Forummers,
vanwege stijgende benzineprijzen en verandering van werk rij ik nu dagelijks dik 100 km. Met de 66 litertank die ik heb, betekent dit dat ik elke week wel die tank moet volgooien… En iedere keer weer rond de € 75,—euries aan brandstof er in…
Dat wordt ik een beetje zat, dus ben ik zoekende naar een alternatief voor mijn BX-je. Maar das moeilijk!
1: mn BX-je rijd nu goed, heb hem bijna 4 jaar, en weet (voor zover je dat kunt) wat er aan zit te komen.
2: Logisch in mijn gedachte is dat ik nu aan t zoeken ben naar diesel of LPG. Een BX (turbo-)diesel voldoet echter niet aan de specs die ik graag zou willen: ik wil er namelijk niet qua prestaties (ook zoiets onbenulligs als de 0-100km/h tijd) op achteruit gaan.
En zo zijn er nog wel meer dingen.
Heeft iemand qua luxe, prestaties en dergelijke al eens een alternatief gevonden? (Voor onder de € 2.000,—)
Groet van een BX rijder die eigenlijk helemaal niet van zn huidige BX af wil…
Ron
It was the ZL-28-RV…..
LPG in laten bouwen…
Re: Bestaat er een alternatief voor BX-rijders???
Syb-Sosef schreef:Forummers,
vanwege stijgende benzineprijzen en verandering van werk rij ik nu dagelijks dik 100 km. Met de 66 litertank die ik heb, betekent dit dat ik elke week wel die tank moet volgooien… En iedere keer weer rond de € 75,—euries aan brandstof er in…
Dat wordt ik een beetje zat, dus ben ik zoekende naar een alternatief voor mijn BX-je. Maar das moeilijk!
1: mn BX-je rijd nu goed, heb hem bijna 4 jaar, en weet (voor zover je dat kunt) wat er aan zit te komen.
2: Logisch in mijn gedachte is dat ik nu aan t zoeken ben naar diesel of LPG. Een BX (turbo-)diesel voldoet echter niet aan de specs die ik graag zou willen: ik wil er namelijk niet qua prestaties (ook zoiets onbenulligs als de 0-100km/h tijd) op achteruit gaan.
En zo zijn er nog wel meer dingen.Heeft iemand qua luxe, prestaties en dergelijke al eens een alternatief gevonden? (Voor onder de € 2.000,—)
Groet van een BX rijder die eigenlijk helemaal niet van zn huidige BX af wil…
Ron
Elke diesel of LPG bak in de BX klasse kan een alternatief zijn, wel afhankelijk van de eisen die je aan een wagen stelt. Als je sterk hecht aan het veercomfort en de ruimte kun je beter op zoek gaan naar ene Xantia. Als je meer kostenbewust bent, dan kan je een ZX overwegen.
Sorry, maar t.ov. een Progress in prestaties achteruit gaan met een turbodiesel? Lamenielache Een turbodiesel komt iets langzamer op gang, maar de meeste ex GTI rijders kunnen je ook wel vertellen dat een turbodiesel ook vanuit een GTI helemaal geen straf is.
Probleem is vooral: probeer nog maar eens een fijne en goeie te vinden. Ook hier zit een hoop kaf tussen het koren.
Beetje typisch, je wilt goedkoper rijden maar niet op allerlei dingen inleveren. LPG is zowieso minder fel als een benzine, Turbodiesel lijkt me dan de enige redelijk mogelijkheid…?
Het scheelt volgens de papieren een halve seconden dat de 1.6 sneller is..
Maargoed de TD zal wel een stuk zuiniger/stiller rijden…
Met het stuur van de BiX in je hand, kom je door het hele land.
Re: Bestaat er een alternatief voor BX-rijders???
mpostma schreef:Syb-Sosef schreef:Een BX (turbo-)diesel voldoet echter niet aan de specs die ik graag zou willen: ik wil er namelijk niet qua prestaties (ook zoiets onbenulligs als de 0-100km/h tijd) op achteruit gaan.
Sorry, maar t.ov. een Progress in prestaties achteruit gaan met een turbodiesel? Lamenielache Een turbodiesel komt iets langzamer op gang, maar de meeste ex GTI rijders kunnen je ook wel vertellen dat een turbodiesel ook vanuit een GTI helemaal geen straf is.
Marten heeft helemaal gelijk….als je nou nog een 1.9 (16-klepper) BX had, zou ik het me nog kunnen voorstellen, maar ik heb zelf ook een 1.6 Chic gehad en qua toerental (en brandstofgebruik uiteraard) heb ik toch liever de Tzd-turbo hoor.
Alhoewel het verder best fijne motoren zijn, die 1.6 ‘jes.
Maar zo te lezen heb jij nog nooit een TZD (of TRD) Turbo gehad ?
Moet je a.s. 2 Juli maar eens naar de BX-meeting komen in Eemnes, kun je een stukje met die van mij rijden.
Qua WB kost een tzd-turbo ongeveer 30 euro per maand meer….maar je kunt dan wel met 50 liter diesel de 900 km halen (1 op 18 ) en dat kost je dan (op dit moment) zo’n 53 euro.
Er zit overigens ook een 66 litertank in…ik heb weleens de 1000 km gehaald op 1 tank bij heel gunstige omstandigheden.
Superdave schreef:Het scheelt volgens de papieren een halve seconden dat de 1.6 sneller is..
Maargoed de TD zal wel een stuk zuiniger/stiller rijden…
cijfertjes zijn grappig in theorie, maar in de praktijk voelt het toch heel anders aan ... 80-120 is met de turbod echt weer een heel stuk vlotter hoor. Eerlijk gezegd vond ik gevoelsmatig die 1.6 niet vooruit te branden en die turbod aangenaam vlot.
mpostma schreef:Superdave schreef:Het scheelt volgens de papieren een halve seconden dat de 1.6 sneller is..
Maargoed de TD zal wel een stuk zuiniger/stiller rijden…
cijfertjes zijn grappig in theorie, maar in de praktijk voelt het toch heel anders aan ... 80-120 is met de turbod echt weer een heel stuk vlotter hoor. Eerlijk gezegd vond ik gevoelsmatig die 1.6 niet vooruit te branden en die turbod aangenaam vlot.
Hij bazeert het toch ook op theorie…, als we inderdaad over praktijk gaan praten hebben de diesels veel meer power..
Ik reed laatst tegen een vriend VW golf GTI 16v op papier sneller dan de Volvo S60 diesel (180PK) van me vader.. ik heb hem alleen niet meer gezien
Wat ik hier dus mee wil aangeven is dat je gewoon voor een TD moet gaan en niet zeggen dat een diesel traag is…
Met het stuur van de BiX in je hand, kom je door het hele land.
Superdave schreef:
Hij bazeert het toch ook op theorie…, als we inderdaad over praktijk gaan praten hebben de diesels veel meer power..
Ik reed laatst tegen een vriend VW golf GTI 16v op papier sneller dan de Volvo S60 diesel (180PK) van me vader.. ik heb hem alleen niet meer gezien
Als voorbeeld kan ik me nog een rit herinneren vanuit Boedapest terug naar NL. We reden met een mazda 626 1.8 16v (1170 kg, 106 pk, top 191 km/h, 0-100 km/h 11,9 s) en een Renault laguna 2.2 TD (1450 kg, 116 pk, top 185 km/h, 0-100 km/h 12,6 s).
In theorie is de Mazda sneller. In de praktijk klopt dat tot zekere hoogte (212 op de teller, 206 op de GPS helling af, waar de Renault net de 195 haalde). Bij gewoon rijden op de autosnelweg bleek de tussenacceleratie (je weet wel, telkens als er een vrachtwagen inhaalt moet je weer in de remmen en daarna weer optrekken) van die Renault gigantisch te zijn in vergelijking met de Mazda. Het was in elk geval volstrekt niet bij te houden. Volgens de eigenaar van de Mazda reed ik nog stevig door ook (in die Mazda dus). Die turbodiesel was ondanks zijn veel hogere gewicht (en we hadden em omdat het een grijskentekenbak was ook helemaal volgeladen) toch een stuk sneller met tussenacceleraties.
Grappig bovendien dat in het begin een echte benzine rijder in die Renault reed en hem in het begin nog traag noemde (sja, 1500 kg met een logge turbodiesel is niet zo kwiek, maar als het begint te sleuren is er toch echt geen houden meer aan). Na enige gewenning vond ie m toch wel erg vlot
O ja, bij aftanken had die Renault ong. gemiddeld 1 op 15 gereden en de Mazda 1 op 11.
Misschien een wat langdradig en niet geheel ontopic voorbeeld, maar het is zo verneukeratief: die cijfertjes…
De dieselmotoren van PSA vanaf de BX doen echt niet meer af tegen een benzine motor, of je moet een flinke Benzine motor ertegenover zetten.
Het voordeel van de diesel is dat hij in elke versnellings en bij elke snelheid vlot is…
ZO wordt spinnende wielen moeilijker met een Diesel, maar inhalen wordt een stuk makkelijker…
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Simpele Ziel schreef:
ZO wordt spinnende wielen moeilijker met een Diesel, maar inhalen wordt een stuk makkelijker…
Trouwens, als ze eenmaal spinnen, dan spinnen ze wel ook echt goed.
Eerst met een TZD Turbo rijden, dan pas oordelen. Ga op het aanbod van Bram in en rij 2-06 eens een rondje met zijn TZD Turbo. Ik denk dat je dan nooit meer zegt dat je erop achteruit gaat t.o.v. een 1.6je…
[STOOKMODE] Er is maar één alternatief voor een BX en dat is een Xantia [/STOOKMODE]
ZX1.4i schreef:[STOOKMODE] Er is maar één alternatief voor een BX en dat is een Xantia [/STOOKMODE]
Qua luxe en comfort wel, qua verbruik en wegenbelasting niet!
Ijs schreef:Beetje typisch, je wilt goedkoper rijden maar niet op allerlei dingen inleveren. LPG is zowieso minder fel als een benzine, Turbodiesel lijkt me dan de enige redelijk mogelijkheid…?
dit hoeft niet lpg hoeft niet langzamer te zijn
Mijn advies is ook: Ga eens een ritje maken in een goede BX TZD turbo ik denk dat je versteld zal staan van de motor van zo’n BX.
Groeten
Emiel (rijdt elke dag in een tzd turbo…)