Mijn zx heeft nogal veel rijlawaai tussen ongeveer 50 en 120 KM/u.
Bij een (scherpe) bocht naar rechts rijdt ie heel erg soepel maar zodra ik weer rechtdoor gaat begint hij weer met trillen/brommen.
Ik weet niet precies wanneer het is begonnen, toen ik hem kocht zat er een ‘oeoeoeoe’ geluid in, ik heb toen de remcilinders schoongemaakt/ingespoten en na een tijdje ging dat geluid weg, of het brom geluid van nu nieuw is of dat het er altijd al was maar werd overstemt door het ‘oeoeoeoe’ geluid weet ik niet.
Bij het fixen van de remmen heb ik ook de voor en achterbanden omgewisseld.
Lijkt dit op een uitlijningsprobleem of is het de (rechter?)aandrijfas?
Of is het totaal wat anders?
misschien een wiellager versleten.
Ok, is dit zelf een beetje te doen?
M’n vader heeft nog toegang tot het een en anders aan werktuigbouw/autotechniek machines op z’n ex-werk (mbo leraar).
Ik ben nu een haynes manual aan het downloaden via emule (als het geen fake file is tenminste), dan komen we er hopelijk wel uit.
Heeft iemand (met ervaring?) nog tips en is er nog ergens anders een manual te vinden? De links die ik via de search vond zijn allemaal vrij dood.
kost bijna niks en bespaart je een hoop ergenis
http://cgi.ebay.de/2-x-Spezial-Kugelgelenk-Spurstangenkopf-Ausdruecker-TY_W0QQitemZ8072549444QQcategoryZ82539QQrdZ1QQcmdZViewItem
Groetjes,
Martin.
Ik heb een aanvraag gedaan bij de onderdelenlijn en voor +/- 40 euro kan ik een fussee kopen.
De goedkoopste is trouwens autodemontagebedrijf de zaag in krimpen a/d lek, voor 35 euro sturen ze hem zelfs op.
Verder kan ik voor 40 euro naast de deur (binckhorst in den haag) eentje ophalen, dan kan ik er eerst nog naar kijken alhoewel ik niet denk dat er veel aan te zien valt.
Een 2e hands wiellager?
Ik weet dat zo’n setje nieuw voor de achterzide rond de €60 kost en voor de voorzijde rond de €80.
Maar ik had het laatst nog gedaan (voorzijde) met hamer en beitel en ok ik had ook de hulp van een snijbrander en poelie trekker nodig .
ik zou toch voor een nieuwe wiellager gaan,
C4 Catus 110 All Black
Ex: AX GT 1.4, BX TGI 1.6, ZX 16v
Alles wat je hoort…......
tweedehands lager??? Nog nooit van gehoord, dat zou ik maar niet doen. . .
Tja het blijkt dat m’n broer (de vorige eigenaar) vorig jaar hetzelfde probleem had met de andere kant. Die heeft ook via onderdelenlijn een 2e hands fussee erin gekocht en die doet het nog prima. Het is (waarschijnlijk) toch alleen voor de vakantie dus ik probeer het zo goedkoop mogelijk te repareren.
Het probleem is alleen dat het duurder is en meer werk. Het is nog maar de vraag of de auto zelf nog 50.000 km haalt dus ik gok erop dat een 2e hands nog wel een paar dkm haalt.
Of er is bij het (de)monteren een vuiltje (zandkorrel) in gekomen en je wiel slaat na 100km al vast.
Schijt aan originaliteit.
Vandaag het lagerhuis verwisseld met een 2e hands exemplaar. Dit maakt helemaal niks uit, de brom is er nog steeds.
We hebben de auto even vrij laten lopen op de krik (wat we natuurlijk van te voren hadden moeten doen) en het blijkt vooral de linkerkant te zijn die herrie maakt.
Als er druk op komt te staan (bocht naar rechts) is het stil.
We zijn nu maar aan het rondbellen voor een aandrijfas aangezien het geluid vooral uit de homokineet lijkt te komen.
Is deze een beetje makkelijk te vervangen? De wielkant hadden we al los maar hoe hij bij de motor vastzit is moeilijk te zien.
Pff, ik begin er nu wel flauw van te worden zeg, na het vervangen van de linkeraandrijfas draait hij een stuk minder lawaaierig in vrije loop maar tijdens het rijden maar hij nog hetzelfde kabaal
80 euro verder en een dag werk en ik ben nog 0,0 opgeschoten (ok, ik heb een 5 jaar jongere wiellager en aandrijfas maar de oude waren ook nog niet echt stuk dus..)
De linker wiellager dan? Lijkt me sterk aangezien een lager bij meer druk toch niet soepel gaat lopen? (bij een bocht naar rechts is het geluid echt 100% weg)
De rechter aandrijfas? Veel andere opties zijn er niet meer volgens mij..
Morgen maar eens kijken of ik m´n oude linkeras kan ruilen tegen een rechteras, tenzij iemand hier nog een ingeving heeft..
Vrijdag verder gegaan (moest voor het weekend af) en het was dus wel het linker wiellager. Schijnbaar gaat een versleten lager bij meer druk juist weer goed lopen.
Uiteindelijk heb ik beide wiellagers en beide aandrijfassen vervangen (linker wiellager als laatste )
Hulde aan sloperij Prins in Erica, ik kon de onderdelen die niet stuk waren gewoon omruilen voor een ander onderdeel.