2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
Bekleding achterbak losmaken om bij 12V aansluiting te komen
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 12 juni 2006 01:15 AM
  [ # 16 ]
TonK schreef:

Als je het laadje helemaal hebt opengeklapt zie je links de diagnose stekker en rechts daarnaast de zekeringen. Rechts naast de zekeringen zie je een connector waar een paar dikke draden naar toe gaan (ik meen 3) en 1 van deze draden is oranje. Die moet je hebben als je een geschakelde spanning wilt aftakken.

Het best werkt zo´n draadaftapper die je aanknijpt met een tang. Aangezien de draad dik is moet je hiervoor geen blauwe nemen want die gaat maar tot 2,0mm2 en dan loop je de kans de ader te veel te beschadigen. Bij de automaterialenhandel kun je ook gele kopen die geschikt zijn voor grotere diameters. Voor de aftakdraad dan wel een (stuk) draad nemen (flexibele kern) van minstens 2,5mm2( ook automaterialenzaak) . Die kun je dan weer verbinden met je schakeling liefst met een snoerzekering dan heb je het ook nog beveiligd.

Om beter bij de oranje draad te komen kun je het paneeltje onder de stuurkolom beter even uitnemen dit doe je door deze omhoog te trekken richting stuurkolom. Dat werkt een stuk gemakkelijker.

Indien je toch een constante spanning wilt hebben dan moet je dat even aangeven dan vertel ik je waar je die weg moet halen.

Eventuele massa moet je uit de zekeringkast in de motor ruimte halen en via één van de reserve draden in de kabelboom naar het zekeringkastje brengen. Als je dit niet kunt vinden wil ik wel wat foto´s plaatsen in de hoop dat het wat duidelijker wordt.

Succes, Ton

voor mij mag je dit altijd even plaatsen hoor Ton!! ik moet mijn 2 carkits nog plaatsen dus ik wil ook weten waar er bij een Phase II constante en geschakelde spanning kan afgetakt worden.kan ik ook de massa aan een metalen voorwerp vast maken ergens in de wagen? want daar waar ik mijn carkits wil plaatsen,daar zit net een verankerings bout met nog veel vrije plaatsen voor massadraden die geloof ik geelgroen van kleur zijn???

Profiel  
 
jbiggel
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 156
Geregistreerd: 09-05-2006

Gepost: 12 juni 2006 11:57 AM
  [ # 17 ]

Ik moet ook nog een carkit inbouwen en een voeding voor de GPS. Dus laat maar even weten waar die constante vandaan komt.

Overigens: hoe klik ik dat zekeringenkastje open? Ik heb al wat zitten prusten maar het lukte nog niet (overigens heb ik nog niet in de handleiding gekeken Surprisedops: )

Nog niets ingebouwd want het was gisteren wel errug warrem…

Kei veel groeten!

Joost

Nu: Jaguar XF Sportbrake, C5 Break Carlsson 2004 aka “Sic”, Land Rover Series IIa 88 STAWAG 1971 en BMW R1200C 1998
Ooit: BX, Xantia, C5, C8 en daarbij alles gereden sinds de DS van mijn ouders
“Beheerder” van een C3 Pluriel en een 110 Td5 Defender

Profiel  
 
TonK
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 187
Geregistreerd: 07-10-2005

Gepost: 12 juni 2006 03:37 PM
  [ # 18 ]

Helaas weet ik het alleen voor de Ph I maar waarschijnlijk is er niet zo veel verschil met de Ph II.

Ik zal wat proberen te maken ter verduidelijking van de constante 12V aansluiting.

In principe kun je voor massa ook de carrosserie van de auto gebruiken echter het heeft zin om het aantal aansluitingen te beperken i.v.m. stromen door deze carrosserie en de daardoor veroorzaakte galvanische corrossie. Van een bestaande aansluiting kun je zonder meer gebruik maken.

Pas op met geel/groene draden in de C5 dit zouden zonder meer massa draden moeten zijn maar kennelijk niet bij de Fransen. In de C5 zitten er bij die zijn geschakeld en verliezen hun massa als het contact aanstaat. Het blijven vreemde jongens die Fransen ik zal ze wel nooit begrijpen. Ze gaan accoord met de internationale normen en vervolgens lappen ze die aan hun laars. Maar goed meten is weten.

Het zekeringkastje kun je openen door het zover mogelijk uit te klappen dan de zijwanden flink naar elkaar toe te knijpen en vervolgens het bakje langs de nokjes verder naar buiten te draaien. Het gaat even iets moeilijk over die nokjes maar met beleid en wat doorzetten moet het lukken. Ik neem aan dat het bij de PhII hetzelfde is als bij PhI. Misschien toch maar even in het boekje kijken.

Ik zal proberen vandaag wat foto´s te maken.

Groet, Ton

Profiel  
 
jbiggel
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 156
Geregistreerd: 09-05-2006

Gepost: 12 juni 2006 03:53 PM
  [ # 19 ]

Cool! Ik heb trouwens een PhI dus dat zit wel goed.

Ik ben van plan om alle inbouwstappen te gaan fotograferen, dus daar kan ik tzt ook wel wat van plaatsen.

Kei veel groeten!

Joost

Nu: Jaguar XF Sportbrake, C5 Break Carlsson 2004 aka “Sic”, Land Rover Series IIa 88 STAWAG 1971 en BMW R1200C 1998
Ooit: BX, Xantia, C5, C8 en daarbij alles gereden sinds de DS van mijn ouders
“Beheerder” van een C3 Pluriel en een 110 Td5 Defender

Profiel  
 
TonK
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 187
Geregistreerd: 07-10-2005

Gepost: 13 juni 2006 01:36 AM
  [ # 20 ]

Lijkt me een prima idee als je de werkzaamheden fotografeerd en op het forum plaatst.

Hierbij de beloofde info. Als iets niet duidelijk is schroom dan niet mij meer informatie te vragen.

Cabine:
De zekeringen in de cabine vind je achter deze lade.

Trek deze lade zo ver mogelijk naar buiten.

Knijp zijwanden ferm samen en trek lade voorbij de nokken. De zekering kast wordt nu zichtbaar.

Zoek in de draden wir/war naar een bundeltje van 4 losse draden. Dit zijn de reservedraden.(Hier dus al gedeeltelijk in gebruik)
Deze kunnen worden gebruikt om spanning en/of massa uit de motorruimte naar deze plaats te voeren.

Motorruimte:
Verwijder afdekkap van accu en zekeringkast.

Localiseer het bundeltje van de 4 losse reservedraden. (hier al gedeeltelijk in gebruik)

Massa:
Maak een aftakking op de zalmkleurige draad die naar de massa aansluiting loopt naast de accu (carroserie schroef) en verbindt deze aftakking met één van de reservedraden zodat nu massa via deze draad beschikbaar is in de zekeringkast in de cabine.

Konstante 12V aansluiting:
Localiseer de 12V spanningsrail in de zekeringkast waarop de kabel van de accu (+) is aangesloten. Deze kabel zit met een bout en moer op de spanningsrail bevestigd. Boven deze moer is nog schroefdraad beschikbaar. Bevestig hier een extra draad (rood 2,5mm2) op d.m.v. een kabelschoen 8mm en een zelfborgende moer (8mm) of gewone moer met borgring.
Deze rode draad kun je dan verbinden d.m.v. een draadzekering met één van de andere reservedraden.(zie hierboven) Nu heb je ook de 12V naar de zekeringkast in de cabine gebracht.
Hierop kun je de apparatuur aansluiten eventueel via een extra zekering.


Ik hoop dat het e.e.a. duidelijk is anders hoor ik het wel.
Veel succes met inbouw. Ik hoop er nog iets van te zien hier.

Groet, Ton

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 13 juni 2006 01:45 AM
  [ # 21 ]
TonK schreef:

Ik hoop dat het e.e.a. duidelijk is anders hoor ik het wel.
Veel succes met inbouw. Ik hoop er nog iets van te zien hier.
Groet, Ton

zeeeer duidelijk Ton.
Ik hoop enkel dat er in mijn phase II ook reservedraden zitten!
Welke doormeter hebben die reserve draden?

Profiel  
 
TonK
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 187
Geregistreerd: 07-10-2005

Gepost: 13 juni 2006 02:05 AM
  [ # 22 ]

Of ze in de PhII zitten weet ik niet maar dat zie je snel genoeg. De reservedraden zijn ± 2,0mm2 en voorzien van een rood/wit gestreepte isolatie (zie foto´s)
De draad kan dus ongeveer 10 Amp hebben. Als je meer nodig hebt zou ik er twee parallel nemen.

Groet, Ton

Profiel  
 
jbiggel
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 156
Geregistreerd: 09-05-2006

Gepost: 13 juni 2006 11:34 AM
  [ # 23 ]

Hoi Ton,

Tanx voor de uitgebreide info. Ik zal dit weekend eens gaan kijken of ik het er allemaal ingefrot krijg Cool

Kei veel groeten!

Joost

Nu: Jaguar XF Sportbrake, C5 Break Carlsson 2004 aka “Sic”, Land Rover Series IIa 88 STAWAG 1971 en BMW R1200C 1998
Ooit: BX, Xantia, C5, C8 en daarbij alles gereden sinds de DS van mijn ouders
“Beheerder” van een C3 Pluriel en een 110 Td5 Defender

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook