C15 remmen en meer….
Tijmen
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 53
Geregistreerd: 05-06-2006

Gepost: 05 juni 2006 01:37 AM

Dag allemaal!

Ik ben aan het twijfelen over de aankoop van een mooie C15 grand volume. Er zijn alleen 2 duidelijke minpunten, de remmen en de banden.
De remschijven hebben wat roest en het remmen gaat ook erg zwaar. Er moet hard op de rem getrapt worden om dan met een redelijk lange remweg tot stilstand te komen, de wielen echt blokkeren is volgens mij geen optie. Ik vraag me dus af of de remschiven vervangen moeten worden, of dat remvloeistof verversen iets uithaald (remblokken schijnen redelijk nieuw te zijn). En wat zijn de kosten voor een setje remschijven voor een C15 (+ installeren gem.)??
Voor de banden heb ik ook niet echt een idee van het type en de kosten hiervan.

Een minder duidelijk minpuntje is verder dat de motor wat zweterig is. De Kleppen/kop(??) pakking lijkt een beetje te lekken en een filter bovenop de motor (rond dingetje….  Surprisedops: ). Het lijkt niet echt kritisch maar misschien zie ik hier wel een groot mankement door de vingers…......?

Iemand een idee over deze punten??
Alvast bedankt voor de info!!

Tijmen

Profiel  
 
Dieter
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 104
Geregistreerd: 15-09-2004

Gepost: 05 juni 2006 02:10 AM
  [ # 1 ]

Zweten koppakking kan in principe geen kwaad, al moet je wel weten wat zweten is…

Een setje remschijven is iets van een 100 euro. Reken daar nog nieuwe remblokken bij en andere remvloeistof. Is de kost toch niet? (wel zelfgeplaatst).

En bij elke C15 D moet je behoorlijk zwaar op de rem gaan staan… is nu eenmaal geen cx Cool

Profiel  
 
soapwater
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 243
Geregistreerd: 08-05-2006

Gepost: 05 juni 2006 02:33 PM
  [ # 2 ]

Toen ik pas met mijn C15D reed vond ik hem zwaar remmen maar ik kwam wel uit een Berlingo van 3 jaar oud. Een groot contrast, maar je raakt eraan gewend. De servo’s zijn geëvolueerd. Ik krijg de wielen wel geblokkeerd, maar je moet gewoon wat beenkracht gebruiken… Hij was ook zonder probleem door de keuring dus abnormaal was het niet.
Verroeste schijven kan erop duiden dat de auto lang stilstond. Deze roest verdwijnt normaal na enkele km’s. Hoe hoog is de slijtrand aan de schijven?

Greetz

Citroen C15D (RIP)
Xsara 2 1.9D break rijdt op plantenolie
Berlingo Multispace 1.4i
http://www.ppo.nu

Profiel  
 
Tijmen
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 53
Geregistreerd: 05-06-2006

Gepost: 06 juni 2006 04:33 PM
  [ # 3 ]

Bedankt voor de info!

Ik had al begrepen idd dat het niet heel abnormaal is dat de C15 zwaar remt. Ik laat voor de zekerheid een remmentest doen bij een garage, maar zoals het er nu naar uitziet ben ik binnenkort de trotse eigenaar van een mooie Citroen c15 grand volume Very Happy

Ik laat jullie tzt wel zien en horen wat voor moois ik allemaal heb, en hoe de vorderingen van de geplande opknapbeurten gaan!

Profiel  
 
Handjes
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003

- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Gepost: 06 juni 2006 06:08 PM
  [ # 4 ]

Hoe lang is de laadruimte eigenlijk van een GV? En is het die oranje van marktplaats die al een jaar te koop staat?

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 06 juni 2006 06:20 PM
  [ # 5 ]

Waar stond eigenlijk dat het een diesel is?

Zweten rond de klepdekselpakking komt wel vaker voor. Kun je eenvoudig verhelpen met een verse pakking. Lekkende nokkenaskeerringen zijn alweer duurder om te laten vervangen.

Remmen van een C15 moet je zeker kunnen laten blokkeren (achterwielen met de handrem) al kan het wel de nodige pedaalkracht vergen. Als wel de blokken maar niet de schijven zijn vervangen kan het zijn dat de blokken nog moeten inremmen op de schijven en dan remmen ze ook niet zo goed.

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 06 juni 2006 10:13 PM
  [ # 6 ]

zeker weten, gewoon even goed stampen op die rem en ze blokeren alle vier
de remvertraging is wel minder dan bij de meeste recente auto’s maar om het slecht te noemen Confused
alleen terug wennen voor mij dat er geen ABS op zit, was het aardig gewoon geworden de laatste jaren Surprisedops:

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Tijmen
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 53
Geregistreerd: 05-06-2006

Gepost: 14 juni 2006 04:59 PM
  [ # 7 ]

De remmen laten testen en er achter gekomen dat de achterremmen niet meededen… De verdeler is vervangen en hij komt nu een stuk beter tot stilstand! (alleen jammer dat het 200 euro kostte, welke wel gedeeld is met de vorige eigenaar, maar ontdekte dat het via de Visa club n heeeel stuk goedkoper had gekund…. Confused )

Verder errrug tevreden over de auto…. Hij rijdt echt super, schakelt lekker, geen herrie of rare dingen. Ik ben een blije C15 bezitter (samen met mn vriendin)!

De c15 GV heeft een laadruimte van ruim 180 lang (!) dus lang genoeg om een mooie slaapplek in te bouwen, inclusief opberg ruimte voor surfspullen enz, kooktoestelletje etc…

Verder een aantal roestplekken aanpakken, voornamelijk onder de motorkap.

Profiel  
 
hugo
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 567
Geregistreerd: 01-11-2004

- CX ambulance
Gepost: 20 juli 2006 11:29 AM
  [ # 8 ]

helaas nog info achteraf…

mijn GV heeft al twee jaar een remdrukverdeler die het nauwelijks meer doet en dat zou een probleem moeten zijn voor de apk.

tip: gooi je laadruimte helemaal vol zodat je flink beladen bent als je naar de apk gaat, rem een paar keer flink, even met een hamer er tegenaan tikken WD40 (uber alles) en als je gekeurd wordt
motor laten draaien en als een idioot op het pedaal staan
als de verdeler dan “los” zit, dan moet ‘ie goedgekeurd worden…

je rijdt waarschijnlijk toch nooit beladen als particulier dus waarom moeilijk doen als het makkelijk kan…
Laughing

ex CX ambulance Heuliez, XM Service break Ambiance, C15D Grand Volume, diverse BX, 2CV, Peugeots en R4, Xsara 2.0 HDi break en Berlingo “kruiwagen”

Momenteel Volvo V70 en een Punto

Profiel  
 
hugo
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 567
Geregistreerd: 01-11-2004

- CX ambulance
Gepost: 20 juli 2006 11:29 AM
  [ # 9 ]

helaas nog info achteraf…

mijn GV heeft al twee jaar een remdrukverdeler die het nauwelijks meer doet en dat zou een probleem moeten zijn voor de apk.

tip: gooi je laadruimte helemaal vol zodat je flink beladen bent als je naar de apk gaat, rem een paar keer flink, even met een hamer er tegenaan tikken WD40 (uber alles) en als je gekeurd wordt
motor laten draaien en als een idioot op het pedaal staan
als de verdeler dan “los” zit, dan moet ‘ie goedgekeurd worden…

je rijdt waarschijnlijk toch nooit beladen als particulier dus waarom moeilijk doen als het makkelijk kan…
Laughing

ex CX ambulance Heuliez, XM Service break Ambiance, C15D Grand Volume, diverse BX, 2CV, Peugeots en R4, Xsara 2.0 HDi break en Berlingo “kruiwagen”

Momenteel Volvo V70 en een Punto

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook