3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
   
Dyane max. 100???
zx19d
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 261
Geregistreerd: 14-03-2004

Gepost: 01 juni 2006 01:49 AM
  [ # 31 ]

120 km/h moet zeker kunnen met een Ami motor.
Mijn vader heeft vroeger tussen (1965-1970) 5 Ami’s gehad
3 x 6 berline 1 x 6 break en 1 x een 8
Reden allemaal zonder probleem + 120 km/h.

Moet er wel bij zeggen dat ze goed werden ingereden met 1 van de Ami 6en heeft hij 70.000 km binnen een jaar gereden.

Visa 11 RE 1986 1996-1999
ZX 19D Reflex 3 drs 1996 1999-heden

Profiel  
 
Michiel van G.
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 29-05-2006

- Dyane 6 Commerciale
Gepost: 01 juni 2006 01:04 PM
  [ # 32 ]

zo’n backfire wil ook wel eens ontstaan door een loszittend draadje van het contact. Dat had ik bij mijn andere 71’er dyane ook..

Profiel  
 
Chinco
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 746
Geregistreerd: 26-10-2005

Gepost: 01 juni 2006 08:42 PM
  [ # 33 ]
Michiel van Ginkel schreef:

zo’n backfire wil ook wel eens ontstaan door een loszittend draadje van het contact. Dat had ik bij mijn andere 71’er dyane ook..

Hoe bedoel je dat? Er zit electronische onsteking in, dan mag dat toch niet meer voorkomen? Ik zag net wel 1 van de twee contactdraden onder het contactslot bijna loshangen, bedoel je dat?

Ik las trouwens in een vraagbaak voor de latere bouwjaren (die ik toch blijkbaar wel had) dat je alleen stationair af kunt stellen bij lauwe motor en dan alleen stationair toerental. Lijkt me een beetje vreemd, toch? Staat er ergens een how-to op het grote boze internet? Wink

Groeten,
Jan

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 01 juni 2006 08:47 PM
  [ # 34 ]
Chinco schreef:

Ik heb vanavond even gestart zonder de auto op contact te zetten (aparte startknop, he) Wink en toen ik de auto daarna wel starte met contact aan kreeg ik een forse backfire. Lijkt me niet in orde, eigenlijk. Hoe kan ik dit voorkomen? Afstellen van de carb? Zou ook verklaren dat ie niet veel harder wil, lijkt me?
Ik heb nog geen vraagbaak, maar wel 1 voor een bx met carb. Kan ik die werkwijze volgen of is het specifiek voor de dyane/eend anders?

Groeten,
Jan

Als je start zonder contact zal hij wel benzine mengsel krijgen. Dat gaat allemaal puur mechanisch. Het kan zijn dat het al brandbare mengsel ff blijft hangen en als je dan gelijk start daarn met contact aan wel ontbrandt in de inlaat.

Starten zonder contact aan is natuurlijk ook niet wat de constructeur bedoelde.

Profiel  
 
Michiel van G.
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 29-05-2006

- Dyane 6 Commerciale
Gepost: 02 juni 2006 03:03 PM
  [ # 35 ]

@chinco: ja dat bedoel ik Smile
die draden onder het slot kunnen zorgen voor een backfire. Heb ik zelf ook gehad bij mijn witte dyane met startknop. Roken dat ding!

Profiel  
 
Chinco
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 746
Geregistreerd: 26-10-2005

Gepost: 17 juni 2006 12:37 AM
  [ # 36 ]

Hallo luitjes,

Wat een lui blok. Na een flink grote rit (IJsselmuiden - Roosendaal - Bussum - IJsselmuiden) begint ie pas los te komen. Zoals het “Handboek Eendologie” voorschrijft ben ik langzaam aan steeds meer toeren aan het maken. In heb begin zeurde ze als een oud wijf, maar inmiddels komt ze weer boven de 120 !!!
Waarschijnlijk heel lang als tweede wagen gebruikt en niet zo stipt onderhouden. Ik heb er electronische onsteking in laten steken, klepjes laten stellen en ik tank netjes 98 (wat de vorige eigenaar dus niet deed). Ik vermoed dat dat al heel veel scheelt, nu durf ik ook tenminste langzaam maar zeker het uiterste uit het blok te halen. Wink
Binnenkort maar eens het stationair toerental weer normaal zetten, dat is voor mijn gevoel minstens 1000 tpm te hoog.
De rechterachterdeur blijft nu ook dicht, dus het is weer veilig. Tijd om weer te genieten dus. Very Happy

Groeten,
Jan

Profiel  
 
Croisette
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 03-07-2006

- Dyane Commercial
- AX AX 1.1i First Impression E2
- XM V6 12V Ambiance.
Gepost: 03 juli 2006 05:15 PM
  [ # 37 ]

Die backfire is ‘normaal’ bij een 1-2-3 ontsteking. Als je een 1-2-3 ontsteking voorziet van stroom komt er als eerste altijd een vonkje op de bougie. Als je dus gestart hebt zonder contact en toen vervolgens de stroom op hebt gezet hebben de bougies even gevonkt en is het benzine\lucht mengesel wat zich in je cylinders en uitlaat bevond ontploft! Het zegt dus helemaal niets over de afstelling van de 1-2-3.

Mij heeft dit geintje een keer de eerste bocht van de uitlaat na de eerste demper gekost (das immer durchrost ror, oftewel dat altijd doorroest pijpje).
Ik reed rond met een gaar contactslot. Op een gegeven moment ging het contact eraf en ging de motor dus uit. Omdat ik ‘wist’ wat er aan de hand was, rommelde ik even aan het slot en jawel, daar was de stroom weer, evenals een enorme knal in de uitlaat (alsmede een gat in de pijp, maar toegegeven deze was al niet al te best weer)

Geen zorgen over maken dus en lekker doorrijden. Ron weet echt hoe hij een 1-2-3 moet monteren en afstellen!

En ja luiheid van het blok kan best een reden zijn. Mijn Dyane deed bij aankoop ook maar krap 100Km\h (Op de teller). Na het verplichte beurten, afstellen en smeren was dat niet heel veel beter. Nu inmiddels ruim 100.000 km verder loopt het blok als de brandweer en is het geen probleem om de 140 voorbij te gaan (op de teller dan), of het goed is voor het blokje om lang zo met die snelheid te rijden is een hele andere kwestie. Gewoon lekker stevig (maar met beleid) mee rondrijden en je zult merken dat binnen de kortste keren het leven weer terugkeert onder je motorkap. Een echt lange rit (bv op vakantie naar Frankrijk oid) van een kilometer of 1200 doet ook wonderen!

Oh ja, of je nu 95 of 98 tankt maakt niets uit voor de topsnelheid. De verbrandingsenergie van beide benzine soorten is identiek, en leveren dus in theorie evenveel energie. Alleen door het hogere octaan getal kan 98 wat meer voorontsteking verdragen (lees hogere ontstekingstemperatuur). Met 95 krijg je dus eerder last van ‘pingelen’, wat natuurlijk wel je max snelheid beinvloed. Maar jou Dyane moet je absoluut op 98 laten lopen. Want met 95 krijg je bij warm weer en lage toerentallen echt last van pingelen, en dat is uiteindelijk de moord voor je kleppen. Veel succes en rijplezier met je Dyane…

Attention! Voiture Speciale Francaise!

Profiel  
 
 
3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook