Wij rijden al 90 000 km met veel plezier in onze picasso, eigenlijk geen problemen tegen gekomen. Maar nu is er wel iets frapants na het starten houd de motor een beetje in…na een seconde of 5-6 loopt de auto weer normaal. Wanneer we met de afstb de auto sluiten is de CV ook wat traag, iemand een idee hoe ik dit kan oplossen? Ik heb vernomen dat het soms handig is om de Pool van de accu even los te maken zodat de (ecu?) gerest word.
Klein kickje, niemand die mij hierbij kan helpen ?
hoe lang heb je dit al dat inhouden ?
heb je een onregelmatig geluid (ratelend)
stutterd hij bij een constante snelheid ?
ik heb deze bovenstaande gevallen al voorgehad,
slechte diesel getankt, lostte zichzelf op door ergens anders te gaan tanken.
Als (en ik zeg niet dat dit jou probleem is)er mousevorming ontstaat in de dieselleiding dan loopt de inspuiting verkeerd.
de motor detecteerd een goede doorstroming van de diesel maar door de mouse krijgt hij toch niet genoeg, vandaar die (mogelijke)inhouding.
kijk ook eens dat de mazoutfilter niet lekt(lucht aanzuiging langs daar dan mogelijk)
geeft uw opvoerpomp genoeg ?(ook al voorgehad)
succes
en dat van de cv, dat is een ander geval volgens mij
Blijft gokken zonder de computer te laten uitlezen, op voorwaarde
natuurlijk dat deze ook een foutmelding heeft geregistreerd.
Wellicht dat de injectoren de eerste 5/6 seconden een fractie te
weinig diesel aangevoerd krijgen. kan vele oorzaken hebben:
- brandstof filter verstopt/vervuild
- slechte brandstof (water)
- (klein) vacuümlek brandstofleiding
- opvoerpomp tank
- brandstofpomp
- lekke verstuiver
Een keer V-power tanken is wellicht te proberen, anders de
computer laten uitlezen.
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Heb ik met de XantHDIa ook gehad. Auto sloeg wel snel aan, dus daar leek niks mis mee. Gloeibougies stuk, dacht ik. Maar nee: gewoon een accu aan het eind van z’n latijn. Gewisseld bij de beurt en probleem opgelost (de auto slaat nu ook nog sneller aan, maar dit was dus nog niet eens een probleem).
Gezien jouw omschrijving van de CV-werking denk ik toch echt aan deze mogelijke verklaring. Laat de accu eens doormeten?
Succes,
Rogier
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Brandstof filter is recent vervangen, het probleem speelde daarvoor ook al. Het leek eigenlijk wel minder maar nu word het weer erger. Vanmorgen sloeg de auto slecht aan, naarmate hij warm was reed hij weer goed. Ik zit er toch even aan te denken om accu los te gooien om hem te resetten, maar hoe krijg je die accupool los :S? Iemand?
Waarom hang je hem gewoon niet even aan de computer bij de dealer… ? en dan real-time uitlezen (parameters checken) ?
en misschien de software updaten
succes
Omdat ik maandag op vakantie ga en werkplaats niet open is
Ijs schreef:Omdat ik maandag op vakantie ga en werkplaats niet open is
Dat is niet zo handig…. waarom ben je niet eerder langs gegaan dan ?
Omdat het eerst niet zo speelde, enkele tellen liep hij wat vreemd. Maar vermoede is nu de accu, aangezien CV ook erg traag is (en niet wanneer de auto is gestart..!) Ik heb inmiddels uitgevonden hoe je de accu eruit kan halen, ik ga zo ws een nieuwe accu halen. Ik hoop dat het goed komt..
Ijs schreef:Omdat het eerst niet zo speelde, enkele tellen liep hij wat vreemd. Maar vermoede is nu de accu, aangezien CV ook erg traag is (en niet wanneer de auto is gestart..!) Ik heb inmiddels uitgevonden hoe je de accu eruit kan halen, ik ga zo ws een nieuwe accu halen. Ik hoop dat het goed komt..
Dat zou het beste kunnen zijn.. dat heb ik ook gehad met mijn Xsara (de gewonde xsara)... alleen dat kun je goed zien doordat de toerenteller max doorslaat.. heb begrepen dat een picasso geen toerenteller heeft…
Oke..we zijn inmiddels wat verder, nieuwe VARTA accu geinstalleerd. Probleem is nog niet echt weg máár ik merkte wel iets op (even los van accu):
- Auto fluit iets meer dan anders
- Hij rammelt, netalsof de uitlaat gammelt..
Volgens een kennis is het Turbo slang die gescheurd/los is..morgen dus maar even kijken!
Oke..heb hem even gestart vanochtend..nog steeds zelfde probleem. Maar heb kap ook even open gehad en hoor een sissende geluid links voor..turbo slang…van maren???
Zou kunnen…
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Ijs schreef:Oke..we zijn inmiddels wat verder, nieuwe VARTA accu geinstalleerd. Probleem is nog niet echt weg máár ik merkte wel iets op (even los van accu):
- Auto fluit iets meer dan anders
- Hij rammelt, netalsof de uitlaat gammelt..Volgens een kennis is het Turbo slang die gescheurd/los is..morgen dus maar even kijken!
Ik hoop dat het wel een gel-accu is…. Maakt voor de werking niet uit, maar een gewone accu onder je kont geeft van die vervelende plekken op je huid bij een eventuele aanrijding.
Gr Martijn
@ Martijn: In de picasso zit altijd een normale accu geplaatst, een gel-accu is dus echt niet nodig.
Waarschijnlijk als je bij de aanrijding de accu berijkt overleef je het zelf ook niet .
Wel moet het een gesloten accu zijn met een slangetje naar buiten voor eventuele afvoer van gassen.
@Ijs: Als het probleem zich alleen voordoet bij een “koude” start zou ik toch de gloeibougies even controleren. Bij deze auto’s wordt namelijk vrij lang nagegloeid. Als er dus 1 of meerdere gloeibougies defect zijn zou je dat kunnen merken.