)Vorige week wilde mijn 1.6 bx uit ‘91 niet meer starten. Na beraad op dit forum en zelf logisch nadenken en meten kwamen we tot de conclusie dat de bobine naar de eeuwige jachtvelden was. Zie topic:
Ik heb deze week een “nieuwe” op de sloop gescoord, die er tussen gehangen en hij startte direct.
Gelukkig in het bezit van een carport (regen ) en hier maar aan begonnen. Foto:
Schroef die grote slang richting de injectie los om het jezelf te vergemakkelijken.
Aangezien de kapotte bobine op een zodanige halvegare manier is ingebouwd is het voor de “amateur” sleutelaar als mezelf bijna ondoenlijk deze op de goede manier te vervangen. Zie foto:
Je moet dan de startmotor en vanalles wat daar omheen zit uitbouwen wil je bij de desbetreffende bevestigingspunten komen. En jullie raden het al…..daar had Marcje geen zin in
De beugel van de nieuwe bobine is ook anders dan degene die er op zit dus ik heb het vage vermoeden dat ie van een ander type motor is. foto:
Ik kon redelijk goed bij het bovenste bevestigingspunt van de oude bobine komen en heb daar de nieuwe op gemonteerd. Ik had hem liever op een beter bereikbare plaats gehangen maar dan kwam ik in de knoei met de voedingskabel. Die is namelijk vrij kort. Foto:
Ook zat ik met het probleem dat de nieuwe beugel een aantal slangen die daar lopen in de weg zat en de boel een beetje afkneep. Ik ben begonnen met het aanpassen van de beugel zodat alles goed pastte en niks elkaar in de weg zat. Foto:
Deze daarna bovenop de oude bobine gemonteerd met dat ene bevestigings moertje waar ik bij kon komen. Foto:
Slangen verder weer afgemonteerd en er werd niks meer afgekneld en het werkt prima. 20 euro voor de bobine armer en 2 uurtjes kloten verder en het zit. Met een klein beetje feeling voor dit soort zaken zou dus iedere amateur sleutelaar dit moeten kunnen.
Toen ik toch daar aan die kanten bezig was heb ik nog geprobeerd 2 kleine olielekkages op te lossen. Bij de eerste lekkage was de sensor voor het oliepeil de boosdoener. Die kon ik er dus met de hand uitdraaien
Ook werkte deze niet dus een mooie kans om het eens schoon te maken en te zien hoe dit werkt. Het is dus gewoon een staafje
Schoon gemaakt, opnieuw gemonteerd en fatsoenlijk aangedraaid dus die lekkage zal wel verholpen zijn, stekker schoon gemaakt maar hij doet het nog steeds niet . Niet dat ik dat perse wil maar ben wel zo’n pietlut die zoiets heeft…..wat erop zit moet ook werken. Maar ik vrees dat het iets electrisch is. Heb de kabels zover als mogelijk proberen te volgen maar die gaan dan een kabelboom in. Zitten laten dus….
De tweede lekkage zit ter hoogte van de verdeelkap. Olie komt er ergens langs maar ik kan niet goed zien waar het nu vandaan komt. Kleppendeksel pakking is in orde maar ik heb me wel eens laten vertellen dat daar een keerring zit dus die is een goede verdachte.
Het is niet ernstig maar mooi is anders. Is dit moeilijk te verhelpen??
groetjes Marc
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
Achter je verdeler zit een rubber ring die als olie-afdichting fungeert, je verdelerhuis kun je verdraaien om de ontsteking te verstellen.
Zo’n ring kost vast wel een eurootje of 4.
Je verdelerhuis of ontstekingshuis kun je zelf op een simpele wijze demonteren, ring vervangen en weer monteren, ik zal enkele tips geven:
Omdat het ontstekingstijdstip niet mag veranderen teken/verf/sla met beiteltje je merktekens op de verdeler en hetgeen wat blijft zitten, dan kun je alles gerust demonteren en weer op de juiste plaats terugzetten!
Maak alles goed schoon en vertvrij, je bent er nu toch bezig, en controleer ook je verdelerkap en rotor even vanbinnen, kijk of er niet teveel oxidatie of aanslag in zit, zwarte spoortjes duiden ook op een versleten verdeelkap of rotor.
Vervang het rubber ringetje, deze zit waarschijnlijk verzonken in de cilindekop, maar die zie je vanzelf, plaats alles weer netjes terug!
Succes
Emiel
Succes
Totaal aantal Berichten: 157
Geregistreerd: 11-11-2005
- C5 3.0 hdif Sedan exclusive
- C3 1.6 vti 120 exlusive automaat
nee deze keering is makkelijk te vervangen en kost niet veel, verdelerkap eraf halen onsteking even markeren, onsteking eraf halen, en dan de o-ring keering die je ziet even vervangen, is 10 minuten werk gr bob
jaaa, ik ben ook trots op mijn volvo
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Wat een rare plaats… De 1400’s en 1900’s hebben dat beter voor elkaar. Net alsof een andere ontwerpafdeling verantwoordelijk was voor de 1600’s. En dat terwijl de carburateurversies het ook goed hadden (schutbord).
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
BX19trs schreef:Achter je verdeler zit een rubber ring die als olie-afdichting fungeert, je verdelerhuis kun je verdraaien om de ontsteking te verstellen.
Zo’n ring kost vast wel een eurootje of 4.
Je verdelerhuis of ontstekingshuis kun je zelf op een simpele wijze demonteren, ring vervangen en weer monteren, ik zal enkele tips geven:
Omdat het ontstekingstijdstip niet mag veranderen teken/verf/sla met beiteltje je merktekens op de verdeler en hetgeen wat blijft zitten, dan kun je alles gerust demonteren en weer op de juiste plaats terugzetten!
Maak alles goed schoon en vertvrij, je bent er nu toch bezig, en controleer ook je verdelerkap en rotor even vanbinnen, kijk of er niet teveel oxidatie of aanslag in zit, zwarte spoortjes duiden ook op een versleten verdeelkap of rotor.Vervang het rubber ringetje, deze zit waarschijnlijk verzonken in de cilindekop, maar die zie je vanzelf, plaats alles weer netjes terug!
Succes
Emiel
Succes
Het mooie van deze 1600’s is dat het ontstekingstijdstip niet met de kap of verdeler is af te regelen. Je kunt merktekens zetten wat je wil maar het kan er maar op 1 manier af- en weer op.
Ik hoop voor Marc dat het geen lekkende verdeler is, want daar moet je dan echt een ander voor zoeken; die zijn niet te repareren. Als de verdelerkap van binnen vettig is: oeps dus.
Btw, de peilstok kan ook kapot zijn. Er hoort een aantal kunststof lipjes onder te zitten waardoor opspattende olie tegengehouden wordt. Die breken vaak af, en dan komt de olie de peilstok uit.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:Het mooie van deze 1600’s is dat het ontstekingstijdstip niet met de kap of verdeler is af te regelen. Je kunt merktekens zetten wat je wil maar het kan er maar op 1 manier af- en weer op.
Ik hoop voor Marc dat het geen lekkende verdeler is, want daar moet je dan echt een ander voor zoeken; die zijn niet te repareren. Als de verdelerkap van binnen vettig is: oeps dus.
Btw, de peilstok kan ook kapot zijn. Er hoort een aantal kunststof lipjes onder te zitten waardoor opspattende olie tegengehouden wordt. Die breken vaak af, en dan komt de olie de peilstok uit.
Stelt dus niet veel voor zo te lezen…...Tijd voor actie en dan is ie weer mooi droog.
@Karel, Die peilstok heb ik al vervangen voor een nieuwe. Wat je nu net vertelt was ook mijn eerste gedachte en inderdaad er misten wat nokjes aan. Maar de lekkage blijft en drupt langs de verdelerkap naar beneden en laat een plasje olie liggen op de versnellingsbak. Niet schrikbarend veel maar toch steeds een paar drupjes op straat.
Nu was ik toch van plan om de motorruimte binnenkort een mooi schoon te stomen maar met lekkages heeft dat weinig zin.
Bougies, verdelerkap, rotor en kabels zijn net nieuw. Morgen maar even richting Heuts kijken of ze zo’n ringetje hebben liggen want het verdelerhuis is volgens mij mooi droog van binnen. Maar even gokken dat die nog goed is.
Nu heb ik een nieuw plan in mijn hoofd gezet (en als dat er eenmaal inzit dan….... ). Op zich is dat best een grappig verhaal, tenminste ik kan er wel om lachen. In januari dit jaar kregen we op ons werk te horen dat er mensen weg moesten door een reorganisatie (niet nedcar) waaronder ikzelf. Vorige week dinsdag was het zover en ik kreeg mijn ontslagbrief met bijbehorende oprotpremie die na uitwerken zou worden uitgekeerd. Ik was al rond aan het kijken voor een mooie auto van hooguit een paar jaar. Woensdag kreeg ik telefoon terwijl ik al met mijn juridisch adviseur aan de tafel zat dat ik toch NIET ontslagen was. Men kon niet zonder mij was de conclusie….....dus ook geen premie
Daarom mijn besluit om met de Progress te blijven rondtoeren.
In de bouwvakvakantie ga ik de bx zover als ik kan restaureren. Ik zal daar een topic voor openen voor de vorderingen.
Wat gaat er aan gebeuren:
*spiegels en bumpers in de kleur van de auto, waarbij ik nog twijfel om de bumpers volledig in kleur te spuiten of met de bovenste rand in mat-zwart wat je ook wel eens ziet.
*de bx is (tot mijn verbazing) volledig roestvrij, ook op de bekende plaatsen en de onderkant maak ik geheel schoon om te tectieleren.
*Wielkasten en veerpoten ontdoen van overtollig vet, troep en alles wat daar niet hoort.
*Een aantal krasjes en deukjes wegwerken en de bovenste randen van de deuren worden opnieuw zwart gespoten.
*achterklep krijgt GTI-look door het onderste gedeelte mat-zwart te maken.
*Langzaam ben ik al op zoek naar 205 GTI-speedline velgen, daarvan weet ik dat het plug en daarna vooral play is, en ik vind ze prachtig. Saxo VTS velgen vind ik ook mooi maar die zijn vrij moeilijk te vinden (lees duur)
*motorruimte brandschoon maken.
*eventueel plaatsen van mistlampen en een onderlip
*morettes als ik ze ergens tegenkom, geld ook voor skirts.
Het interieur is perfect, hoeft niets aan te gebeuren, mooi zwart dashboard en alles wat een progress heeft. Het enige wat ik nog wil is een Chiq stuur.
Op het technische vlak is ie nou bijna klaar, heb er redelijk veel aan versleuteld. Hydraulisch prima in orde zonder lekkages.
*nieuwe riemen
*nieuwe adals
*nieuwe dynamo
*bijna compleet nieuwe uitlaat en katalysator
*grote beurt
*zwaardere accu
*remmen schoon gemaakt
*LHM doorgespoelt en ververst
*KVS vervangen moet nog gebeuren, maar ik ben aan het twijfelen om er meteen een nieuwe radiateur in te hangen want ik zie wat groen aanslag her en der….
en nog veel meer klein spul maar dat heeft me allemaal maar weinig gekost, sloop en vooral de rode bx van mijn broer die er niet meer is (de bx !!!) heeft leentje buur gespeeld.
Dus jullie zien, de bx is here to stay en wordt er alleen maar beter en hopenlijk ook mooier van!
Maar volgens mij ben ik nu zelf helemaal fftopic aan het gaan ops:
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
@Emiel, Jij bent monteur…..
Kun je je enigszins vinden in het gene wat ik met de bobine heb gedaan?
Geef maar je oprechte mening, ik kan er tegen
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
marx-7 schreef:@Emiel, Jij bent monteur…..
Kun je je enigszins vinden in het gene wat ik met de bobine heb gedaan?
Geef maar je oprechte mening, ik kan er tegen
Ik heet geen Emiel maar ik kan niet zo heel goed zien hoe de bobine erbij hangt/staat. Als deze maar niet gaat lostrillen, was mijn gedachte.
En bedenk je wel dat *alles* waar de trillende bobine tegenaankomt door zal slijten, en dat kan best erg hard gaan (al na een paar ritten). Tyrap alles dus goed ertegenaan of juist er vandaan, zo nodig met een mantelbuis eromheen. Dit geldt overigens ook voor alle andere voorwerpen onder de motorkap.
Nouja, je hebt er zo te zien goed over nagedacht, ik wilde je alleen even waarschuwen. De 1e keer dat een monteur dat tegen me zei wilde ik er ook niet aan. De 2e keer snapte ik het al
Ich bin ein Breaker
karel schreef:marx-7 schreef:@Emiel, Jij bent monteur…..
Kun je je enigszins vinden in het gene wat ik met de bobine heb gedaan?
Geef maar je oprechte mening, ik kan er tegen
Ik heet geen Emiel maar ik kan niet zo heel goed zien hoe de bobine erbij hangt/staat. Als deze maar niet gaat lostrillen, was mijn gedachte.
En bedenk je wel dat *alles* waar de trillende bobine tegenaankomt door zal slijten, en dat kan best erg hard gaan (al na een paar ritten). Tyrap alles dus goed ertegenaan of juist er vandaan, zo nodig met een mantelbuis eromheen. Dit geldt overigens ook voor alle andere voorwerpen onder de motorkap.
Nouja, je hebt er zo te zien goed over nagedacht, ik wilde je alleen even waarschuwen. De 1e keer dat een monteur dat tegen me zei wilde ik er ook niet aan. De 2e keer snapte ik het al
Waarschuwen mag Karel
Maar ik heb er over nagedacht hoor….de beugel is zodanig aangepast dat lostrillen bijna onmogelijk is en het zit goed vast. Ook trillen tegen andere dingen aan kan bijna niet want daar heb ik ook rekening mee gehouden en het is zodanig geplaatst da het nergens tegen aan komt dus daar heb ik wel vertrouwen in
Ik had de bobine ook liever tegen het schutbord of iets dergelijks gezet maar dat was niet mogelijk ivm de te korte voedingskabel. Ik weet wel dat dit ook aan te passen is maar dat ging me net een stapje te ver….
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer