ik nogal te keer ging met de SM eens de motor goed warm stond!! hij wist namelijk niet dat mijn vader en ik vroeger nog aan autocross hadden gedaan,waarbij ik ook heel wat rij en slipervaring heb opgedaan!
de motor gaat vlot in iedere versnelling naar 5500 rpm schakeld heel soepel en ook terugschakelen gaat goed en is goed gesynchroniseerd.ik mocht even op de snelweg rijden waar ik het karretje tot 200 km/uur heb gekregen!! de eigenaar zag ondertussen zowat groen!
uiteindelijk een zeer goed onderhouden SM die ik mij dan ook waarschijnlijk ga aanschaffen als mijn lening word goed gekeurd.
minpunten:
de stuurbekrachtiging moet je ook gewoon zijn want het minste dat je er aan beweegt,draaien de wielen serieus om het stuur draait maar 2 toeren van aanslag tot aanslag
Dan: radio werkt niet,maar heb mij van de domme gelaten,omdat ik denk te weten wat er scheelt!!
er zijn 2 stik naden van de zetel van de chauffeur los en achter ook een lichtjes,maar dat valt wel te naaien met de hand!!
Er gingen een paar lampjes niet,maar deze zullen vervangen worden door de garagist van de eigenaar,want hij moet toch naar de technische controle ginds!!
dan, de uitlaat is goed van aan de motor tot en met de eerste pot! dan is er een gaatje in de rechtse buis wat ik door een manchet te plaatsen,wel dicht krijg en de linker achterste pot is ook gescheurd!! maar valt ook wel met enig plaatwerk wel bij te lassen!!
DAN DE PRIJS: die heb ik kunnen laten zakken naar € 11.500 wat ik op zich, de wagen nog wel waard acht aangezien zijn kraakloos plaatwerk,lak chroom en lichten rondom +onderstel en de vele revisies die ik op factuur gezien heb voor een totaal bedrag van in de tijd zijnde franse frank ter waarde van 28.000 FR franken!! dus….
als maandag de lening word goegekeurd,dan ga ik er waarschijnlijk op 3 juni om
één vraag rijst er hierbij: nl. ik dacht aan een demonteerbare trekhaak te laten monteren op mijn C5 en dan voor een dag een trailer te gaan huren waar men wagens mee transporteerd,maar de eigenaar beweerde dat ik er met mijn B rijbewijs ,niet zou mogen mee rijden aangezien het totale gewicht van mijn C5+ de trailer en de SM meer dan 3,5 ton zou bedragen!! weet hier iemand raad over?? natuurlijk schelen de wetten in elk land dan ook weer eens nog. zo verdere bevindingen zal ik laten weten als’t god belieft mocht ik haar hebben!! en uiteraard ook fotomateriaal
Je hebt een “BE” rijbewijs nodig.
Kijk ook eens naar het gewicht dat je C5 mag trekken! (om in orde te zijn)
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Hebben ze ook een hydrauliasche kettingspanner gemonteerd? Is er een LANGERE oliepomp as in gegaan?
De originele kettingen gaan maar max 60.000 km mee!! En elke 10.000 stellen!
De natriumgevulde kleppen zijn ok als je veel rijdt. Niet langer dan een halfjaar stilzetten!
Verder is 1 liter op de 3000 km aan de hoge kant qua olie verbruik.
In totaliteit geen onaardige koop zou ik denken!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
De stuurbekrachtiging een minpunt? Tsskkkk…. Als je DiRaVi eenmaal gewent bent wil je niks anders meer!
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
T(h)ijs schreef:De stuurbekrachtiging een minpunt? Tsskkkk…. Als je DiRaVi eenmaal gewent bent wil je niks anders meer!
Dank je thijs.. ik wilde em niet inkoppen…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
citrods schreef:Je hebt een “BE” rijbewijs nodig.
Kijk ook eens naar het gewicht dat je C5 mag trekken! (om in orde te zijn)
In nederland moet je zodra je boven de 3500 komt een C rijbewijs hebben. Met een beetje google’n kwam ik op het bivv terecht en lijkt het in belgie ook zo te zijn.
Caroline81 schreef:citrods schreef:Je hebt een “BE” rijbewijs nodig.
Kijk ook eens naar het gewicht dat je C5 mag trekken! (om in orde te zijn)In nederland moet je zodra je boven de 3500 komt een C rijbewijs hebben. Met een beetje google’n kwam ik op het bivv terecht en lijkt het in belgie ook zo te zijn.
dit is niet zo voor een wagen/aanhanger combinatie. Rijbewijs “B” voor de trekker (onder de 3,5 ton) en “+E” voor de aanhanger (boven de 750? kg). Rijbewijs C is voor voertuigen boven 3,5 ton (vrachtwagens) en CE voor vrachtwagens met aanhanger.
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
goh, ik ben gelukkig niet de enige die een lening aanvraagt voor z’n droomwagen… Bij mij is t dan weliswaar een XM, en de lening heb ik tot mn verbazing gekregen, alleen twijfel ik nog steeds of ik t moet doen of niet…
In jouw geval, lijkt me een eerlijke verkoper/wagen, dus gaan voor die banaan!
Ff met de trein naar Frankrijk is geen optie?
Als je een trailer kan huren, kan je ook wel een chauffeur huren
d’r is vast wel een gek te vinden…als ik een groot rijbewijs zou hebben, zou ik het zo doen. We moeten allemaal ons steentje bijdragen om de Sm te bewaren voor liefhebbers.
Voor de Nederlanders weet ook nog wel een trucje, vraag een kenteken aan, en bel de ANWB dat je met panne staat, die brengen je wel thuis op een auto-ambulance
Is het huren van een autoambulance trouwens geen optie of zit het treingewicht dan ook boven de 3500kg?
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
eviltwin schreef:Als je een trailer kan huren, kan je ook wel een chauffeur huren
d’r is vast wel een gek te vinden…als ik een groot rijbewijs zou hebben, zou ik het zo doen. We moeten allemaal ons steentje bijdragen om de Sm te bewaren voor liefhebbers.
Voor de Nederlanders weet ook nog wel een trucje, vraag een kenteken aan, en bel de ANWB dat je met panne staat, die brengen je wel thuis op een auto-ambulance
Is het huren van een autoambulance trouwens geen optie of zit het treingewicht dan ook boven de 3500kg?
dat zal er zekers en vast boven zitten!!
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
citrods schreef:Je hebt een “BE” rijbewijs nodig.
Kijk ook eens naar het gewicht dat je C5 mag trekken! (om in orde te zijn)
mijne C5 mag volgens de specs 1700 kg geremd trekken dus de SM weegt +- 1500 kg en de meeste trailers 500 à 600 kg.
Dus das er goed over zeker??
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
eviltwin schreef:
Voor de Nederlanders weet ook nog wel een trucje, vraag een kenteken aan, en bel de ANWB dat je met panne staat, die brengen je wel thuis op een auto-ambulance
Mits RKB aanwezig….
Maareh…. zou daarom mijn premie zo hoog zijn?
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
citrods schreef:Je hebt een “BE” rijbewijs nodig.
Kijk ook eens naar het gewicht dat je C5 mag trekken! (om in orde te zijn)
mijn rijbewijs is een B, dateert van ‘82 en er staat op dat ik mag rijden met een voertuig tot 3,5 ton en ook hetzelfd voertuig met een lichte aanhangwagen!! wat is licht???
blooper1963 schreef:citrods schreef:Je hebt een “BE” rijbewijs nodig.
Kijk ook eens naar het gewicht dat je C5 mag trekken! (om in orde te zijn)mijne C5 mag volgens de specs 1700 kg geremd trekken dus de SM weegt +- 1500 kg en de meeste trailers 500 à 600 kg.
Dus das er goed over zeker??
Voor de wet mag dit niet. Als ze je onderweg tegenhouden en je moet op een weegbrug heb je een probleem. Betekent: alles achterlaten en ander vervoer regelen.
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
ieksEmmu schreef:goh, ik ben gelukkig niet de enige die een lening aanvraagt voor z’n droomwagen… Bij mij is t dan weliswaar een XM, en de lening heb ik tot mn verbazing gekregen, alleen twijfel ik nog steeds of ik t moet doen of niet…
In jouw geval, lijkt me een eerlijke verkoper/wagen, dus gaan voor die banaan!
Ff met de trein naar Frankrijk is geen optie?
stelde de eigenaar ook voor! om de TGV te nemen maar dan moet ik de 700 km afleggen met de SM en als je mijn verhaal gelezen hebt toen ik mijn DS had opgehaald in Friesland:DIT WIL IK GEEN 2 KEER MEER MEEMAKEN!!! + dat er 90 liter benzine in gaat en ik vermoedelik volgens de eigenaar er 2 en een halve tank zal doordraaien!! ruw geschat zo’ n 225 liter octaan 98 benzine+ aditief aan een gemiddelde prijs van € 1,600 in frankrijk,dan heb ik al vlug om € 360 benzine zonder de aditieven er bij te rekenen!! als ik met de C5 zou gaan + trailer dan heb ik met een tank en een half genoeg!! en dit kost mij slechts € 100!! wel een verschil vind ik! + dat ik met de SM een groter risico loop om in panne te vallen!!