Na mijn wagenpark iets te hebben uitgedund, wilde ik een wat zorgelozere auto, en heb ik (dus) een xantia gekocht.
Uiteraard niet de duurste of mooiste, maar wel een diesel en 280.000 km
Uiteraard als eerste bij Chyparse langsgeweest en de bollen laten bijvullen en 1 voorraadbol vervangen (volgend jaar lhm vervangen/spoelen).
Nou zijn de voorbanden aan de binnenkant schuin afgesleten (evenals de winterbandenset die ik er bij kreeg).
Dus ben ik naar de autobandenboer geweest (De Sprint in Rotterdam) om 2 nieuwe michelins erop te laten zetten en te laten uitlijnen.
Toen bleek mijn spoorstang dus flink verbogen. Deze is toen gerepareerd (voor weinig bij Van Speijk) opnieuw uitlijnen en wat blijkt:
Nu rommelt er iets als ik gas geef of rem (en bij hobbeltjes ook) en bijsnelheden tussen de 60 en 110 wilt de auto soms naar links of rechts (net alsof je in een spoor van vrachtwagens rijd) bij 120 nergens last van.
Bij opnieuw uitlijnen heeft ie ze nog iets rechter gezet (was nauwelijks afwijking maar toch). Dit moet dus iets anders zijn.
De sprint meldde dat mijn remmen (schijven+ blokken voor) binnekort wel vervangen moesten worden, maar dat het opzich nog wel genoeg was.
Wat kunnen deze symptonen betekenen?
2cv6 Special ‘84 21.000 - 84.000 km
Visa 17 RD ‘86 121.000 - 179.000 km
BX TZD S ‘93 223.000 - 266.000 km
Stabilisatorstangen. (stokjes)
Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
misschien is het wijs om er een CITROENboer naar te laten kijken,
hier op het forum blijft het toch gokken…...
enkele gokjes:
draagarmrubbers voor
inderdaad de stabstangen
stuurkogels
fuseekogels
stuurkoppeling (droog)
achterdraagarmlagers
suc6 dennis
alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN
Re: rommelen en bijsturen
Ondar schreef:Toen bleek mijn spoorstang dus flink verbogen. Deze is toen gerepareerd (voor weinig bij Van Speijk) opnieuw uitlijnen en wat blijkt:
Nu rommelt er iets als ik gas geef of rem (en bij hobbeltjes ook) en bijsnelheden tussen de 60 en 110 wilt de auto soms naar links of rechts (net alsof je in een spoor van vrachtwagens rijd) bij 120 nergens last van.
Bij opnieuw uitlijnen heeft ie ze nog iets rechter gezet (was nauwelijks afwijking maar toch). Dit moet dus iets anders zijn.
De sprint meldde dat mijn remmen (schijven+ blokken voor) binnekort wel vervangen moesten worden, maar dat het opzich nog wel genoeg was.
Wat Dennis zegt, het lijkt me verstandig om een Dealer of Citroen-Specialist ernaar te laten kijken. Ik vertrouw die bandenboeren niet, volgens hun zijn de remmen en banden altijd versleten
Voor zover ik het weet is “Garage Van Speijk” geen Citroen-Specialist, ik vraag me dus af of ze een HP-geveerde auto kunnen uitlijnen, dat is namelijk een andere procedure dan bij niet HP-vering.
Ik zie dat je in Rotterdam woont, Citroen-Specialist http://www.autodepee.nl zit in Krimpen a/s IJssel, zei kunnen je vast en zeker goed helpen, ben zelf een zeer tevreden klant hier.
Inderdaad een erg goede garage, de Pee in Krimpen… Ook de prijzen zijn er best redelijk. Aanrader!
voge schreef:Inderdaad een erg goede garage, de Pee in Krimpen… Ook de prijzen zijn er best redelijk. Aanrader!
Uitlijnen is hier zelfs goedkoper dan bij de Kwikfit en je kan gratis een leen-auto krijgen
Helaas net t elaat gelezen, De Pee is in de buurt ook, maar
ik kom nu net bij Citonda vandaan en die heeft ook het 1 en ander onderzocht en geconstateerd:
na stukje rijden met monteur en daarna op de brug:
- stuurkogel bij de vervangen spoorstang was versleten—> had Van Speijk moeten zien/vervangen bij het opnieuw plaatsen van spoorstang!
- draagarmrubbers voor zijn versleten (beide kanten)
- vering voor was veel te zacht/dweilerig (bollen op druk brengen/vervangen; ik was toch bij chyparse al geweest daar die had er niks van gezegd)
- auto staat iets te hoog op zijn poten(wielen)
- draagarmlager rechts achter heeft iets speling en moet binnekort vervangen (kost nl. € 160 euro per kant)
Totale kosten exclusief draagarmlager achter € 400 (ex BTW)
Auto helaas maar glijk achter gelaten en hopen dat ie nu wel goed is.
Die draagarmlagers doe ik misschien wel een keer ergens waar het goedkoper kan…..(Hegru gloof ik ?)
2cv6 Special ‘84 21.000 - 84.000 km
Visa 17 RD ‘86 121.000 - 179.000 km
BX TZD S ‘93 223.000 - 266.000 km
Ondar schreef:- vering voor was veel te zacht/dweilerig (bollen op druk brengen/vervangen; ik was toch bij chyparse al geweest daar die had er niks van gezegd)
Kan zijn dat de bollen niet echt goed meer waren, je kan ze niet eindeloos blijven vullen. Chyparse geeft garantie op gevulde bollen, als het vullen mislukt, krijg je gewoon andere. Bij mijn Xantia ging er een week later een bol lek, ik kreeg 2 nieuwe comfortbollen, waarvan ik er maar eentje hoefde te betalen, hij had namelijk niet 2 gelijke gevulde bollen liggen.