het leek me leuk om ook eens de positieve ervaringen met de ZX te ventileren.
dus ik ben eigenlijk wel benieuwd naar leuke reisverhalen, positieve punten van de ZX, etc etc..
spui!!!
Daily Driver: Citroen ZX Avantage ‘94
Classic: VW 1303 ‘73
Tot nu toe (15.000 km en 4 maanden verder), mijn referentie is mijn oude Xantia 1.9D X:
goedkoper in wegenbelasting dan de Xantia :cheer1
goedkoper in verzekering dan de Xantia :cheer4
meer kofferbak dan de Xantia :headbang
Airco :partytime
ruim,
veiliger gevoel,
minder lawaai,
relatief goedkoop onderhoud
makkelijk aan onderdelen te komen
gunstig verbruik (1.4)
vorige zomer met vier man en bagage naar de ardennen, net na aankoop. heerlijk gereden, en geen enkel probleem!
daarna heb ik7 maanden lang 160 km p/dag getuft met de ZX, en totaal geen problemen gehad!! teller staat nu op 163.000km, and still going strong! enige zorgen die ik heb is de lak… maar das een ander topic waard denk ik
Daily Driver: Citroen ZX Avantage ‘94
Classic: VW 1303 ‘73
Rijdt zo fijn dat je de mankementen direct na aankoop alweer vergeeft
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
Reisverhalen? Ik had mijn ZX 2 maanden en ik ging er mee op wintersport in Frankrijk. Toen we terug reden vond ik hem al een beetje vreemd reageren, komen we in Annecy (waar een paar steile hellingen zijn), wil hij niet meer met 2000 toeren die helling op! En ook stationair bokte hij als een waanzinnige. Er kwam rook vanonder de motorkap vandaan en het olielampje ging aan.
Afgesleept naar een Citroën garage, bleek de bobine/verdeler een kapotte uitgang te hebben, en op 3 cilinders rijdt het toch duidelijk minder.
Affijn, na een nieuwe gemonteerd te hebben konden we verder naar huis, maar dat heeft ons wel 3 uur gekost.
Verder: ik ben verschrikkelijk tevreden met mijn ZX.
comfortabel,
snel,
zuinig,
goedkoop,
ziet er goed uit.
Er staat nu bijna 190.000 km op de teller en ik ben benieuwd of ik er 300.000 op kan krijgen.
Peugeot 404 cabriolet 1966
ZX 1.8i Furio Orga 5971, 258.116 km (verkocht)
Fiat Punto Evo 1.3 diesel 2010
Zien waar je geld naar toe gaat?
Direct na aankoop in 2003 zijn we naar mijn schoonouders in Macedonië geweest.
Van hieruit nabij de Grieks-Turkse grens op vakantie gegaan.
Op de terugweg naar Nederland nog op 1 (1!) tank vanaf de oosterijkse grens tot aan Purmerend gereden (verbruik toen 1 op 20)
Eenmaal thuis stond er 7500 km meer op het tellertje.
Die auto rijdt het lekkerste bij 150 –155 km/h
In 2005 hebben we dezelfde trip gemaakt, en dit jaar gaan we weer.
Voordelen ZX:
Veel comfort
Heerlijke reisauto
Ruim
Onderhoudsvriendelijk
Genoeg eigenaardigheden om een Citroën te zijn
ZX-1,9D avantage ‘92 (RIP)
ZX 1.9D break Tentation ‘97
Jepyh schreef:
Ruim
Hmmm, qua bagageruimte ben ik het met je eens, maar een kinderzitje op de achterbank achter de bestuurdersstoel komt me toch op problemen te staan: Ons zoontje in de Römer Babysafe past er helemaal niet achter en van mijn dochter (Römer King) krijg ik voortdurend schoppen in mijn rug.
EW schreef:Jepyh schreef:
Ruim
Hmmm, qua bagageruimte ben ik het met je eens, maar een kinderzitje op de achterbank achter de bestuurdersstoel komt me toch op problemen te staan: Ons zoontje in de Römer Babysafe past er helemaal niet achter en van mijn dochter (Römer King) krijg ik voortdurend schoppen in mijn rug.
Ik vind juist andersom: de kofferbak (van een 3-deurs) is maar net groot genoeg voor bagage voor 3 terwijl je toch met twee comfortabel op de achterbank kunt zitten.
Peugeot 404 cabriolet 1966
ZX 1.8i Furio Orga 5971, 258.116 km (verkocht)
Fiat Punto Evo 1.3 diesel 2010
Zien waar je geld naar toe gaat?
EW schreef:Jepyh schreef:
Ruim
Voor ons is hij ruim genoeg.
En ook wij hebben een kinderstoeltje voor mijn zoon van vier op de achterbank.
Verder heb ik het over mijn zx-break.
Ik kan daar een complete vespa scooter (mijn andere hobby) in kwijt, zonder dat het kinderstoeltje eruit hoeft.Dat noem ik ruim genoeg.
ZX-1,9D avantage ‘92 (RIP)
ZX 1.9D break Tentation ‘97
tja, ik begreep al van een collega dat het schoppen inderdaad vanzelf ophoudt als de benen zo lang worden dat ze naar beneden hangen.
Overigens: ik geloof niet dat onze ZXen veel verschillen: 1.9D tentation break uit 97 (mooie auto hè)
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Mooi topic. De ZX is een ondergewaardeerde auto en dat heeft alles met haar uiterlijk te maken, denk ik zo. Al was er ooit een occaision test tussen de 306, de R19 en de ZX, waarbij de conclusie was dat de ZX alle goede zaken van de beide andere auto’s in zich verenigde. Een heel goed compliment.
En zo ervaar ik ook de ZX, een hele prettige betrouwbare, comfortabele, zuinige Citroën met een uitermate goede wegligging gecombineerd met heel veel veercomfort. Waar vind je die combinatie zo snel bij andere merken? Ik heb 13 jaar een ZX diesel gehad, die me door weer en wind verplaatste en waar ik veel vakanties mee heb gemaakt. Ruim 350.000 km heb ik op de teller gezet tegen een gemiddeld verbruik van 1 op 19.
Het leuke van de ZX is vooral die goede wegligging, ik heb geen snelle ZX tot mijn beschikking gehad en en als er een achterligger begon te duwen dan “schudde” ik die meestal met gemak van me af als er bochtenwerk of rotondes aankwamen. Of die andere bestuurders durfden alleen maar hard rechtdoor te rijden (wat een stuurmanskunst, knap hoor ) of ze beschikten niet over een auto waarmee je veilig op hoge snelheden bochten kon maken. Ik heb wel ervaren dat wanneer ik op vakantie was en met de aanhanger erachter een flinke heuvel op moest, de diesel er moeite mee had. Maar ach, je hebt de tijd tenslotte als je op vakantie gaat, nietwaar? Drempels en dergelijke zijn een meestal makkie voor de ZX (ook weleens zitten ergeren achter andere automobilisten die tergend traag over een drempel gaan??).
Kortom een erg goed uitgebalaneerde Citroën.
Knelpunten van de ZX: remsysteem, trillende schijven, handremkabels kunnen problemen geven.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ik heb 2 ZX’en gehad…..een 1.4i en een 1.9-D reflex.
Die 1.4i was (helaas) een wanhoops-auto .....heb hem maar 3 weken gehad en kon hem ook weer terugbrengen naar de Daihatsjoe dealer Guit in Haarlem.
Er was iets met de ontsteking wat ze maar niet konden vinden, hij sloeg elke dag zomaar af tijdens het rijden en dan kon je rustig een uur wachten of zo.
Maar de 1.9-D was opzich een prima auto (met stuurbekrachtiging trouwens !)...helaas lekte hij nogal wat motorolie en het was een 3-deurs…..waar ik achteraf toch een probleem mee had.
Maar qua rijden waren het prima auto’s…..ook qua zit….inderdaad een stuk stiller dan een BX en qua bochtenwerk genoot ik altijd bij de beroemde bocht aan het einde van de A9 bij het AMC (Bijlmermeer)....menig ander merk auto kon je niet bijhouden in die 360 graden bocht
Maar qua vering is natuurlijk niets opgewassen tegen een bollen-auto.
volgende week ga ik een weekje naar duitsland (Sauerland). nu heb ik weleens gehoord dat zo’n TU-blokje niet echt tegen hoge toeren kan. kan het kwaad als ik z’n top ga uittesten? loop ik de kans om iets stuk te maken? de tellerstand is nu 167.000, heeft pasgeleden zn beurtje nog gehad. ik rijd eigenlijk nooit harder dan 130, vandaar deze vraag.
(ik word door mijn vrienden weleens opa genoemd )
gr richard
Daily Driver: Citroen ZX Avantage ‘94
Classic: VW 1303 ‘73
Om maar eens een algemene deur in te trappen:
Gewoon lekker rustig warmrijden en dan (denk eraan: echt warmrijden duurt vrij lang!!) gewoon accelereren.
Ik was ontzettend blij met mijn dieseltje die mij probleemloos 60.000KM op de teller zette. Dit voorjaar heb ik hem verkocht. Kreeg een goed bod en omdat ik niet zoveel meer reed dacht ik goedkoper uit te zijn met een benzine ZX.
Diegenen die mijn avonturen een beetje gevolgd hebben via dit forum weten inmiddels dat deze laatste ZX zich ontwikkeld heeft tot een zwart gat in de grond waar ik tot nu toe alleen maar geld in gegooid heb.
Toch krabbelt mijn zeegroene ZX nu overeind en ik hoop na dit weekend weer heerlijk te kunnen toeren want ZX:
heerlijke auto
comfortabel
zuinig
“goedkoop” om in te rijden (ja, ja)
en.. zeggen de experts (zo goed ben ik daar zelf niet in) aan deze auto kun je zelf nog sleutelen
Jos van der Voort
EW schreef:Om maar eens een algemene deur in te trappen:
Gewoon lekker rustig warmrijden en dan (denk eraan: echt warmrijden duurt vrij lang!!) gewoon accelereren.
het kost me ongeveer 1,5 tot 2 uur tot ik over de grens ben.. dan zal ie toch wel warm genoeg zijn? iemand ervaring met de top van een 1.4 monopoint?
Daily Driver: Citroen ZX Avantage ‘94
Classic: VW 1303 ‘73