Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Ik heb de grootste moeite om een schema te vinden van het motormanagement van de BX 19 TZI en Routiere. In de Vraagbaak staat niks en op internet faal ik tot nu toe ook.
Daarnaast zou ik eens willen praten met iemand die een boordcomputer in zijn/haar type 3 heeft zitten.
Hebbie tijd?
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Re: DDZ (Solex/Bendix 1B) elektrisch schema & vraag over
Alcyone schreef:Ik heb de grootste moeite om een schema te vinden van het motormanagement van de BX 19 TZI en Routiere. In de Vraagbaak staat niks en op internet faal ik tot nu toe ook.
Daarnaast zou ik eens willen praten met iemand die een boordcomputer in zijn/haar type 3 heeft zitten.
Hebbie tijd?
Ik dacht dat Eric Vertogen op zijn website een aantal zaken over deze systemen had staan, maar zijn site (http://www.citroworld.tk) lijkt nu even uit de lucht.
Ik dacht dat Eric gelijk ook één van de weinige bezitters van een BC in een type3 was, maar dat kan ik mis hebben.
Ich bin ein Breaker
Re: DDZ (Solex/Bendix 1B) elektrisch schema & vraag over
karel schreef:Alcyone schreef:Ik heb de grootste moeite om een schema te vinden van het motormanagement van de BX 19 TZI en Routiere. In de Vraagbaak staat niks en op internet faal ik tot nu toe ook.
Daarnaast zou ik eens willen praten met iemand die een boordcomputer in zijn/haar type 3 heeft zitten.
Hebbie tijd?Ik dacht dat Eric Vertogen op zijn website een aantal zaken over deze systemen had staan, maar zijn site (http://www.citroworld.tk) lijkt nu even uit de lucht.
Ik dacht dat Eric gelijk ook één van de weinige bezitters van een BC in een type3 was, maar dat kan ik mis hebben.
Klopt allemaal als een bus. Mijn website is uit de lucht momenteel. Server is eruitgeklapt en de oorzaak is nog niet gevonden, dus dat kan nog even duren. Maar op mijn site staat het motormanagement van de 19TZi (DDZ) specifiek omschreven.
Stuur me even een pb’tje dan zal ik vanavond even kijken om je de technische mededeling van Citroën over het motormanagement te mailen.
Verder heeft mijn BX16V een boordcomputer.
Het is nog net mijn BX, want als het goed is wordt hij a.s. zaterdag opgehaald.
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Re: DDZ (Solex/Bendix 1B) elektrisch schema & vraag over
Eric Vertogen schreef:karel schreef:Alcyone schreef:Ik heb de grootste moeite om een schema te vinden van het motormanagement van de BX 19 TZI en Routiere. In de Vraagbaak staat niks en op internet faal ik tot nu toe ook.
Daarnaast zou ik eens willen praten met iemand die een boordcomputer in zijn/haar type 3 heeft zitten.
Hebbie tijd?Ik dacht dat Eric Vertogen op zijn website een aantal zaken over deze systemen had staan, maar zijn site (http://www.citroworld.tk) lijkt nu even uit de lucht.
Ik dacht dat Eric gelijk ook één van de weinige bezitters van een BC in een type3 was, maar dat kan ik mis hebben.
Klopt allemaal als een bus. Mijn website is uit de lucht momenteel. Server is eruitgeklapt en de oorzaak is nog niet gevonden, dus dat kan nog even duren. Maar op mijn site staat het motormanagement van de 19TZi (DDZ) specifiek omschreven.
Stuur me even een pb’tje dan zal ik vanavond even kijken om je de technische mededeling van Citroën over het motormanagement te mailen.
Verder heeft mijn BX16V een boordcomputer.
Het is nog net mijn BX, want als het goed is wordt hij a.s. zaterdag opgehaald.
Ik heb 2 type 1 boorcomputers en ik ben razend nieuwsgierig of ze intern hetzelfde zijn als de type 3. Zoals je weet gebruikt de Digit een flowmeter met lichtsluis, die een puls genereert. Ik vraag me af hoe die puls hetzelfde is, welk signaal vanaf het motormanagement gebruikt wordt en of die universeel is. Bosch of Bendix is natuurlijk een verschil. Dit omdat ik tracht de monopoint Bendix op mijn Digit te bouwen.
Succes met de verkoop van je 16V en jammer dat ie weg gaat.
PB’tje komt er aan
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
V2 schreef:Zijn er type 3s geleverd met een boordcomputer dan? Nooit geweten! Moet ik er eens ‘even’ eentje zoeken voor m’n TZI haha. Ik ben overigens ook mild geinteresseerd in de schemas, anders zeg je ‘t ff als je site het weer doet. Althans, ik neem aan dat ik daar kan afleiden hoe m’n toerenteller zit aangesloten, want die doet ‘t nog steeds niet
Daar zeg je wat. Ik dacht dat de DDZ gewoon Bosch gebruikte itt tot een motormanagent. Volgens mij heeft de verdeler niet eens mechanische centrifugaalvervroeging en zowiezo geen mechanische vacuumvervroeging.
Ik zal de TT even apart proberen te houden, wellicht past het type wat ik heb wel op de jouwe.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Re: DDZ (Solex/Bendix 1B) elektrisch schema & vraag over
Alcyone schreef:Eric Vertogen schreef:karel schreef:Alcyone schreef:Ik heb de grootste moeite om een schema te vinden van het motormanagement van de BX 19 TZI en Routiere. In de Vraagbaak staat niks en op internet faal ik tot nu toe ook.
Daarnaast zou ik eens willen praten met iemand die een boordcomputer in zijn/haar type 3 heeft zitten.
Hebbie tijd?Ik dacht dat Eric Vertogen op zijn website een aantal zaken over deze systemen had staan, maar zijn site (http://www.citroworld.tk) lijkt nu even uit de lucht.
Ik dacht dat Eric gelijk ook één van de weinige bezitters van een BC in een type3 was, maar dat kan ik mis hebben.
Klopt allemaal als een bus. Mijn website is uit de lucht momenteel. Server is eruitgeklapt en de oorzaak is nog niet gevonden, dus dat kan nog even duren. Maar op mijn site staat het motormanagement van de 19TZi (DDZ) specifiek omschreven.
Stuur me even een pb’tje dan zal ik vanavond even kijken om je de technische mededeling van Citroën over het motormanagement te mailen.
Verder heeft mijn BX16V een boordcomputer.
Het is nog net mijn BX, want als het goed is wordt hij a.s. zaterdag opgehaald.Ik heb 2 type 1 boorcomputers en ik ben razend nieuwsgierig of ze intern hetzelfde zijn als de type 3. Zoals je weet gebruikt de Digit een flowmeter met lichtsluis, die een puls genereert. Ik vraag me af hoe die puls hetzelfde is, welk signaal vanaf het motormanagement gebruikt wordt en of die universeel is. Bosch of Bendix is natuurlijk een verschil. Dit omdat ik tracht de monopoint Bendix op mijn Digit te bouwen.
Succes met de verkoop van je 16V en jammer dat ie weg gaat.
PB’tje komt er aan
Tenzij ik me *heel* *sterk* vergis zit er (gelukkig) geen (zwaar storingsgevoelige) flowmeter in type 2/3 bc’s. Maar beter ook, want het zijn zulke onzalige (gevaarlijke) dingen….
Wat er gebeurt komt dacht ik gewoon neer op het “aannemen” dat alle parameters kloppen (benzinedruk en werking v/d injectoren), en dan volstaat het om de openingstijd van de injectoren te integreren en te vermenigvuldigen met de hoeveelheid benzine die er per tijdseenheid door kan.
Ich bin ein Breaker
Re: DDZ (Solex/Bendix 1B) elektrisch schema & vraag over
Alcyone schreef:Ik heb 2 type 1 boorcomputers en ik ben razend nieuwsgierig of ze intern hetzelfde zijn als de type 3. Zoals je weet gebruikt de Digit een flowmeter met lichtsluis, die een puls genereert. Ik vraag me af hoe die puls hetzelfde is, welk signaal vanaf het motormanagement gebruikt wordt en of die universeel is. Bosch of Bendix is natuurlijk een verschil. Dit omdat ik tracht de monopoint Bendix op mijn Digit te bouwen.
Succes met de verkoop van je 16V en jammer dat ie weg gaat.
PB’tje komt er aan
De boardcomputer van een type 1 is identiek aan de boordcomputer uit een type 3. Alleen de plek van inbouwen is verschillend. Maar de parameters haalt ie uit dezelfde metertjes.
Bij mijn BX16V krijgt ie ook geen gegevens over het verbruik omdat de BX en op LPG rijdt en het metertje van de benzine bekend staat als zeer snel lekkend en dus de kans zeer vergroot van een gebraden BX.
Verder zijn de boordcomputers uit de BX en uit de CX hetzelfde.
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Re: DDZ (Solex/Bendix 1B) elektrisch schema & vraag over
Eric Vertogen schreef:Alcyone schreef:Ik heb 2 type 1 boorcomputers en ik ben razend nieuwsgierig of ze intern hetzelfde zijn als de type 3. Zoals je weet gebruikt de Digit een flowmeter met lichtsluis, die een puls genereert. Ik vraag me af hoe die puls hetzelfde is, welk signaal vanaf het motormanagement gebruikt wordt en of die universeel is. Bosch of Bendix is natuurlijk een verschil. Dit omdat ik tracht de monopoint Bendix op mijn Digit te bouwen.
Succes met de verkoop van je 16V en jammer dat ie weg gaat.
PB’tje komt er aan
De boardcomputer van een type 1 is identiek aan de boordcomputer uit een type 3. Alleen de plek van inbouwen is verschillend. Maar de parameters haalt ie uit dezelfde metertjes.
Bij mijn BX16V krijgt ie ook geen gegevens over het verbruik omdat de BX en op LPG rijdt en het metertje van de benzine bekend staat als zeer snel lekkend en dus de kans zeer vergroot van een gebraden BX.
Verder zijn de boordcomputers uit de BX en uit de CX hetzelfde.
Eigenlijk zou ik dat metertje van je wel eens willen zien… Ik heb echt twijfels of het dezelfde is als de flowmeter van een Digit/GT en wel om de volgende reden: de benzineretour zit op de flowmeter bij de carburateurmodellen, wat niet kan bij injectie omdat die retour wordt geregeld door de drukregelaar op de injectierail of monopointhuis.
Heb je een foto?
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Re: DDZ (Solex/Bendix 1B) elektrisch schema & vraag over
Alcyone schreef:Eigenlijk zou ik dat metertje van je wel eens willen zien… Ik heb echt twijfels of het dezelfde is als de flowmeter van een Digit/GT en wel om de volgende reden: de benzineretour zit op de flowmeter bij de carburateurmodellen, wat niet kan bij injectie omdat die retour wordt geregeld door de drukregelaar op de injectierail of monopointhuis.
Heb je een foto?
Mijn BX16V heeft dus geen flowmeter. Is destijds niet ingebouwd vanwege de verhoogde kans op benzine-lekkage op een heet 16V-motorblok.
Re: DDZ (Solex/Bendix 1B) elektrisch schema & vraag over
Eric Vertogen schreef:Alcyone schreef:Eigenlijk zou ik dat metertje van je wel eens willen zien… Ik heb echt twijfels of het dezelfde is als de flowmeter van een Digit/GT en wel om de volgende reden: de benzineretour zit op de flowmeter bij de carburateurmodellen, wat niet kan bij injectie omdat die retour wordt geregeld door de drukregelaar op de injectierail of monopointhuis.
Heb je een foto?
Mijn BX16V heeft dus geen flowmeter. Is destijds niet ingebouwd vanwege de verhoogde kans op benzine-lekkage op een heet 16V-motorblok.
Het zou ook wel heikel worden, zo’n ding wat toch altijd al lekt dan ook nog eens onder druk zetten. Een normaal mechanisch pompje blijkt al teveel voor deze ondingen.
Maar geeft de 16v compu dan wel vebruikscijfers aan? Dan haalt ie zijn informatie toch elders vandaan (zoals ik eerder al zei).
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Re: DDZ (Solex/Bendix 1B) elektrisch schema & vraag over
karel schreef:Eric Vertogen schreef:Alcyone schreef:Eigenlijk zou ik dat metertje van je wel eens willen zien… Ik heb echt twijfels of het dezelfde is als de flowmeter van een Digit/GT en wel om de volgende reden: de benzineretour zit op de flowmeter bij de carburateurmodellen, wat niet kan bij injectie omdat die retour wordt geregeld door de drukregelaar op de injectierail of monopointhuis.
Heb je een foto?
Mijn BX16V heeft dus geen flowmeter. Is destijds niet ingebouwd vanwege de verhoogde kans op benzine-lekkage op een heet 16V-motorblok.
Het zou ook wel heikel worden, zo’n ding wat toch altijd al lekt dan ook nog eens onder druk zetten. Een normaal mechanisch pompje blijkt al teveel voor deze ondingen.
Maar geeft de 16v compu dan wel vebruikscijfers aan? Dan haalt ie zijn informatie toch elders vandaan (zoals ik eerder al zei).
Lijkt mij idd vele malen logischer, dat zo’n puls prima door die Bosch aan de boordcomputer gegeven moet worden. Volgens mij kan het bij injectie gewoon niet anders. Die rail staat constant onder druk en de rest wat niet geinjecteerd wordt, gaat direkt terug richting tank. Dus dan moet je eigenlijk twee meters hebben, eentje die meet hoeveel er aangevoerd wordt, eentje die meet hoeveel terug naar de tank gaat en dan het verschil berekenen. Is wel ERG omslachtig.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Re: DDZ (Solex/Bendix 1B) elektrisch schema & vraag over
Alcyone schreef:karel schreef:Eric Vertogen schreef:Alcyone schreef:Eigenlijk zou ik dat metertje van je wel eens willen zien… Ik heb echt twijfels of het dezelfde is als de flowmeter van een Digit/GT en wel om de volgende reden: de benzineretour zit op de flowmeter bij de carburateurmodellen, wat niet kan bij injectie omdat die retour wordt geregeld door de drukregelaar op de injectierail of monopointhuis.
Heb je een foto?
Mijn BX16V heeft dus geen flowmeter. Is destijds niet ingebouwd vanwege de verhoogde kans op benzine-lekkage op een heet 16V-motorblok.
Het zou ook wel heikel worden, zo’n ding wat toch altijd al lekt dan ook nog eens onder druk zetten. Een normaal mechanisch pompje blijkt al teveel voor deze ondingen.
Maar geeft de 16v compu dan wel vebruikscijfers aan? Dan haalt ie zijn informatie toch elders vandaan (zoals ik eerder al zei).
Lijkt mij idd vele malen logischer, dat zo’n puls prima door die Bosch aan de boordcomputer gegeven moet worden. Volgens mij kan het bij injectie gewoon niet anders. Die rail staat constant onder druk en de rest wat niet geinjecteerd wordt, gaat direkt terug richting tank. Dus dan moet je eigenlijk twee meters hebben, eentje die meet hoeveel er aangevoerd wordt, eentje die meet hoeveel terug naar de tank gaat en dan het verschil berekenen. Is wel ERG omslachtig.
Tja, inderdaad. En bij een standaard afgeregelde injectiedruk is de pulslengte de enige “verrassing”; als je die optelt weet je hoeveel benzine er gepakt zal zijn.
Ich bin ein Breaker
Re: DDZ (Solex/Bendix 1B) elektrisch schema & vraag over
V2 schreef:karel schreef:Tja, inderdaad. En bij een standaard afgeregelde injectiedruk is de pulslengte de enige “verrassing”; als je die optelt weet je hoeveel benzine er gepakt zal zijn.
Mja, dat is niet helemaal waar. Er is ook nog zoiets als openings/sluitingstijd, en dat is weer afhankelijk van de spanning… Een slimme ECU schijnt de spanning ook te monitoren, en de pulsbreedte daar op aan te passen. Maar goed, de ECU berekent gewoon hoeveel benzine er nodig is, en leidt de pulsbreedte daar uit af. In dit geval zal het benzineverbruik dus niet afgeleid worden uit de pulsbreedte naar de injectoren, maar gewoon meteen worden doorgegeven.
Er zit in sommigen een spanningsregeling; o.a. ook daardoor wordt het stationair toerental opgehoogd als de spanning te laag wordt. Maak me sterk dat de invloed op de geïnjecteerde hoeveelheid, zo die er is, ook wel wordt verrekend.
Ich bin ein Breaker