Total
15W40 kan ik nog inkomen, maar Total zal het waarschijnlijk niet worden!
evenmin zeer bedankt voor je antwoord!
CX GTi Turbo 2 - All Black
GS is door de apk, nu moet nog even de olie ververst en de LHM,
en over het laatste heb ik een vraagje,
er staat, in de kluwer dat na in de hoogste stand zetten, de ontlastschroef los moet. Ik neem aan met draaiende motor?
en de aanzuigleiding aftappen? gewoon losmaken en in een bakje hangen neem ik aan?
(zullen wel dom overkomende vragen zijn, maar als je nog nooit echt aan een HP citroën geklust hebt,....
CX GTi Turbo 2 - All Black
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Evan schreef:GS is door de apk, nu moet nog even de olie ververst en de LHM,
en over het laatste heb ik een vraagje,
er staat, in de kluwer dat na in de hoogste stand zetten, de ontlastschroef los moet. Ik neem aan met draaiende motor?
en de aanzuigleiding aftappen? gewoon losmaken en in een bakje hangen neem ik aan?
(zullen wel dom overkomende vragen zijn, maar als je nog nooit echt aan een HP citroën geklust hebt,....
Gefeliciteerd met je verse APK! Top!!!
Ontlasten >> motor uit…
Verder kan je dit topic het beste eens doorlezen. >>> klik
Hier staat een perfecte procedure beschreven om de LHM te verversen en door te spoelen.
Succes er mee!!!
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Als je de ontlastschroef los draait met draaiende motor heeft het geen effect.
Je moet de GS gewoon in de rijstand zetten en dan de ontlastschroef losdraaien zodat de GS helemaal zakt (met motor uit).
Nu kun je de hydroliekpot leeggooien en schoonmaken. Vergeet niet de 2 filters eruit te halen en ook schoon te maken.
Je kunt de aanzuigleiding losnemen en leeg laten lopen maar ik zie het nut er niet van in. Zoveel LHM gaat daar nu ook weer niet in.
LHM pot vullen , ontlastschroef dicht draaien , motor starten en de vering in de hoogte stand zetten .
Nu moet je de hydroliekvat zover vullen dat het “parapluutje” tussen de 2 streepjes staat.
Ik weet dat het onders in de boekjes staat maar zo doe ik het altijd en gaat perfect.
Als je toch eenmaal bezig bent kun je ook beter even de remleidingen even doorspoelen met schone LHM.
Kun je prima aleen doen. Wiel eraf nemen (achter) , motor starten , stok plaatsen tussen voorstoel en rempedaal zodat er druk op het remsysteem komt , doorzichtig slangetje plaatsen op ontluchtingsschroef , ontluchtingsschroef los draaien net zolang dat je schone LHM ziet , ontluchtingsschroef dicht draaien.
Dit herhaal je bij alle 4 de remklauwen , je zult zien hoe zwart de LHM is die eruit komt.
Succes
citro-power schreef:Als je de ontlastschroef los draait met draaiende motor heeft het geen effect.
Je moet de GS gewoon in de rijstand zetten en dan de ontlastschroef losdraaien zodat de GS helemaal zakt (met motor uit).
Nu kun je de hydroliekpot leeggooien en schoonmaken. Vergeet niet de 2 filters eruit te halen en ook schoon te maken.
Je kunt de aanzuigleiding losnemen en leeg laten lopen maar ik zie het nut er niet van in. Zoveel LHM gaat daar nu ook weer niet in.
LHM pot vullen , ontlastschroef dicht draaien , motor starten en de vering in de hoogte stand zetten .
Nu moet je de hydroliekvat zover vullen dat het “parapluutje” tussen de 2 streepjes staat.Ik weet dat het onders in de boekjes staat maar zo doe ik het altijd en gaat perfect.
Als je toch eenmaal bezig bent kun je ook beter even de remleidingen even doorspoelen met schone LHM.
Kun je prima aleen doen. Wiel eraf nemen (achter) , motor starten , stok plaatsen tussen voorstoel en rempedaal zodat er druk op het remsysteem komt , doorzichtig slangetje plaatsen op ontluchtingsschroef , ontluchtingsschroef los draaien net zolang dat je schone LHM ziet , ontluchtingsschroef dicht draaien.
Dit herhaal je bij alle 4 de remklauwen , je zult zien hoe zwart de LHM is die eruit komt.Succes
Dit is serieus een TOP omschrijving, HULDE!!!! en succes
Emiel
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
BX19trs schreef:citro-power schreef:Als je de ontlastschroef los draait met draaiende motor heeft het geen effect.
Je moet de GS gewoon in de rijstand zetten en dan de ontlastschroef losdraaien zodat de GS helemaal zakt (met motor uit).
Nu kun je de hydroliekpot leeggooien en schoonmaken. Vergeet niet de 2 filters eruit te halen en ook schoon te maken.
Je kunt de aanzuigleiding losnemen en leeg laten lopen maar ik zie het nut er niet van in. Zoveel LHM gaat daar nu ook weer niet in.
LHM pot vullen , ontlastschroef dicht draaien , motor starten en de vering in de hoogte stand zetten .
Nu moet je de hydroliekvat zover vullen dat het “parapluutje” tussen de 2 streepjes staat.Ik weet dat het onders in de boekjes staat maar zo doe ik het altijd en gaat perfect.
Als je toch eenmaal bezig bent kun je ook beter even de remleidingen even doorspoelen met schone LHM.
Kun je prima aleen doen. Wiel eraf nemen (achter) , motor starten , stok plaatsen tussen voorstoel en rempedaal zodat er druk op het remsysteem komt , doorzichtig slangetje plaatsen op ontluchtingsschroef , ontluchtingsschroef los draaien net zolang dat je schone LHM ziet , ontluchtingsschroef dicht draaien.
Dit herhaal je bij alle 4 de remklauwen , je zult zien hoe zwart de LHM is die eruit komt.Succes
Dit is serieus een TOP omschrijving, HULDE!!!! en succes
Emiel
Bijna…. Als je in de rijstand met de motor uit de ontlastschroef opendraait zal de auto nog niet zakken. Daarvoor zal je hem (haar, zo je wil) toch eerst even ‘uit z’n veren’ moeten halen, zodat de hoogteregelaars gaan corrigeren.
Gr Martijn
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Bijna…. Als je in de rijstand met de motor uit de ontlastschroef opendraait zal de auto nog niet zakken. Daarvoor zal je hem (haar, zo je wil) toch eerst even ‘uit z’n veren’ moeten halen, zodat de hoogteregelaars gaan corrigeren.
Gr Martijn
Als ik bij mijn GS/A de ontlastschroef los draai dan zakt ie in 1 keer naar beneden. Het kan exemplarisch zijn….
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
citro-power schreef:
Als ik bij mijn GS/A de ontlastschroef los draai dan zakt ie in 1 keer naar beneden. Het kan exemplarisch zijn….
Hier het zelfde verhaal.
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
patje74 schreef:citro-power schreef:
Als ik bij mijn GS/A de ontlastschroef los draai dan zakt ie in 1 keer naar beneden. Het kan exemplarisch zijn….
Hier het zelfde verhaal.
Misschien dat het bij andere types anders is :
Bij mijn GSén zakt ie in 1 keer. Als dat niet het geval is kun je ook nog de hoogte verstelleing in de hoogste stand zetten , helpt ook vaak.
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Normaal gesproken afhankelijk van het bouwjaar zakt een GS niet als je de ontlastschroef open draait. Daar zit een andere wartel voor op een hydraulische viersprong in de buurt van de benzinepomp. Welke het precies was weet ik ff niet meer.
Een GSA heeft idd een andere procedure.
Je kan idd ook nadat je de ontlastschroef hebt losgedraaid gaan spelen met de hoogteregeling. Daar verliest ie ook druk van.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
OKÉ!!
super uitleg! daar kan ik zeker mee vooruit, volgend weekend maar eventjes doen dan!
CX GTi Turbo 2 - All Black
De GS die overigens van het broertje is, wordt momenteel getotaal restaureerd/ tuned.
Er was al ooit eens een 1300/lange 5 bak combinatie in gehangen. Deze wordt behouden, echter morgen gaan we even het blok opfrissen: alle pakkingen vervangen, keerringen waar nodig, kleppen opnieuw op de zetels inslijpen. evt koppen ontkolen.
Verder wordt de auto (zoals ik begrepen heb) zo’n beetje rally-green (mijn keuze is het niet overigens, ik ben meer fan van glanzend zwart icm het vele RVS). Er komen morettes op, en zwart gepoedercoate X2 velgen met kleine RVS naafdopjes (in afwachtign van evt lichtmetaal) en de achterruit gaat bedekt worden door een lamellenpaneel. De voorstoelen worden vervangen door BX GTI materiaal en de achterbank wordt gehoesd in stof met hetzelfde dessin.
Voordat men gaat roepen dat het zonde is van een origineel Nederlandse 1973 Gs 1220 club, bedenk dan dat deze auto er niet uitzag 1,5 jaar geleden bij aanschaf, dat het originele interieur niet meer te vinden was, de auto vies geverfd was met hammerite, en dat het originele blok er niet meer inzat.
Dus bekijk het dan van de vrolijke kant, deze GS zal dan wel niet aan originaliteits criteria voldoen….. Ze wordt wel met liefde hersteld, volledig in orde gebracht en voorzien van nieuwe onderdelen waar nodig (oa plaatwerk) en volledig op een goede manier anti-roest behandeld.
CX GTi Turbo 2 - All Black
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Evan schreef:
Voordat men gaat roepen dat het zonde is van een origineel Nederlandse 1973 Gs 1220 club, bedenk dan dat deze auto er niet uitzag 1,5 jaar geleden bij aanschaf, dat het originele interieur niet meer te vinden was, de auto vies geverfd was met hammerite, en dat het originele blok er niet meer inzat.
Dus bekijk het dan van de vrolijke kant, deze GS zal dan wel niet aan originaliteits criteria voldoen….. Ze wordt wel met liefde hersteld, volledig in orde gebracht en voorzien van nieuwe onderdelen waar nodig (oa plaatwerk) en volledig op een goede manier anti-roest behandeld.
Tja , mijn voorkeur heeft het niet maar iedereen kijkt daar anders tegenaan.
Het heeft wel wat op deze manier en hij blijft rijden en word niet gesloopt.
T was dat of m slopen
update: het blok is gisteren gedemonteerd en blijkt in best goede staat te zijn. Echter is door een vorige eigenaar veel met vloeibare pakking geknoeid. bij een uitlaatspruitstuk bv. zat er alleen kit tussen de aansluiting op de cilinderkop.
De hoongroeven zaten nog in de cilinders. Er is op de zuigers wel een beetje te zien dat ze wat hebben liggen kantelen. Dit komt helaas vaak voor bij dit type blok. De zuigerveren waren nog zo goed dat die niet vervangen worden. De tuimelaars, tuimelassen en kleppen waren eigenlijk in perfecte staat.
Grootste mankementen waren eigenlijk de vloeibare pakking, de achterste krukaskeering, de aangekoolde koppen en wat lekkende pakkingen.
Momenteel worden de kappen netjes gemaakt en dan kan het blok weer in elkaar deze week.
meteen ook even de koppeling en remschijven vervangen.
CX GTi Turbo 2 - All Black
Voordat men gaat roepen dat het zonde is van een origineel Nederlandse 1973 Gs 1220 club, bedenk dan dat deze auto er niet uitzag 1,5 jaar geleden bij aanschaf, dat het originele interieur niet meer te vinden was, de auto vies geverfd was met hammerite, en dat het originele blok er niet meer inzat.
Dat moet de 67-03-ZJ zijn!
Am I right???
Citroënloos