Sinds 2 dagen in het (trotse) bezit van een XM 3.0V6.
Auto is uit 1990 en in heel goede staat voor weinig geld (€ 1500) van een Citrofiel gekocht.
Ben achter enkele kleinere problemen gekomen en heb helaas geen idee hoe dit (zonder fatsoenlijke documentatie) aan te pakken (dus als iemand mij aan een vraagbaak of bij voorkeur een technisch handboek kan helpen dan wordt dit zéér gewaardeerd).
probleem 1:
Ruitensproeier voorruit; wisserbladen bewegen wel maar hoor geen pomp en sproeit niet.
Vraag:
Waar bevindt zich de pomp en hoe kan ik er aan komen?
Welke zekering/relais is voor die pomp en waar zit dat?
probleem 2:
Ruitensproeier achterruit; wisserblad beweegt, hoor pomp maar er komt geen (of in elk geval slechts enkele druppels) vloeistof uit de sproeier.
Vraag:
Waar bevindt zich de pomp en hoe kan ik er aan komen?
Is het zinvol om de leiding met perslucht door te persen (reinigen dus)?
probleem 3:
Auto verbruikt meer zekeringen dan benzine De zekering voor de remlichten brandt heel vaak en absoluut onregelmatig door.
Vraag:
Enig idee waardoor?
probleem 4:
Deursloten; bestuurderskant reageert helemaal niet en bijrijderskant na enkele keren draaien wel (centrale vergrendeling via afstandsbediening werkt vlekkeloos).
Vraag:
Oplossing?
N.B.
Ben overgestapt van jaguar naar citroen; nog steeds meer Jag-minded dan citroen…..help me over de drempel.
Citroën XM-V6 (1990) - Citroën Xantia Break-1.9TD (1998) - Fiat Ducato LMC-camper (1987) - Jaguar XJ6L (1974) Jaguar XJ6-S3 (1985)- Jaguar X40 (1990) - Jaguar X40 (1993) - Jaguar XJ8 (2000) - Jaguar S-type (2004) - Lancia Flavia 2000i-coupé (1970) - Renault Fuego 2.0-automatic (1983)
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003
- ID/DS D-Super
hoi, over het deurslot gebeuren is al een stukje geschreven moet je het xm gedeelte maar ff doorspitten of gebruik de zoek functie van dit forum
http://www.citroen-forum.nl/forum/search.php
zijn die ruitensproeiers niet gewoon een beetje door te prikken van buitenaf?
Deursloten; stukje gelezen nadat ik dit geplaatst had ops: , toch bedankt maat.
Ruitensproeiers; achter is misschien door te prikken maar voor? Ik hoor geen pomp, dus…...
Citroën XM-V6 (1990) - Citroën Xantia Break-1.9TD (1998) - Fiat Ducato LMC-camper (1987) - Jaguar XJ6L (1974) Jaguar XJ6-S3 (1985)- Jaguar X40 (1990) - Jaguar X40 (1993) - Jaguar XJ8 (2000) - Jaguar S-type (2004) - Lancia Flavia 2000i-coupé (1970) - Renault Fuego 2.0-automatic (1983)
Als de zekeringen vaak doorbranden heb je of ergens kortsluiting of een kapotte spanningsregelaar (al heb ik dat laatste alleen gehoord bij Eenden).
Schijt aan originaliteit.
Dank voor de reactie.
Geloof het of niet; na het vervangen van één duplo-lamp van de remlichten was het probleem verholpen
Ik denk dat ik nog wel meer van die gekke/leuke/irritante en raadselachtige storingen ga tegen komen; maar ja, da`s de prijs van het rijden in zo`n computer op wielen.
Citroën XM-V6 (1990) - Citroën Xantia Break-1.9TD (1998) - Fiat Ducato LMC-camper (1987) - Jaguar XJ6L (1974) Jaguar XJ6-S3 (1985)- Jaguar X40 (1990) - Jaguar X40 (1993) - Jaguar XJ8 (2000) - Jaguar S-type (2004) - Lancia Flavia 2000i-coupé (1970) - Renault Fuego 2.0-automatic (1983)
JustShootMe schreef:Dank voor de reactie.
Geloof het of niet; na het vervangen van één duplo-lamp van de remlichten was het probleem verholpen
Ik denk dat ik nog wel meer van die gekke/leuke/irritante en raadselachtige storingen ga tegen komen; maar ja, da`s de prijs van het rijden in zo`n computer op wielen.
Ik zou in elk geval toch nog maar even de contacten en het lampfitinkje nakijken op eventuele corrosie. Mogelijk heb je bij het vervangen van de lamp de boel net genoeg schoongekrabt zodat-ie het nu weer doet.
Ik had iets soortgelijks eens met mijn Suzuki 550 (motor): door een gecorrodeerde fitting van een knipperlicht schoot de hoofdzekering eruit. Een keer goed schoonmaken en probleem was opgelost.
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
De motor van de sproeier zit in het voorste zijpaneel aan de bestuurders-kant. Aan de deur zitten 2 bouten en 1 bout zit achter het parkeerlichtje verstopt, als deze los zijn kan je zo bij het reservoir.
als je het minder netjes doet, hoef je alleen het plastic binnenwerk uit de wielkast te halen
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Willem schreef:als je het minder netjes doet, hoef je alleen het plastic binnenwerk uit de wielkast te halen
Dank je Willem; maar is het niet de bedoeling van dat binnenwerk in de wielkast om snel en gemakkelijk toegang te krijgen tot het sproeier reservoir?
Als ik je goed begrijp is het loshalen van dat binnenwerk weliswaar makkelijker maar krijg je het nooit meer goed op z`n plaats.
Wat bedoel je met het zijpaneel maat? Toch niet het spatbord he? Je spreekt van boutjes bij de deur en achter het knipperlicht…mmm klinkt als het spatbord van voor tot achter.
Voordat ik ga hobbyen wacht ik je reactie af, het lijkt me dat je er ervaring mee hebt en dat is nou net wat ik nodig heb want ik heb er de ballen verstand van (van citroens dat is).
Citroën XM-V6 (1990) - Citroën Xantia Break-1.9TD (1998) - Fiat Ducato LMC-camper (1987) - Jaguar XJ6L (1974) Jaguar XJ6-S3 (1985)- Jaguar X40 (1990) - Jaguar X40 (1993) - Jaguar XJ8 (2000) - Jaguar S-type (2004) - Lancia Flavia 2000i-coupé (1970) - Renault Fuego 2.0-automatic (1983)
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
het plastic binnenscherm heb ik alleen losgetrokken toen ik een xm moest slopen, gewoon hard trekken, het hoefde niet meer gemonteerd te worden
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Willem schreef:het plastic binnenscherm heb ik alleen losgetrokken toen ik een xm moest slopen, gewoon hard trekken, het hoefde niet meer gemonteerd te worden
BARBAAR!!
ok ga ik proberen het los te krijgen en weer netjes te monteren; ik houd je op de hoogte.
Citroën XM-V6 (1990) - Citroën Xantia Break-1.9TD (1998) - Fiat Ducato LMC-camper (1987) - Jaguar XJ6L (1974) Jaguar XJ6-S3 (1985)- Jaguar X40 (1990) - Jaguar X40 (1993) - Jaguar XJ8 (2000) - Jaguar S-type (2004) - Lancia Flavia 2000i-coupé (1970) - Renault Fuego 2.0-automatic (1983)