ZX met wiel dat van boven naar binnen leunt
ZX-Enschede
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2153

Gepost: 06 juni 2006 02:46 PM

Ik zag elders hier iemand met een vergelijkbaar probleem.

Mijn ZX heeft rechtsachter aan de passagierskant een X-been. Het wiel staat hier naar binnen toe. Ik dacht eerst dat het schade was. Nu begrijp ik dat het ook een probleem met de achter wielophanging kan zijn. Bij de Euromaster hebben ze indertijd de wielkast iets ingeklopt. Hij loopt dus niet meer aan.

Wie kan me hier iets meer over vertellen. Is dit een klus die zelf te doen is. Qua straatsleutelen?

Welke onderdelen heb ik nodig? Loont het de moeite om dit van de sloop te halen?

Advies welkom!

Jos van der Voort

Jos van der Voort

Profiel  

metro2005
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2294

Gepost: 06 juni 2006 03:29 PM
  [ # 1 ]

Draagarmlager naar zijn grootje?

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  

ZX-Enschede
> 2000 berichten

Gepost: 06 juni 2006 03:43 PM
  [ # 2 ]

Helaas heb ik hier geen verstand van. Zou je kunnen toelichten?

Ga ook nog wel even zoeken op draagarmlager op dit forum.

Bedankt!

Jos van der Voort

Profiel  

EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5008

Gepost: 06 juni 2006 03:49 PM
  [ # 3 ]

Een ZX heeft volgens een torsieas achter. Volgens mij combineert dat slecht met een draagarmlager: die combineer je namelijk met bijvoorbeeld veerbollen.

Profiel  

metro2005
> 2000 berichten
Totaal aantal Berichten: 2294

Gepost: 06 juni 2006 04:29 PM
  [ # 4 ]
EW schreef:

Een ZX heeft volgens een torsieas achter. Volgens mij combineert dat slecht met een draagarmlager: die combineer je namelijk met bijvoorbeeld veerbollen.

Confused ik dacht dat het in grote lijnen wel overeenkwam. Misschien heet het anders dan.

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  

ZX-Enschede
> 2000 berichten

Gepost: 08 juni 2006 12:23 AM
  [ # 5 ]

Kun je je ook vinden in de diagnose ZX 1.8T?

Ik ben maar een leek!

Jos

Jos van der Voort

Profiel  

ZX-Enschede
> 2000 berichten

Gepost: 08 juni 2006 01:23 AM
  [ # 6 ]

Ik heb deze auto gekocht van een sleutelaar met schijnbaar enkel een hamer, schroevendraaier en waterpomptang.

Eigenlijk is het een wrak maar ik heb er teveel geld in zitten om hem af te schrijven. Deze auto heeft volgens de teller 167.000 km gelopen.

Zit je dan al aan een achteras revisie?

Ik heb al iemand die heeft ingegrepen toen de bouten afbraken bij de vervanging van de koppakking. Nu zit ik weer met deze reparatie (neem aan = APK afkeur, hallo juli her I come). Hier kan ik niet meer terecht voor weer zo’n klus. Ik ken die lui niet maar zouden de Citrofielen in Borculo me niet daar een dagje laten sleutelen en meekijken over onze schouders?

Ik ben er echt ziek van. Wij hebben maar zeer beperkte financiele middelen en zijn zonder pardon gigantisch getild door de vorige eigenaar.

Nou ja. Het gaat er hier op dit forum om om energie te putten uit alle hulp die onbekenden je bieden. En ZX 1.8T: ik zal wel bij je komen voor die achteras en Kees bij jou voor de morele steun.

Kun je deze klus klaren vanuit het Haynes manual?

Jos

Jos van der Voort

Profiel  

citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4303

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 08 juni 2006 10:32 AM
  [ # 7 ]

Zonder al teveel technische kennis is het goed te doen een complete achteras overzetten. Gewoon goed kijken hoe je het loshaalt. Hoeft dus ook niet veel geld te kosten. Misschien is er wel een forumlid die je er mee helpen wil. Als ik meer tijd had was je van harte welkom maar vrije tijd is een zeldzaam begrip bij mij de komende tijd   Mad

Profiel  

ZX-Enschede
> 2000 berichten

Gepost: 08 juni 2006 11:09 AM
  [ # 8 ]

Couvorden is niet zo gek ver.

Misschien iemand die ook dichtbij woont en als tegenprestatie alleen de inwendige mens beloond wil zien?

Jos van der Voort

Jos van der Voort

Profiel  

harry
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 444

Gepost: 08 juni 2006 03:13 PM
  [ # 9 ]

volgens mij is het voor een beginnende sleutelaar wel te doen,
kan je gellijk de rubbers vervangen

kijk oook eens op http://www.205gti.nl op het forum(geen reclame),
je moet je wel even registeren,
maar daar staat ook veel informatie over versleten achterassen, komt veel vaker voor bij de 205, zelfde principe

C4 Catus 110 All Black
Ex: AX GT 1.4, BX TGI 1.6, ZX 16v
Alles wat je hoort…......

Profiel  

Traindriver (verbannen)
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 527

- Xantia 1.8i 16v
Gepost: 03 juli 2006 07:17 AM
  [ # 10 ]

Re: ZX met wiel dat van boven naar binnen leunt

cb005978 schreef:

Ik zag elders hier iemand met een vergelijkbaar probleem.

Mijn ZX heeft rechtsachter aan de passagierskant een X-been. Het wiel staat hier naar binnen toe. Ik dacht eerst dat het schade was. Nu begrijp ik dat het ook een probleem met de achter wielophanging kan zijn. Bij de Euromaster hebben ze indertijd de wielkast iets ingeklopt. Hij loopt dus niet meer aan.

Wie kan me hier iets meer over vertellen. Is dit een klus die zelf te doen is. Qua straatsleutelen?

Welke onderdelen heb ik nodig? Loont het de moeite om dit van de sloop te halen?

Advies welkom!

Jos van der Voort

Kijk eens bi jde BXén in het forem ...
bij een BX is het namelijk zo dat als de wielen achter /=\ staan dat de lagers versleten zijn… hoe het met de zx precies is weet ikniet, maar wel raadzaam om er naar te kijken… ( opkrikken en voelen of er speling zit !!!!)

Vroeger had ik een ZX Spectrum en een ZX 1.9D break, nu een xantia

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook