ZX-Cruiser schreef:Hey Eend, heb het even geprobeerd hoor, maar ik kwam in z’n drie zeker wel de rondtonde om
En dat ging best vlot
lukt mij in mn eend ook, maar dan wel kwartrond, lekker met 50 per uur ...
50 Moet je met 80 doen, doe ik ook. En dan het liefst driekwart rond
Maar doe dat niet op een minirotonde ...
Overigens, vandaag de lagertjes uit de draagarmen van de Eend uit ‘85 uit elkaar getrokken en gepoetst (letterlijk de kogeltjes los in de hand). Als ik het spul weer in elkaar zet zoals ik het uit elkaar trok, komen de 2 binnenringen niet tegen elkaar aan en zullen er bij 40 kg/meter enorme krachten op de kogels komen. Draai ik 1 binnenring om dan zit het lager spelingsvrij in elkaar en raken de binnenringen elkaar, dus ook geen giga-krachten op de kogels. Dus zaten die lagers er altijd al verkeerd in ? Of moeten die 13 kogels (er zijn ook lagers met 12 kogels) die 40 kg/meter continu weerstaan ?
Ik denk dat ik morgen maar even nieuwe wiellagers haal (is pa het niet mee eens, maar als ik hem geloof ligt mijn Eend over 5 jaar toch op de sloop), maar zou toch heel graag willen weten hoe het nou precies zit.
Wiellagers waren trouwens iets van 4 a 5 pleuro per stuk he ?
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Nee joh, wiel lagers zijn veeel duurder. 80 euro of zo…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Goed maar wel ff 6 keer duurder dan LE dacht.. 80 gulden…...
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
André schreef:Het draag arm lager maar 5kgf/m en geen 40kgf/m.
De draag arm lagers zijn die grote konische lagers die je met die grote
getande ring aandraaid
Voor ik alles vastdraai zal ik een lijstje maken met aanhaalmomenten. Als het hier eerst maar staat, dan kan ik het iig vinden.
Ik ben er achter gekomen dat die pokkedingen inderdaad heel duur zijn. Maar even kijken bij stichting behoudt 2cv ...
Schijt aan originaliteit.
Lelijke Eend schreef:...stichting behoudt 2cv…
Wakker blijveuh!
te lang gesleuteld?
rocco schreef:Lelijke Eend schreef:...stichting behoudt 2cv…
Wakker blijveuh!
te lang gesleuteld?
Ook
Als ik het maar kan vinden in google.
Ohja, nog een vraag: wat voor soorten vet en olie moet ik bij de montage gebruiken. Ga er maar van uit dat er werkelijk nergens meer vert op zit, ik laat voor ik echt los ga dan ook alles doorsmeren. Droog monteren lijkt me echter niet zo’n strak plan ...
Schijt aan originaliteit.
Met hoeveel kilogram/meter of Newton Meter moet ik eigenlijk de ‘dopjes’ aandraaien waarmee de stuurkogels vast zitten (die dopjes in de uiteinden van de stuurstangen). En met hoeveel Newtom Meter of kilogram/meter de bouten van het achterste motorophangrubber (dit omdat dat rubber voorzien is van 2 gaten en 2 gleuven voor de bouten, de klemkracht zorgt dus dat de motor niet door m’n motorkap omhoog schiet als ik rem)?
En als ik dat motorophangrubber verwissel, waar moet ik het motorblok dan steunen ? Ik zat zelf te denken aan een schaarkrikje onder de aftapplug van de versnellingsbak (natuurlijk wel met een blokje hout er tussen).
Schijt aan originaliteit.
Wat is ‘vast’ precies in dit geval ?
Schijt aan originaliteit.
Okee.
Schijt aan originaliteit.
Het versnellingsbakrubber heb ik vervangen. Ik heb de bak/het blok opgekrikt door net naast de olie-aftap-plug van de bak met een schaarkrikje de zooi een klein beetje (2 centimeter) omhoog te krikken. Daarna de bouten los, rubber er uit, nieuw rubber er in, bouten er los in, alles weer laten zakken en de bouten weer flink stevig vast gedraaid (hoeveel NM dat is weet ik niet).
Maarruh ... In mijn ‘nieuwe’ draagarmen zitten geen dopjes om de fuseepen te beschermen (vuil buiten en vet binnen). Nu wil ik de dopjes van mijn oude dragarmen gebruiken, maar het bovenste dopje krijg ik er niet uit. Kan ik dat er uit krijgen door gewoon met een stalen pen de fusee verder in het lagerhuis te rammen waardoor die dop er uit schuift ? Voor de fusee of de draagarm maakt het niet uit: er zit speling op + de draagarm is krom. Heeft iemand tips ?
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
door de onderkant van de fusee met een dunne pen die in de fusee pen past. een oude schroevendraaier of zo…
Aan de onderkant hoort een schroefdop te zitten en boven een soort petje dat gestuikt vast zit.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Okay, bedankt !
Overigens, bij 1 schroefdop was de schroefdraad niet fris meer. Een hamer bood uitkomst ...
Schijt aan originaliteit.
Lelijke Eend schreef:André schreef:Het draag arm lager maar 5kgf/m en geen 40kgf/m.
De draag arm lagers zijn die grote konische lagers die je met die grote
getande ring aandraaidVoor ik alles vastdraai zal ik een lijstje maken met aanhaalmomenten. Als het hier eerst maar staat, dan kan ik het iig vinden.
Ik ben er achter gekomen dat die pokkedingen inderdaad heel duur zijn. Maar even kijken bij stichting behoudt 2cv ...
Voor onderdelen kun je ook nog even bellen met
Auke de Jong uit Eastermar (vlak bij Bergum).
Hij doet veel in citroën onderdelen en is niet duur.
Ik haal zelf ook altijd alles bij hem vandaan voor mijn BX Chic en voorheen voor mijn 2cv.
Zijn tel. is 0512-47 12 50
Succes ermee
Age
BX Chic 1991, 220000+ km DH-DD-62…..verkocht
Verder met een Renault Clio uit 2006
Raar, ik heb je bericht niet gezien 2cvman Maar ik heb reeds onderdelen Ze zitten er ook allemaal op nu. Mijn Eend stond ook nagenoeg exact op de juiste hoogte. Maar de sporing daar wordt ik gek van. Eerder heb ik 1,25 mm uitspoor gemeten en nu 0,425 mm ! Ik heb het met de ‘touwtje-methode’ gemeten (wie die methode niet kent: zegt het en ik maak ff een tekeningetje welke ik hier post) waarbij ik 4 keer gemeten heb, precies verdeeld over het linker voorwiel. Alle uitkomsten heb ik bij elkaar opgeteld en dat gedeeld door 4 en zo kom ik aan de 0,425 mm (mijn schuifmaat is echt niet zo precies hoor ). Ik weet dat de sporing tussen de 0 en de 3 mm toespoor moet zitten, maar ik heb slechts 2 keer toespoor kinnen meten Beide keren was dat aan de rechter kant. Aan de linkerkant zat het touwtje steeds tegen de band aan en aan de rechter kant 2 van de 4 keer.
En ik ben moe en ik heb honger dus als dit niet geheel begrijpelijk is komt het daardoor (met andere woorden: meld wat je niet snapt).
Schijt aan originaliteit.