Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Je alternator zal niet uitfikken , deze staat rechtstreeks op de batterij !
Beter dat je wagen stilvalt als er een zekering doorslaat dan dat je hele dradenbundel in elkaar smelt , en je kans hebt dat de hele wagen verloren gaat .
In bijna alle auto’s van die tijd stonden de zekeringen pas achter alle schakelaars ( lichten wissers , ook kontaktslot ) enkel het gedeelte naar de verbruikers toe is dus beveiligd .
Dus alle voedingdraden daarnaartoe zijn NIET gezekerd .
Wat voor de nodige “BONANZA” taferelen kan zorgen .
De SM is hierop een kleine uitzondering : hier staan twee thermische kontakten in deze cirquits ; blijkbaar doen deze echter hun werken niet meer ......
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
blooper1963 schreef:eviltwin schreef:blooper1963 schreef:
Wat er ook op het schema duidelijk werd ,is dat dit gedeelte van bedrading niet gezekerd is en dit word ook opgelost zaterdag!!
lijkt me dat dit met opzet is, je neemt liever de gok dat je dynamo uitbrandt, dan dat je ventilator niet werkt door een kapotte zekering, waardoor de motor oververhit raakt
De bedrading is volledig origineel volgens het schema van mijn SM en het bouwjaar! maar wat ik bedoel is dat dit circuitgedeelte en nog een paar kleinigheden oorspronkelijk niet gezekerd zijn!!DIT IS ZO ORIGINEEL VAN CITROEN UIT! want als je het schema volgt, dan zie je dat de hoofddraad van dit circuit rechtstreeks vertrekt van een pluspool en zonder zekering tussen!! maar zaterdag gaan we dit oplossen door gans het gedeelte dat oorspronkelijk NIET gezekerd was door CITROËN, onder zekering te plaatsen,door bij het vertrek van het circuit een draadzekering te plaatsen van 25A,zodat het enige niet gezekerde OORSPRONKELIJKE circuit OOK gezekerd is!!! als er dan sluiting is,zal die zekering springen en niet meer mijn relais en een deel van de bedrading doorbranden Ik hoop dat er nu duidelijkheid is
Als ik het goed begrijp is de gehele bedrading van de sm afgezekerd. Op mijn sM is er een zware hoofdzekering aan de linkerzijde waar de relais zitten. Van deze + pool vertrekken de draden voor de fans, airco en ramen, en het circuit voor de relais van de fans en airco.
Heeft jouw SM dan deze zware hoofdzekeringen soms niet?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
waterman771 schreef:blooper1963 schreef:eviltwin schreef:blooper1963 schreef:
Wat er ook op het schema duidelijk werd ,is dat dit gedeelte van bedrading niet gezekerd is en dit word ook opgelost zaterdag!!
lijkt me dat dit met opzet is, je neemt liever de gok dat je dynamo uitbrandt, dan dat je ventilator niet werkt door een kapotte zekering, waardoor de motor oververhit raakt
De bedrading is volledig origineel volgens het schema van mijn SM en het bouwjaar! maar wat ik bedoel is dat dit circuitgedeelte en nog een paar kleinigheden oorspronkelijk niet gezekerd zijn!!DIT IS ZO ORIGINEEL VAN CITROEN UIT! want als je het schema volgt, dan zie je dat de hoofddraad van dit circuit rechtstreeks vertrekt van een pluspool en zonder zekering tussen!! maar zaterdag gaan we dit oplossen door gans het gedeelte dat oorspronkelijk NIET gezekerd was door CITROËN, onder zekering te plaatsen,door bij het vertrek van het circuit een draadzekering te plaatsen van 25A,zodat het enige niet gezekerde OORSPRONKELIJKE circuit OOK gezekerd is!!! als er dan sluiting is,zal die zekering springen en niet meer mijn relais en een deel van de bedrading doorbranden Ik hoop dat er nu duidelijkheid is
Als ik het goed begrijp is de gehele bedrading van de sm afgezekerd. Op mijn sM is er een zware hoofdzekering aan de linkerzijde waar de relais zitten. Van deze + pool vertrekken de draden voor de fans, airco en ramen, en het circuit voor de relais van de fans en airco.
Heeft jouw SM dan deze zware hoofdzekeringen soms niet?
ik kan het niet met zekerheid zeggen!!
Bedoel je wat Walter hier boven zegt?? die thermische contacten bij de relaistafel??? want die blijken niet meer te werken.
dus wat ik bedoel en Walter waarschijnelijk ook,is dat we dit gedeelte gaan zekeren met een zekering van 25A of 30 A en wat betrefd of mijn SM dit heeft,ga ik U een vlug antwoord geven: ik heb hier al 3 originele schema’s liggen en allemaal voor versies uit bouwjaar 1971!!nu welk schema corespondeert met mijn SM???
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Blooper zijn SM bedrading is origineel .
Ik bedoel inderdaad de thermische onderbrekers tussen de relais ( nummers 31 en 32 ).
Heb de schema’s nog eens goed bekeken , thermische beveiligingen dienen alleen voor de ventilators en aanjagercirquits .
Er zijn zekeringen voorzien voor alle instrumenten en verklikkerlampjes , maar starter , verlichting , claxons , ontsteking en spannigsregelaar staan gewoon rechtstreeks op de batterij !!
Alle draden gemerkt N1 zijn NIET afgezekerd .
Dus daar gaan we verandering in brengen .
Walter
PS yuri ; hoe verwijder je de zijkant bekleding van de middenconsole ?
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
wbogaerts schreef:
PS yuri ; hoe verwijder je de zijkant bekleding van de middenconsole ?
de bestuurderszijde: verwijder het paneeltje met de benzine meter etc, daar onder een m5 moertje verwijderen, dan de grote parkers lsodraaien. let op, ergens halverwege de voorzetel zit er ook nog 1, dus even de zetel verschuiven en je hem zitten.
passagierszijde: gewoon parkers losmaken en paneel losschiuven.
totaal 5 minuten werk.
succes!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
waterman771 schreef:wbogaerts schreef:
PS yuri ; hoe verwijder je de zijkant bekleding van de middenconsole ?
de bestuurderszijde: verwijder het paneeltje met de benzine meter etc, daar onder een m5 moertje verwijderen, dan de grote parkers lsodraaien. let op, ergens halverwege de voorzetel zit er ook nog 1, dus even de zetel verschuiven en je hem zitten.
passagierszijde: gewoon parkers losmaken en paneel losschiuven.
totaal 5 minuten werk.succes!
bedankt yuri, het is voor mijn SM ook de bedoeling ,dat die zijkanten er even afgehaald worden.
om te zien of er geen schade aan het climatisatie systeem teweeg is gebracht en of die weerstanden voor de blowersnelheid te regelen niet aangetast zijn
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
blooper1963 schreef:waterman771 schreef:wbogaerts schreef:
PS yuri ; hoe verwijder je de zijkant bekleding van de middenconsole ?
de bestuurderszijde: verwijder het paneeltje met de benzine meter etc, daar onder een m5 moertje verwijderen, dan de grote parkers lsodraaien. let op, ergens halverwege de voorzetel zit er ook nog 1, dus even de zetel verschuiven en je hem zitten.
passagierszijde: gewoon parkers losmaken en paneel losschiuven.
totaal 5 minuten werk.succes!
bedankt yuri, het is voor mijn SM ook de bedoeling ,dat die zijkanten er even afgehaald worden.
om te zien of er geen schade aan het climatisatie systeem teweeg is gebracht en of die weerstanden voor de blowersnelheid te regelen niet aangetast zijn
succes ermee, aan walter heb je in ieder geval een topmechanieker!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
waterman771 schreef:blooper1963 schreef:waterman771 schreef:wbogaerts schreef:
PS yuri ; hoe verwijder je de zijkant bekleding van de middenconsole ?
de bestuurderszijde: verwijder het paneeltje met de benzine meter etc, daar onder een m5 moertje verwijderen, dan de grote parkers lsodraaien. let op, ergens halverwege de voorzetel zit er ook nog 1, dus even de zetel verschuiven en je hem zitten.
passagierszijde: gewoon parkers losmaken en paneel losschiuven.
totaal 5 minuten werk.succes!
bedankt yuri, het is voor mijn SM ook de bedoeling ,dat die zijkanten er even afgehaald worden.
om te zien of er geen schade aan het climatisatie systeem teweeg is gebracht en of die weerstanden voor de blowersnelheid te regelen niet aangetast zijnsucces ermee, aan walter heb je in ieder geval een topmechanieker!
heb ik op de korte tijd die we mekaar kennen,alvast mogen ervaren!! en hij is een rasechte citrofiel in hart en nieren
ik lees net op een ander forum over je nummerplaat, ik zou ze niet verkopen
wel spijtig dat je er niet mee rond kan rijden
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Vandaag bij Chyparse geweest achter 2 rolgordels voor vooraan!!Ik heb er reeds driepunts gordels in,maar het zijn nog van die vaste modellen en die zitten niet lekker.
Vandaag werd ook mijn electrisch euvel opgelost. Er was een deel van de bedrading doorgebrand en het relais van de airco + blower wat tevens ook de koelventilatoren via een contact dat op het stuurhuis staat in het motorcompartiment aanstuurd.
Dit was ook gesmolten!!
Dan hebben we ook nog mijn timer anders willen aansluiten en hebben daarvoor het latje met al de groene relais gedemonteerd,en stuitten daar op nog meer onheil.
Bijna elke relais was zo goed als opgebrand. Behalve deze van de claxons! maar das logisch,want die gebruik je zelden.
Dus momenteel kan ik haar niet meer starten aangezien het al laat werd en ik mijn mekanieker naar huis mocht brengen!!
Nu gaan we volgende zaterdag verder werken en wat staat er dan op het programma: alle relais vervangen en dan mijn koeltimer terug integreren en dan ook nog alle niet gezekerde draden naar een nieuw zekeringen kastje leiden en aansluiten dus gans de bedrading van mijn SM zal dan over zekeringen gaan,want die twee thermische beveiligingen deden hun werk toch niet meer,dit is dan ook de rede dat mijn bedrading en het relaitje van de airco deels gesmolten waren!!!
OOK gaan we de 123 IGNITION plaatsen en aansluiten.
Verder ga ik deze week mijn 2 rolgordels plaatsen,mijn achterklep veren vervangen,want deze zijn lek.Ik had er van de vorige eigenaar al 2 nieuwe bij gekregen en hij had geen tijd om ze te plaatsen en verder moet er nog het mistachterlicht geplaatst worden en een draad naartoe gebracht worden en ga ik eens kijken of ik nergens van die bokjes kan op de kop tikken,zodat ze ongeveer een 60 cm van de grond kan geplaatst worden en dit om mijn uitlaat te vervangen.
En dan ook ermee naar de keuring om een conformiteitskeuring te laten doen en hopen dat ze er van de eerste keer door is,wat heel waarschijnlijk zal zij aangezien ze in Frankrijk ook een controle gehad heeft en daar staat een gedetailleerde uitleg op,met wat er allemaal gedaan is,en alles was OK! zo dit was het voor dit verslag !!
De rest word vervolgd….
eehh, rolgordels? Kan dat in een SM??
Gutta cavat lapidem…
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Yep
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
heb vandaag ook de gasveren van de achterklep vervangen,door een model dat iets dunner is dan de originele (deze werden bijgeleverd door de vorige eigenaar) en heb één probleem namelijk de bevestiging van de hoedenplank!! dit gaat niet zoals voorzien. De bevestigingen die ik er bij heb moeten kunnen schuiven en dit is niet het geval!! ze blokeren steeds en daardoor gaat de klep moeilijk open en dicht! maar daar bedenken we wel een oplossing voor