Hallo Citroén vrienden,
Ik was van daag bezig een klokje in te bouwen in mijn dashboard. Toen ik een proef ritje wilde maken kreeg ik de godin nie meer aan de praat. Ikzelf vermoed dat ik een stekertje per ongeluk heb losgetrokken? Omdat ik voorheen een zoem (vermoedelijk een pomp) hoorde als ik mijn ds 21 ie starte. Nu hoor ik die pomp niet meer vooraf. De startmotor draait wel maar hij slaat niet aan. Welke adviezen geven jullie me hoe dit aan te pakken? Ik persoonlijk zat te denken om het dash-board er af te halen maar is dit raadzaam?
Graag zie ik jullie reacties tegemoet!
Groetjes Antoine.
Ik zou eens beginnen, met in omgekeerde volgorde te reconstrueren wat je hebt gedaan en in de buurt daarvan alle bedrading te checken.
Animal triste post coitum
Hab ik gedaan! ik heb 2 stekkertjes gevonden maar weet niet of deze al los waren of dat ik ze los heb getrokken? En de rest kan ik niet zien tenzij ik het gehele dashboard eruit haal? Zou iemand mij kunnen vertellen wat die zoem is wat je hoort bij een injectie alvorens je start? Misschien ligt daar wel het probleem?
lopezdijkstra schreef:Hab ik gedaan! ik heb 2 stekkertjes gevonden maar weet niet of deze al los waren of dat ik ze los heb getrokken? En de rest kan ik niet zien tenzij ik het gehele dashboard eruit haal? Zou iemand mij kunnen vertellen wat die zoem is wat je hoort bij een injectie alvorens je start? Misschien ligt daar wel het probleem?
die zoem is de brandstofpomp die rechts in je balk is gemonteerd en ja; als je die niet meer hoort dan kunnen je proberen te starten tot je een ons weegt maar niet getreurd: fff provesorisch een draadje trekken van je brandstof relais (welke links van je accu zit) naar de pomp en zien of ie dan weer start.
maar al vermoed ik dat het sneller kan doordat er blijkbaar bij jou een stekkerverbinding zit achter het klokje. deze dus weer fff doorverbinden.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
citroen23 schreef:lopezdijkstra schreef:Hab ik gedaan! ik heb 2 stekkertjes gevonden maar weet niet of deze al los waren of dat ik ze los heb getrokken? En de rest kan ik niet zien tenzij ik het gehele dashboard eruit haal? Zou iemand mij kunnen vertellen wat die zoem is wat je hoort bij een injectie alvorens je start? Misschien ligt daar wel het probleem?
die zoem is de brandstofpomp die rechts in je balk is gemonteerd en ja; als je die niet meer hoort dan kunnen je proberen te starten tot je een ons weegt maar niet getreurd: fff provesorisch een draadje trekken van je brandstof relais (welke links van je accu zit) naar de pomp en zien of ie dan weer start.
maar al vermoed ik dat het sneller kan doordat er blijkbaar bij jou een stekkerverbinding zit achter het klokje. deze dus weer fff doorverbinden.
Als ik dit zo allemaal beluister dan is het beste plan van aanpak. Nogmaals met een zoek licht in de draden massa te gaan kijken? En mocht dit niks opleveren dan moet het dash-board er maar uit? Ik heb dit nooit gedaan, is het ook mogelijk om een deel van het dash board te demonteren?
Het voorstel om de benzine pomp direct aan te sluiten, levert een hoop werk op en het lijkt mij dat daar het probleem niet zit? Want zo’n brandstof pomp die begeeft het in de regel toch niet zo acuut?
Als ik iets “doms” heb gesteld? Geef het aan want ik ben nog niet zo thuis in de techniek maar het is zo ontzettend leuk om het te leren!
Alvast bedankt!
Het dashboard moet er in z’n geheel af. Neem er wel even de tijd voor om het op je gemak te doen.
Heb je je zekeringen al nagekeken?
Voor demontage dashboard:
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=165405&highlight=dashboard
Voordat je de hele auto uit elkaar haalt:
Heb je per ongeluk de aansluitdraad van de benzinepomp onder de motorkap losgetrokken? Zit bij het draadboompje naar het rechtervoorspatbord. Het is een enkele draad die daar achter het hydrauliekscherm verdwijnt…
Elke weg leidt weer naar een andere weg
DS19MA
DS21 Pallas IEH
Peugeot 404
DS4
gehad: DS21M Pallas, Xantia 21TD Break, C5,BX’en, GSA, CX, 204’en, 304’en
lopezdijkstra schreef:zo’n brandstof pomp die begeeft het in de regel toch niet zo acuut?
Als ik iets “doms” heb gesteld? Geef het aan want ik ben nog niet zo thuis in de techniek maar het is zo ontzettend leuk om het te leren!Alvast bedankt!
die brandstofpomp is prima en heeft het dan ook niet acuut begeven maar als jij de voeding (is spanning) eraftrekt/lostrekt dan houd de pomp ermee op (is bij een injectie n.l. NIET mechanisch)
het dashboard er nu al afhalen vind ik ook wat te voorbarig (of je moet het leuk vinden om het doen ......)
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Cees78 schreef:Voordat je de hele auto uit elkaar haalt:
Heb je per ongeluk de aansluitdraad van de benzinepomp onder de motorkap losgetrokken? Zit bij het draadboompje naar het rechtervoorspatbord. Het is een enkele draad die daar achter het hydrauliekscherm verdwijnt…
Hallo Cees bedankt voor je reactie, zoals ik al zei ik ben niet zo erg technisch heb je misschien een tekening c.q. foto?
als je enkel het klokje heb vervangen zonder onder de kap te kijken of de accu polen te hebben losgetroken weet ik wel zeker dat je dat draadje niet hebt losgetrokken…..
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Er gaan daar (bij het voorspatbord) ca. 5 draadjes naar het voorspatbord-draadboompje. Er is één draadje dat niet meedoet; dat gaat naar beneden, verdwijnt achter het hydrauliekschermpje. Is dat draadje goed aangesloten?
Neen, ik heb daar geen tekening van.
Succes ermee, Cees
Elke weg leidt weer naar een andere weg
DS19MA
DS21 Pallas IEH
Peugeot 404
DS4
gehad: DS21M Pallas, Xantia 21TD Break, C5,BX’en, GSA, CX, 204’en, 304’en
Cees78 schreef:Er gaan daar (bij het voorspatbord) ca. 5 draadjes naar het voorspatbord-draadboompje. Er is één draadje dat niet meedoet; dat gaat naar beneden, verdwijnt achter het hydrauliekschermpje. Is dat draadje goed aangesloten?
Neen, ik heb daar geen tekening van.
Succes ermee, Cees
Ik ga het straks meteen nakijken! Ik heb namelijk wel een draad door moeten trekken naar het motor compartiment en heb daar het “gat” voor gebruikt wat naast de zekering kast ligt.
lopezdijkstra schreef:Cees78 schreef:Er gaan daar (bij het voorspatbord) ca. 5 draadjes naar het voorspatbord-draadboompje. Er is één draadje dat niet meedoet; dat gaat naar beneden, verdwijnt achter het hydrauliekschermpje. Is dat draadje goed aangesloten?
Neen, ik heb daar geen tekening van.
Succes ermee, Cees
Ik ga het straks meteen nakijken! Ik heb namelijk wel een draad door moeten trekken naar het motor compartiment en heb daar het “gat” voor gebruikt wat naast de zekering kast ligt.
Klopt het dat dit kabelboompje ook door het dashboard loopt want daar heb ik een kabelboompje van 6 groene draden en waar één los bijhangt. (met een wit stekker hoesje) Zou het deze kunnen zijn?
lopezdijkstra schreef:Klopt het dat dit kabelboompje ook door het dashboard loopt want daar heb ik een kabelboompje van 6 groene draden en waar één los bijhangt. (met een wit stekker hoesje) Zou het deze kunnen zijn?
nee ; die is het niet de draad loopt rechtstreeks van voren (naast de accu) naar achteren (brandstofpomp)
Geel draad met zwarte sokjes en een witte mantel bescherming
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
DSMobiel schreef:Cees78 schreef:Voordat je de hele auto uit elkaar haalt:
Heb je per ongeluk de aansluitdraad van de benzinepomp onder de motorkap losgetrokken? Zit bij het draadboompje naar het rechtervoorspatbord. Het is een enkele draad die daar achter het hydrauliekscherm verdwijnt…Ik ben geen injectie-rijder of kenner, maar dat draadje loopt toch ergens langs je ruitenwissermotor en daar zit toch ook een stekkerverbinding? Als je die nou loshaalt en even 12V op de draad die naar de pomp gaat zet, dan hoor je in ieder geval of de pomp het wel of niet doet…..toch? Doet deze het wel, weet je zeker dat het ergens in de bedrading daarvoor moet zitten. Als IE-leek weet ik niet waar de andere kant van die stekkerverbinding naar toe gaat, maar er zal vast wel iemand zijn die je dat wel kan vertellen. Dan lijkt het mij een kwestie van meten met een multimeter om er achter te komen of een van de losse draden iets met die pompaansturing te maken heeft…. Suc6.
Goede Tip! Heb het meteen gedaan en de brandstof pomp werkt! Ik moet eerlijk zeggen dat ik een beetje huiverig ben om het dash board uit elkaar te halen. Want ik ben daar uitgebreid wezen zoeken met een sterke lamp en heb tot nu toe niks gevonden waar de 2 voorgenoemde stekkers op aan sluiten. dus ik ben een beetje bang dat al dat werk voor niks zal zijn?
Wel zijn me 2 andere zaken opgevallen. Er hangt een groen banaan stekkerdraadje los bij de injectie computer zonder dat ik deze kan plaatsen? Ik ben in de veronderstelling dat alleen de gebonden kabel brei in de computer hoort?
Ten tweede kwam ik er vandaag achter als je de sleutel in het conact laat dat je de auto “gewoon” kunt starten. In mijn geval betekent dat natuurlijk alleen de start motor voeden. Is dit normaal? Of heeft dit ervoor gezorgd dat ergens iets door gebrand is? Ik had namelijk ‘s nachts de sleutel in het contact gelaten.
Wie kan hier meer over vertellen? En zijn jullie het eens dat de volgende stap moet zijn het dashboard eruit?
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Het dashboaqrd eruit zou ik als allerlaatste doen. De injectie computer stuurt ook de pomp. Als de injectie computer geen spanning krijgt doet je pomp het ook niet. Is er niet gewoon een zekering doorgebrand met je gehobby aan het klokje?
Joris
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>