De ruitensproeier voor deed het al een paar dagen niet. Vandaag het Haynes manual er maar eens bijgepakt om uit te vogelen hoe je bij het pompje komt. Dat was wel even schrikken (vergeleken met de eenvoud van de BX): linkervoorwiel, binnenkant spatbord, paravan deksel en deksel luchtfilter zouden eraf moeten om de tank met pompjes te verwijderen. Het is me gelukt zonder de laatste twee items te verwijderen.
Bij het verwijderen van de binnenkant van het spatbord kwam ik nog een flink modder reservoir tegen:
Geen roest gelukkig, behalve dan de boutjes van de spatlap bevesting, die kreeg ik er niet heel uit.
De verwijderde tank:
De twee pompjes getest op één stekkertje, een van de pompjes bleek kapot. Deze week probeer ik een nieuwe te kopen.
Mooie foto’s en uitleg.
Na mijn vakantie deze dingen ook maar eens blootleggen
bij mij. En wat preventief handelen.
Met wat mazzel kom ik mijn standkachel tegen bij het
rechter voorwiel.
Klaas
XM 2.0 CT VSX
Als je een kopbout kan vastdraaien, kan je ook een veerbol losdraaien !!!
Woensdag heb ik een nieuw pompje opgehaald voor EUR 24.85. Vandaag heb ik het gemonteerd zonder problemen. Wel even opletten dat de kabel van de knipper en de slangetjes op de juiste manier weer teruggelegd worden anders past het kabeltje niet of raken de slangen bekneld.
Het motortje werkte niet meer doordat de keerring sproeivloeistof doorliet; de motor was drijfnat van binnen.
De spatlap waarvan ik me trouwens afvraag of ie origineel is (geen universeel spul, duidelijk op maat gevormd, maar geen citroën logo’s oid) nog maar even niet gemonteerd, de afgebroken boutjes gingen zelfs niet los na een nacht weken in een badje kruipolie.
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Als ik nu een lange snelle bocht naar links maak, dan zeikt de sproeivloeistof vanzelf op de voorruit
Nog nooit gehad….........
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
heb je toevallig ook nog kunnen achterhalen waar de sensor zit voor het niveau van de vloeistof? Ik weet niet precies hoe het lampje werkt, maar bij mij gaat het altijd branden, of ik het nu net heb bijgevuld tot de rand, of helemaal op is….?
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
ruitensproeier XM
mijn dank voor de duidelijke uitleg. Voor gaat het bij mij uitstekend maar bij de achtersproeier komt er een miezerig straaltje uit. Toch eens kijken wat ik daar aan kan doen.
malle pietje schreef:heb je toevallig ook nog kunnen achterhalen waar de sensor zit voor het niveau van de vloeistof? Ik weet niet precies hoe het lampje werkt, maar bij mij gaat het altijd branden, of ik het nu net heb bijgevuld tot de rand, of helemaal op is….?
De niveausensor bestaat uit twee metalen plaatjes. Elders wordt de weerstand gemeten en als deze erg groot is, wordt er verondersteld geen vloeistof meer op dat niveau te zijn en gaat een lampje branden. Bij jou is dat blijkbaar altijd het geval, dat betekent dus dat er of slecht contact of draadbreuk is, of dat de metalen plaatjes geoxideerd zijn. In het laatste geval kun je proberen ze op te schuren.
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Ik had dat ook bij m’n vorige XM, ik heb er toen een flesje met die oranje pure ruitensproeier van Valma (zo uit m’n hoofd) erin gekieperd en het probleem was weg.
door veelvuldig water in het sproeisysteem gaat de sensor roesten, daarom moet je er echte ruitensproeiervloeistof ingooien
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v