Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Martens uit limmen levert die. Met is een modificatie met een knopje op de pook om de 5 in te schakelen.
Als ik ooit een halfautomaat koop MOET die erin!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Heb je een prijsindicatie voor wat betreft aankoop en ombouw? Dit klinkt goed…
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Beetje off topic maar hierbij:
prijs op aanvraag.
denk aan een paar duizend..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Om even op de topic terug te komen. Ik heb het weliswaar uit de tweede hand maar wel van een goeie monteur: Veel van de problemen van de BW worden ook veroorzaakt door het oliefilter dat daarin zit en dat heel moelijk bereikbaar en schoon te maken is. Dat werd indertijd dus al vaak bij onderhoud vergeten. Als dat verstopt, gaat vervolgens de oliepomp eraan en dientengevolge slijt de bak als een dolle. Als je het spul wel goed onderhoud is er van een overdreven snelle slijtage eigenlijk nauwelijks sprake. Probleem is verder dat nu de onderdelen moeilijker verkrijgbaar zijn. Voor alle standaardonderdelen tandwielen ed valt dat nog wel mee want er zijn meer klassiekers met een BW zoals Jaguar. Maar omdat de DS motor andersom draait zitten er ook specifieke DS onderdelen in de bak zoals de oliepomp. Die is dus nu vrijwel niet meer verkrijgbaar.
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
gerardeux schreef:Om even op de topic terug te komen. Ik heb het weliswaar uit de tweede hand maar wel van een goeie monteur: Veel van de problemen van de BW worden ook veroorzaakt door het oliefilter dat daarin zit en dat heel moelijk bereikbaar en schoon te maken is. Dat werd indertijd dus al vaak bij onderhoud vergeten. Als dat verstopt, gaat vervolgens de oliepomp eraan en dientengevolge slijt de bak als een dolle. Als je het spul wel goed onderhoud is er van een overdreven snelle slijtage eigenlijk nauwelijks sprake. Probleem is verder dat nu de onderdelen moeilijker verkrijgbaar zijn. Voor alle standaardonderdelen tandwielen ed valt dat nog wel mee want er zijn meer klassiekers met een BW zoals Jaguar. Maar omdat de DS motor andersom draait zitten er ook specifieke DS onderdelen in de bak zoals de oliepomp. Die is dus nu vrijwel niet meer verkrijgbaar.
harry Martens te Limmen reviseerd ze zonder problemen werd er mij door hemzelf verteld op citromobile!!
gerardeux schreef:Veel van de problemen van de BW worden ook veroorzaakt door het oliefilter dat daarin zit en dat heel moelijk bereikbaar en schoon te maken is. Dat werd indertijd dus al vaak bij onderhoud vergeten. Als dat verstopt, gaat vervolgens de oliepomp eraan en dientengevolge slijt de bak als een dolle. Als je het spul wel goed onderhoud is er van een overdreven snelle slijtage eigenlijk nauwelijks sprake.
Wat ik van een monteur begreep is dat er in die bak een magneet ligt om slijpsel op te vangen (die kun je schoon maken) en dat er ook een filter is. Dat laatste ziet er bedriegelijk schoon uit ook als het smerig is (maar een vinger erover laat wel zien dat hij vies is) en wordt daarom vaak vergeten. Dat filter moet je uitspoelen, b.v. met benzine en wel in de omgekeerde richting dan die waarin de olie normaal gaat, anders druk je de rommel er juist in.
Ik kan de papieren even niet vinden waar staat om de hoeveel km dat schoonmaken van de BW bak moet, maar het staat mij bij dat het om de 50000km moet.
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
zolang reden we toch nooit met de AFT hoor.
20.000km en idd filtertje schoonmaken, dat is het lange leven…
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Totaal aantal Berichten: 105
Geregistreerd: 07-06-2006
- XM 2.1 TD Prestige
- ID/DS Dsuper
Ik heb er toch nog een optie bij:
Een Dsuper5 alles normaal, chassis hard (iets duurder dan de spéciale maar zeker origineler, minder aan gesleuteld). Wel moest de versnellingsbak worden vervangen.
Kga morgen eens gaan kijken in Frankrijk, en eventueel een paar foto’s trekken.
KwaaaaaaaaaaaaaaK, de Puit is daar
Citroenbx schreef:waterman771 schreef:Een ds met BW bak zuipt, lekt, is onbetrouwbaar en maakt een tyfus herrie bij 120 km/h..
Niets van dit is bij ons waar…
Zuipt? 11liter
Ik heb het vandaag nog even uitgeprobeerd. Bij 100km/u op de snelweg: 1 op 9 (dus 11L/100km). Met banden die niet hard genoeg zijn: 1 op 8 (en dat is ook het verbruik bij stad en 120-130km/u wist ik al)
Ik had met superzuinig rijden gehoopt op 1 op 10 met een 21 IE, maar dat red je toch niet. Dat zal dan wel de bak zijn.
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
struiK schreef:Ik heb er toch nog een optie bij:
Een Dsuper5 alles normaal, chassis hard (iets duurder dan de spéciale maar zeker origineler, minder aan gesleuteld). Wel moest de versnellingsbak worden vervangen.
Mmm,vijfbakjes zijn niet goedkoop…
Zoals al vaak aangehaald; tis maar net wat je wilt: automaat of zelf schakelen (efkes los van alle BW-perikelen).
Een ID (Spécial of Super) is niet te vergelijken met een DS23IE.
En dat een versnellingsbak herrie maakt,och daar is mee te leven: vergeet niet dat de wagens alweer 30+ jaar oud zijn…
In mijn Super (de gewone met 4-bak) is de herrie op acceptable niveau rond de 3700-4000 tpm,je rijdt dan 125-130.
Of rond de honderd (3000 toeren); met 3500 toeren en 115-120 wordt het wat drukker binnen,maar nogmaals: hier is prima mee te leven hoor.
Een oude D-Kadett brult het ook uit met z’n vier versnellinkjes,dat was toen nu eenmaal gewoon.
Succes met je keuze en voor straks veel zweefplezier!
‘Spirit of avant-garde’
Pascal schreef:En dat een versnellingsbak herrie maakt,och daar is mee te leven: vergeet niet dat de wagens alweer 30+ jaar oud zijn…
In mijn Super (de gewone met 4-bak) is de herrie op acceptable niveau rond de 3700-4000 tpm,je rijdt dan 125-130.
Of rond de honderd (3000 toeren); met 3500 toeren en 115-120 wordt het wat drukker binnen,maar nogmaals: hier is prima mee te leven hoor.
Dat is grappig. Volgens de gegevens die ik heb zijn de overbrengingen van de BW 1-2-3 ongeveer identiek aan de 4-bak 2-3-4. Je zou dus ongeveer gelijke toeren moeten maken. Maar volgens mijn toerenmeter (die ongeveer goed is) zit ik echt onder de 3000 bij 100km/u etc. Ik ga het zometeen nog eens exact bekijken.
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
CitroenAZU schreef:Ik heb een 23 Pallas carb. BW automaat….
Mijn advies, koop een 5 bak heb je veel meer plezier van.Ik wou dat ik mijn 5 bak 21 nog had…Jemig wat is zo’n BW traaaaag…..en rumoerig…
Ik heb een XM 2.0i automaat…. Effe snel optrekken bij het stoplicht kun je ook daarmee wel vergeten, terwijl een handgeschakelde tweeliter echt een vlotte auto kan zijn. Maar ach, het genot is ook wat waard… Maar eigenlijk hoort er voor een automaatbak een 6-cilinder te staan!
Gr Martijn
gctwnl schreef:Pascal schreef:En dat een versnellingsbak herrie maakt,och daar is mee te leven: vergeet niet dat de wagens alweer 30+ jaar oud zijn…
In mijn Super (de gewone met 4-bak) is de herrie op acceptable niveau rond de 3700-4000 tpm,je rijdt dan 125-130.
Of rond de honderd (3000 toeren); met 3500 toeren en 115-120 wordt het wat drukker binnen,maar nogmaals: hier is prima mee te leven hoor.Dat is grappig. Volgens de gegevens die ik heb zijn de overbrengingen van de BW 1-2-3 ongeveer identiek aan de 4-bak 2-3-4. Je zou dus ongeveer gelijke toeren moeten maken. Maar volgens mijn toerenmeter (die ongeveer goed is) zit ik echt onder de 3000 bij 100km/u etc. Ik ga het zometeen nog eens exact bekijken.
Vandaag even uitgeprobeerd: 100 km/h = 2700rpm, 120km/u = 3300rpm. Rond 1100rpm zit je op 40km/u. Dit alles in zijn 3.
[list]
3 x 40 = 120, 3 x 1100 = 3300
2.5 * 40 = 100, 2.5 * 1100 = 2750
[/list:u]
Die kloppen allemaal wel ongeveer met elkaar. 130km/h zou ongeveer 3650rpm moeten zijn. Bij 140 zit hij ongeveer tegen de 4000rpm aan. Dat klopt ook wel met mijn ervaring, niet dat ik ooit te hard rij hoor [list][/list:u]
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Ik heb het nog efkes gecheckt na een snelwegrit:
-100 km/u @ 3000tpm,
-115km/u @ 3500tpm
Dit alles in een ‘74 DSuper met een handgeschakelde vierbak en in d’r vier.
Bij 3500 tpm zit je met het gaspedaal tegen de aanslag van de tweede trap in de carburateur,en zit je dus op een mooie snelheid.
Let wel: ik rij op gas,dus kunnen snelheiden@toerental wat afwijken met dezelfde verhouding op benzine…
‘Spirit of avant-garde’
Pascal schreef:Ik heb het nog efkes gecheckt na een snelwegrit:
-100 km/u @ 3000tpm,
-115km/u @ 3500tpmDit alles in een ‘74 DSuper met een handgeschakelde vierbak en in d’r vier.
Bij 3500 tpm zit je met het gaspedaal tegen de aanslag van de tweede trap in de carburateur,en zit je dus op een mooie snelheid.
Let wel: ik rij op gas,dus kunnen snelheiden@toerental wat afwijken met dezelfde verhouding op benzine…
Het zou raar zijn als gas/benzine uit zou maken voor toeren/snelheid, wel voor brandstofverbruik voor dezelfde snelheid.
Maar wat wel uit kan maken is dat de DSuper uit 1974 een andere motor heeft en een andere bak dan bijvoorbeeld de bak die bij mijn DX3 motor hoort als normale bak. Met dus ook wat andere overbrengingsverhoudingen. Een wat zwakkere motor zou bijvoorbeeld gekoppeld kunnen zijn aan een bak die andere overbrengingsverhoudingen heeft omdat hij meer toeren moet maken voor hij hetzelfde vermogen levert. En datzelfde vermogen is weer nodig om rolweerstand en vooral luchtweerstand te overbruggen.
De overbrengingscijfers die ik ergens heb slaan op de DX3 motor met al dan niet manueel, hydraulisch of automatische bak.
Wel aardig om te zien dat ik ondanks de automatische bak toch minder toeren hoef te draaien dan jouw DSuper.