Grotere Radiator?
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 03 oktober 2004 04:00 AM

Ik heb op de sloop diverse radiators gezien, maar deze zijn ongeveer 1,5 keer groter dan de radiator in mijn auto.

Wat zijn de voordelen en nadelen als je een grotere radiator in je auto plaats? Dat je meer koelvloeistof erin moet gooien om de boel gevuld te krijgen is wel duidelijk.

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 03 oktober 2004 09:03 PM
  [ # 1 ]

Ik denk dat je met een grotere radiator meer koeling hebt en een te koude motor is ook niet goed. Een grotere radiator hoeft dus niet per definitie beter te zijn.

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
theiz
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 517
Geregistreerd: 25-04-2004

Gepost: 03 oktober 2004 10:56 PM
  [ # 2 ]

Volgens mij maakt het niet veel uit. Je hebt alleen meer koelvloeistof nodig.
Het enige dat ik kan bedenken dat problemen kan geven is je waterpomp.
Volgens mij maakt het koelvermogen niet zo heel veel uit.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 03 oktober 2004 11:36 PM
  [ # 3 ]

De betreffende radiator is niet 5x zo groot, slechts 1,5 keer. Nu ik een koelvloeistoftemp.meter erin heb zitten zie ik dat de motortemp. regelmatig de 100 nadert. En de radiator is al op een aantal plekken aan het rotten, ik denk dat het een kwestie van tijd is voordat dat ding gaat lekken.

Hoezo denk je dat het problemen kan gaan geven met de waterpomp? Aan een hogere druk zal het niet liggen, de radiator is slecht in de breedte groter en niet in de hoogte, waardoor de druk gelijk zou moeten blijven. Of zie ik nu iets over het hoofd Confused:

Profiel  
 
PHoskam
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-10-2003

- CX CX 25 GTI Turbo
- C5 C5 2.0 16v exclusive break ph2
Gepost: 04 oktober 2004 01:24 AM
  [ # 4 ]

een koelwaterpomp bouwt zoiezo geen druk op, het is een circulatie pomp, die het water alleen maar ‘verplaatst’ van de ene naar de andere kant.

Een grotere radiator heeft meer koeloppervlak en je gem.temperatuur zal dus dalen.

Wat is Citroën rijden toch formidabel !

Profiel  
 
Eric Vertogen
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1400
Geregistreerd: 10-03-2004

Gepost: 04 oktober 2004 02:57 AM
  [ # 5 ]
PHoskam schreef:

een koelwaterpomp bouwt zoiezo geen druk op, het is een circulatie pomp, die het water alleen maar ‘verplaatst’ van de ene naar de andere kant.

Een grotere radiator heeft meer koeloppervlak en je gem.temperatuur zal dus dalen.

Hier sluit ik me volledig bij aan. Het grotere koeloppervlak, de eventuele 2e fan die aangesloten kan worden en de grotere hoeveelheid koelvloeistof zorgen voor een betere koeling oftewel, meer reserve-capaciteit onder extreme omstandigheden.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 04 oktober 2004 04:01 PM
  [ # 6 ]

Thanx voor jullie antwoorden. Als Theiz die radiator niet gaat halen dan ga ik hem wel binnenkort halen. Ik weet niet of de 1.9i de grootste maat heeft, maar deze was een middenmaat, mijn Reflex heeft de kleinste maat.

Profiel  
 
theiz
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 517
Geregistreerd: 25-04-2004

Gepost: 04 oktober 2004 10:59 PM
  [ # 7 ]

Het lijkt me sterk dat er nog een grotere is als die in mijn auto zit Daar is simpelweg geen ruimte voor… Heel mischien als het expansievat niet aan de radiator vast zit en die ruimte kan worden gebruikt….

Profiel  
 
theiz
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 517
Geregistreerd: 25-04-2004

Gepost: 04 oktober 2004 11:20 PM
  [ # 8 ]

Is dit niets?
http//www.marktplaats.nl/index.php3?g=autodiversen&u=ondcitroen&ID=21225

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 05 oktober 2004 01:23 AM
  [ # 9 ]

De Radiator die ik in een ZX1.9D zie is de grootste, deze zit waarschijnlijk ook in de 2.016v, of het dezelfde is als in de 1.9i dat weet ik dus niet.
De radiator in de ZX1.8i op de sloop is duidelijk een middenmaat, dus groter dan wat ik nu heb en kleiner dan die in de 1.9D.

Wat die radiator op marktplaats betreft, ja op de betreffende sloop vragen ze er €25 en ik hoef er niet helemaal naar Beesd in Gelderland te rijden.

Alle slangen die naar de radiator van die ZX18.i lopen zijn wel doorgesneden, iemand een idee waarom dat gedaan is? Gewoon om de koelvloeistof snel erui te laten lopen of is er toch wat mis met dat ding? Hij ziet er namelijk nog redelijk nieuw uit, stickers enzo die erop zitten zien er nog goed uit.

Profiel  
 
harry
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 444
Geregistreerd: 21-11-2003

Gepost: 05 oktober 2004 01:58 PM
  [ # 10 ]

zo doen ze dat altijd op de sloop, alles doorsnijden , en hopa blok eruit Crying or Very sad  Confused

C4 Catus 110 All Black
Ex: AX GT 1.4, BX TGI 1.6, ZX 16v
Alles wat je hoort…......

Profiel  
 
gti_styling84
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1352
Geregistreerd: 13-09-2004

Gepost: 05 oktober 2004 02:24 PM
  [ # 11 ]

ja echte rauwdouwers Sad. Ik zag pas geleden een oude bx uit 1984 staan, werd zo opgepakt door een heftruck en neergegooid… echt zielig…  Crying or Very sad

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 05 oktober 2004 11:26 PM
  [ # 12 ]
harry schreef:

zo doen ze dat altijd op de sloop, alles doorsnijden , en hopa blok eruit Crying or Very sad  Confused

Maar het blok en de rest zoals ECU enzo zit er nog gewoon in Confused

Profiel  
 
harry
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 444
Geregistreerd: 21-11-2003

Gepost: 07 oktober 2004 01:28 PM
  [ # 13 ]

soms laten ze het blok ook gewoon zitten , en doen ze het zo om de vloeistoffen af te tappen,

C4 Catus 110 All Black
Ex: AX GT 1.4, BX TGI 1.6, ZX 16v
Alles wat je hoort…......

Profiel  
 
theiz
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 517
Geregistreerd: 25-04-2004

Gepost: 07 oktober 2004 03:34 PM
  [ # 14 ]

Volgens mij mogen ze van het milieu die dingen alleen op het terrein zetten zonder de vloeistoffen. Dus die moeten ze bij inname van de auto eruit laten lopen en apart verzamelen. Tevens moeten ze de accu er gelijk uit halen En dit laatste maakt het verwijderen van onderdelen voor ons weer makkelijker want dat kreng zit altijd in de weg!
Aangezien olie verwijderen makkelijk is Je hoeft niet te onluchten om de olie eruit te laten lopen, doen ze daarvoor alleen die plug eruit draaien. Wil je echter alle koelvloeistof netjes aftappen dan moet je precies weten waar alle ontluchtingsventielen zitten. Als je die slang doorsnijdt is het niet nodig de ontluchting open te zetten.

Dat is dus mijn verklaring… Wel eens naar een documentaire gekeken over een sloop en daar haalden ze ook de vloeistoffen en accu er vooraf uit. (en dat werd ook streng gecontroleerd door de gemeente)

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 07 oktober 2004 07:08 PM
  [ # 15 ]

Ah dat is duidelijk, wel zonde van al die mooie koelslangen, nu kan een ander ze ook niet meer gebruiken Crying or Very sad

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook