De vorige eigenaar van mijn 1.6i heeft schijnbaar de kop er ooit afgehad en dus gedaan wat door iedereen op dit forum afgeraden wordt. Dezelfde kopbouten dus teruggeplaatst.
Resultaat is dat bij het losmaken van de kop om de koppaking te vernieuwen twee bouten in het blok zijn afgebroken. Vervolgens mochten we het hele blok uit de auto halen en leeghalen.
Onder de kolomboor opgeboord en met een linkse tap geprobeerd de restanten er uit te halen. Dit is helaas niet gelukt.
Nu is mijn vraag:
- moet ik naar een ander onderblok gaan zoeken (staat al in de rubriek gezocht)
- weet iemand of er overmaatse bouten zijn voor de kopbouten zodat we de restanten er gewoon uit kunnen boren en een nieuwe draad tappen?
Zijn er nog zaken waar we rekening mee moeten houden bij het weer opbouwen van onderblok en het terugplaatsen van de motor?
Elk advies is welkom
Jos van der Voort
Jos van der Voort
Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
Het hoeft zeker niet zo te zijn dat reeds gebruikte kopbouten afbreken.
ik heb ook enkele malen bouten gebroken die nog nooit los waren geweest. We hebben ze met suc6 uit kunnen boren maar dat is wel een heidens karwei. Als je enigzins voelt dat het te zwaar gaat is het enige om dit te voorkomen het blok warm te maken op de plaats van de bout.
Bij het plaatsen van kopbouten wordt voorgeschreven om deze met graphitevet te monteren, Dit zou dan toch gebeurd zijn??
Als alles goed is zal een cilinderkop toch zeker niet vaker dan 1 of hooguit 2x in een autoleven gedemonteerd worden.
alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN
Helemaal uitboren en dan een helicoil plaatsen als je er genoeg ruimte voor hebt. Heb je iig geen andere maat kopbout nodig als ik het goed heb.
Hallo,
Het is bij de meeste kopbouten van een 1.6/1.9 blok mogelijk om de opvulring te laten vervallen. Je kunt dan de kopbouten opsnijden naar een standaard metrische maat (ik weet niet meer welke). Als je de opvulringen laat vervallen kun je nu aan de onderzijde een moer met op maat geslepen ringen plaatsen. Dit systeem fheeft het bij mij zo’n honderdduizend kilometer uitgehouden. Laat wel je kop controleren op vlakte en / of haarscheuren anders ben je zo weer aan de beurt
Groet Jan
2CV R.I.P (1977)
2CV R.I.P. (1980)
BX 16rs R.I.P. (1985)
BX 19TZI R.I.P. (1991)
BX 16 TZI R.I.P. (1992)
BX Chic R.I.P. (1992)
Xantia 1.8i 16V sold (1996)
Xantia 1.8i 16V R.I.P.(1997)
Xantia 2.0i 16V Break Exclusive sold (1999)
Xsara Picasso 1.8 16v (2000)
Oh ja,
Let wel op: Als het de bout boven het waterpomphuis betreft, kort deze dan in anders pers je een gat in dat huis!
Dit is ook de kopbout met de extra ring.
2CV R.I.P (1977)
2CV R.I.P. (1980)
BX 16rs R.I.P. (1985)
BX 19TZI R.I.P. (1991)
BX 16 TZI R.I.P. (1992)
BX Chic R.I.P. (1992)
Xantia 1.8i 16V sold (1996)
Xantia 1.8i 16V R.I.P.(1997)
Xantia 2.0i 16V Break Exclusive sold (1999)
Xsara Picasso 1.8 16v (2000)
Ik heb het klusje in het onderblok niet zelf gedaan. Zo technisch ben ik niet maar ik weet dat ze geprobeerd hebben om de bouten met een links draaiende tap eruit te halen. De bouten zijn door en door doorgeboord. Je kunt er dus zo doorheen kijken. De boel is ook warmgemaakt. Volgens een van de betrokkenen (een professionele metaalwerker) lijkt het erop alsof er locktite gebruikt.
Dat van die opvulringen zegt mij even niks maar dat lijkt me niet echt een klusje voor de gemiddelde doe-het-zelver. Ik heb zelf twee linker handen. Ik ga het in elk geval doorgeven.
Blijft de vraag of er overmaatse kopbouten bestaan??
Wie kan me daaraan helpen?
Jos van der Voort
Jos van der Voort
cb005978 schreef:Blijft de vraag of er overmaatse kopbouten bestaan??
Volgens mij niet, ik heb er nooit van gehoord.
De oplossing van Razkin lijkt me het meest voor de hand liggend, uitboren en er een helicoil erin.
Blijft de vraag wat voor een grappenmaker de bouten insmeert met loctite ipv motor-olie
ZX1.4i schreef:cb005978 schreef:Blijft de vraag of er overmaatse kopbouten bestaan??
Volgens mij niet, ik heb er nooit van gehoord.
De oplossing van Razkin lijkt me het meest voor de hand liggend, uitboren en er een helicoil erin.
Blijft de vraag wat voor een grappenmaker de bouten insmeert met loctite ipv motor-olie
Linkse tappen heb ik ook niet zulke beste ervaringen mee. En als die krengen afbreken ben je helemaal klaar omdat daar niet doorheen te boren is. Helaas willen die kopbouten wel vaker afbreken bij XU motoren. Het idee van die vulringen afslijpen is dat je de onderlegring weglaat. Dan steekt de kopbout onderuit het onderblok en kun je onderaan een moer plaatsen. Om de bout goed op de kop te laten vallen is een ring nog wel wenselijk: daarvoor moet je dus een ring dun slijpen.
Succes.
Helicoil
Nu ben ik even op het net geweest:
Als ik een helicoil wil toepassen, begrijp ik het goed dat ik dan:
* de oude draad eruit boor
* met een tap een draad maak
* in die draad een “huls” (=helicoil) schroef die dan de juiste draad moet hebben voor mijn kopbouten
Heeft iemand hier ervaring mee?? (met dit motorblok?)
Linkse tappen heb ik ook niet zulke beste ervaringen mee. En als die krengen afbreken ben je helemaal klaar omdat daar niet doorheen te boren is.
Te vermelden is dat inderdaad bij ons de tap afbrak. Iemand die in de motorenrevisie zit wist daarop de volgende truc: je pakt een steenboor en die slijp je als een ijzerboor. Omdat een steenboor een veel hardere punt heeft kun je daarmee de tap eruit proberen te boren.
Jos van der Voort
Jos van der Voort
Even een update.
De helicoils zitten er in. Ik heb ze gehaald bij fa. Zomer in Holten (die heeft ook de kop gevlakt).
Kreeg ze zo mee inclusief het instrumentje om ze in het blok te draaien. De helicoils die ik over had mag ik terugbrengen als ik het instrumentje weer terugbreng.
Kortom, fa Zomer Hulde!! Geweldige service en vriendelijke mensen.
Het blok gaat nu weer opgebouwd worden.
Jos van der Voort
Weer een update:
Mijn kameraad heeft het blok opnieuw opgebouwd, distributie erop en op tijd.
Toen de kop erop willen plaatsen en sh.t!! Hebben we allemaal over het hoofd gezien dat er nog een kopbout afgebroken is. Echt! Vier man heeft naar dat blok zitten staren en het niet gezien.
Ik helemaal ziek, kameraad over de zeik, kortom even giga stress.
Maar maandag een ander onderblok en als die goed is gaat mijn kameraad weer “knutseln”.
Jos van der Voort
Update: andere onderblok is goed en de opbouw van het blok vordert weer gestaag. Zaterdag moet-ie lopen.
K’heb mijn vingers gekruisd.
Jos van der Voort
Even een oud draadje opgepakt.
Ik heb de waterpomp kapot en nou herinner ik me dat iemand hier zei dat er een dikke afstandsring bij één van de kopbouten gebruikt moet worden omdat je anders de waterpomp kapotdraait.
Ik heb net ontdekt dat ik die afstandsring volgens mij overheb.
Hij heeft de interne diameter van een kopbout en is ongeveer 2cm hoog.
Hadden wij deze moeten gebruiken op de kopbout die (van voren naar de motor kijkend) die helemaal links voorop zit?
Het Haynes boek zegt van wel. Wat kan er gebeuren als deze afstandsring vergeten wordt?
Jos van der Voort
We hebben het al gezien. De bout steekt in de ruimte waar de pomp zit. Nou is de bout dwars door de behuizing heen gedraaid en zitten er brokstukken in de behuizing van de pomp.
De nieuwe pomp heb ik al maar kan ik gewoon de brokstukken weghalen en de nieuwe pomp monteren?
Of heb ik nu een groter probleem?
Jos van der Voort
Even voor de zekerheid:
Ik heb brokstukken van het onderblok waar de bout doorheen gedraaid is in het pomphuis zitten. Kan ik dat dus gewoon weghalen en de nieuwe monteren?
Jos van der Voort
Raap de brokstukken waar je bij kan eens bij elkaar en puzzel het in elkaar ? Misschien mist er niets, dan zit er ook niets in het koelsysteem wat storing kan veroorzaken.
Schijt aan originaliteit.