1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Kachel en koppakking
ZX-Enschede
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2153
Geregistreerd: 27-01-2005

Gepost: 08 juni 2006 09:23 AM

Ik lees op het forum veel verwijzingen naar de koppakking en de kachel.

Toen ik mijn ZX kocht deed de kachel het niet. In mijn onnozelheid nam ik aan dat dat een kleine klus zou zijn. Inmiddels weet ik wel beter na dit forum doorgespit te hebben.

Nu ligt mijn kop eraf vanwege een lekke koppakking.

Hebben die twee problemen met elkaar te maken? Wie is de kip en wie is het ei?

Kan ik de kachel radiator doorspoelen? Het hele blok ligt er nu uit met dank aan de twee afgebroken kopbouten dus we kunnen overal lekker bij.

Als ik de radiator doorspoel, hoe pak ik dat dan het beste aan?

En… hoe voorkom ik gezien bovenstaande dat de koppakking er volgende week weer uitligt?

Alle advies is welkom!

Jos van der Voort

Jos van der Voort

Profiel  
 
harry
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 444
Geregistreerd: 21-11-2003

Gepost: 08 juni 2006 03:10 PM
  [ # 1 ]

ik kan niet uit je verhaal opmerken dat de kachelradiateur lek is,

maar als dat wel zo is, dan kan het doordat er KVS lekt, te weinig KVS in de motor zitten en daardoor te heet wordt waardoor de koppakking kapot gaat

kan ook zo zijn dat de radiateur verstopt zit of niet aangesloten door de vorige eigenaar omdat ie lek is?

C4 Catus 110 All Black
Ex: AX GT 1.4, BX TGI 1.6, ZX 16v
Alles wat je hoort…......

Profiel  
 
ZX-Enschede
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2153
Geregistreerd: 27-01-2005

Gepost: 08 juni 2006 07:37 PM
  [ # 2 ]

Ik heb geen lekkage. Bij de demontage van het blok heb ik niets bijzonders gezien aan het slangengebeuren. Maar…... ik ben een leek.

Kan het zijn dat-ie gewoon verstopt is? En dan denk ik aan oorzaak en gevolg: eerst de koppakking eruit en daardoor de kachelradiator verstopt?

Wat is mijn strategie om te kijken of de kachelradiator stuk is? Ik wil natuurlijk voorkomen om 10 uur te sleutelen aan iets wat niet kapot is?

Het blok is uit de auto dus misschien een foto? Zodat de medeforummers kunnen meekijken? Is dat handig?

Jos van der Voort

Profiel  
 
voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508
Geregistreerd: 16-02-2005

Gepost: 08 juni 2006 07:53 PM
  [ # 3 ]

Je kunt ‘t proberen maar aan een kapotte kachelradiateur zie je volgens mij niet zo veel. Ergens moet er een beetje koelvloeistof uitkomen maar je moet wel heel veel geluk hebben als je de foto zo kan maken dat je dit ziet…

Ik denk dat de koppakking vaak de dader is. Met een lekke koppakking komt er meer druk op het KVS systeem waardoor een (toch al verzwakte) kachelradiateur het eerder zal begeven.

Profiel  
 
ZX-Enschede
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2153
Geregistreerd: 27-01-2005

Gepost: 08 juni 2006 08:25 PM
  [ # 4 ]

Stom!!

Ik bedoel met de foto natuurlijk om te kunnen zien of er een bypass gemaakt is in de kachelslangen in het motorcompartiment. Zoveel verstand heb ik er niet van.

Verder heb ik nooit lekkage gehad. Nu met dit mooie weer eens de waterslang erop zetten om te kijken of er troep uit komt?

Jos van der Voort

Profiel  
 
harry
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 444
Geregistreerd: 21-11-2003

Gepost: 09 juni 2006 03:27 PM
  [ # 5 ]

of waarschijlijk zat er lucht in het systeem waardoor er geen KVS in de kachelradiateur zat, dan zal ie ook geen warme lucht blazen,
en dan kan het ook zijn dat daardoor je koppaking kapot is gegaan, omdat er te weinig KVS in je systeem zat

C4 Catus 110 All Black
Ex: AX GT 1.4, BX TGI 1.6, ZX 16v
Alles wat je hoort…......

Profiel  
 
ZX-Enschede
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2153
Geregistreerd: 27-01-2005

Gepost: 09 juni 2006 04:00 PM
  [ # 6 ]

De hamvraag voor mij blijft dus:

* als ik de kachelradiator doorspoel
* daarbij geen lekkage in de auto constateer
* mijn motorblok weer terug in de auto plaats

Hoe weet ik dan zeker dat:

* mijn kachel het doet
* en de koppakking erin blijft

Ik maak me daarover echt zorgen want een tweede keer die reparatie overleef ik financieel niet én mijn vriend die me nu geholpen heeft zal me geen tweede keer helpen want die moet zijn eigen werk laten liggen voor mij.

Vanavond foto’s!! <edit> niet meer nodig

Jos van der Voort

Profiel  
 
_Razkin_
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 577
Geregistreerd: 30-03-2005

Gepost: 09 juni 2006 04:14 PM
  [ # 7 ]

Wat bedoel je precies met de kachel werkt niet? Draait de aanjager niet? Dit heeft namelijk niets met de kachelradiator te maken.

Profiel  
 
harry
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 444
Geregistreerd: 21-11-2003

Gepost: 09 juni 2006 04:17 PM
  [ # 8 ]

tuinslang bij opening van de kachelradiateur bij het schutboard, erin steken, water aanzetten, en als het door de andere opening ernaast er weer uitloopt dan weet je dat er geen verstopping is Wink ,

dan moet je ook nog kijken of het dan binnen onder je dashboard droog blijft,m als dat ook zo is dat is er niks met je kachel aande hand

en in het vervolg altijd je KVS stand in de gaten houden, en goed laten ontluchten

(de werking kachel binnen: de blower(in je dashboard) blaast lucht door de kachel radiateur die door je KVS verwarmt is, daardoor krijg een warme luchtstroom)

C4 Catus 110 All Black
Ex: AX GT 1.4, BX TGI 1.6, ZX 16v
Alles wat je hoort…......

Profiel  
 
ZX-Enschede
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2153
Geregistreerd: 27-01-2005

Gepost: 10 juni 2006 03:14 PM
  [ # 9 ]

Gaan we vandaag proberen. Slang erin en kijken wat er uit komt.

En…..

Ja de aanjager doet het gewoon. Alleen als ik de verwarming op de allerhoogste stand draaide dan kwam er maar een heel klein beetje warmte uit.

Bij mijn vorige ZX (een diesel) had dat ook dat ik de verwarming helemaal hoog moest draaien. Alleen kreeg ik het toen wel warm in de auto.

Jos van der Voort

Profiel  
 
ZX-Enschede
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2153
Geregistreerd: 27-01-2005

Gepost: 11 juni 2006 10:15 PM
  [ # 10 ]

Vandaag de slang erin gehad. Er kwam eerst wat mayo uit (duidelijk een resultaat van de lekke koppakking).

Daarna kwam er helder water. Alleen een heel erg dun straaltje. Daar maak ik me toch nog wel een beetje zorgen over.

De auto is van binnen wel droog dus ik heb gelukkig geen kapotte kachelradiator.

Is dat kleine straaltje normaal?

Jos van der Voort

Profiel  
 
ZX-Enschede
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2153
Geregistreerd: 27-01-2005

Gepost: 12 juni 2006 12:00 AM
  [ # 11 ]

Volgens mij kan ik het uitsluiten.

Ik heb zeker een volle 5 minuten de volle straal van de slang op de slang van de kachel gehad.

Ik heb geen lekkage in de auto kunnen vinden.

Ik maak me alleen zorgen over het kleine straaltje dat eruit komt. Ik krijg er gewoon maar heel weinig water doorgeperst. Als leek heb ik begrepen dat het koelsysteem onder druk staat. Is het daarom geen probleem dat ik zo weinig water doorheen krijg?

Wat eruit komt is wel mooi helder. Ik heb dus de indruk dat de mayo er wel uitgespoeld is.

Jos van der Voort

Profiel  
 
harry
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 444
Geregistreerd: 21-11-2003

Gepost: 12 juni 2006 03:56 PM
  [ # 12 ]

dat is mooi, alles weer in elkaar zetten, en dan goed het KVSniveau in de gaten houden

C4 Catus 110 All Black
Ex: AX GT 1.4, BX TGI 1.6, ZX 16v
Alles wat je hoort…......

Profiel  
 
ZX-Enschede
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2153
Geregistreerd: 27-01-2005

Gepost: 12 juni 2006 06:45 PM
  [ # 13 ]

Hoort het dus dan ook maar zo´n klein straaltje te zijn?

Jos van der Voort

Profiel  
 
xm_turbo
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005

- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
Gepost: 12 juni 2006 07:04 PM
  [ # 14 ]
cb005978 schreef:

Hoort het dus dan ook maar zo´n klein straaltje te zijn?

Heb je er ooit eens een goedje in gegooid als “Stop leak” of iets???
Of misschien de vorige eigenaar?
Het wordt wel eens gebruikt om een gaatje in de radiateur tijdig de dichten.
Dat spul kan namelijk de boel verstoppen en krijg je er niet zomaar even uit.

Groet Ruben

See, buy, fly C5 V6

http://www.rasaudio.nl

Profiel  
 
ZX-Enschede
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2153
Geregistreerd: 27-01-2005

Gepost: 13 juni 2006 12:22 AM
  [ # 15 ]

Stop leak dat zou ik dus niet weten….

Het straaltje wat eruit komt is ongeveer net zoiets als er vroeger uit een keukengeiser kwam als je alleen de warmwaterkraan aan hebt staan.

Van de andere kant hoort het koelsysteem enigszins onder druk te staan heb ik begrepen en dat zou kunnen verklaren dat er maar een kleine flow is door het systeem wanneer je het alleen op de waterdruk doorspoelt.

Wie kan hier iets intelligents over zeggen???

Jos van der Voort

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook