hoi
ik heb een ‘nieuwe’ bx gekocht. ben er erg blij mee, maar een paar dingen hou je toch :
de uitgaande as, naar de riem van de hydr.pomp? heeft een versleten keerring.
is die gemakkelijk te vervangen?
het lijkt erop dat er alleen een deksel van het blok af hoeft en de riem losmaken, dat ik de keerring zo over de uitgaande as kan schuiven maar zijn er nog complicaties te verwachten : : ?
heel graag jullie ideeen hierover
weet iemand het onderdeelnr van die (oranje) keerring?
bedankt alvast
koen
I take my keys, forget the rest,
cruisin’ headed nowhere in ‘my good old bx’
Re: bx 1.9 tgd lekt bij uitgaande as…
kstrik schreef:hoi
ik heb een ‘nieuwe’ bx gekocht. ben er erg blij mee, maar een paar dingen hou je toch :de uitgaande as, naar de riem van de hydr.pomp? heeft een versleten keerring.
is die gemakkelijk te vervangen?
het lijkt erop dat er alleen een deksel van het blok af hoeft en de riem losmaken, dat ik de keerring zo over de uitgaande as kan schuiven maar zijn er nog complicaties te verwachten : : ?heel graag jullie ideeen hierover
weet iemand het onderdeelnr van die (oranje) keerring?
bedankt alvast
koen
Een nokkenaskeerring zoek je; die is ook bij de betere Peugeot-garagist te verkrijgen want hij is o.a. op een aantal modellen 205 ook gemonteerd. Geldt ook voor de klepdekselpakking die je nodig gaat hebben als je die demonteert (is vlgs mij strikt bezien niet eens nodig, er zijn dacht ik speciale “trekkertjes” om deze keerring te de- en monteren).
Ich bin ein Breaker
dat klinkt hoopvol! zal eerst idd eens achter zo’n keerring aan gaan. zaterdag s een poging wagen.
bedankt!
koen
I take my keys, forget the rest,
cruisin’ headed nowhere in ‘my good old bx’
kstrik schreef:dat klinkt hoopvol! zal eerst idd eens achter zo’n keerring aan gaan. zaterdag s een poging wagen.
bedankt!
koen
Mocht je er aan toekomen, foto’s maken met een kleine uitleg er bij zou zeer gewaardeerd worden!
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
hmm, net even nog een keer gekeken,
de kleppendekselpakking lekt zo’n beetje rondom, en volgens mij zowel de keerring links als rechts (distrb.riem kant alsmede de pomp kant).
net ook naar het draadje diesellekkage…gefixt van xbxg gekeken, heel leerzaam: ik ga dit dus niet zelf doen. gewoon niet genoeg verstand van zake…
zal een klusje voor hegru worden, hopelijk hebben ze komende week tijd… en misschien ook meteen de distr riem laten vervangen. dus geen fotoos, helaas.
toch weer blij met t forum, kan ik beter inschatten waar ik vanaf moet blijven
I take my keys, forget the rest,
cruisin’ headed nowhere in ‘my good old bx’
kstrik schreef:
toch weer blij met t forum, kan ik beter inschatten waar ik vanaf moet blijven
Hihi.. tis ook fijn als je met de juiste info weer weet an wie je het kan uitbesteden.
even een update:
de lekkage is verholpen bij hegru. twee keerringen en een kd.pakking vervangen, en (blij dat het bij een garage is gebeurd) er zat ook nog een gat in de carterpan ; bleek na het schoonspuiten vh blok op zoek naar mogelijke resterende lekkage.
ook maar meteen een andere op laten zetten…
en daarnaast nog door de monteur van hegru ontdekt dat er hoognodig een draagarmlager vervangen moest worden (dreigde de leidingen kapot te schuren…) en die ook maar laten vervangen.
hopelijk ben ik voor een heel eind klaar met de onkosten nu
prijs viel trouwens eigenlijk niet tegen, en de lekkende nieuw gemonteerde keerring (bij hegru) is zonder enig probleem onder garantie opnieuw vervangen.
kosten, pakking en keerringen + montage en vervangen retourleiding (deel bij voorraadbol), carterpan +montage, draagarmlager en ontluchten systeem en kleine achter ruitje (ingebroken in luik ) +montage alles bij elkaar:370,—
wel wat geld, maar hij veert helemaal super nu, en blokkie is mooi lekdicht; dus toch goeie zin van gekregen
I take my keys, forget the rest,
cruisin’ headed nowhere in ‘my good old bx’
Top zeg!
en met 330000 kilometer net ingereden!
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
er zat ook nog een gat in de carterpan
Beter een gat in je carterpan dan andersom….
Maar heb je enig idee wat alleen het vervangen van die nokkenaskeerring kostte? Daar ben ik binnenkort ook eens aan toe namelijk.
hoi harm,
de keerringen links en rechts en de kleppendekselpakking heb ik allemaal tegelijk laten vervangen, en de retourslang bij de voorraadbol (laatste stuk alleen, de bocht dus) en dat was samen 135 eur.
die slang had ik al s laten vervangen bij mn tzi, dat was toen zo’n 50 eur.
dusss… schatting voor de kleppendeksel afdichting zo’n 90 eur
enne, idd liever dat gat in mn carterpan enzoverder… al keek ik van dit gat ook wel op; het was zo’n beetje de meest inge-oliede plek van de auto
I take my keys, forget the rest,
cruisin’ headed nowhere in ‘my good old bx’
oh ja,
je hebt een turbo he? misschien kost dat wat meer tijd… ik had het idee dat ie opgelucht was dat ik geen turbodiesel had…
gewoon effe bellen misschien, weetje t zeker
I take my keys, forget the rest,
cruisin’ headed nowhere in ‘my good old bx’
kstrik schreef:hoi harm,
de keerringen links en rechts en de kleppendekselpakking heb ik allemaal tegelijk laten vervangen, en de retourslang bij de voorraadbol (laatste stuk alleen, de bocht dus) en dat was samen 135 eur.
die slang had ik al s laten vervangen bij mn tzi, dat was toen zo’n 50 eur.dusss… schatting voor de kleppendeksel afdichting zo’n 90 eur
enne, idd liever dat gat in mn carterpan enzoverder… al keek ik van dit gat ook wel op; het was zo’n beetje de meest inge-oliede plek van de auto
Beide nokkenaskeerringen? Daarvoor moet je de D-riem lossen. Dat betekent doorgaans “vervangen”. Klepdekselpakking kost je een tientje of 2 en keerringen iets in de ordegrootte van een tientje de 2. Ik zou eens kijken /navragen of ze de d-riem ook gelost en vervangen hebben. Zou wel érg scherp geprijsd zijn dan.
Ich bin ein Breaker
ze hebben beide keerringen vervangen, want die aan de distributieriemkant lekte nog na de reparatie…
die hebben ze (heel netjes) dus nog een keer vervangen onder garantie.
ik vond het ook niet duur
ze hebben geen riem in rekening gebracht, dus vervangen is die zeker niet
I take my keys, forget the rest,
cruisin’ headed nowhere in ‘my good old bx’
Ik heb geen turbodiesel, en hij lekt alleen (zichtbaar) op de keerring rond de as naar de pullie waar de hd-pomp op zit
oh, ik dacht tzd’s turbo waren… ops: (in het lijstje bx-en naast je berichtje)
ik las eerder van karel en glider (bovenaan dit draadje…) dat die keerring wel zelf te vervangen zou zijn,
maar ik heb het dus niet zelf geprobeerd.
ik heb trouwens nog zo’n keerring liggen, had ik gekocht toen ik dacht dat dat de enige lekkage was…
mag je zo hebben, ik heb m niet meer nodig. splinternieuw.
laat maar weten als je het zelf gaat proberen
I take my keys, forget the rest,
cruisin’ headed nowhere in ‘my good old bx’