Sinds 2 dagen hoor ik een raar “jankend” geluid bij de motor vandaan komen. het komt van de kant van de distributie. nu heb ik vandaag even gekeken, maar iedereen zegt wat anders.
Heeft iemand dit wel eens gehad ?? Bij stationair hoor je hem het hardst, en hij doet het ook alleen als hij warm is. word er gek van.
Ik zelf denk spanrollen, maar in de garage zeggen ze heel simpel “gewoon spanrollen, distributie, waterpomp en je krukas-lagers vervangen, is het wel weg “
Zo ken ik er ook nog wel een paar
Heeft iemand enig idee wat hjet misschien zou kunnen zijn ??
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
ik heb iets vergelijkbaars gehad met mijn 14 TGE (ja ik weet het, niet te vergelijken) maar daar bleek de spanrol stuk te zijn.. Hij zat bijna vast, en was helemaal blauw geworden van de hitte. Ik was net op tijd met het vervangen….
Ik ben er achter gekomen nadat ik het distributie plastic verwijderd had.
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
moet een spanrol zijn, heb het eens gehad bij een Berlingo
XM V6 Exclusive ‘91, BX break V6 24v (in aanbouw), BX GTi 16v ‘89, Peugeot 405 SRi (DKZ), Fiat Scudo 2.0 JTD ‘07.
ex BX: 14 ‘86, 19TRi ‘87, GTi ‘88, Chic(GTi)‘91, 16TRi brk ‘89, 16v ‘88, 16v ‘91, GTi 4WD ‘91, stortkoker GTi ‘89.
Alns hef ‘n êane, mear nen wos hef d’r twee.
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
GoofBlikscha schreef:ik heb iets vergelijkbaars gehad met mijn 14 TGE (ja ik weet het, niet te vergelijken) maar….
Toevallig zijn die heel goed te vergelijken… qua spanrol dan
Gr Martijn
Hierbij is het een kwestie van uitsluiten volgens mij, demonteer anders eerst je v-snaren, en laat de motor dan stationair draaien, als het geluid er nog is dan moet je de distributieriem en spanrollen (waterpomp) gaan vervangen, als deze eenmaal los geweest is is het niet aan te raden om hem weer te monteren.
Als het geluid weg is met de v-riemen eraf moet je de rolletjes, en dynamo gaan conroleren op geluid/speling, dan kom je er meestal wel achter wat de veroorzaker is!
Succes
Emiel
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
BX19trs schreef:Hierbij is het een kwestie van uitsluiten volgens mij, demonteer anders eerst je v-snaren, en laat de motor dan stationair draaien, als het geluid er nog is dan moet je de distributieriem en spanrollen (waterpomp) gaan vervangen, als deze eenmaal los geweest is is het niet aan te raden om hem weer te monteren.
Als het geluid weg is met de v-riemen eraf moet je de rolletjes, en dynamo gaan conroleren op geluid/speling, dan kom je er meestal wel achter wat de veroorzaker is!
Succes
Emiel
Zo zou ik het ook doen. Krukaslagers kan je afgaan op je beschrijving wel uitsluiten, dan klinkt meer als een tik dan een “jank”.
Gr Martijn
Martijn de Ruijter schreef:BX19trs schreef:Hierbij is het een kwestie van uitsluiten volgens mij, demonteer anders eerst je v-snaren, en laat de motor dan stationair draaien, als het geluid er nog is dan moet je de distributieriem en spanrollen (waterpomp) gaan vervangen, als deze eenmaal los geweest is is het niet aan te raden om hem weer te monteren.
Als het geluid weg is met de v-riemen eraf moet je de rolletjes, en dynamo gaan conroleren op geluid/speling, dan kom je er meestal wel achter wat de veroorzaker is!
Succes
Emiel
Zo zou ik het ook doen. Krukaslagers kan je afgaan op je beschrijving wel uitsluiten, dan klinkt meer als een tik dan een “jank”.
Gr Martijn
Een oud en erg flauw truukje wat ik ook nog wel eens gebruik om jankende snaren te lokaliseren/detecteren is er een keer een vette roggel op een poelie te mikken. Soms houd het daarmee voorgoed op zelfs, soms ook niet (maar heel even stil), maar het geeft je iig enige indicatie.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:Martijn de Ruijter schreef:BX19trs schreef:Hierbij is het een kwestie van uitsluiten volgens mij, demonteer anders eerst je v-snaren, en laat de motor dan stationair draaien, als het geluid er nog is dan moet je de distributieriem en spanrollen (waterpomp) gaan vervangen, als deze eenmaal los geweest is is het niet aan te raden om hem weer te monteren.
Als het geluid weg is met de v-riemen eraf moet je de rolletjes, en dynamo gaan conroleren op geluid/speling, dan kom je er meestal wel achter wat de veroorzaker is!
Succes
Emiel
Zo zou ik het ook doen. Krukaslagers kan je afgaan op je beschrijving wel uitsluiten, dan klinkt meer als een tik dan een “jank”.
Gr Martijn
Een oud en erg flauw truukje wat ik ook nog wel eens gebruik om jankende snaren te lokaliseren/detecteren is er een keer een vette roggel op een poelie te mikken. Soms houd het daarmee voorgoed op zelfs, soms ook niet (maar heel even stil), maar het geeft je iig enige indicatie.
Ik geef de voorkeur aan WD40, helpt bij een versleten rol maar een paar minuten maar dan weet je in elk geval wel welke dood is.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
metro2005 schreef:karel schreef:Martijn de Ruijter schreef:BX19trs schreef:Hierbij is het een kwestie van uitsluiten volgens mij, demonteer anders eerst je v-snaren, en laat de motor dan stationair draaien, als het geluid er nog is dan moet je de distributieriem en spanrollen (waterpomp) gaan vervangen, als deze eenmaal los geweest is is het niet aan te raden om hem weer te monteren.
Als het geluid weg is met de v-riemen eraf moet je de rolletjes, en dynamo gaan conroleren op geluid/speling, dan kom je er meestal wel achter wat de veroorzaker is!
Succes
Emiel
Zo zou ik het ook doen. Krukaslagers kan je afgaan op je beschrijving wel uitsluiten, dan klinkt meer als een tik dan een “jank”.
Gr MartijnEen oud en erg flauw truukje wat ik ook nog wel eens gebruik om jankende snaren te lokaliseren/detecteren is er een keer een vette roggel op een poelie te mikken. Soms houd het daarmee voorgoed op zelfs, soms ook niet (maar heel even stil), maar het geeft je iig enige indicatie.
Ik geef de voorkeur aan WD40, helpt bij een versleten rol maar een paar minuten maar dan weet je in elk geval wel welke dood is.
Kan, maar dat moet je niet op je snaar krijgen, want die kan er aan op roken.
Het “roggel-concept” is puur bedoeld voor snaren die chagrijnig wakker worden etc., en je zult echt versteld staan hoe effectief (en soms ook permanent) dat effect kan zijn.
Ich bin ein Breaker
ik heb mijn distributie kap los gehad, maar alle rollen zagen er pico-bello uit, en niets niet verkleurd. Naarmate ik langer rijd, word het gejank ook harder. Binnenkort maar even snel wat aan gaan doen. want het word nu weer erger. Het gekke is dat nadat ik de distributie kap los heb gehad afgelopen zaterdag, het geluid even wegwas, en nu weer terug komt sinds gisteren. WD40 ga ik niet op mijn ditributie spuiten, als ik flink het gas intrap is de kans groot dat de snaar een eiegen leven gaat leiden door dit goedje…niet doen dus !!!!!
We gaan gewoon verder kijken….maar morgen heb ik een hele lange rit voor de boeg. hopelijk gaat dat zonder problemen dan
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap