Ik zit even met een probleem, ik heb zojuist mijn hydraulische filters schoongemaakt en weer terug gezet. Na het starten van de wagen gaan de STOP en LHM lampjes branden en komt ze niet omhoog. Wat doe ik fout ??
Ik meen dat mijn HD pomp niet tikte..
Re: Filters schoongemaakt en toen ...niks!
Ijs schreef:Ik zit even met een probleem, ik heb zojuist mijn hydraulische filters schoongemaakt en weer terug gezet. Na het starten van de wagen gaan de STOP en LHM lampjes branden en komt ze niet omhoog. Wat doe ik fout ??
misschien zit de sensor niet goed…
Met het stuur van de BiX in je hand, kom je door het hele land.
Re: Filters schoongemaakt en toen ...niks!
Ijs schreef:Ik zit even met een probleem, ik heb zojuist mijn hydraulische filters schoongemaakt en weer terug gezet. Na het starten van de wagen gaan de STOP en LHM lampjes branden en komt ze niet omhoog. Wat doe ik fout ??
Teveel haast
Serieus, probeer het over een tijdje nog een keer. Is het dan weer niks, dan wacht je weer een tijdje.
Wordt dat nog steeds niks, laat dan de motor even draaien en zet de ontlastschroef aan het drukblok even open en kijk of ie komt (dan moet je wel de schroef weer dichtdraaien).
Wil dat allemaal niet, giet dan met een trechtertje de aanzuigslang van de pomp vol LHM. (Ik vind dat veels teveel geklooi en kom er meestal met de andere opties wel uit).
Ich bin ein Breaker
Het LHM is weer op het juiste niveau met de BX in de hoogste stand gecontroleerd? Het kan zijn dat de pomp de LHM niet goed aanzuigt, dan moet je de dikke slang die naar de pomp loopt bij de pomp even loshalen en volgieten met LHM. Als het goed is moet de BX nu wel omhoog komen.
@ karel, drukblok? zit dat voor aan de motor bij de voorraad bol ?
@wyd, ik kan dat moeilijk controleren he..
Ja, dat is het blok waar aan alle kanten metalen leidingen op aangesloten zit.
Wel 3 reacties precies tegelijk zie ik net, ik dacht dat ik als eerste antwoord had gegeven
Sta ik hier buiten om 11 uur om dat ding nog goed te krijgen, hekel aan onvoltooid werk maargoed. Om de buren maar even wat slaap te geven ben ik maar gestopt. Ik zal morgen bij de pomp zoals WYD zegt even wat LHM ingieten!
Ijs schreef:Sta ik hier buiten om 11 uur om dat ding nog goed te krijgen, hekel aan onvoltooid werk maargoed. Om de buren maar even wat slaap te geven ben ik maar gestopt. Ik zal morgen bij de pomp zoals WYD zegt even wat LHM ingieten!
Probeer het eerst voor je begint met loshalen! Soms werkt dat echt, is blijkbaar toch de luchtbel al zodanig veranderd in onderdruk dat het er nét aan zat te komen. Ik heb het tot nu toe pas bij 1 van mijn autos zo NIET aan de praat gekregen, en daar ratelt de pomp zo hard van dat ik wel snap waarom.
Ich bin ein Breaker
ach ja… BX Diesel met erectiestoornis, bekend euvel…
Motor starten en dan klooien maar… Natuurlijk moet de auto in de hoogste stand staan. Daarna probeer je eerst de ontlastschroef een keer of veel open en dicht te draaien. Dan ga je uit pure ergenis hetzelfde doen met wat gas erop. Daarna ga je aan je stuur draaien (gaat zwaar hè, zo zonder stuurbekrachtiging). Dan giet je wat LHM in je aanvoerslang. Uit pure wanhoop zet je ‘m maar af en ga je koffie drinken. Dan start je ‘m weer en ineens komt ‘t kreng omhoog..
(Zo ging ‘t bij mijn TZD Turbo ongeveer…)
Sterkte
Inderdaad, omdat de luchtbel dan langzaam aan naar boven gaat en de LHM naar beneden en de pomp in 1 keer weer kan pompen, omdat er geen lucht meer zit, maar vloeistof.
Slang volgieten dus en morgenochtend starten evt. nog wat bijvullen en rijden maar
Als je haast hebt is ‘t soms erg frustrerend bij zo’n diesel, die pomp zit toch niet op de meest ideale plaats.. Soms werkt een beetje gas geven en nog een keer ontluchten nadat je de slang hebt volgegooit ook wel hoor, hoef je niet eens zo lang te wachten…
Erg frustrerend, gisteravond rond 12e ben ik nog uit de deur gestapt. Met zaklamp met een bakje in de slang gegoten..heb dat rubber met alle slangen dus beetje op de kop gehouden. Naar het starten zoog hij niks aan, de lhm bleef gewoon staan in die slang… Straks maar weer proberen dus..
Ijs schreef:Erg frustrerend, gisteravond rond 12e ben ik nog uit de deur gestapt. Met zaklamp met een bakje in de slang gegoten..heb dat rubber met alle slangen dus beetje op de kop gehouden. Naar het starten zoog hij niks aan, de lhm bleef gewoon staan in die slang… Straks maar weer proberen dus..
Wat een gepiel toch, terwijl het zo simpel kan zijn.
Draai de ontlastschroef op de drukregelaar 1 slag los. De drukregelaar is dat cilindervormige ding waar je voorraadbol aan vast zit (bij een diesel voorop de versnellingsbak). De ontlastschroef is de enige 6kant waar een sleutel 12 op past. Niet meer dan 1 slag losdraaien.
Start de motor en laat em gewoon ff stationair lopen. Je kan als je van bovenaf (desnoods met een lampje) in het LHM vat kijkt, zien of het daar iets begint te stromen of te schuimen. Zoja, dan is de pomp weer op gang gekomen.
Als ie na een paar minuutjes draaien nog niet op gang is gekomen, zul je de aanvoerslang nog eens los moeten nemen (de achterste aansluiting op het vat) en die vol LHM gieten en dan nogmaals proberen.
Wanneer je ziet dat t weer schuimt en stroomt in het vat, zet je de ontlastschroef weer dicht en nu moet je weldra horen dat de drukregelaar begint te tikken.
Voor deze procedure maakt te geen bal uit of de auto in de hoogste of laagste stand staat.
Let wel op dat zodra de auto omhoog wordt gepompt het LHM niveau flink kan zakken, dus zorg ervoor dat het peil niet te laag komt te staan.
Uiteraard had je deze aanwijzingen met de zoekfunctie kunnen vinden, want ik heb ze al veel vaker moeten inkloppen.
Dank voor het nogmaals uitleggen dan! Ik ga vanavond direct proberen
En klaar! danku Postma
Ijs schreef:En klaar! danku Postma
Mooi!