1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Slecht lopende TZi 1.9
Erwin_B
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 53
Geregistreerd: 18-11-2005

Gepost: 27 mei 2006 10:28 PM

Hoi allemaal, mijn BX1.6 is voor mij aan vervanging toe en kwam een netjes uitziende 1.9tzi chic tegen.
Vandaag heb ik een proefritje gemaakt in de 1.9 echter had de auto nog wat problemen.
De auto wilde in de eerste instantie niet starten, alleen als ik het gaspedaal helemaal indrukte sloeg hij aan.
Ook bleef de motor niet lopen toen hij koud was.
Als je even een tikje tegen het gas gaf en los liet had hij moeite om te blijven lopen, hij gaf zo’n tokkelgeluid daarbij. Ook sloeg hij een paar keer uit na zo’n test.
Toen de motor beetje warm begon te worden werd het beter, alleen bleef wel redelijk hoog stationair lopen, zeg 1200-1500.

Op een zware en kort koppelende koppeling na, was het wel een nette auto.

Maarja, ik ben beetje bang voor de kosten als de motor/koppeling toch niet veel soeps is, hebben jullie ideeen hierover?

.Prutselaar.

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 27 mei 2006 10:41 PM
  [ # 1 ]

een 19 Chic? die bestaat naar mijn weten niet eens… Confused

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
Ijs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3240
Geregistreerd: 05-01-2005

Gepost: 27 mei 2006 11:06 PM
  [ # 2 ]

Een 19 Chic bestaat ook niet, alleen 16 Chic, dit klinkt allemaal niet al te fris. Korte koppeling (of hoog?) duid vaak op versleten koppelingsplaten. Reken in dat geval op een eurotje of 400 bij de dealer. De rest kan ongetwijfeld hier andere mensen meer over vertellen. Std toerental is idd té hoog..?

Profiel  
 
Erwin_B
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 53
Geregistreerd: 18-11-2005

Gepost: 27 mei 2006 11:35 PM
  [ # 3 ]

hmm 1.9 chic bestaat niet, tja.. ik concludeerde het meer aan de hand van de sticker die op de achterklep geplakt was dat het een chic was. Het is volgens RDW in elk geval wel een 1.9 Wink

De koppeling ging erg zwaar met intrappen en pakte ook redelijk hoog.
Wat ik met de koppeling ook ervaarde was met optrekken vanuit stilstand, dat het leek alsof er een aanhangger achterhing. (nee, die hing er niet aan) terwijl hij niet zwaar leek te vertragen met uitrijden (vanwege zwaar aan lopende remmen).

.Prutselaar.

Profiel  
 
Ijs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3240
Geregistreerd: 05-01-2005

Gepost: 27 mei 2006 11:46 PM
  [ # 4 ]
Erwin_B schreef:

hmm 1.9 chic bestaat niet, tja.. ik concludeerde het meer aan de hand van de sticker die op de achterklep geplakt was dat het een chic was. Het is volgens RDW in elk geval wel een 1.9 Wink

De koppeling ging erg zwaar met intrappen en pakte ook redelijk hoog.
Wat ik met de koppeling ook ervaarde was met optrekken vanuit stilstand, dat het leek alsof er een aanhangger achterhing. (nee, die hing er niet aan) terwijl hij niet zwaar leek te vertragen met uitrijden (vanwege zwaar aan lopende remmen).

Maar wat is zwaar? De koppeling van onze picasso gaat veel lichter dan bx.. Rolling Eyes  Hij kwam niet echt lekker op gang dus ? Het kan soms voorkomen dat de achterremmen beetje vast zitten aangezien de voorremmen veel meer gebruikt worden. (in sommige gevallen is het dan verstandig om in achterbak veel kg’s te leggen en flink te remmen.. Rolling Eyes )

Profiel  
 
Erwin_B
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 53
Geregistreerd: 18-11-2005

Gepost: 27 mei 2006 11:59 PM
  [ # 5 ]

TJa wat is zwaar, nou in vergelijking met mijn huidige en vorige 1.6 bxjes 3 keer zo zwaar en vergelijken met een andere 1.9 waar ik van de week in heb gereden 4 keer zo zwaar. Helaas kan ik het niet anders verwoorden.

Wbt het op laten komen van de koppeling, het aangrijpen was heel kort en bijna tegen het hoogste punt aan. Het aanlopen van de remmen lijkt me in dit geval niet opgaan, omdat uitrollend (1-3km/u) de auto nauwelijks afremde.
Betere indicatie kan ik helaas niet geven.
Ook werd het na een paar keer goed remmen niet anders. Het optrekken bleef zo. Ook voelde ik de auto bij (redelijk remmen) een beetje aan de achterkant om hoog komen en bij door remmen zakte hij netjes van achter weer in.

Dat de koppeling versleten zou kunnen zijn, lijkt me redelijk. Echter waarom gaat het zo zwaar. Verschilt dit per type BX? Dit is een 93 er.

.Prutselaar.

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 28 mei 2006 12:21 AM
  [ # 6 ]

Een BX Chic is alleen met een 1.6i motor geleverd.

Verder zou ik deze auto toch maar laten staan, als ik het allemaal zo lees. Confused

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 28 mei 2006 01:15 AM
  [ # 7 ]

Ik herinner me vaag een knutselproject dat ooit op marktplaats stond, een chic met xantia motor en na-ingebouwde airco ofzo.

Voor al dat soort auto’s geldt: leuk om zelf te bouwen, niet leuk om van iemand over te nemen. Het kan ook zijn dat het een 19 TZI is waar ooit een andere achterklep op is gezet.
In dat geval issie van iemand geweest die er niet zuinig mee om is gesprongen, de Chic-kleur is namelijk niet op andere modellen geleverd. Dus heeft de klep een andere kleur dan de auto, en een beetje liefhebber van auto’s doet dat niet.

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 28 mei 2006 01:17 AM
  [ # 8 ]

Dat was toch en chic met een 155pk sterke 2.0 16v?

die rijd nog steeds hoor Wink  Laughing
Voor de hobbie heeft die eigenaar ook de rode 16v die al een paar jaar bij franse auto in Groningen heeft gestaan erbij gekocht..

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 28 mei 2006 02:34 AM
  [ # 9 ]
Harm schreef:

In dat geval issie van iemand geweest die er niet zuinig mee om is gesprongen, de Chic-kleur is namelijk niet op andere modellen geleverd. Dus heeft de klep een andere kleur dan de auto, en een beetje liefhebber van auto’s doet dat niet.

Dat is niet waar; er zijn bijv. voldoende Gris Dolmen (ETBcR, ETBMR) GTI automaten geleverd om ze meermaals tegen te komen. En ik heb ‘m ook nog wel op breaks gezien ook.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
Erwin_B
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 53
Geregistreerd: 18-11-2005

Gepost: 29 mei 2006 05:49 PM
  [ # 10 ]

Bedankt voor de reacties, waarschijnlijk laat ik hem wel staan.
Misschien een lager bod uitbrengen om evt kosten van te voren in te dekken.

.Prutselaar.

Profiel  
 
Ijs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3240
Geregistreerd: 05-01-2005

Gepost: 29 mei 2006 05:54 PM
  [ # 11 ]
Simpele Ziel schreef:

Dat was toch en chic met een 155pk sterke 2.0 16v?

die rijd nog steeds hoor Wink  Laughing
Voor de hobbie heeft die eigenaar ook de rode 16v die al een paar jaar bij franse auto in Groningen heeft gestaan erbij gekocht..

Nee, was een Chic met 1.6 Xantia motor met Airco. Ik heb er voor gestaan om deze te kopen maar na een rondje spoot de koelvloeistof me om de oren…knutselprojecten, lekker laten staan! Smile

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 29 mei 2006 05:58 PM
  [ # 12 ]
Erwin_B schreef:

Bedankt voor de reacties, waarschijnlijk laat ik hem wel staan.
Misschien een lager bod uitbrengen om evt kosten van te voren in te dekken.

De koppeling is hetzelfde als in de 1.6 en zou dus even licht moeten (en kunnen) gaan. Je kan dus al sowieso een slechte koppeling incalculeren.

chic of niet. Men heeft gelijk, een echt chic is 1.6. Edoch, er kan ook wel eens een andere klep op gekomen zijn en er wordt vaak zat gehobbied. Als er 1.9 op kenteken staat, zou ik daar meer vertrouwen in hebben.

Wat je kan doen is de motorcode checken of injectiedelen.

Solex Phenix injectie is 1.9, Magnetti Marelli injectie delen werden toegepast op de 1.6. Verder lijken de 1.6 en 1.9 injectie redelijk veel op elkaar (op het oog) en het zijn allebei monopoint injecties. Aangezien het verschillende merken zijn, is het qua uitwisselbaarheid van onderdelen niet te vergelijken.

Je kan proberen te eisen dat het injectieprobleem (niet goed starten) wordt opgelost voor aankoop, maar helaas zijn aanbieders van dit soort wagens helemaal niet in staat om te garanderen dat zulks adequaat wordt opgelost, dus persoonlijk zou ik mijn vingers er niet aan branden. De kans dat je nog meer verborgen ellende tegenkomt is niet ondenkbeeldig.

Profiel  
 
Erwin_B
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 53
Geregistreerd: 18-11-2005

Gepost: 29 mei 2006 06:08 PM
  [ # 13 ]

Tja het is grappig dat je het zegt van het niet adequaat oplossen.
Die man zei zelf al wat geprobeerd te hebben met gas stel schroeven ofzo om het stationair probleem op te lossen. Echter was dit niet gelukt.
Ook had hij iets over benzinedruk ofzo. Nouja goed, opzich als ik hem zou kopen zou ik hem door ene garage in de buurt even opnieuw laten afstellen (zover mogelijk) alleen is het inderdaad de vraag of ik het risico wil lopen.

.Prutselaar.

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 29 mei 2006 06:15 PM
  [ # 14 ]
Erwin_B schreef:

Nouja goed, opzich als ik hem zou kopen zou ik hem door ene garage in de buurt even opnieuw laten afstellen (zover mogelijk) alleen is het inderdaad de vraag of ik het risico wil lopen.

Grappig, een hobbybob. Er is aan die injectie niet af te stellen. Als ie niet goed wil lopen zijn er sensoren of vitale organen stuk. Dan kun je het wel met de beun methode willen oplossen, maar dat zal niet lang goed gaan.

Ik zou em nu helemaal laten staan.

Profiel  
 
Robin
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 03-02-2005

- Xantia 1.9 TD Break
Gepost: 29 mei 2006 06:17 PM
  [ # 15 ]

Als ik ‘t zo lees zou ik ‘m laten staan. Als ‘ie in deze staat is zal het hydrauliekgebeuren ook wel forse onderhoudsachterstand hebben.

BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)


"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook