Vanmorgen lag er een plasje water op- en onder mijn motorblok. Nu heeft het wel hard geregend, maar ik vind het toch wat vreemd. Wanneer ik de dop voor de koelvloeistof open, zie ik geen koelvloeistof. Ik kan ook nergens een niveaumeter zien ofzo (zoals bij onze Berlingo). Hoe kan ik de vloeistof vervangen, hoeveel moet erin en gebruik ik gewoon regenwater? Waar zit de temperatuursensor eigenlijk? Ik ben er niet zeker van dat deze nog werkt…
Greetz
Citroen C15D (RIP)
Xsara 2 1.9D break rijdt op plantenolie
Berlingo Multispace 1.4i
http://www.ppo.nu
Even je bericht naar het C15 gedeelte verplaatst.
Schijt aan originaliteit.
Re: Koelvloeistof C15D
soapwater schreef:Vanmorgen lag er een plasje water op- en onder mijn motorblok. Nu heeft het wel hard geregend, maar ik vind het toch wat vreemd. Wanneer ik de dop voor de koelvloeistof open, zie ik geen koelvloeistof. Ik kan ook nergens een niveaumeter zien ofzo (zoals bij onze Berlingo). Hoe kan ik de vloeistof vervangen, hoeveel moet erin en gebruik ik gewoon regenwater? Waar zit de temperatuursensor eigenlijk? Ik ben er niet zeker van dat deze nog werkt…
Greetz
Ik zou wel koelvloeistof gebruiken ipv regenwater..
BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Maar hoeveel moet erin? Er staat nergens een niveau-indicatie op…
Ik ben van plan een warmtewisselaar in te bouwen om op PPO te gaan rijden. Ik heb gehoord dat ik deze best op de slangen van de verwarming aansluit. Ik vermoed dat ik sowieso alle koelvloeistof moet aflaten hiervoor. Hoe doe ik dit? ik zie nergens een aflaatstop/kraan op de radiator. Wanneer ik de radiator weer vul, onstaat er dan geen lucht in het systeem en is er iets waar ik rekening mee moet houden?
Greetz
Citroen C15D (RIP)
Xsara 2 1.9D break rijdt op plantenolie
Berlingo Multispace 1.4i
http://www.ppo.nu
Als het goed is moet er onderaan de radiateur een kraantje/schroef zitten die je eruit kan draaien.
Na het bijvullen heb je aan de bovenzijde een ontluchtschroef zitten, waar die precies ziet weet ik zo niet aangezien ik maar weinig van dit type afweet ops:
BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Ik las net in een ander topic dat de verwarmingsradioator hoger gelegen is dan de vuldop. Is dit een probleem? Ik las ook iets over speciale verlengstukken om bij te vullen enz…
Heeft er eigenlijk iemand ervaring met het ombouwen voor gebruik van PPO bij een C15? Het brandstofgedeelte lijkt me duidelijk, het verwarmingsgedeelte is een andere zaak. Ik ben bang dat ik iets stuk maak, dus even goed informeren… Waar zou ik die ontluchtingsschroefjes moeten vinden op de radiator? De verwarmingsradiator is niet toegankelijk, deze zit blijkbaar ergens weg achter het dashboard… De schroef om het koelwater af te laten vind ik ook nergens . Is deze er normaal?? Heeft deze wagen wel een expantievat want dat zie ik ook nergens? Hoe ga ik te werk, alles aflaten, warmtewisselaar tussen de radiatorleiding (verwarming) alles dichtmaken en gewoon bijvullen of moet ik ontluchten en hoe? HULP… ops:
Ik ben een newbie in de automechanica-wereld, maar ik leer snel en aan handigheid ontbreekt het me niet. Ik moet gewoon weten hoe het moet, dan lukt het me wel!! Bedankt in elk geval
Greetz :photo
Citroen C15D (RIP)
Xsara 2 1.9D break rijdt op plantenolie
Berlingo Multispace 1.4i
http://www.ppo.nu
op de slangen naar de verwarming binnenin zit een ontluchtingsschroef, verder nergens
ook geen expansievat, gewoon de radiator vullen tot op 5 cm van de dop
om hem leeg te halen onderste slang losmaken
zo werkt het bij mijn C15 1.4 E, een benzine versie dus
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
@rataplan: Ik heb inderdaad zo’n radiator met daaraan een klein reservoir (buis) die tot onderaan loopt en bovenaan een vuldop. Je mag me altijd mailen, mijn email is te vinden bij m’n profiel…
Als ik het goed begrijp is dit een zelf-ontluchtend systeem? Niemand ervaring met PPO en C15D’s?
Greetz
Citroen C15D (RIP)
Xsara 2 1.9D break rijdt op plantenolie
Berlingo Multispace 1.4i
http://www.ppo.nu
soapwater schreef:
Niemand ervaring met PPO en C15D’s?
Greetz
dan moet je bij Hugo wezen http://www.citroen-forum.nl/profile.php?mode=viewprofile&u=844
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Nu heb ik een warmtewisselaar in elkaar geflanst, nu blijkt dat de plaats waar ik hem wou hangen hoger gelegen is dan de vuldop aan de radiator. Kan dit werken? (lijkt me sterk) of is het geen probleem dat de ww niet helemaal vol water komt en pompt de pomp alles gewoon rond… HULP.
Een ander probleem is dat ik ineens een zwarte (koolachtige) aanslag zie op één van de injectoren. De garagist zei dat er een retourleiding lekt, kan dit en ziet dat er zo smerig uit? Ik vreesde voor een lek uit het blok, maar de auto rijdt wel nog perfect… Iemand een ID? Ik heb nu bijna een hele tank op 50%ppo en 50% diesel leeggereden…
Hulp
@rataplan: Ik heb één mail van jou ontvangen waarvoor enorm dank, maar het belangrijkste heb ik nog niet gekregen. Is er wat mis gelopen of heb je even geen tijd? Ik heb wel interesse hoor…
Greetz
Citroen C15D (RIP)
Xsara 2 1.9D break rijdt op plantenolie
Berlingo Multispace 1.4i
http://www.ppo.nu
@rataplan: Ik neem m’n woorden terug. ‘k Heb net je mails gekregen!! Hartelijk bedankt!!
Greetz
Citroen C15D (RIP)
Xsara 2 1.9D break rijdt op plantenolie
Berlingo Multispace 1.4i
http://www.ppo.nu
OK, ik lees net in die handleiding die Rataplan me mailde dat er bij de modellen zonder expansietank apart van de radiator (zoals de mijne dus) er onderdelen zijn die hoger gelegen zijn dan de vuldop en dat er speciale onderdelen te krijgen zijn om deze te vullen. Er staat ook bij dat je het zelf kan fixen door een fles of iets dergelijks te laten ‘passen’ op de vuldop om zo de hoger gelegen onderdelen bij te kunnen vullen. Dat geldt dus ook voor mijn warmtewisselaar als ik het goed begrijp. Dan vraag ik me wel af waar het water naartoe gaat als de motor draait en als de pijp/fles verwijderd is. Het water zoekt toch altijd de laagste kant op?
Ze hebben het ook over een ontluchtingsschroef, maar ik kan ze niet vinden.
Greetz
Citroen C15D (RIP)
Xsara 2 1.9D break rijdt op plantenolie
Berlingo Multispace 1.4i
http://www.ppo.nu
Totaal aantal Berichten: 461
Geregistreerd: 04-05-2005
- Ami 8
- GS/GSA Spécial
- XM 3.0 24V Exclusive
In je thermostaathuis zit ook een ontluchtingsnippel die je met een inbussleutel los kunt draaien. Toevallig laatst de radiateur van mijn C15 diesel vervangen, vandaar dat ik het weet. Maar ik heb dan weer wel een los expansietankje.
Ami 8 berline (1978) — Gspécial (1974) — XM V6 24v (1998)
Wat die aanslag betreft, dat zou blijkbaar opgedroogde PPO zijn. Nu zitten er op elke ‘injecteur’ twee retouropeningen voor de retourleiding. Voor de laatste is deze niet gebruikt en afgesloten met een kunststof kapje. Dit kapje lekt volgens mij. Kan ik dit dichten met iets anders of waar kan ik zo’n kapje vinden? Iemand ooit dit probleem gekend?
Greetz
Citroen C15D (RIP)
Xsara 2 1.9D break rijdt op plantenolie
Berlingo Multispace 1.4i
http://www.ppo.nu
Vandaag toch weer problemen met het koelwater ondervonden.
M’n auto stond een hele nacht op een horizontale weg geparkeerd. Onlangs heb ik de koelvloeistof bijgevuld tot het juiste niveau. Vanmorgen lag er een plas water onder de auto. Ik dacht eerst aan olie, maar het bleek water te zijn. Er lag ook een plasje op het blok, net boven de startmotor en dit is net onder de thermostaatklep. Het koelstofniveau was gedaald tot de helft van de radiatorhoogte. Onder de aansluitdarm die van radiator naar de thermostaat gaat voel ik geen nattigheid of zie ik niets borrelen, ook niet na zo’n 10km rijden. Wat kan dit zijn? Ik vind nergens een lek en ik zou niet weten waar mijn water naartoe gaat. Hulp
Gewoon regelmatig bijvullen of is dit helemaal niet normaal?
Greetz
Citroen C15D (RIP)
Xsara 2 1.9D break rijdt op plantenolie
Berlingo Multispace 1.4i
http://www.ppo.nu
owja, nog iets. Waar zit ergens de sensor voor de fans? Ik heb twee fans op de radiator zitten en ik heb ze nog nooit weten draaïen. Aangezien ik ook geen thermometer in het dashboard heb (besparingen bij dePost, van waar deze auto komt misschien?) kan ik ook niet controleren hoe warm de motor juist wordt. In de garage vertelden ze me dat de fans moeten gaan draaïen vanaf 94°C. Klopt dit? Kan ik ze op een bepaalde manier testen en hoe werkt het systeem juist? Zit er ergens een relais tussen? Op de thermostaat heb ik een voeler zitten met een bruine draad eraan die ergens in een slang met meerdere draden verdwijnt. Is dit de sensor die ik zoek of dient het ergens anders voor?
Greetz
Citroen C15D (RIP)
Xsara 2 1.9D break rijdt op plantenolie
Berlingo Multispace 1.4i
http://www.ppo.nu