Afgelopen maand heb ik mijn voorste veerbolcylinders laten reviseren. Daarna meteen ook maar nieuwe veerbollen. Bij thuiskomst merkte ik direct dat de rechter veerbol lekte langs de naad (deelbare bol). Zo heb ik nu ondertussen alweer de 3e nieuwe veerbol laten plaatsen die onderhand ook alweer lek is Hoe kan dit? Ontstaat er een te hoge druk in de veerbollen waardoor het membraam kapot gaat of zijn het gewoon slechte veerbollen?
Citroen DS23 Break ‘71
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Slecht rereviseerd. of als ze alleen gevuld zijn, zijn ze nu op.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Doe ik er meteen een domme vraag achteraan:
momenteel staat de Dame op bokken en heb ik de veerbollen verwijderd (kostte me twee oliefiltertangen…) om ze na te laten vullen.
Moet ik nu ook de voorraadbol onder de HDregelaar verwijderen en mee laten (her)vullen,of zit hier geen membraam in?
Ik heb een ‘74-er,dus met ‘nieuwe’ CX-bollen.
En dat de voorste op 59 bar moeten gebracht weet ik,maar wat dient er in de achterste (en eventueel voorraadbol) gepompt te worden?
Bedankt alvast.
‘Spirit of avant-garde’
Dus het kan zijn dat mijn DS garage een voorraad slecht gereviseerde veerbollen heeft binnengekregen? Het kan dus niet aan Mij DS break liggen?
Citroen DS23 Break ‘71
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Nee het ligt niet aan jouw auto.
Soms wordt een bol niet uitelkaargehaald maar alleen gevuld(als de restdruk nog voldoende was).
Een hoofdbol heeft ook een membraan. Druk moet dacht ik 65 bar zijn.(niet deelbare bol).
Voor achterboldruk moet je even het forum doorzoeken. is al eens gepost..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Hoi Pascal,
die druk van 59 bar voor de voorbollen gold voor de oude deelbare bollen. De nieuwe bollen (CX-bollen) horen voor een druk van 75 bar te hebben. Wordt in de praktijk vaak tegen gezondigd, maar ik kan je verzekeren, je voelt het verschil!
Voor de achterbollen van een sedan geldt een druk van 26 bar voor de deelbare bollen en 38 bar voor de CX-bollen.
Succes en groeten,
Jan
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Heren bedankt voor de respons!
Kan ik weer onder de wagen om de voorraadbol ook los te nemen…
‘Spirit of avant-garde’