Dag,
Ik heb Magnat 13cm 2weg speakers die altijd een geweldig geluid hebben gegeven in een ax 5 deurs. Nu ik ze in de zx heb klinken ze als holle middentoners. Ik geloof dat de ophanging teveel dempt en de speaker niet goed in de deur sluit waardoor er geen klankbord ontstaat. Vaster schroeven betekent door het kunststof heen draaien, houd niet lang stand. Iemand een dergelijke ervaring? Ik wil liever geen speakers in de hoedenplank.
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
Om mooie hoge tonen te behouden gebruik ik speakers met losse tweeters. De tweeters zitten op de hoeken van het dashboard. Dat maakt het geluid sprankelender en de hoge tonen zijn perfect. Ik heb er ook een hekel aan als je alleen midden hoort. Hoe zit het met de lage tonen van je speakers? Als je in de achterdeuren ook speakeraansluitingen hebt zou je de huidige speakers achter kunnen doen en een nieuw setje met aparte tweeters voorin kunnen zetten. Heb je trouwens wel dezelfde radio als in de AX? Dat kan ook een groot verschil maken.
Greetz!
Xantia Break 1.8 16v LPG - 220Dkm
Peugeot Partner 1.8D combo - 230Dkm
Xsara 1.4i ‘98 - 110Dkm - Leer upgraded - ST-HP-55 - Sold
ZX 1.4i Allure ‘95 - 111Dkm - El. pakket upgraded - JZ-GG-88 - Sold
AX 1.1i TGE ‘92 - 114Dkm - DL-NL-85 - RIP
ZX 1.9i Volcane ‘91 - 205Dkm - ZX-66-DG - RIP
ZX 1.9i Volcane ‘91 - 20xDkm - DF-NF-94 - RIP
Ik heb een magnat compo-setje in de portieren en op de hoeken van het dashboard. Klinkt naar mijn mening prima!
Kan me, gezien de plek eigenlijk achter het dashboard, goed voorstellen dat 2-weg speakers het niet echt goed zullen doen.
Misschien die naar achteren verplaatsen en een composetje voorin??
Nagenoeg dezelfde (zelfs betere) radio zit er in. Hebben jullie dan de bas-midden in de voorgemonteerde plek zitten? In de AX ging de bas mooi zuiver laag door, zelfs de cello was diep en laag.
Nu zie ik de conus wel gaan maar die lage tonen blijven uit en het geheel klinkt blikkerig. Wellicht eerst eens ompolen, het lijkt een beetje op het fenomeen ‘anti-geluid’. Meen mij te herinneren dat een ex-forum lid en ex-kameraad die dagelijks bij mij kwam met z’n zx diesel met hetzelfde probleem zat en toen -op mijn advies notabene- de zaak ompoolde (1 speaker) en tadaa….
Ik heb ook nog tweeters liggen die ik ook in de ax erbij had, klinkt inderdaat veel mooier.
Ik geloof dat de ZX deur vele malen beter geisoleerd is en de deur daarom geen klankbord kan zijn. De speaker sluit ook niet echt goed in deur maar omdat je in plastic schroeft durf ik het niet zo strak aan te draaien.
Ik kan geen speaker in de deur achter monteren. In ‘92 hadden enkel de Aura en Volcane die mogelijkheid. Toen ik de Volcane had (lang geleden…) had ik daar in een basspeaker uit huisspeakers en voorin een compo-set van Philips.
Tis wel weer een sleutel object zo’n Citroen, aandrijfas moet meteen gedaan, koppeling zit eraan te komen, speakers moeten anders dan anders… Zucht, had me’n vriendin gelijk dat ik de Renault had moeten houden?
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
Midden-laag inderdaad op de voorgemonteerde plek. Ompolen lijkt me een goed idee. Dat ga ik trouwens hier ook eens proberen. Lage tonen laten hier ook een beetje te wensen over (voor). Jammer dat je achter geen speakers kan aansluiten. Losse tweeters maken echt veel verschil. Het geluid wordt veel sprankelender. Wat betreft het onderhoud aan je ZX, niet leuk natuurlijk maar koppeling is standaard onderhoud bij elke auto. Aandrijfassen wellicht wat minder gangbaar maar iets wat bij elke ZX vroeg of laat er aan komt (helaas), net als de kachelradiator. Buiten dat is het een erg fijne auto! Het onderhoud aan een ZX valt over het algemeen wel mee. Tis alleen vervelend als een aantal dingen samen komen, zoals die koppeling en aandrijfassen. Ook een beetje pech; Voor het zelfde geld had je een ZX gehad waar de aandrijfassen of koppeling al eens van vervangen waren en gingen ze nog 10 jaar mee. Dat weet je helaas meestal niet van tevoren. Zelf heb ik bewust gezocht naar een ZX met bekende onderhoudshistorie, een 1.4 / 1.8 motor, leuk aantal kilometers en een wat jonger bouwjaar. Voor mij was dat voldoende zekerheid. Maar dan nog geen garantie natuurlijk, er kan altijd iets komen. Het rijden in een ZX is in elk geval heerlijk! Over het algemeen valt het onderhoud ook reuze mee.
Xantia Break 1.8 16v LPG - 220Dkm
Peugeot Partner 1.8D combo - 230Dkm
Xsara 1.4i ‘98 - 110Dkm - Leer upgraded - ST-HP-55 - Sold
ZX 1.4i Allure ‘95 - 111Dkm - El. pakket upgraded - JZ-GG-88 - Sold
AX 1.1i TGE ‘92 - 114Dkm - DL-NL-85 - RIP
ZX 1.9i Volcane ‘91 - 205Dkm - ZX-66-DG - RIP
ZX 1.9i Volcane ‘91 - 20xDkm - DF-NF-94 - RIP
Totaal aantal Berichten: 7807
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
david.tb schreef:Zucht, had me’n vriendin gelijk dat ik de Renault had moeten houden?
Nee
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
De historie van deze auto klonk betrouwbaar, was het ook wel, heb alleen de andere kant van de 50% kans gekregen wat betreft de as Vind het overigens wel een erge schoonheidsfout van Citroen dat ze bij zo’n verder goede auto zoiets elemetairs als een aandrijfas zo snel laat slijten. Hoe krijgen ze het toch voor mekaar daar in la France… Enfin, nee, ben blij de Renault niet meer te hebben, reed als een krant en had een nog beroerdere plek voor de speakers (10cn dashboard…)
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
david.tb schreef:Vind het overigens wel een erge schoonheidsfout van Citroen dat ze bij zo’n verder goede auto zoiets elemetairs als een aandrijfas zo snel laat slijten. Hoe krijgen ze het toch voor mekaar daar in la France…
Wat dacht je van TU koppakkingen???
De achter (Trommel) remmen van een ZX.
De Dis-Bobine in je 1.6i wil ook weleens de geest geven, etc
Ik heb de zaak omgepoold en het klinkt vele malen beter. Losse tweeters er ook in gezet. De kunststof ‘klankkast’die de bekleding is dempt enorm en derhalve blijft er weinig lage tonen over. Weet nog niet hoe dit verder op te lossen. Voralsnog is de versterker van m’n radio defect, dus ff helemaal niets aan geluid
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92