Totaal aantal Berichten: 73
Geregistreerd: 21-10-2005
- ID/DS ID 19 B
Ten eerste, hoera, ik heb een prachtige ID19 kunnen bemachtigen !
Weliswaar met rondom 8 stukken plaatwerk die slecht zijn, maar technisch lijkt het allemaal goed, interieur is prachtig, het geheel is netjes verzorgd.
Eric, dank je voor het meegaan, - kijken en -denken !
Volgens de vorige eigenaar waren er twee dingen die aandacht verdienden : een kleine LHM - lekkage onder de motorkap, en de remmen die aanvankelijk niet reageren op het ontrappen van het pedaal, die dan bijna blokkeren, en die dan even blijven hangen.
Vooral dat laatste was voor mij aanleiding om meteen door te rijden naar David.
Volgens hem zijn deze twee dingen het gevolg van één probleem : een lekke treiterslang. Daardoor lekt er LHM (tijdens het stilstaan weinig, tijdens het rijden veel) en komt er lucht in de remleiding, wat het laat reageren, het blokkeren en het blijven plakken veroorzaakt.
Dus let op deze symptomen, voordat je ergens blijft staan !
Vanavond haal ik hem op, ben benieuwd of er nog meer tee voorschijn komt ; ik hou jullie op de hoogte.
Dit is geen auto ; het is een schip.
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
een lekke treiterslang kan geen lucht in het systeem brengen ; wel snel vervangen want voor je het weet spuit de LHM er uit en gedaan met de pret .
Vooreerst zou ik de remmen inderdaad een keer ontluchten .
Dan moet je de regeling van de achterste remschoenen afstellen .
90 % kans dat je probleem verholpen is .
Lucht kan enkel via de aanzuigfilter of aanzuigdarm in je systeem komen .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Ontluchten, eventueel schoonmaken en gangbaar maken?
En die LHM lekkage zsm oplossen, anders blijf je narigheid houden. Gelukkig heb je al een idee waar de oorzaak ligt, dus dat scheelt een hoop zoekwerk.
Suc6, en veel rijplezier.
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 73
Geregistreerd: 21-10-2005
- ID/DS ID 19 B
Okee, de treiterslang is vervangen.
Waaom zou er daar geen lucht in het systeem kunnen komen, als er een flink lek zat ? Als je een fles leeggooit, zie je ook allemaal lucht naar boven gaan - maar misschien klopt die vergelijking wel niet.
En de leidingen zijn ontlucht. Volgens le garagiste leek het wel of er een verstoppinkje in de remleidingen zat, linksachter.
Hij remt wel een stuk beter, maar nog niet helemaal naar wens. Beetje slapjes, en blokkeert als ik echt wil stoppen.
Remprobleem wordt vervolgd bij de APK.
Volgend (pinkster)weekend wordt APK-weekend.
Ben inderdaad wel blij, dat ik waarschijnlijk van die lekkage af ben - er is 3 liter ingegaan…
Jonge jonge, het rijden is wel een feestje ! Er is al rijplezier.
Dit is geen auto ; het is een schip.
“Treiterslang” is een retourleiding. Op het moment dat je hogedrukregelaar afslaat gaat de LHM via deze slang terug naar je LHM-vat.
Eventuele lucht gaat vrolijk meenaar het vat maar komt daar direct boven de olie. Lucht wordt dus niet aangezogen door je HD-pomp.
Wat is er met je D super 5 gebeurd?
Totaal aantal Berichten: 73
Geregistreerd: 21-10-2005
- ID/DS ID 19 B
Aha, als je het zo vertelt snap ik het, ja. Dan begrijp ik niet, hoe de lucht in de leiding komt.
De Dsuper5 is verkocht aan iemand met meer kennis, of meer mogelijkheden, of meer geld, of meer optimisme dan ik.
Dit is geen auto ; het is een schip.
De LHM wodt niet “rondgepompt” in de leidingen. Enkel op druk gebracht. Dit gebeurt door de HD pomp ism de HD regelaar.
Lucht die in de leiding zit zal er dus in blijven zitten totdat deze ontlucht wordt aan het einde van de leiding.
Lucht kan er bijv. inkomen bij werkzaamheden aan de remmen of een te laag LHM niveau.
Totaal aantal Berichten: 73
Geregistreerd: 21-10-2005
- ID/DS ID 19 B
Klinkt eigenlijk wel logisch.
Dan is het waarschijnlijk door een te laag LHM-niveau ontstaan, er is al lang niks aan die remmen gedaan.
En dat LHM-niveau werd zo laag door die lekkage in de treiterslang, neem ik aan.
Blij dat het kreng vervangen is.
Dit is geen auto ; het is een schip.
Ik heb laatst ook een boekje gescand.
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=170504
Daar staat op een simpele, duidelijke manier de hydrauliek beschreven.
Totaal aantal Berichten: 73
Geregistreerd: 21-10-2005
- ID/DS ID 19 B
Helaas, die link doet het wel, maar het bestand is beschadigd ofzo.
Is het misschien dat gele boekje “cursus hydraulische systemen en organen” ?
Dit is geen auto ; het is een schip.
Jaap de Schipper schreef:Helaas, die link doet het wel, maar het bestand is beschadigd ofzo.” ?
Bij mij doet ie het prima.
Animal triste post coitum
Jaap de Schipper schreef:Helaas, die link doet het wel, maar het bestand is beschadigd ofzo.
Is het misschien dat gele boekje “cursus hydraulische systemen en organen” ?
Doet het gewoon hoor. En nee dit is niet de cursus. Dit is een eenvoudiger uitleg.
Totaal aantal Berichten: 73
Geregistreerd: 21-10-2005
- ID/DS ID 19 B
Jaap de Schipper schreef:
Helaas, die link doet het wel, maar het bestand is beschadigd ofzo.” ?
Ik heb hem, op een andere pc deed ie het.
Ik ga een weekend weg en neem het mee, dank je !
Dit is geen auto ; het is een schip.
Totaal aantal Berichten: 73
Geregistreerd: 21-10-2005
- ID/DS ID 19 B
Bedankt, voor zowel de brochure als het filmpje, het begint allemaal een beetje op te klaren voor me.
Toch kan ik nog niet bedenken waar het mis gaat, als de auto eerst wat weinig remt, zodat je schrikt - je duwt wat harder en de boel blokkeert.
Ik las eerder ergens op dit forum iets over LHM - lekkage op de voorremmen ; zou het kunnen dat dat nog steeds van invloed is, ook nu de lekkage verholpen is ?
Er lijkt nu geen enkele lekkage meer te zijn - auto komt goed omhoog, blijft goed omhoog, LHM - niveau blijft gelijk.
Dit is geen auto ; het is een schip.
Totaal aantal Berichten: 25570
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Tuurlijk! je remblokken zijn door de LHM vet geworden. Dat gaat niet zo snel weg. Meestal lost nieuwe blokken het probleem op…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 73
Geregistreerd: 21-10-2005
- ID/DS ID 19 B
Ja, dat had me wel leuk geleken, maar dan heb ik al andere afspraken, o.a. een APK-keuring.
Ik ben wel van plan daar eens naar toe te gaan de komende maanden.
Eerst maar eens zien of deze remblokken de APK overleven.
Dit is geen auto ; het is een schip.