Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
En nog een XM-vraagje
Na afremmen voor bijv. een stoplicht of aansluiten in een file blijft vaak het gaspedaal vast zitten in de “gas los” stand, bovenin dus. Ik moet dan echt hard doortrappen om weer weg te komen, wat niet zo veilig is:
- eerst kruipt de voiture netjes op de automaat weg, maar meer ook niet
- dat verrast je achterligger nogal
- en vervolgens schop ik het pedaal door het dode punt, waarbij de V6 uiteraard lekker wakker wordt en de 1489kg bijna in mijn voorligger schieten
Mijn V6 Automaat heeft een originele Cruise Control (was een aanschafvereiste zelfs voor mij). En hier lijkt een link: vooral na een stuk op de cruise gereden te hebben treedt het euvel op. En na het uitzetten van de hoofdschakelaar van de cruise (die in de middenconsole) verdwijnt het na 1-2x. De volgende dag KAN ‘t dan toch weer optreden, vreemd genoeg. En vochtig/koud weer lijkt ook niet te helpen.
Iemand een idee? Ik weet niet goed hoe de cruise werkt, maar wel dat het een “oudewetse” is die nog gewoon aan de gaskabel trekt.
- Waar grijpt deze aan?
- Of zouden er bramen aan de gaskabel kunnen zitten?
- Of ???
Groeten en weer ‘s bedankt voor tips/trucs![/list]
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
de gasklep blijft waarschijnlijk in het huis vast zitten waardoor deze iets klemt. (komt vaak bij picasso voor).
er zit in het gasklephuis waarschijnlijk een aanslag die je een fractie in kan draaien zodat de klep iets verder open komt te staan.
probeer deze zo min mogelijk in te draaien om de afstellingen zo min mogelijk te beinvloeden( (ik denk dat die aanslag gesealed is om te voorkomen dat er aangedraait wordt, dit kan je verwijderen) het is in de loop van de tijd door het inslaan van de klep op de aanslag iets verlopen,denk ik..
suc6 dennis
alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Dank je Dennis, klinkt wel een beetje eng trouwens om aan te gaan hobbyen
Kan de cruise control hier ook inderdaad invloed op hebben (waar “pakt” de CC de gaskabel ergens vast, weet je dat ook)?
Groeten,
Rogier (die weer fijn 500-600km dit weekend gaat zescilinderdiraviën )
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
Dickiedik V6 schreef:volgens mij word de gasklep bediend door een servo-motortje, die dus de handel vande gasklep bediend, op de plaats waar ook de kabel er aan vast zit, dus hij trekt niet echt aan de kabel, maar aan de hefboom buiten op je gasklep huis, tenminste, dat systeem ken ik, mischien voldoet het smeren van een aantal draaiende delen al, en anders loopt de servo-motor mischien wel heel zwaar, maar of je daar iets aan kunt doen weet ik niet.
succes.
ik lees dat de cruisecontrole nog gewoon aan de kabel trekt dus deze heeft nog geen servomotor zoals bij jou c5.
maar als ik het goed begrijp treedt het ook op na het uitzetten van de cruisecontrole?? als je de cruisecontrole uitzet klapt het gaspedaal toch ook dicht en hierbij kan de klep dus ook weer vast komen te zitten.
het enige wat je moet proberen is net als “vroeger” de motor iets “sneller “te laten lopen door de gasklep iets verder open te draaien.
Even goed kijken wat je gaat doen en de stand van de schroef onthouden dan kan je het altijd weer in de oude stand terug zetten als het niet werkt.
suc6
alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN