In juli 2002 werd mijn vrouw smoorverliefd op een donkergroene metallic XM turbo. Hij stond er bij als een nieuwe, ook van binnen als nieuw en omdat ik elf DS en heb gehad en deze ken als mijn broekzak heb ik geen misplaatste angst voor de grote Citroens. Bovendien liep en reed hij als een droom en we kochten hem.
Maar na een paar jaar trouwe dienst was de verliefdheid verdwenen en omdat mijn vrouw nogal klein is, wilde zij toch liever een kleinere auto en we kwamen een Peugeot 206XS tegen met een electrisch glazen schuifdak, als nieuw met 15000 km op de teller. En omdat we 40 jaar getrouwd waren heb ik die haar kado gedaan.
Zelf heb ik ook nog een Jaguar XJ6 van 1969 en dat rijdt ook helemaal niet verkeerd. De XM werd nu dus eigenlijk niet meer gebruikt en ik wilde hem verkopen, maar niet zonder hem eerst zoveel mogelijk in orde te maken, er waren wat kleine ongemakjes. Zo lekte hij ergens bij de turbo en de dealer gaf mij weinig hoop. Als die turbo gescheurd is meneer dan kost u dat zeker 2000 euro.
Maar ik ben ooit automonteur geweest en ik heb gelukkig een grote loods, dus ik ging er onder liggen en heb de turbo er uit gesleuteld, daar word je niet zo vrolijk van. Die torx bouten zaten zo vast als een huis en na een aantal gebroken stiften het ding er met ophangbeugel en al uit vandaan gehaald via de bovenkant. En dat kan net als je de motor iets vooruit drukt met een schaarkrik. Hij lekte dus tussen de flens van de turbo en het spruitstuk, waar een dunne ring zit. Die heb ik niet aleen vervangen, maar ik heb ook een koperen pakking gemaakt van een mm, uitgegloeid en die er tussen gemonteerd.
Voor elkaar dus dacht ik, maar er lekte toch nog iets en ik haalde het hele spruitstuk los. De pakkingen vielen er zo in stukken tussen vandaan en na die ook te hebben vervangen was de zaak potdicht.
Ik heb ook de flexibele pakking tussen de kathalisator en de turbo meteen vervangen en de eerste pot. De tweede en derde pot waren onlangs al vervangen. Overigens wil de achterste aansluiting van de kathalisator nogal eens scheuren en die heb ik rondom meteen doorgelast.
Een half jaar eerder is er een nieuw voorruit in de auto gezet en vier nieuwe Michelin banden gemonteerd. Ik heb de retourslangen op de voorpoten vervangen, de remblokken rondom vervangen en andere remschijven voor gemonteerd, zijn 90%.
De auto liep weer lekker stil en ik reed naar René Spaan in Krommenie (en natuurlijk ging ik weer te snel op de A7, dus een bon). René heeft er zeven andere veerbollen op gezet en hoewel ik altijd dacht dat de XM stugger veerde dan de DS, kwam ik er achter dat hij daar niet voor onder doet.
Onze XM ziet er heel netjes uit, ook het interieur, er is nooit in gerookt, voorzover ik het kan bekijken zijn er geen mankementen aan. Het is een ex directiewagen, heeft 260k gelopen, maar alleen lange stukken en hij is altijd goed onderhouden, dat is in het onderhoudboekje te zien.
Nou vraag ik me af wat ik moet, ik heb hem te koop gezet op het internet, maar dat schiet niet op en eigenlijk diep in m’n hart wil ik hem niet kwijt. Maar ik heb hem ook niet meer nodig, er is het laatste half jaar een keer of drie mee gereden. Ik heb ruimte genoeg voor hem, verwarmd ook nog. Moet ik hem verkopen en zoeken naar een goede baas, of zet ik hem in een hoekje op blokken en schors hem?
We zijn niet zo jong meer, begin 60 en als ik 35 zou zijn ging hij gegarandeerd op rust, om als hij een echte klassieker is geworden weer vrolijk langs de weg te zoeven. Dat heb ik met de Jaguar ook gedaan, gekocht in 1976, 18 jaar bewaard en nu rijd ik er gewoon weer mee.
Graag jullie mening en bedankt alvast.
Totaal aantal Berichten: 355
Geregistreerd: 29-03-2006
- C3 1.6 e-HDi 90 airdream Selection
Tsja, moeilijk dilemma. Ik weet, het doet pijn om afstand te doen van een geliefde tip-top XM, want ik heb zelf in ‘95 een XM Ambiance van de hand gedaan. ‘:roll:’
Op de blokken ermee en wachten tot de 206 weer de laan uit is… Dat kan met 15.000 km en niet al te veel jaarlijkse kilometers natuurlijk ook nog erg lang duren. Bovendien blijft het probleem dat je vrouw ‘m eigelijk te groot vindt (ik zeg niet onhandelbaar, maar ik begrijp dat een ‘formaat 206-je’ makkelijker bij de supermarkt geparkeerd wordt, dus de kans dat je vrouw er weer in gaat rijden…laag.
Zou je er zelf in willen/kunnen rijden als dagelijks vervoer…als het antwoord nee is, dan zegt de ratio: klein geld van maken.
En bij een XM is dat helaas te vaak -letterlijk-. Toch moeten er hier op het forum wel mensen zijn die deze voiture een warm onthaal kunnen geven. Dan weet je zeker dat de dame in goede handen valt.
Misschien helpt het al om even een linkje naar je advertentie te zetten.
Verkocht, helaas schade gereden!
Hallo Han.
Als ik je verhaal zo lees zou ik de XM niet te snel verkopen.
Je schrijft dat je diep in je hart hem niet weg wilt doen, waarom zou je dat dan wel doen.
Je hebt er de ruimte voor (zelfs verwarmd), je bent zelf technisch genoeg om er eventueel wat aan te kunnen repareren en waarschijnlijk hoef je hem ook niet om het geld te verkopen.
Je zou het eventueel nog een jaar aan kunnen zien en dan een besluit nemen.
Want een goede baas vinden zal ook niet gemakkelijk zijn.
De XM ligt niet zo goed in de markt en veel zien het als een goedkope luxe bak en nemen het met de zorg niet zo nauw.
Nee, ik zou er toch even mee wachten om hem te verkopen.
Want als ie verkocht is, is ie wel weg.
Regelmatig hoor ik mensen zeggen “had ik die auto maar niet verkocht” en hebben ze spijt dat ze hun liefde weg hebben gedaan.
Klaas.
Tja, weet je wat het probleem ook is, er staan heel veel XM’s te koop en sommigen voor heel weinig geld. Ik moet de eerste XM nog tegenkomen met overmatige roest aan de carosserie, de meesten zien er gaaf uit. Ik heb er eens een kunnen kopen, een witte voor 150 euro. Maar dat was een oude van 90 of zo en daar kun je gruwelijk veel aan moeten sleutelen.
Deze XM die ik nu heb loopt als een zonnetje, gebruikt geen druppel olie, is supersnel en als je naar Maastricht rijdt stap je er uit alsof je een blokje om bent gereden, hij rijdt gewoon veel beter dan de Jaguar.
Het is dus wel degelijk een dilemma, als ik er mee blijf rijden kost het een vermogen per kilometer, want de belasting en verzekering gaan gewoon door. Die Jag kost hoegenaamd niets, 100 euro verzekering en een beetje LPG. De 206 XS lijkt wel een straaljager, wat is dat een gifkikkertje, gaat zomaar 100 km/u in z’n tweede en hij heeft er toch echt vijf. Maar als je het over comfort hebt is dat niet te vergelijken, een XM is wel de meest comfortabele auto die ik ken, rijdt wat mij betreft een stuk beter dan de C5.
Ik moet er eens heel goed over nadenken en houd me aanbevolen voor advies.
Welkom en complimenten voor het mooie verhaal
Sterkte met de keuze, persoonlijk zou ik zeggen, stallen die auto voor het nageslacht
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
goh, ik ben 35 en op zoek naar een XM (V6) “voor later”... ik denk alleen niet dat ik m 18 jaar stil zou kunnen laten staan…
ik zou m houden, de tijd en moeite die je erin hebt gestoken krijg je toch nooit in euros terug, en je weet zelf wat je aan de auto hebt.
maar ja, de opbrengst van de verkoop kan je wel weer mooi in onderhoud van de Jag steken.
ik help niet echt he? of je schorst m en wanneer je er vier jaar niks mee hebt gedaan, dan resoluut verkopen.
Totaal aantal Berichten: 355
Geregistreerd: 29-03-2006
- C3 1.6 e-HDi 90 airdream Selection
Als je inschat dat de kans meer dan 50% is, dat ie pas er over vier jaar uit de hoek van de loods getrokken wordt om dán te verkopen, dan had je het beter NU kunnen doen.
We weten volgens mij niet hoe oud deze XM is, maar gezien de km’s zal het wel een jaar of 10 kunnen zijn. Dan is de economische restwaarde over 4 jaar ongeveer 0, dus beter nu voor weinig naar een liefhebber dan straks voor niks weggeven.
Maar wat Klaas zegt is ook waar: weg is ook echt weg.
Anderzijds; Als ze weg is denk je met een goed gevoel terug aan de tijd met de XM. Als ie blijft staan in een verloren hoekje, dan wordt je er ook veel vaker mee geconfronteerd met de passieve staat. En een echte zelfzame klassieker zoals de Jag, nee dat wordt het zeker niet binnen 10 tot 15 jaar, ze zijn te goed om snel zeldzaam te worden. Offtopic - zoek maar eens een alfasud (gebouwd tot ‘84) !, die zijn er bijna niet meer.
Verkocht, helaas schade gereden!
Alfasud huh? Mijn buurman had ooit zo’n ding en bij stil weer kon je die horen roesten. En dat is een ‘probleem’ met de XM want die roest nauwelijks, dus blijven er veel gaaf.
Een Jaguar XJ6 series 1 is kinderlijk eenvoudig vergeleken bij de XM, helemaal geen electronica, een ouderwetse verdeler met puntjes en alles gewoon rechttoe rechtaan. En het is een stoere auto met een geschiedenis, ik heb alles er nog bij, het garantiebewijs op naam van Max Tailleur, onderhoudsboekje, smeerplattegrond, origineel instructieboek en alles in de originele goedkope plastic map. Eerste lak en keiharde auto.
Maar jongens, dat rijdt in geen stukken na zo lekker als een XM en als je met de Jag 120 rijdt brult de wind om je heen, terwijl die zachtjes langs de XM glijdt bij wijze van spreken, want het blijft 120km/u.
Als die Jag 120 gaat met z’n 1700 kilo, zit die XM al in de buurt van de 200 en dat is toch ook bijna 1400 kilo. Niet dat het belangrijk is, maar dat gaat met z’n twee liter erg rap hoor.
Ik denk dat ik hem maar een tijdje bewaar, hij zal snel minder waard worden, is van 1994 dus over twee jaar krijg je er helemaal niets meer voor. Als iemand een goede prijs wil bieden, hij gaat vooral zijn gang, maar ik weet wat ik heb en vind dat maar eens van dat bouwjaar.
Stel dat ik hem weg doe voor 1200 a 1500, dat is ook zo weer op aan allerlei onzin. Eigenlijk is het zo vreemd allemaal, mensen betalen een vermogen voor een Volkswagentje of een Opeltje en wat heb je dan?
We gingen met de 206 naar de garage waar de nieuwe 207 net was gearriveerd. Ja, die wilden ze wel aan me slijten, maar het bod op onze 206 welke er echt nog als een nieuwe uitziet was zodanig dat we in een jaar 4000 euro zouden moeten afschrijven.
En mijn vrouw maar denken dat een kleinere auto goedkoper rijdt. Alleen de afschrijving was dus bijna een euro per kilometer.
Dan is een mooie XM toch weer een stuk goedkoper.
Leuk forum hier, mijn complimenten, veel kennis ook.
Totaal aantal Berichten: 355
Geregistreerd: 29-03-2006
- C3 1.6 e-HDi 90 airdream Selection
Han S schreef:Alfasud huh? Mijn buurman had ooit zo’n ding en bij stil weer kon je die horen roesten. En dat is een ‘probleem’ met de XM want die roest nauwelijks, dus blijven er veel gaaf
Precies wat ik bedoel, begrijp me niet verkeerd. Ik ben er van overtuigd dat de XM daarom nooit een zeldzaamheid in het verkeer zal worden (maar wél een klassieker met die karakteristieke vormgeving).
Als je er van kunt blijven genieten, en je hebt geen wensen waarbij je de economische restwaarde van de auto anders in zou willen zetten, dan geef ik je groot gelijk door de XM te houden. Dan heb je dus eigenlijk een luxe probleem dat niet meer is dan luxieus dilemma.
Maar het blijft een auto die als hobby erbij gehouden wordt, en hobby’s mogen nu eenmaal wat kosten !
Verkocht, helaas schade gereden!
Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006
- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
Je stukjes lezen heerlijk weg Han en je auto klinkt ook als muziek in de oren. Ik zou die XM blijven rijden, het is me even ontglipt waarom je die Jaguar rijdt. Schorsen is ook zo…. Verkopen dan ? Je krijgt er geen bal meer voor, maar veel zal er niet meer van af gaan denk ik. Zoals ik lees hoe hij is behandeld, dan zou ik er meer voor geven als de 1000-1500 die je eerder noemde. Ware het niet dat ik zelf al geniet van het rijden in een XM.
Wat je met de auto aanmoet kun jezelf het beste bepalen lijkt me. Schorsen is redelijk nutteloos, tenzij je gewoon diep van binnen al weet dat hij binnenkort weer gaat rijden. Verkopen levert je weinig op, dan kun je hem beter nog even bewaren. Tja, ... ik denk dat ik er gewoon de hoofdprijs voor zou vragen, tenzij je besluit hem zelf weer te gaan rijden.
Heb ik nou eigenlijk een tip gegeven of heb ik de vraagtekens alleen maar vergroot ??
: : : :
Nu C5 tijger…
Nah, ik heb er nog eens goed over nagedacht en jullie mening telt daarin ook zwaar. Die auto is 12 jaar oud, maar rijdt als een nieuwe. Mijn jongste zoon is 19 en rijdt volgende maand af voor zijn rijbewijs. Mijn vrouw is strontzuinig op die 206 dus die krijgt hij niet mee, de Jag staat op mijn naam verzekerd en wat is er nou leuker voor een mannetje van 19 dan in een dikke XM te kunnen rijden.
En dan kun je denken: je verwent dat kind, maar het is een prachtkerel, serieus en voorzichtig. Ik haalde op die leeftijd met mijn zuur verdiende centjes een motorfiets op die geheel gedemonteerd ergens in een schuurtje lag. De eigenaar zag er geen gat meer in en ik kocht voor 100 gulden een 250 cc NSU MAX in onderdelen. (ken je die? Een bovenliggende nokkenas bediend met twee drijfstangen onder een hoek van 90 graden)
De bakfiets geleend van mijn buurman en een kilometer of 20 zwaar trappen met die lading. In elkaar gesleuteld, opgeknapt en rijden met die handel.
Onze jongste mag gewoon in een XM rijden, is ook nog een stuk veiliger dan een Alto’tje of een ander klein barreltje.
Wat een wereld hé?
Totaal aantal Berichten: 3833
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
mooie oplossing… je kunt hem ook in de jag laten rijden
woutersmits schreef:mooie oplossing… je kunt hem ook in de jag laten rijden
Gaat niet lukken, dan rijdt hij onverzekerd namelijk. De klassieker verzekering staat op naam.
Totaal aantal Berichten: 355
Geregistreerd: 29-03-2006
- C3 1.6 e-HDi 90 airdream Selection
Onze jongste mag gewoon in een XM rijden, is ook nog een stuk veiliger dan een Alto’tje of een ander klein barreltje.
Wat een wereld hé?
Han, je geeft zelf de beste keuze. Gebruik ‘m in de familie. Maar leg je nu ook ff het verschil in dorst, verzekering en wegenbelasting met een alto bij? ops:
Verkocht, helaas schade gereden!
Daar heb je wel een punt, maar eigenlijk ook weer niet. Als je een nieuwe of erg jonge kleinere auto koopt en je rijdt weinig, dan kost dat per kilometer veel meer dan wanneer je met een grote XM rijdt waarvan de afschrijving bijna niets meer is.
Onze 206 loopt gemiddeld 1:14 en de afschrijving was afgelopen jaar tussen de 3 en 4 duizend euri. Daar is 5.000 km mee gereden.
De XM loopt 1:10, is groot comfortabel en veilig en als je daar in een jaar 5000 km mee rijdt kost dat volgens mij per kilometer minder.
Veel mensen denken dat een kleinere auto goedkoop is, maar dat hoeft dus niet zo te zijn.
Overigens moet zoonlief wel zelf de benzine betalen.