Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Op het SM gedeelte van dit forum lees ik:
...draaien de wielen serieus om het stuur draait maar 2 toeren van aanslag tot aanslag…
Als ik bij mijn XM mijn handjes van het stuur haal gaat ie vanzelf recht vooruit, dus ik neem aan dat ik ook diravi heb. Ik moet echter 3 1/2 slag draaien om van volledig links naar volledig rechts te gaan.
Zijn de diravi van de verschillende typen Citroen zó verschillend?
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Re: Verschil DIRAVI CX/SM en XM
Ree schreef:Op het SM gedeelte van dit forum lees ik:
...draaien de wielen serieus om het stuur draait maar 2 toeren van aanslag tot aanslag…
Als ik bij mijn XM mijn handjes van het stuur haal gaat ie vanzelf recht vooruit, dus ik neem aan dat ik ook diravi heb. Ik moet echter 3 1/2 slag draaien om van volledig links naar volledig rechts te gaan.
Zijn de diravi van de verschillende typen Citroen zó verschillend?
Ree
Als je door een bocht bent gegaan en het stuur komt automatisch terug in rechtuitrijstand , dan heb je diravi. Hoeveel omwentelingen je nodig hebt weet ik zo niet.
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Re: Verschil DIRAVI CX/SM en XM
citro-power schreef:Ree schreef:Op het SM gedeelte van dit forum lees ik:
...draaien de wielen serieus om het stuur draait maar 2 toeren van aanslag tot aanslag…
Als ik bij mijn XM mijn handjes van het stuur haal gaat ie vanzelf recht vooruit, dus ik neem aan dat ik ook diravi heb. Ik moet echter 3 1/2 slag draaien om van volledig links naar volledig rechts te gaan.
Zijn de diravi van de verschillende typen Citroen zó verschillend?
Ree
Als je door een bocht bent gegaan en het stuur komt automatisch terug in rechtuitrijstand , dan heb je diravi. Hoeveel omwentelingen je nodig hebt weet ik zo niet.
bij elke rijdende auto gaat het stuur terug naar de rechtdoorstand, alleen wanneer je stilstaat en je stuur gaat terug naar de rechtdoorstand heb je diravi…
toch?
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Diravi staat voor Direction Assistance Vitesse, ofwel een snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging. Hoe hoger de snelheid hoe minder bekrachtiging. Dus bij stilstaan of stapvoets rijden maximale bekrachtiging.
Het aantal stuuromwentelingen is per auto verschillend, je las bij de SM zijn het er twee. Bij andere auto’s zijn het er meer.
Dat een auto weer rechtuitgaat na het uit een bocht komen heeft te maken met de wieluitlijning. Bijna alle autos gaan inderdaad weer rechtuit als ze de bocht uit komen, maar dat heeft niets te maken met de soort van stuurbekrachtiging.
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Precies.
Maar snelheidsafhankelijke bekrachtiging heb je wel bij meer stuurbekrachtigingssystemen.
Dat de bekrachtiging dus minder wordt bij het toenemen van de snelheid, wel net zo veilig.
Diravi bij Citroën laat zich inderdaad kenmerken door het geforceerd terugzetten van de wielen in de rechtuitstand als de auto stil staat.
Ik ken dit bij geen andere auto van een vreemd merk.
grR
Zowel de CX, als Xm (V6) als Sm hebben een in werking zelfde DiRaVi, de uitvoering van de Sm is duidelijk anders omdat het stuurhuis op de DS is gebaseerd, de Xm lijkt meer op de CX maar heeft als toevoeging een centreerwiel (onder de voet van de voorruit)
NB. Hoeveel omwentelingen van aanslag tot aanslag heeft ook te maken met de maximale wielhoek, die is op de Xm of Sm groter dan op de CX, dus direct vergelijken van de uitslagen kan niet. IIRC is die op de Sm idd ~2 van aanslag tot aanslag (met een ovaal stuur) op de CX ~2,5 op de Xm ~3. De Xm heeft het grootste stuurwiel, dit beinvloed het gevoel ook.
oldenhage schreef:Diravi staat voor Direction Assistance Vitesse, ofwel een snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging. Hoe hoger de snelheid hoe minder bekrachtiging. Dus bij stilstaan of stapvoets rijden maximale bekrachtiging.
Nope , DiRaVi staat voor Direction a Rappel Asservi oftwel besturing met bekrachtigde terugloop/terugkoppeling, vrij vertaald besturing met force-feedback loop. Ofwel drive-by-wire.
Het is niet de bekrachtiging die gemoduleerd wordt met de snelheid, maar de terugkoppeling op je stuur! Aan de wielen is de kracht altijd gelijk (de werkdruk van het HP systeem dus >100bar) maar de kracht die je op je stuur voelt is afhankelijk van de stuurhoek en de rijsnelheid.
Grof gezegd is er bij DiRaVi is er een hydraulische loop waarin het stuurhuis en de stuurplunjer zit en er is een stuur loop waarin de hydraulische terugkoppeling zit. De twee zijn niet direct verbonden. Doe een search op dit forum voor wat meer info en links.
Het aantal stuuromwentelingen is per auto verschillend, je las bij de SM zijn het er twee. Bij andere auto’s zijn het er meer.
Dat een auto weer rechtuitgaat na het uit een bocht komen heeft te maken met de wieluitlijning. Bijna alle autos gaan inderdaad weer rechtuit als ze de bocht uit komen, maar dat heeft niets te maken met de soort van stuurbekrachtiging.
Meeste grote Citroenen hebben centerpoint steering dus het centrerende effect is minimaal.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Ries schreef:Precies.
Maar snelheidsafhankelijke bekrachtiging heb je wel bij meer stuurbekrachtigingssystemen.
Dat de bekrachtiging dus minder wordt bij het toenemen van de snelheid, wel net zo veilig.Diravi bij Citroën laat zich inderdaad kenmerken door het geforceerd terugzetten van de wielen in de rechtuitstand als de auto stil staat.
Ik ken dit bij geen andere auto van een vreemd merk.
grR
Het teruglopen is een leuke bijkomstigheid van de force-feedback loop, niet het doel van DiRaVi, het doel is om stuurkrachten (wat de piloot voelt) te ontkoppelen van wielkrachten.
De stuurkrachten zijn puur een functie van de hoek en de snelheid. Op de as door het stuurwiel zit een hartvormig excentriek, hierop duwt een plunjer (waarvan de HP kracht gemoduleerd wordt met de snelheid, hoe hoger de rijsnelheid, deste groter de druk, maar bij snelheid nul is de kracht niet nul, het stuur wordt dus nog steeds naar de middenstand geduwd.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
oldenhage schreef:
Diravi staat voor Direction Assistance Vitesse, ofwel een snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging. Hoe hoger de snelheid hoe minder bekrachtiging. Dus bij stilstaan of stapvoets rijden maximale bekrachtiging.
Nope , DiRaVi staat voor Direction a Rappel Asservi oftwel besturing met bekrachtigde terugloop/terugkoppeling, vrij vertaald besturing met force-feedback loop. Ofwel drive-by-wire.
gelukkig weet ik ook niet alles, maar je hebt gelijk en samen komen we er wel..
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Re: Verschil DIRAVI CX/SM en XM
bij elke rijdende auto gaat het stuur terug naar de rechtdoorstand, alleen wanneer je stilstaat en je stuur gaat terug naar de rechtdoorstand heb je diravi…
toch?
Misschien wel bij elke rijdende auto maar met diravi gaat het een stuk makkelijker
Re: Verschil DIRAVI CX/SM en XM
citro-power schreef:bij elke rijdende auto gaat het stuur terug naar de rechtdoorstand, alleen wanneer je stilstaat en je stuur gaat terug naar de rechtdoorstand heb je diravi…
toch?
Misschien wel bij elke rijdende auto maar met diravi gaat het een stuk makkelijker
Je hebt een beetje gelijk, maar bij diravi stuurt de auto aanmerkelijk sneller terug, je merkt dat vooral als je overstapt naar een gewone auto, je moet er dan op verdacht zijn dat je bewust moet terugdraaien. Anders lig je in de eerste beste sloot langs een bocht! In mijn Xm stuur ik eigenlijk bijna nooit terug, maar laat het stuurwiel door mijn handen slippen, de snelheid waarmee het stuur terugdraait bepaal ik door druk die ik tussen mijn vingers opbouw. Als ik overstap in mijn DS, dan moet ik echt terugdraaien.
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Re: Verschil DIRAVI CX/SM en XM
Ds23man schreef:Als ik overstap in mijn DS, dan moet ik echt terugdraaien.
De DS is de uitzondering die de regel bevestigt, dankzij true-centerpointsteering heeft die nauwelijk zelf-centrerend effect.
De terugloop op een DiRaVi Xm is bijv. minder dan het centrerende effect op mijn C5.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije