Hallo allemaal,
Gezien de ervaringen van vandaag, maar ff een duidelijke vraag.
Vooraf, ik heb een 3-tal instructieboekjes, te weten DS 23 ie (duitstalig, 73), citroën D berline en break, nederlandstalig, september 72, 5d en eentje ds 21 injection, nederlandstalig, september 1 (geen tikfout) 5d.
Slechts één van de drie, de ds21 injection geeft aanwijzingen met betrekking tot het schakelen met een half automaat.
Eerste tip, starten met je voet op de rem (doe ik nooit), inschakelen, en rem voorzichtig lossen (dat bevalt mij oook het beste).
Bij het opschakelen moet je het gaspedaal helemaal op laten komen, wat ik naar mijn idee ook altijd doe, en dan pas de hogere versnelling inschakelen. Wat ontbreekt is op welk moment, bij welk toerental, het schakelen het beste kan. Je kan behoorlijk doortrekken, maar omdat het opschakelen nu al niet vlekkeloos verloopt, verwacht ik bij hogere toerentallen (met bijbehorende grotere krachten) nog heftiger reacties.
Natuurlijk, afstelling half-automaat moet perfect zijn (daar wordt aan gewerkt), de koppelingscilinder is vernieuwd (de oude had een gebroken veer) LHM ververst etc.
Dus, de hamvraag, wat zijn de beste schakelmomenten?
Alvast bedankt voor het meedenken!
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 807
Geregistreerd: 08-05-2005
- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
Re: Schakelen halfautomaat
superpetur schreef:Hallo allemaal,
Natuurlijk, afstelling half-automaat moet perfect zijn (daar wordt aan gewerkt), <snip>
Dus, de hamvraag, wat zijn de beste schakelmomenten?
Alvast bedankt voor het meedenken!
MVG, Peter
ik denk even mee als ‘rij-deskundige’:
Ik heb tot nu toe in twee half automaten gereden, eentje was goed afgesteld en eentje was slecht afgesteld. Het is niet te geloven hoe groot het verschil is. Als je ooit in een goed afgestelde half-automaat hebt gereden, dan hoef je bovenstaande vraag niet te stellen volgens mij. Omdat het dan perfect werkt, kun je de ene keer vroeg opschakelen, de andere keer even flink doorgassen omdat je snel weg wilt zijn. De goed afgestelde half-automaat was de eerste DS waar ik in reed en binnen twee bochten en drie keer schakelen ging dat helemaal soepel. Veel DS kilometers later (in handschakel-DS-en) reed ik eens in een slecht afgestelde halfautomaat en daar was het onmogelijk om een goed schakelmoment te vinden, zowel bij laag als bij hoog toerental schakelen van neutraal naar 1 of achteruit en van 1 naar 2 kreeg je een ruwe schok te verwerken, alsof de koppeling in 1 keer werd losgelaten. Als de rij-examinator toen had meegereden, had ik nooit mijn rijbewijs gehaald.
Dus: concentreer je op wat je al aan het doen bent (perfect afstellen) en als dat gelukt is is volgens mij je vraag overbodig geworden. Als je nog niet in een goed afgestelde halfautomaat hebt gereden, is dat trouwens het eerste wat ik zou regelen, dan weet je waar je naar moet streven.
ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!
halfautomaat
Oei mensen, ik dacht dat het allemaal vanzelf zou gaan, alleen maar die stok door de benzine roeren. Maar er schijnt wat meer bij te komen kijken. We zijn nog niet zover met de restauratie dat we daar al aan toe zijn, maar dit maaakt me toch benieuwd. Kan ik ergens iets over lezen op een of andere site misschien, hoe het schakelptroon werkt?
Ik, euh sorry, wij, beide zoons en ik dan zijn bezig met een DS 21ie van zo te zien ‘71
Met vriendelijke groet,
Roel
Hoi Roel,
Een goed afgestelde halfautomaat rijdt heerlijk. Je moet even wennen aan het doseren van het gas tijdens het schakelen. Niet dat dat moeilijk is, maar daarmee kun je het schakelen echt perfect en schokvrij maken. Als je interesse in schakelpatronen of een proefrit hebt, dan mail me maar, ik woon in de buurt (in Oirschot) en heb een DS21ie uit ‘72.
Groeten,
Jan
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Als een half automaat moeilijk schakelt kan je de pook een heel korte tijd stil houden in het midden tussen de versnellingen. de bak ontkoppelt dan en soms heeft ze daar iets meer tijd voor nodig…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Zo, vandaag eens even een korte rit gemaakt, 2x 20km.
Probleem 1, na het starten weer de zagende motor. Verder valt op dat de HD pomp kort blijft inkomen, met een tussenpauze van een 5 tot 10 seconden. Toch het idee dat er ergens lucht in het systeem lijkt t ekomen, maar hoe kom je daar achter?
Het schakelen wordt er zo te zien ook nadelig door beïnvloed. In z’n één glijdt de dame weg, maar het toerental zakt dan wel. Bij een vals platje blijf je dan net zo’n beetje staan, moet er een beetje gas bij. Dan van 1 naar twee. Pook even ertussen gehouden en ondanks dat de voet weg is van het gaspedaal, lijkt het wel alsof het toerental niet zakt, waardoor er niet ontkoppelt wordt. Als je dan de pook verder beweegt, dan wordt er in met een schok gekoppeld. Dat probleem doet zich bij 1 naar 2, en 2 naar 3. Van 3 naar 4 gaat het meestal wel goed. Dat zal umj meer in de overbrenging zitten dan in het schakelen zelf.
Op de plaats van bestemming was de achteruit opeens weg. Dus weer naar 1, toen weer naar AR en toen ging het wel goed.
Als ik tijd heb zal ik de dame nog eens even goed op lekkages bekijken, want ik zag nu weer iets nieuws, een druppel LHM uit het blokje dat op de centrifugaalregelaar zit….. Zou daar dan de lucht naar binnen komen?
Wie het weet, mag het zeggen (graag zelfs).
Het enige commentaar van de passagiers betrof het schokkend opschakelen, voor de rest is het genieten
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Hoi Peter,
Ik zou eerst de afstelling van de koppelingsregelaar controleren (vrij simpel; zit bij gasklephuis; grote schroef; kun je vanaf de achterkant bij met een korte schroevendraaier; beetje verdraaien en op de weg controleren wat het effect is (sneller versus langzamer koppelen).
Als dat niet voldoende helpt zou ik de vrije slag van de koppeling controleren. Zie werkplaatshandleiding; als je die niet hebt, laat me even weten.
De halfautomaat koppelt alleen bij het wegrijden op toerental; tussen de versnellingen door niet; dan wordt de ontkoppeling direct uit het bloc hydraulique verzorgt. Dus het verhoogde toerental bij het schakelen tussen 1 en 2 enz. zou geen reden voor schokkerig schakelen mogen zijn.
Succes en groeten,
Jan
Hallo Jan (en alle anderen)
Ik heb de schroef gevonden, een een stubby heb ik ook wel ergens. Zou er zelf niet opgekomen zijn om daar ook aan te gaan draaien. Een andere optie is nog de centrifugaalregelaar, vandaar.
Onder de koppelingsregelaar is het een beetje vochtig (LHM)maar da’s niet ongewoon denk ik. Aandachtspunt.
Blijf ik wel zitten met die verhipte lucht in het systeem, dat zou er toch ergens door in terecht moeten komen lijkt mij. Met een beetje mazzel morgen avond eens de dame starten, en voor de tigste keer ontluchten met de ontlastschroef. Daanra de hendel eens flink door de versnellingen roeren om zodoende ook nog eens wat lucht proberen kwijt te raken.
Mocht dat niks opleveren, dan toch maar eens de centrifugaalregelaar omruiilen, en kijken of het luchtprobleem dan opgelost is (vervangen zijn alle bollen, inclusief voorraadbol, aanzuigleiding, koppelingscilinder, drukleiding pomp-hd regelaar, drukleiding hd regelaar-remaccu).
Kortom, misschien morgenavond meer/beter nieuws.
MVG, Peter
PS, tips blijven welkom
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Hoi Peter,
Zo te horen mankeert er aan je centrifugaalregelaar niet veel: de auto kruipt als je de 1e versnelling bij stilstand inschakelt, en dat hoort ook zo. En de motor valt niet stil als je afremt, dus het ontkoppelen werkt ook goed.
Er kan eigenlijk geen lucht in het systeem komen, behalve als je eraan gewerkt hebt, of als het LHM niveau te laag staat (dan kan de hogedrukpomp luchtbellen aanzuigen). Voor de rest staat het hele circuit op overdruk en kan er dus geen lucht in. En ontluchten gaat automatisch, behalve bij de remmen (want dat is de enige plaats waar geen circulatie van LHM plaatsvindt; ja, je hebt gelijk: ook bij de koppelingscilinder is geen circulatie, maar die ontlucht via de hoger gelegen koppelingsregelaar). Overigens 1 van de remontluchtnippels zit bij de injectiemodellen op de centrifugaalregelaar (mocht je die kwijt zijn).
Ik begrijp dat je aan lucht in het systeem denkt, omdat je hogedrukpomp te vaak aanslaat. Volgens mij duidt dat op een inwendige lekkage ergens. Meest voorkomende plaatsen zijn veercilinders en stuurhuis. Je kunt een eenvoudige test doen door de auto in de hoogste stand en/of de laagste stand te zetten. Als het aanslaan dan veel minder is, dan zijn de veercilinders verdacht (is bij mijn DS het geval). Anders het stuurhuis. Maar let wel: met inwendige lekkages kan de auto oud worden. Is geen reden om acuut van alles te gaan vervangen.
Een vochtige koppelingsregelaar is inderdaad niet ongewoon. Er zit een soort overloopstopje op, waar wel eens wat uit kan komen. Eigenlijk mag dat niet, want de (iets lager gelegen) retourslang moet de inwendig gelekte olie direct naar het LHM-vat afvoeren vóór hij het niveau van dat stopje bereikt. Je zou die slang eens kunnen doorblazen; verstoppinkje? Maar ik moet toegeven, ook bij mij hangt er desondanks nog wel eens een druppeltje aan dat ding.
Succes!
Groeten,
Jan
Peter,
Heb je wel eens de retourleiding van de centrifugale regelaar losgehaald bovenop het reservoir en de slang even boven de vulopening houden, dan de motor starten en kijken hoeveel LHM er retour gaat? Bij één van mijn vorige DS’en kwam hier héél veel doorheen en dat mag niet. Een nieuwe regelaar (Citrotech)gemonteerd en de HD pomp werkte om de 30 sec. in plaats van 3 sec. Daar zat dus de interne lekkage.
Succes,
Alexander
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
jan van tiggelen schreef:Meest voorkomende plaatsen zijn veercilinders en stuurhuis. Je kunt een eenvoudige test doen door de auto in de hoogste stand en/of de laagste stand te zetten. Als het aanslaan dan veel minder is, dan zijn de veercilinders verdacht
Of je hoogte regelaars.
Veercylinders test je door de retourleidingen van de lekzakken te halen en te kijken of er veel lhm uitloopt.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Hmm. Bedankt voor de vele antwoorden.
Nu maar eens rustig detecteren waar het probleem zit.
Voor de afstelling van het geheel heb ik gebruikt te maken van werkplaatshandboeken deel 1/deel 1bis, hand. SDh.IE 142-0, typen hydraulique. Alleen heb ik daarvan 3 pagina’s (ik weet dus niet of dat er 4 zouden moeten zijn). In principe zou ik mee daarmee moeten kunnen redden.
Eventuele lucht, gezien de vervangingslijst zouden centrifugaalregelaar, veercilinders hoogteregelaars of HD pomp aan de beurt kunnen zijn.
Kom er vandaag niet meer aan toe helaas, dus na het weekend zal ik mijn bevindingen hier wel neer zetten.
Overigens, in de hoogste stand, na ontluchten met de ontlastschroef, had de HD pomp vorige week wel meer dan 30 sec. pauze.
Waarom het twee dagen later in de rijstand dan weer knudde is…....
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Omdat in de rijstand de hoogte regelaars op een andere stand staan! Als die versleten zijn gaat alle druk via de retour meteen weer naar je vat terug!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Dan nu maar een stukje vervolg, helaas.
De eerste poging om de retourleiding van de centrifugaalregelaar los te trekken op het voorraadvat is mislukt, het ding wil er niet vanaf zonder schade zo te zien. Wel is er steeds een stroompje LHM te zien in het voorraadvat als de motor draait, maar uit welke leiding is zo dus niet te achterhalen. Jammer, maar helaas.
Gisteren weer even gestart, maar zonder voet op de rem (zoals zou moeten). De dame komt redelijk vlot achter omhoog, maar niet geheel vloeiend, het gaat wat schoksgewijs. Voorkant gaat wel in één keer zo te zien. Pomp komt na een tijdje tot rust, en heeft dan (in rijstand)een dikke 25 seconden voordat de HD pomp kort inslaat.
Echter, voet op de rem, versnelling erin en het zagen begint weer (da’s snel over gelukkig). Maakt niet uit welke versnelling je kiest, in elke vernselling wordt er gezaagd. De achterkant gaat wel steeds verder zakken tijdens deze operatie. Voet van de rem, en de achterkant komt weer omhoog, volgnes mij is dat wel iets wat zo hoort, vraag blijft dan hoe diep de kont mag zakken, maar dat terzijde.
De HD pomp heeft nu kort werk om de 7-8 seconden…... En dat werk blijft….... de frequentie neemt niet af helaas.
Morgen even de tunnelhoes losmaken, om bij de ontlastschreof te kunnen komen, en dan eens alle in het zicht zittende hydraulische componenten aan een kritische blik onderwerpen, eens kijken wat het oplevert. En eens puzzelen over de retourslangen op het vat, of die niet over tehalen zijn om makkelijk los te komen.
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Als je een stroompje LHM in het vat ziet lopen is dat niet goed! Er zijn twee aansluitingen boven op het vat voor de Hydraulique modellen, één is het retour van de Centr. Regelaar, de andere de koppelingregelaar. Zoals je op de bovenste afbeelding kan zien heeft de centr. reg. nog een functie en dat is om te ontkoppelen tijdens het remmen. Het asje heeft vaak teveel speling in het huis waardoor interne lekkage ontstaat. Alleen een volledige revisie kan dit verhelpen, niet slechts het vervangen van de rubbers. Citrotech maakt nieuwe asjes voor deze regelaar en maakt deze perfect passend.
Succes!
Alexander
Hmm… Zo ver had ik nog niet gedacht eerlijk gezegd. Tsja, in hoeverre is een stroom een stroompje… Ik weet niet beter dan dat er vanaf het begin al eens troompje geweest is het vat in sinds ik deze dame in bezit heb.
Goed, tijd om de centrifugaalregelaar er dan maar eens uit te trekken, en die van Cees er eens in te zetten…Da’s een ongereviseerde, mmaar misschien wel een betere….
Overgeins, het ontkoppelen bij het afremmen is nou juist wel weer eits wat goed gaat…...
Wordt vervolgd…....
MVG Peter,
sleutelaar van de maand
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!