Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ZX1.4i schreef:bogaard77 schreef:Ok zeg maar waar hij dan zn puls vandaan krijgt. Alleen uit de onsteking?
Dat vraag ik mij ook af :
Wat de TDC sensor betreft, die zit er wel op, maar word niet gebruikt, de motor heeft een ouderwetse verdeelkap.
Die tdc wordt normaal gebruikt om het inspuit moment te bepalen. Het kan ook nog je ontsteking sturen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Die tdc wordt normaal gebruikt om het inspuit moment te bepalen. Het kan ook nog je ontsteking sturen.
Bij de verdelerloze ontstekingssystemen wel (DIS-Bobine), heb je een verdeelkap, dan zit die sensor er wel, hij is echter niet aangesloten.
Het is dat ik een barstende koppijn heb, anders zou ik in het elektrieke schema duiken.
Ik ben toch wel benieuwd waardoor de injector word “getriggerd”
ik kan me vergissen, maar had het vliegwiel geen getande krans? de bdp gever neemt daar het signaal van op. X aantal pulsen is vonk op desbetreffende cilinder.
er zit ook een punt op die krans waar de hap groter is, dat is het calibreerpunt voor de ecu.
enne heb je niet toevallig een kabeltje klem gezet tussen de bak en de motor na de reparatie?
mvgr wupke:in geval van startmotor stuurprobleem.
ff een schroevendraaier tussen die dikke kabel en het signaaldraadpuntje,,wammes en draaien maar…
kreazyV8wuppo schreef:ik kan me vergissen, maar had het vliegwiel geen getande krans? de bdp gever neemt daar het signaal van op. X aantal pulsen is vonk op desbetreffende cilinder.
Klopt, maar de BDP sensor is niet aangesloten bij een TU motor met verdeelkap.
Die sensor is aanwezig om de timing af te stellen.
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Is er al geprobeerd of de starmotor draait?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik heb via email en tel. contact gehad met degene die hulp gevraagd had voor deze AX, dat was niet de eigenaresse zelf.
Echter is deze persoon naar mijn mening niet technisch genoeg om het bovenstaande uit te proberen.
Ik heb mijn hulp aangeboden omdat ik zelf ook baalde dat de auto niet meer wilde starten na het wisselen van de koppelingsplaten. Er zou echter iemand anders (een monteur) een keer komen kijken, en verder heb ik er niets meer van gehoord.
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Hmm als ze niet willen dan maar niet.
Kakanox. Je hebt waarschijnlijk gelijk. Even kijken of de bougies vonken. Dat is tenminste als de startmotor draait…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
kakanox schreef:Overigens: Kortgeleden ontdekt dat de BDP-sensor bij latere AX’en met DIS-ontsteking wel degelijk gebruikt wordt. Inderdaad, voor het signaal van de ontsteking
BDP sensor word altijd gebruikt bij een DIS-bobine
Waar moet de ECU anders het signaal vandaan halen om op het juiste tijdstip te laten ontsteken, lees de Haynes er maar eens op na.
Maar goed, het is dat het helaas betaald parkeren is voor mijn deur, anders had ik deze AX al lang opgehaald
kakanox schreef:Je hebt auto’s waar het anders opgelost is… Lancia heeft ook zo’n geintje uitgehaald met de Kappa geloof ik, om de startblokkering bijna onmogelijk lastig te maken.
Je heb hoe dan ook een BDP sensor nodig en het maakt dus geen zak uit waar en hoe deze gemonteerd zit.
Iets moet het bovenste dode punt van de zuigers registreren en doorgeven aan de ECU, ik begrijp dus niet waar je verhaal over een Lancia en startblokkering over gaat.
Maar goed laten we on-topic blijven, deze AX heeft deze sensor niet nodig, er zit een gewoon een ouderwetse verdeelkap op.