1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 

Deurklink afgebroken
Bas
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1003

Gepost: 29 mei 2006 08:42 PM

Zoals eerder vermeld heeft mijn schoonvader ook een C5 aangeschaft. Nu kwamen ze afgelopen weekend langs om de auto te laten zien, zie ik ineens dat de deurklink aan de binnenzijde van de bestuurder ontbreekt. Dus ik vraag aan mijn schoonvader wat er mee gebeurt is. Heeft mijn schoonmoeder problemen gehad de deur te openen, is de klink afgebroken!!!! Nu is mijn schoonmoeder niet zo sterk en de arm waarmee ze dat deed is pas geleden gebroken geweest dus daar kan ze niet zoveel kracht mee zetten.

Ik vroeg me af of er meer mensen zijn die dit is overkomen? Ze hebben dezelfde metalen deurklinken als ik heb en de klink is echt gewoon afgebroken…. Ze gaan nu eerst terug naar de garage waar ze de auto gekocht hebben en anders zet mijn schoonvader er zelf gewoon een sloop onderdeel in maar toch. De auto is van 2002 en heeft nu 150.000 km gelopen.

http://community.webshots.com/photo/2501271320042208788RmwWbg

http://community.webshots.com/photo/2845892930042208788upFyYO

http://community.webshots.com/photo/2071933500042208788jilIUr

“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”

Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat

Profiel  

Ronald_Xantia
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 459

- C6 (2005-2012) 2.7 HDI BVA6 Exclusive
Gepost: 29 mei 2006 09:01 PM
  [ # 1 ]

Re: Deurklink afgebroken

Bas schreef:

Zoals eerder vermeld heeft mijn schoonvader ook een C5 aangeschaft. Nu kwamen ze afgelopen weekend langs om de auto te laten zien, zie ik ineens dat de deurklink aan de binnenzijde van de bestuurder ontbreekt. Dus ik vraag aan mijn schoonvader wat er mee gebeurt is. Heeft mijn schoonmoeder problemen gehad de deur te openen, is de klink afgebroken!!!! Nu is mijn schoonmoeder niet zo sterk en de arm waarmee ze dat deed is pas geleden gebroken geweest dus daar kan ze niet zoveel kracht mee zetten.

Ik vroeg me af of er meer mensen zijn die dit is overkomen? Ze hebben dezelfde metalen deurklinken als ik heb en de klink is echt gewoon afgebroken…. Ze gaan nu eerst terug naar de garage waar ze de auto gekocht hebben en anders zet mijn schoonvader er zelf gewoon een sloop onderdeel in maar toch. De auto is van 2002 en heeft nu 150.000 km gelopen.

Nou kan ik over deurklinken beginnen of over oudere dames. Het eerste is veiliger. Laughing
Ik heb het ook gehad met mijn occasion, je moest de deurkruk enorm ver uittrekken voordat de deur open ging. Ze hebben dit opgelost door aan de binnenkant een of ander pen in te korten.
Wat betreft oudere dames, ik kan je alleen iets vertellen van jaren geleden toen mijn oude oma voor het eerst een tiptoetstelefoon kreeg ipv een draaischrijf. “Oma, het is een TIPtoets, geen ramtoets”. Ondanks het feit dat de PTT in die dagen nog hele robuuste toestellen leverde, was hij snel kapot. Een combinatie van de niet meer optimaal werkende fijne motoriek gecombineert met wat nijdigheid waarom dingen niet meer gewoon kunnen werken als vroeger is garantie voor een ongelofelijke slagkracht Wink .

Gr. Ronald

C6 2.7 V6 HDI Exclusive, BVA6, 10/2006, 180.000 km, Blue Mauritius Nacre, ORGA 10914CJ
Jinba Ittai Mazda ‘92 Black Miata, 180.000 mijl, ‘04 Mazdaspeed Miata, 42.000 mijl
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia en 3x C5)

http://images.spritmonitor.de/477229_5.png

Profiel  

TonK
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 187

Gepost: 29 mei 2006 09:10 PM
  [ # 2 ]

Zoals je kunt zien is het materiaal ter plekke van de breuk niet echt zwaar uitgevoerd dus als de deur wat moeilijk opend dan is het snel afgebroken als er wat aan wordt gerukt. Met voorzichtigheid gebruiken dus.

En, eh… je schoonmoeder is waarscijnlijk sterker als je denkt dus daar ook maar een beetje oppassen lijkt me Confused

Groet, Ton

Profiel  

Bas
> 1000 berichten

Gepost: 29 mei 2006 09:40 PM
  [ # 3 ]

Ik weet dat je die klinken ver uit moet trekken, ik rijd zelf ook een C5. Vind het alleen een beetje vreemd dat bij een auto van 4 jaar oud de deurklinken afbreken, vooral als ze van metaal zijn. Als het nou plastic was…........

Profiel  

Double Chevron
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 139

Gepost: 30 mei 2006 02:19 AM
  [ # 4 ]
Bas schreef:

Ik weet dat je die klinken ver uit moet trekken, ik rijd zelf ook een C5. Vind het alleen een beetje vreemd dat bij een auto van 4 jaar oud de deurklinken afbreken, vooral als ze van metaal zijn. Als het nou plastic was…........

De deurklinken in de C5 lijken wel van metaal te zijn, maar laat u daar niet aan vangen. Eigenlijk is het gewoon verchroomd zamak. Zamak is een legering van zink met koper of aluminium en breekt zeer makkelijk. Voor dit soort onderdelen wordt het veel gebruikt omdat je er gemakkelijk voorwerpen uit allerlei vormen mee kan maken. Het volstaat echter om zamak te laten vallen om het te laten breken. Zeker die dunne uitvoering van de klink is gedoemd om vroeg of laat te breken. Bovendien is de overbrenging om de deur te openen in de c5 nogal zwaar. Ik vrees dat we bij onze C5 vroeg of laat ook eens met een van de klinken in onze handen zullen staan. (Ik vinst trouwens dat de C5 op alle punten wat aan stevigheid mist). Wat mij betreft hadden ze deze klinken in plastic mogen maken. Zou zeker even sterk geweest zijn.

Greetz

Always Smile Smile

Profiel  

Bas
> 1000 berichten

Gepost: 30 mei 2006 10:57 AM
  [ # 5 ]

Aangezien mijn schoonvader “nog” geen lid is van het forum, kreeg ik van hem een mailtje omdat hij het berichtje wel gelezen had:

het probleem is niet zoals een van de lezers schrijven het stangetje. De oorzaak ligt in de bevestingsschroef deze komt los te zitten door het
indeuken van het kunststof, waardoor de houder kantelt en de trekstang
te lang wordt.
De houder en de plaat van de rechter portier goed gezet en tevens teflon
olie op de scharnier punten gespoten daarna de schroef goed vastgezet.

Profiel  

oldenhage
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1724

- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Gepost: 30 mei 2006 09:59 PM
  [ # 6 ]
Bas schreef:

Aangezien mijn schoonvader “nog” geen lid is van het forum, kreeg ik van hem een mailtje omdat hij het berichtje wel gelezen had:

het probleem is niet zoals een van de lezers schrijven het stangetje. De oorzaak ligt in de bevestingsschroef deze komt los te zitten door het
indeuken van het kunststof, waardoor de houder kantelt en de trekstang
te lang wordt.
De houder en de plaat van de rechter portier goed gezet en tevens teflon
olie op de scharnier punten gespoten daarna de schroef goed vastgezet.

oorzaak van deze C5 zal dan wel die schroef zijn,  maar in het algemeen is het echt het stangetje wat ingekort moet worden.

Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115

Profiel  

c5breakhdi
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1168

Gepost: 30 mei 2006 11:13 PM
  [ # 7 ]

Bas schreef:

Mijn C5 is ook van 2002, heeft ondertussen 131000 km, en enkele maanden geleden is ook bij mij de klink van de bestuurdersdeur afgebroken, en dit terwijl ik voorheen nooit problemen gehad heb om de deur te openen. De dealer heeft mij toen gezegd dat dit regelmatig voorkomt, en heeft een nieuwe gemonteerd (heb gelukkig een contractuele garantieverlenging).

J’ai vu une déesse au volant d’une Citroën

Huidige auto: DS 5 Hybrid 4x4 Sport Chic (2018)

Profiel  

c5breaker
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 17

Gepost: 30 mei 2006 11:52 PM
  [ # 8 ]

Klinkt idd bekend, heb ik ook al gehad 96,00 euro verder en weer klaar

Profiel  

Double Chevron
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 139

Gepost: 31 mei 2006 03:39 AM
  [ # 9 ]

Zie je wel. Zamak breekt vroeg of laat altijd. Die deurklink is weer zo een typische ingenieursfout bij het ontwerp. Net zoals die aluminium dopjes op de ventielen van de banden bij de aluminium velgen (C5 Phase 1). Aluminium op aluminium corodeert vroeg of laat met als gevolg dat je die dopjes niet meer los krijgt. Je moet er dan zodanig hard aan draaien dat je de bandspanningssensoren forceert. Deze laatste moeten dan (duur) vervangen worden. Ook een ontwerpfout die bij de C5 phase 2 weggewerkt is. (Dopjes zijn weer gewoon door de plastieken variant vervangen). Dus iedereen met zulke dopjes is gewaarschuwd, af en toe eens open en toe draaien vermijdt veel problemen. IVM de klinken is uiterste voorzichtigheid gewenst, maar dan breken ze vroeg of laat toch nog wel af. Het doet me een beetje denken aan het slotje van het handshoenenkastje in de XM destijds. Dat brak ook meermaals eens af gedurende de levensduur van de wagen. (Slot was veel te lkicht uitgevoerd voor de overbrenging).

Greetz, en veel succes met de klinken. Ik wacht mijn tijd af totdat ik ze ook in mijn handen heb.

Always Smile Smile

Profiel  

Autodesign
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 15

Gepost: 15 augustus 2006 12:44 AM
  [ # 10 ]

Tsjaa, en ik had vandaag ook hetzelfde.
Allen kwam ik via een tip bij dit draadje.
Zie ook: “Deuropener C5 afgebroken”
Is in geen van jullie gevallen de importeur aan gesproken met de vraag of dit via een claim door een produktiefout bij de fabrikant te verhalen valt? Ben benieuwd, want dit zou toch niet moeten kunnen ivm de veiligheid.
Vr.Gr. van Frank

“Never drive faster than your angel can fly”.

Profiel  

CITROENIST TOT IN DE KIST
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 871

- C5 X Hybrid 225
- C6 (2005-2012) V6 -3.0 HDI Exclusive
- DS 9 E-Tense Rivoli+ FO
Gepost: 15 augustus 2006 01:47 AM
  [ # 11 ]

c5breakhdi schreef:
Bas schreef:

Mijn C5 is ook van 2002, heeft ondertussen 131000 km, en enkele maanden geleden is ook bij mij de klink van de bestuurdersdeur afgebroken, en dit terwijl ik voorheen nooit problemen gehad heb om de deur te openen. De dealer heeft mij toen gezegd dat dit regelmatig voorkomt, en heeft een nieuwe gemonteerd (heb gelukkig een contractuele garantieverlenging).

In verband met de kwaliteit van de details (niet essentieel voor het rijplezier maar uitermate storend voor de Citroenist in hart en ziel):

Als binnen een paar jaar Toyota de PSA groep opkoopt (en zo de grootste ter wereld wordt) ( als de merger GM -Renault echt doorgaat kan Toyota onmogelijk door natuurlijke groei de grootste worden, PSA zou den wel eens een zeer goede prooi kunnen worden) zal het ten goede verbeteren zeker met dit soort irritante kleine ontwerpfouten….. Confused

citroenist.
1) Visa SuperE 2) CX GTI 2400 3)XM 2.0 4)BX 14Biaritz 5)XM 2.0 Break 6)Xantia Activa TCT 7) Xantia Activa Excl. HDI 8.)ZX 14 9)Berlingo Multispace 10)C8 2.0HDI 11)C5 2.0 HDI eXCL. 12) c5 2.0 HDI Break 13)C6 V6 2.7 HDI Excl. 14) DS5 1600 Bus edition 15)C4 Grand Picasso rel.1 16)C6 V6 3.0 HDI excl. 17)C4 Grand Picasso 1600 HDI Rel2 18) c5 Tourer 2.0 HDI Excl. 19) DS7 Crossback BlueHDI 180 Aut. So Chic FO 20) DS9 E-Tense Rivoli+ FO 21) C5X Hybrid 225 Magnetic Blue 22)Berlingo 1.5 HDI 23)Berlingo M 1.5 HDI XTR 2024 FO

Profiel  

Autodesign
< 100 berichten
Rank

Gepost: 15 augustus 2006 02:15 AM
  [ # 12 ]

Ook Toyota heeft wel eens terugroep akties.
En bijna ieder nieuw model heeft wel eens aanloop problemen of kinderziektes. Maar tot nog toe ben ik heel tevreden over m’n C5. Hij rijd geweldig en als het moet is ie ook snel. Ben echt niet merk gebonden en heb al vele merken gereden in het verleden (totaal ca. 65 auto’s gehad), waaronder ook diverse amerikanen (via Hessing). Maar denk er zelfs aan om de volgende weer een Citroen (C5 Break?) te kopen. M.a.w., als ik niet zo tevreden was over het geheel, incl. de fijne service bij m’n dealer in Heerenveen (zie ook My Review in Autoweek over garage Kruisheer) dat zou ik zo opstappen en wat anders uitzoeken.

En ach, een defekt deur hendeltje is ook wel lach wekkend. Altijd nog beter dan een los stuur in de bocht (grapje).

Ik heb inmiddels de garage en de importeur (after sales / customer care)een mailtje gestuurd met de vraag of er wat te claimen valt?

Groetjes van Frank Cool

Profiel  

Autodesign
< 100 berichten
Rank

Gepost: 12 januari 2007 08:24 AM
  [ # 13 ]

Hallootje,
Tsjaa, blijkbaar een constructiefout en of het verkeerde materiaal gebruikt bij de keuze van de deurhendels. Inmiddels heb ik een nieuwe en is aan beide zijden in de deuren het stangenmechaniek aangepast. Nu hier geen problemen meer mee gehad.  Smile
Groetjes van Frank

Profiel  

ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660

Gepost: 12 januari 2007 10:09 AM
  [ # 14 ]
Autodesign schreef:

Ook Toyota heeft wel eens terugroep akties.
En bijna ieder nieuw model heeft wel eens aanloop problemen of kinderziektes. Maar tot nog toe ben ik heel tevreden over m’n C5. Hij rijd geweldig en als het moet is ie ook snel. Ben echt niet merk gebonden en heb al vele merken gereden in het verleden (totaal ca. 65 auto’s gehad), waaronder ook diverse amerikanen (via Hessing). Maar denk er zelfs aan om de volgende weer een Citroen (C5 Break?) te kopen. M.a.w., als ik niet zo tevreden was over het geheel, incl. de fijne service bij m’n dealer in Heerenveen (zie ook My Review in Autoweek over garage Kruisheer) dat zou ik zo opstappen en wat anders uitzoeken.

En ach, een defekt deur hendeltje is ook wel lach wekkend. Altijd nog beter dan een los stuur in de bocht (grapje).

Ik heb inmiddels de garage en de importeur (after sales / customer care)een mailtje gestuurd met de vraag of er wat te claimen valt?

Groetjes van Frank Cool

ach ja gelijk heb je wel een gebroken deurklink is lang niet zo erg als ik had met mijn top VAG produkt >> bij 28000 distributieriem over lekker na je nachtdienst Confused

Profiel  

c5breakhdi
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1168

Gepost: 16 januari 2007 01:30 AM
  [ # 15 ]

Bij mij is vandaag een deurklink aan de buitenkant afgebroken, van een van de achterportieren Evil or Very Mad

J’ai vu une déesse au volant d’une Citroën

Huidige auto: DS 5 Hybrid 4x4 Sport Chic (2018)

Profiel  

1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook