2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
   
Zwakke punt(en) van de BX?
Gepost: 06 juni 2006 02:49 AM
  [ # 16 ]

sneeuw->strooizout->Pekel->Roest

Zoals marten al vermelde ben je me een zx/saxo het goedkoopste af in onderhoud(en betere roestbescgerming).

Het hydraulisch systeem van de BX vraagt gewoon aandacht en kan stuk gaan…

Maar als je BX wil, geen ZX kopen Wink Het is maar wat primeert…

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 06 juni 2006 03:00 AM
  [ # 17 ]
mvbbx schreef:

Zeker de laatste bx-en zijn redelijk goed tegen roest beschermd, zeker gezien de toenmalige concurrentie. Het blijft echter wel een minimaal 13 jarige auto en de een heeft de tand des tijds beter doorstaan dan de ander. per geval bekijken dus. Een eend is eigenlijk niet echt geschikt als dagelijks vervoer. Zeker ‘s winters in de pekel gaat het roesten snel. Heeft gewoon met het verouderde ontwerp te maken(bescherming tegen roest, vormgeving waar water en zooi in kieren en gaten blijft zitten).

Zoals eerder opgemerkt zou ik niet de goedkoopste bx kopen die je tegenkomt want dat vertaald zich redelijk vaak in hoge reparaties (hoeft uiteraard niet) zodat je nog een aardig bedrag kwijtbent. Ik zou gaan voor een bx van een liefhebber met onderhoudshistorie.

Ik kan het toch niet helemaal met je eens zijn. Onderhoudshistorie is leuk, maar de leeftijd gaat ook meetellen. En dan gaan er andere dingen stuk, ook al is alles keurig volgens het boekje onderhouden.

Als je de goedkoopste BX koopt die er is loop je het minste financiële risico op een debacle; koop je voor zeg 250 eur een BX dan ga je nooit voor 1000 eur het schip in. Koop je er een voor 1000 eur dan zul je tóch een andere beslissing nemen als zich onverwachts een duur mankement aandient. Ik kan dat niemand aanraden. De tijd dat een dure BX ook een goede was, ligt toch al zeker een jaar of 5 achter ons. Nu is het toch gewoon min of meer “een goed beredeneerde gok”, hoe diep je je ook in checklisten stort.

En waakt u ook voor “liefhebbersauto’s”; degenen die er ooit zo eentje hebben gekocht weten wel wat ik bedoel. Voor mij liever geen auto van een zgn “Citrofiel” meer…

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 06 juni 2006 03:04 AM
  [ # 18 ]
karel schreef:

En waakt u ook voor “liefhebbersauto’s”; degenen die er ooit zo eentje hebben gekocht weten wel wat ik bedoel. Voor mij liever geen auto van een zgn “Citrofiel” meer…

Hihi. Die hobby auto’s zijn vaak het ergst Wink

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 06 juni 2006 03:07 AM
  [ # 19 ]
mpostma schreef:
karel schreef:

En waakt u ook voor “liefhebbersauto’s”; degenen die er ooit zo eentje hebben gekocht weten wel wat ik bedoel. Voor mij liever geen auto van een zgn “Citrofiel” meer…

Hihi. Die hobby auto’s zijn vaak het ergst Wink

Praat me er niet van. En dan zijn er ook nog van die Hobby Bob’s die er een ander type motor - en dan nog notabene eentje die niet eens origineel op de BX is geleverd - in durven te zetten. Schandalig gewoon, te gek voor woorden!
Wink

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 06 juni 2006 03:13 AM
  [ # 20 ]
Elmo87 schreef:

Dus ik kan het beste een BX van na 1986 kopen… Wink

Van na 1990 zou ik zeggen. Maar typen 3 kunnen zeker ook nog wel rotten!
Wat bij de oudere exemplaren vaak ellende geeft is de hydraulische ijzeren leidingen (vnl links) onder de auto; voor 1991 zijn die ongecoat, dat gaat behoorlijk wat sneller rot dan de gecoate leidingen van na die tijd.

Een late 90-er BX 14 met gecoate leidingen en carburateur, dat is denk ik de goedkoopste en meest stabiele BX die je je kunt wensen. Niet de meest luxe, maar als je nu 2CV rijdt… affijn.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
Elmo87
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 96
Geregistreerd: 13-03-2006

Gepost: 06 juni 2006 10:51 AM
  [ # 21 ]

Lastig zeg!:S Nou eerst maar weer even goed nadenken voordat ik iets doe (kopen/verkopen). Dat een BX duur qua onderhoud is valt me eerlijk gezegd een beetje tegen, dat had ik niet verwacht.

“Savoir Vivre!”
CITROfans.nl
Citroën-Online.nl

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 06 juni 2006 12:15 PM
  [ # 22 ]
Elmo87 schreef:

Dat een BX duur qua onderhoud is valt me eerlijk gezegd een beetje tegen, dat had ik niet verwacht.

Waarom denk je dat ze zo goedkoop zijn qua aanschaf? Doordat ze onderhoudsgevoelig zijn liggen ze gewoon slecht in de markt.

Profiel  
 
mvbbx
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 534
Geregistreerd: 21-06-2004

Gepost: 06 juni 2006 12:37 PM
  [ # 23 ]
karel schreef:
mvbbx schreef:

Zeker de laatste bx-en zijn redelijk goed tegen roest beschermd, zeker gezien de toenmalige concurrentie. Het blijft echter wel een minimaal 13 jarige auto en de een heeft de tand des tijds beter doorstaan dan de ander. per geval bekijken dus. Een eend is eigenlijk niet echt geschikt als dagelijks vervoer. Zeker ‘s winters in de pekel gaat het roesten snel. Heeft gewoon met het verouderde ontwerp te maken(bescherming tegen roest, vormgeving waar water en zooi in kieren en gaten blijft zitten).

Zoals eerder opgemerkt zou ik niet de goedkoopste bx kopen die je tegenkomt want dat vertaald zich redelijk vaak in hoge reparaties (hoeft uiteraard niet) zodat je nog een aardig bedrag kwijtbent. Ik zou gaan voor een bx van een liefhebber met onderhoudshistorie.

Ik kan het toch niet helemaal met je eens zijn. Onderhoudshistorie is leuk, maar de leeftijd gaat ook meetellen. En dan gaan er andere dingen stuk, ook al is alles keurig volgens het boekje onderhouden.

Als je de goedkoopste BX koopt die er is loop je het minste financiële risico op een debacle; koop je voor zeg 250 eur een BX dan ga je nooit voor 1000 eur het schip in. Koop je er een voor 1000 eur dan zul je tóch een andere beslissing nemen als zich onverwachts een duur mankement aandient. Ik kan dat niemand aanraden. De tijd dat een dure BX ook een goede was, ligt toch al zeker een jaar of 5 achter ons. Nu is het toch gewoon min of meer “een goed beredeneerde gok”, hoe diep je je ook in checklisten stort.

En waakt u ook voor “liefhebbersauto’s”; degenen die er ooit zo eentje hebben gekocht weten wel wat ik bedoel. Voor mij liever geen auto van een zgn “Citrofiel” meer…

Ik bedoelde met een liefhebbers auto meer een auto die goed is onderhouden. Ben het met je eens dat er veel hobbisten zijn waarvan ik ook geen auto zou willen kopen en die maar wat aan prutsen. Onderhoudshistorie zegt niet alles maar ik zou liever een bx kopen van zeg 750-1000 euro waar ik zwart op wit heb dat bijv. draagarmlagers, remmen, octopus of koppeling enz (ik noema maar wat) al vervangen zijn en de z’n beurtjes netjes heeft gehad dan een bx dan een die puur is gebruikt om van a naar b te komen. Meetal koop je dan een wagen zeer goedkoop die eruit gaat omdat er eea aan zit te komen en die ook goedkoop is bereden (lees: bezuinigd op onderhoud). Omdat een bx toch wel wat belangrijke aandachtspunten heeft is dat eea meestal wel een redelijk prijzige post. Ik vind een onerhoudshistorie samen met het uiterlijk wel een redelijke indicatie van hoe iemand met een auto is omgesprongen. 

Uiteraard is het geen garantie op een goede auto omdat, zoals ik al eerder aangaf, het een minimnaal 13 jaar oude auto is met bijbehorende kwaaltjes.

Profiel  
 
mvbbx
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 534
Geregistreerd: 21-06-2004

Gepost: 06 juni 2006 12:37 PM
  [ # 24 ]

Internet blijft een beetje hangen geloof ik… Surprisedops:

Profiel  
 
mvbbx
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 534
Geregistreerd: 21-06-2004

Gepost: 06 juni 2006 12:37 PM
  [ # 25 ]

Hmm twee keer op deknop gedrukt zeker…. Rolling Eyes

Profiel  
 
metro2005
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2294
Geregistreerd: 14-08-2004

Gepost: 06 juni 2006 01:10 PM
  [ # 26 ]

Tja zwakke punten van de bx.

Genoeg!

Roesten, tja ze doen het wel eens maar niet zo hard, een paar standaard plekjes. Bij type 1 subframe voornamelijk. Bij de rest: lasnaad bij de deurscharnieren, ophangbeugel van de achterste uitlaatsteun (kofferbak dus!) en her en der wat roest aan de deuren. Controleer tevens de hydraulische leidingen.

Zwakke punten van de hydrauliek komen voornamelijk door een vervuild systeem. Eerste slachtoffers daarbij zijn de voorste hoogteregelaar en veelal de debietregelaar (in geval van stuurbekrachtiging) . Let er dus op dat de SB het goed doet en controleer of alle verschillende hoogtes het goed doen.
Controleer verder of het systeem nergens lekkages vertoont.

Verder de dingen als klepseals (1.6 en 1.9 motoren) waardoor de auto wat olie verbruikt.  Zou wel fijn zijn als dit gedaan is.

Achterste draagarmlagers, kijk of de achterwielen recht onder de auto staan (in hoogste stand) en of je geen rare geluiden hoort tijdens het rijden.

Of je nou zoveel voordeliger uitbent als met een 2cv betwijfel ik overigens.

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 06 juni 2006 01:24 PM
  [ # 27 ]
metro2005 schreef:

Of je nou zoveel voordeliger uitbent als met een 2cv betwijfel ik overigens.

Ligt aan zoveel factoren:

- kun je zelf sleutelen, hoe goed ken je de techniek, etc.
- staat van de BX. Met de ene blijf je bezig en de andere neemt genoegen met “alleen maar” stipt onderhoud uitgevoerd volgens het boekje.

Roest is in de regel geen probleem bij de BX, maar toch kom je wel eens een doorgeroeste carterpan, remleiding, subframe oid tegen. Deurscharnieren voor, raamstijlen (is de auto eens bij carglass geweest) zijn ook mogelijk.

De achterste uitlaathaak rot altijd een keer door (bij berlines), t’is alleen de vraag of het al eens gedaan is (en daarna goed beschermd?).

Met goed onderhoud voorkom je al een hoop hydraulische ellende, maar beschouw voor de gein ook het vervangen van de octopus maar als onderhoud. Die gaat er ook gegarandeerd een keer aan op leeftijd. Het is dan dus de vraag of ie al een keer gedaan is.

Kortom: het is IMHO geen auto waarmee je van beurt naar beurt rijdt. Je komt tussendoor regelmatig kleine of grote dingetjes tegen. Daar moet je tegen kunnen. Je krijgt er wel een hoop rijplezier voor terug: tenminste in mijn beleving. Voordeligheid is uiteindelijk ook maar een relatief begrip…

Profiel  
 
Ijs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3240
Geregistreerd: 05-01-2005

Gepost: 06 juni 2006 04:50 PM
  [ # 28 ]

Dit vind ik redelijk typisch, ik lees ergens dat onderhoud van een bx duur is. Maar aangezien het LEGO gehalte van de bx erg hoog is kun je veel zelf doen als je geen 2 linker handen hebt. Ik heb inmiddels met me diesel zo’n 1500 km gereden (en even afkloppen..) 0 problemen! En ik zie ook helemaal niks aankomen op misschien adal en einddemper aan.

Maar wbt van kopen, een bx heeft dan wel onderhoud nodig. Ik heb 2 x eerder tot de koop gestaan van een bx ..1. BX Sport waar bij proefrit ineens octopus kapot ging..lhm badje dus..2e was een bx chic waar door druk in het blok kvs langs radiatordop naar boven spoot. Mijn idee over een bx was toen wel wat veranderd..maar het is een kwestie van kijken en rijden en voelen@

Profiel  
 
marx-7
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 932
Geregistreerd: 09-09-2005

Gepost: 06 juni 2006 07:39 PM
  [ # 29 ]

Een Saxo zou ik met je lengte ook niet aan beginnen. Ik heb er eentje gehad en ik ben 1.85 lang en zat steeds met in- en uitstappen met mijn knieen klem onde het stuur. Mega irritant. Verder absoluut een prettig en pittig wagentje!

ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 06 juni 2006 07:59 PM
  [ # 30 ]
Ijs schreef:

Dit vind ik redelijk typisch, ik lees ergens dat onderhoud van een bx duur is. Maar aangezien het LEGO gehalte van de bx erg hoog is kun je veel zelf doen als je geen 2 linker handen hebt. Ik heb inmiddels met me diesel zo’n 1500 km gereden (en even afkloppen..) 0 problemen! En ik zie ook helemaal niks aankomen op misschien adal en einddemper aan.

Het ligt er maar net aan hoe lang je een BX onder je hoede krijgt. Je zult hoe dan ook wel redelijk wat onkosten en onderhoud moeten incalculeren, hoe goed of slecht je BX ook is bij aanschaf. Echter, een beetje goede BX drijft je niet al teveel tot waanzin met onverwachte rotdingetjes, maar kondigt het mogelijk falen op tijd aan. Je moet dat soort voortekens natuurlijk wel op weten te vangen.

Profiel  
 
 
2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook