Stugge voorvering
Apprentice
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 757
Geregistreerd: 07-04-2006

- 2CV 6
Gepost: 29 mei 2006 12:35 PM

Ondanks dat ik pas alle veerbollen vervangen heb, blijf ik het probleem houden van een te stugge voorvering. Bij het oprijden van bijv. drempels klapt de auto er echt op. Souplesse is hier ver te zoeken. Ik begin de veercilinders voor te verdenken. Drukte van ‘t weekend op de voorzijde en die ging maar moeizaam naar beneden. Even later ging het juist weer heel gemakkelijk. Iemand suggesties? En zijn die dingen evt. te reviseren?

Profiel  
 
Apprentice
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 757
Geregistreerd: 07-04-2006

- 2CV 6
Gepost: 29 mei 2006 01:33 PM
  [ # 1 ]

Geen gekraak. Maar het inzakken tot de laagste stand gaat wel schokkerig. Ene kant zakt sneller dan de andere. Dit verschilt trouwens per keer.

Profiel  
 
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6491
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Gepost: 29 mei 2006 01:49 PM
  [ # 2 ]

Volgens mij heeft een CX die smeergaten niet.

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)

Profiel  
 
Apprentice
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 757
Geregistreerd: 07-04-2006

- 2CV 6
Gepost: 29 mei 2006 01:52 PM
  [ # 3 ]

‘T is een poging waard. Enig idee waar het smeergat (indien aanwezig) zou moeten zitten?

Profiel  
 
Apprentice
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 757
Geregistreerd: 07-04-2006

- 2CV 6
Gepost: 29 mei 2006 01:53 PM
  [ # 4 ]

Da’s niet zo mooi. Wat is dan een optie om de zaak wat soepeler te laten lopen?

Profiel  
 
ernst23
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004

- C1 Ambiance
- CX Gti
Gepost: 29 mei 2006 04:20 PM
  [ # 5 ]

BX en CX is niet te vergelijken qua voorwielophanging. BX heeft enkele draagarm met McPherson waarbij de veerpoot nogal wat krachten krijgt te verduren. Daardoor slijten ze harder en worden ze stroef. De CX heeft dubbele draagarmen waarbij de veercilinder op de bovenste draagarmen zit en die krachten niet te verduren krijgt. Hier heb je die problemen dus ook niet en heeft smeren geen zin De constructie is heel anders en de gaten zitten er ook niet. Bij de CX denk ik dan aan versleten draagarmlagers voor; lijkt me enige logische conclusie.

suc6!

V2 schreef:

Ik weet niet of dat bij een CX ook gaat, maar bij een BX hebben die dingen smeergaten. Gezonde dosis Teflon-spray erin spuiten schijnt al een heel stuk te helpen. Kraken ze trouwens ook, en gaat het omhoog komen schokkerig? Dan zijn het zeker de veercilinders namelijk.

Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”

Profiel  
 
ernst23
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004

- C1 Ambiance
- CX Gti
Gepost: 30 mei 2006 01:52 AM
  [ # 6 ]

Makkt nie uit joh, ik heb het ook allemaal ooit eens gehoord/gelezen/enz. Wink

V2 schreef:

Okay, ik hou al weer snel m’n mond Very Happy weer wat geleerd Wink

Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”

Profiel  
 
Apprentice
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 757
Geregistreerd: 07-04-2006

- 2CV 6
Gepost: 30 mei 2006 02:09 AM
  [ # 7 ]

Wonderlijke toestand. Begin te vermoeden dat het met de hoogte-afstelling te maken heeft. Kan de auto van voren zonder al te veel moeite tot de aanslag indrukken. Dat lijkt mij niet helemaal de bedoeling. Zelfde geldt overigens voor de achterkant.

Profiel  
 
ernst23
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004

- C1 Ambiance
- CX Gti
Gepost: 30 mei 2006 03:14 AM
  [ # 8 ]

Had je niet ooit met de afstelling gerommeld? Misschien istie verlopen of is er iets niet goed gegaan. Had je niet eerst aan de hoogteafstelling gezeten en daarna gespoeld? FF de afstelling checken is een goed idee idd.

Apprentice schreef:

Wonderlijke toestand. Begin te vermoeden dat het met de hoogte-afstelling te maken heeft. Kan de auto van voren zonder al te veel moeite tot de aanslag indrukken. Dat lijkt mij niet helemaal de bedoeling. Zelfde geldt overigens voor de achterkant.

Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”

Profiel  
 
Apprentice
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 757
Geregistreerd: 07-04-2006

- 2CV 6
Gepost: 30 mei 2006 09:59 AM
  [ # 9 ]

Klopt inderdaad. Hoogte versteld met platte bollen. Niet echt handig…
Vandaag of morgen de zaak maar even opnieuw instellen.

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 03 juni 2006 08:06 PM
  [ # 10 ]

in principe ondervind de hoogte alstelling geen invloed van de bollen.

hij zal nu in de rijstand niet hoger staan dan met platte bollen?

waarschijnlijk zit het toch in de ondertse draagarmlagers,deze willen wel eens vast gaan zitten door roest kan een erg vervelende klus zijn om de lange bouten er uit te krijgen,
heb dit al reeds een paar maal gedaan.

soms zitten ze zo vast dat je ze er met een trekker niet meer uit kunt krijgen, en ze er uit moet branden met een snij brander waarna je ook de draag armen moet vervangen.

je kan een en ander kontroleeren door de onderste fusee kogel los te maken vervolgens de wagen in de laagste stand zetten zodat hij het wiel in de kast trekt, wanner je dan de draag arm los hebt van de naaf kun je hem op en neer bewegen. als dit ERG zwaar gaat, zit hij dus vast.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook