Tsja…...het is dus toch de ZX 1.9 D geworden.
Heeft zowaar stuurbekrachtiging (wat volgens mij een optie was in 1993, volgens de gegevens op Autoweek is dat niet standaard)....is 3-deurs en bleek een deuk(je) te hebben aan de rechterzijde….wat de verkoper er via de telefoon niet had bij verteld.
Prima….was meteen een puntje om af te dingen….alhoewel hij natuurlijk al een lage prijs vroeg (599.- euro).
Ik heb hem 550.- euro geboden….en daar heeft hij hem ook voor verkocht.
Heb er vanmiddag een flinke proefrit mee gemaakt en hij voelde *goed aan*.....maar *verrassingen* zijn natuurlijk nooit uit te sluiten.
Hij heeft trouwens geen toerenteller….kan die hierin gemonteerd worden, zo ja….hoe dan te werk gaan ??
En zit hier nu dezelfde versn.bak in als in de BX TZD ???
Hopelijk kan ik nu eindelijk eens een paar jaartjes gewoon gaan rijden….i.p.v. gedwongen om de paar maanden weer naar een andere auto te gaan kijken.
Sinds eind vorig jaar….(toen ik bijna 2 jaar lang met een BX tzd-turbo had gereden….en daarvoor bijna 3 jaar met een gewone TZD)....heb ik nogal eens gewisseld van auto. ops:
De ZX 1.4i (die eind vorig jaar die blauwe TZD-turbo opvolgde) was een heerlijke auto…...ALS hij het deed maar 3X een electronische storing binnen 2 weken, bracht mij ertoe hem terug te brengen.
Enfin….de rest is bekend…..eerst begin dit jaar de Xantia-TD….daarna omgeruild voor, de vorige week verkochte, tzd-turbo (en daar tussendoor nog de Chic).
Ik heb wel afgelopen zaterdag een ritje gemaakt met de AX 1.4 diesel…...maar (sorry voor de AX-rijders) ik vond hem toch een beetje te *hokkerig*
Ik zal morgen meteen wat foto’s maken en mijn avatar aanpassen…...eerst een nieuwe achterdemper laten monteren.
(heb van Utrecht naar Haarlem zonder gereden…..leuke sound wel)
Dan nog een vraag :
op http://www.autoweek.nl staat vermeld dat deze ZX 1.9 D een vermogen heeft van 65 PK ....en een top van 161….terwijl de Xantia en BX uit datzelfde jaar 71 PK hebben.
Hoe zit dat eigenlijk ???
Zou het een tikfout zijn op Autoweek…...of zit er in deze ZX nog het oude blok uit 1987 of zo
P.S.
Ik mis rechtsachter een wieldop…..zijn de wieldoppen (zie de foto) originele ZX doppen ??
Re: ZX
M&M schreef:Wat ik op de foto kon zien ( inmiddels weggehaald ) zijn dit geen orginele doppen ...
Suc6 met de ZX
Ja….ik zag het….nu een foto van de ZX naast m’n deur
Ik had nog een goedkope Halfords wieldop liggen….die er maar zolang opgezet.
De nieuwe achterdemper zit er al op…..klinkt toch een stuk beschaafder.
Ik moet zeggen…..dat het wel een stille(re) auto is…..als je hem vergelijkt met de BX uit diezelfde periode.
Alleen de rugleuning van de voorstoel zou nog iets verder naar achteren mogen (staat al in de achterste stand).....maar dat zal ook wel te maken hebben met het naar voren klappen van de rugleuning, omdat het een 3 deurs is ?
Enfin….dat zijn *dingetjes* die wel te regelen vallen, hoop ik.
Nette auto Bram!
Dank je beiden ....enne, Renz heeft vorige week zo’n soort *vliegende schotel* gekocht, waar hij de auto mee kan poetsen…..(hij ligt nu in de bossen bij Oirschot Soldaatje (sorry, Korporaal) te *spelen*)......dus heb ik a.s. zaterdag weer een klusje voor hem, ja.
Niks uitrusten in het weekend.
gti_styling84 schreef:Nette auto Bram!
Ehh JA…..maar dit is de mooie zijde…aan de rechterkant ziet hij er met die lichte deuk bij de deur (en verkeerde wieldop) iets minder mooi uit. ops:
Nu nog even een Midden-armsteun regelen…..als je dat gewend bent…..wil je niet meer zonder.
Het is Citroën en het rijdt, dus het is goed. Voldoet het ook nog zoveel als mogelijk is aan je eisen (eventueel na een beetje sleutelen) dan is dat alleen maar beter.
Gefeliciteerd Bram !
Schijt aan originaliteit.
Re: Poetsen ...
M&M schreef:Bram schreef:Niks uitrusten in het weekend.
Kan ik mijn auto ook ff langsbrengen voor een grondige poetsbeurt
Die V6-24 klepper ??
JAZEKER !
Ben je hem wel een dagje kwijt…..en zitten er wat meer km’s op
Ziet er goed uit, Bram en ik hoop dat dat ZX-je je toch (sorry ZX-ers ) blijft bevallen!
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
Bassman schreef:Ziet er goed uit, Bram en ik hoop dat dat ZX-je je toch (sorry ZX-ers ) blijft bevallen!
Ik hoop het ook, Hans…..heb vanmiddag maar weer eens de radio-cd speler er in gemonteerd. (da’s de 5é keer dit jaar )...kwam wel tot de ontdekking dat die speakers bijna achter de zijkant van het dashbord verdwijnen.
En dat *je* achter ZX ......deze ZX weegt 4 hele kg’s meer dan de BX tzd-turbo…....en met bijna alle optie’s die deze wel had (4 electr. ramen, CV, 5 deurs i.p.v. 3…electr. schuifkanteldak….wat toch allemaal extra gewicht is).....is het toch knap dat ze de BX zo laag in gewicht konden houden.
Of de ZX is natuurlijk een steviger gebouwde auto.
Wel moet ik effe wennen aan die enorme lap DEUR (met hoofdletters).....zover ik me kan herinneren is het zeker 20 jaar geleden dat ik een 3-deurs auto had ops: .....stapt wel weer gemakkelijker in, voor iemand die stram en stijf is..nou ja, donderdag ga ik maar weer eens wat ritjes door het land heen maken voor de koerier….ben benieuwd wat deze verbruikt.
Re: Mijn ZX 1.9 Diesel.
Bram schreef:Hij heeft trouwens geen toerenteller….kan die hierin gemonteerd worden, zo ja….hoe dan te werk gaan ??
Dit kan best een leuk klusje zijn zoals je heb kunnen lezen hoe ik een ander instumentenpaneel heb ingebouwd.
Als je een ander instrumentenpaneel inbouwd, bij voorkeur eentje uit een Furio heb je er ook meteen een koelvloeistof.temp.meter erbij die het meteen zal doen zonder extra werk.
De toerenteller is wat ingewikkelder, daarvoor zul je echt eentje uit een ZX1.9D Avantage uitvoering moeten hebben. Of een compleet instrumentenblok uit een 1.9D Avantage zou het beste zijn. De kans is aanwezig dat je het betreffende draadje hiervoor zelf zult moeten aanleggen. Ik zal eens in de elektrieke schema’s kijken hoe de toerenteller bij een diesel aangesloten zit.
Re: Mijn ZX 1.9 Diesel.
ZX1.4i schreef:Bram schreef:Hij heeft trouwens geen toerenteller….kan die hierin gemonteerd worden, zo ja….hoe dan te werk gaan ??
Dit kan best een leuk klusje zijn zoals je heb kunnen lezen hoe ik een ander instumentenpaneel heb ingebouwd.
Nou….ik was niet van plan om er een andere klokkenwinkel in te gaan bouwen….maar alleen een toerenteller.
Dus eentje die je zo koopt bij de Automaterialen-zaak….alleen weet ik dus niet of er bij een ZX al ergens een draadje zit onder het dashbord….of dat ik een nieuwe moet trekken.
En waar die dan op aangesloten moet worden…ik dacht dat het bij een diesel op de Dynamo zat…..maar ik kan het mis hebben. :
Een andere klokkenwinkel is wel het makkelijkste, je hoeft dan maar één draad aan te sluiten in het ergste geval.
Helaas kan ik geen elektrisch schema vinden de 1.9D in de ZX vraagbaak, als iemand die heeft kan ik het opzoeken. Ik heb ergens wel gelezen dat de toerenteller bij een diesel op de dynamo aangesloten kan zijn. Maar hij kan zijn signaal van de ECU krijgen, wat het geval is bij de meeste toerenteller in de AX/ZXen.
Zo een losse toerenteller kost iets van € 40 a € 50, en die moet je aansluiten op +12V via het contact. Ik heb ergens gelezen dat de losse toerentellers die op de “W : ” van de dynamo kunnen, nog ingesteld moeten worden op de verhouding van de pully van de dynamo.
Voor € 50 heb je een andere klokkenwinkel op de sloop of bij Bart-Ebben, wel duidelijk melden dat het voor een Diesel is.
ZX1.4i schreef:Voor € 50 heb je een andere klokkenwinkel op de sloop of bij Bart-Ebben, wel duidelijk melden dat het voor een Diesel is.
Ja….maar zit er dan al een draadje achter het dashbord waar je die toerenteller (en evt temperatuurmeter) meteen op aan kunt sluiten….of zitten die daar (nog) niet ??
De ZX diesel is een voor mij onbekend model wat dit soort zaken betreft. ops:
Bram schreef:ZX1.4i schreef:Voor € 50 heb je een andere klokkenwinkel op de sloop of bij Bart-Ebben, wel duidelijk melden dat het voor een Diesel is.
Ja….maar zit er dan al een draadje achter het dashbord waar je die toerenteller (en evt temperatuurmeter) meteen op aan kunt sluiten….of zitten die daar (nog) niet ??
De ZX diesel is een voor mij onbekend model wat dit soort zaken betreft. ops:
De temp.meter zal meteen werken bij een reflex, dat deed hij bij mij ook, dus die bedrading/sensor is al aanwezig en mag geen probleem zijn.
Wat de toerenteller betreft weet ik het niet voor een 1.9D Reflex, maar als je het klokkenhuis eruit haalt kun je het zo zien. In het ergste geval moet je dus één draadje extra trekken naar de teller toe.
Moch je zin hebben om de lampjes in het tellerpaneel te gaan vervangen, meestal zijn die na een paar jaar zwart of kapot. Kijk dan naar de gele stekker op het paneel, dit is de stekker boven de analoge klok.
Aan de buitenkant van deze stekker zitten 2 groene draden naast elkaar, waarvan 1 groene met bruine markering en de andere heeft geen markering. De groene met bruine markering is voor een toerenteller die werkt met het signaal van de ECU en de andere is voor het signaal via de bobine bij benzine motoren. Maar het kan ook heel goed zijn dat het de dynamo is bij een 1.9D. Als je deze draden aanwezig zijn in je ZX, dan weet ik wel bijna voor 99,999% dat de toerenteller meteen zal werken zonder verdere aanpassingen. Uiteraard op voorwaarde dat je het klokkenpaneel uit een ZX1.9D Avantage neemt, want die heeft standaard een toerenteller.
Dank je wel voor de tips
Heb je nog even de link voor me, waarin je beschrijft hoe je de klokkenwinkel Dé en monteerd ??
Als het nu niet zoveel werk is, kan ik eens kijken of ik dat zelf kan doen.
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
Gefeliciteerd Bram, ook leuk. Jij gaat gewoon alle citroenmodellen bij langs?
De peug 306 19D (vergelijkbaar met de zx) reed ongeveer 1: 16.5, redelijk netjes dus. Haal ik helaas niet met de TD ops:
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 23-05-2004
- C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive
- CX 25 GTI Turbo 2
- ID/DS DS 21 Pallas
- ZX 1.4i Avoriaz
Bram,
Ook namens mijn persoon gefeliciteerd met je nieuwe trots. Toch goed, dat je de Double Chevron (voorlopig ) trouw bent gebleven.
Met mijn BX 19 TZD haalde ik doorgaans krap 1 op 20 (tellerafwijking niet meegerekend). Uitschieter was zelfs 1 op 23, toegegeven met een fluwelen rechtervoet, goede weersomstandigheden en slechts 1 persoon in de auto.
Veel pezier toegewenst met de ZX.
C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive (2008), CX 25 GTi Turbo 2 (1988), DS 21 Pallas (1972), ZX 1.4i Avoriaz (1996)