Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 17-10-2005
- Xantia 2.0 16v Exclusive Break
ik heb ongeveer 6 maanden geleden een nieuwe voorraadbol gekocht bij een automat. zaak ( heuts- sittard ) en naar mijn idee is deze al weer aan vervanging toe. interval drukregelaar is nu om de 10 sec. en het hydro systeem is in goede conditie en schoon. dat zou toch niet moeten kunnen na een half jaar, toch? nu weet ik niet hoe lang die bol daar op de schappen heeft gelegen. kan een voorraadbol door gewoon te laten liggen ook z’n druk verliezen? of is de voorraadbol niet zo’n lang leven gegund? weet iemand een adres in zuid-limburg waar ik deze bol kan laten testen en vullen?
b.v.d. en groeten Pasqual.
Heb gereden: bx progress 1.6 tzi uit ‘91, een xantia 1.8 uit ‘93.
Rijd nu: Xantia Break 2.0
door ze te laten liggen gaat de druk er ook af maar mischien heb je wel gewoon een maandag ochtend bol gehad
Het lijkt me sterk dat je het probleem bij de bol moet zoeken. Een korte interval van de drukregelaar heeft te maken met interne lekkage. Er is dus waarschijnlijk een onderdeel in je hydraulische circuit met een te grote retourstroom. Probeer dat eerst eens te achterhalen voordat je er een nieuwe bol op schroeft. Bol kun je bij iedere Citroën specialist laten vullen toch?
Re: voorraadbol alweer plat??
Pasqual schreef:ik heb ongeveer 6 maanden geleden een nieuwe voorraadbol gekocht bij een automat. zaak ( heuts- sittard ) en naar mijn idee is deze al weer aan vervanging toe. interval drukregelaar is nu om de 10 sec. en het hydro systeem is in goede conditie en schoon. dat zou toch niet moeten kunnen na een half jaar, toch? nu weet ik niet hoe lang die bol daar op de schappen heeft gelegen. kan een voorraadbol door gewoon te laten liggen ook z’n druk verliezen? of is de voorraadbol niet zo’n lang leven gegund? weet iemand een adres in zuid-limburg waar ik deze bol kan laten testen en vullen?
b.v.d. en groeten Pasqual.
Tingelingeling, het misverstand-belletje rinkelt weer eens!
Het regelmatig tikken van de drukregelaar heeft niet direct met de (aanwezigheid van) een voorraadbol te maken.
Waar het wél alles mee te maken heeft is met retour-lekkage in bijvoorbeeld de remservo. Mogelijk is die (vrij normale interne lekkage) wat verergerd, of is de LHM gewoon ouder geworden.
In een goed hydraulisch systeem zonder lekkage tikt de drukregelaar zelfs niet als de voorraadbol compleet plat is (ik heb er zelf zo eentje voor de deur staan).
Wat je wél kunt bereiken met goede veerbollen en een goede voorraadbol is een zo laag mogelijke tik-frequentie. Maar omgekeerd is dus niet waar; een hoge(re) tikfrequentie wijst niet richting bol. Meestal een interne lekkage dus. En om 10 sec zou ik me nog niet al teveel zorgen maken.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
....maar het ZOU inderdaad ook zo kunnen zijn dat toch je ‘nieuwe’ voorraadbol niet zo denderend is…. Overigens vind ik 10 seconden ook best een redelijke interval.
Daarnaast kun je niet alle imitatie-bollen vullen, er zijn ook fabrikanten die geen kooimoeren gebruiken in de bollen, en dan kun je de vulnippel dus niet meer vastkrijgen.
Succes,
Gr Martijn
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 17-10-2005
- Xantia 2.0 16v Exclusive Break
tingeling?? een slechte voorraadbol veroorzaakt wel degelijk een hogere interval van de drukregelaar, waar ik niet mee wil zeggen dat er geen interne lekkage kan zijn, wat ik trouwens ten zeerste betwijfel. mijn vraag is eigenlijk of het mogelijk is dat je gewoon een slechte bol hebt. als je remservo een grote retourstroom zou hebben, zou je drukregelaar al bij de geringste rem-activiteit beginnen te ratelen.
groeten Pasqual.
Heb gereden: bx progress 1.6 tzi uit ‘91, een xantia 1.8 uit ‘93.
Rijd nu: Xantia Break 2.0
Martijn de Ruijter schreef:....maar het ZOU inderdaad ook zo kunnen zijn dat toch je ‘nieuwe’ voorraadbol niet zo denderend is…. Overigens vind ik 10 seconden ook best een redelijke interval.
Daarnaast kun je niet alle imitatie-bollen vullen, er zijn ook fabrikanten die geen kooimoeren gebruiken in de bollen, en dan kun je de vulnippel dus niet meer vastkrijgen.
Succes,
Gr Martijn
Maar zonder interne lekkage zou je niets horen tikken, zelfs als je gewoon de voorraadbol af zou doppen…
Ich bin ein Breaker
karel schreef:Martijn de Ruijter schreef:....maar het ZOU inderdaad ook zo kunnen zijn dat toch je ‘nieuwe’ voorraadbol niet zo denderend is…. Overigens vind ik 10 seconden ook best een redelijke interval.
Daarnaast kun je niet alle imitatie-bollen vullen, er zijn ook fabrikanten die geen kooimoeren gebruiken in de bollen, en dan kun je de vulnippel dus niet meer vastkrijgen.
Succes,
Gr Martijn
Maar zonder interne lekkage zou je niets horen tikken, zelfs als je gewoon de voorraadbol af zou doppen…
Tingelingeling…
Schot in de roos!
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
karel schreef:Martijn de Ruijter schreef:....maar het ZOU inderdaad ook zo kunnen zijn dat toch je ‘nieuwe’ voorraadbol niet zo denderend is…. Overigens vind ik 10 seconden ook best een redelijke interval.
Daarnaast kun je niet alle imitatie-bollen vullen, er zijn ook fabrikanten die geen kooimoeren gebruiken in de bollen, en dan kun je de vulnippel dus niet meer vastkrijgen.
Succes,
Gr Martijn
Maar zonder interne lekkage zou je niets horen tikken, zelfs als je gewoon de voorraadbol af zou doppen…
Tingeling…
Ja inderdaad. Maar:
A hoor je mij niet zeggen dat dat niet zo is, en
B er is geen hydraulisch geveerde Citroen zonder interne lekkage, want dat zou het systeem namelijk nogal vastlopen. Dat is namelijk wat er gebeurd in systemen met nauwe passingen zonder afdichtingen, en zonder eigen smering. Ehhh… lekzakken? Ehhh… retourslangen?
Nogal theoretisch van je…
Gr Martijn
Martijn de Ruijter schreef:karel schreef:Martijn de Ruijter schreef:....maar het ZOU inderdaad ook zo kunnen zijn dat toch je ‘nieuwe’ voorraadbol niet zo denderend is…. Overigens vind ik 10 seconden ook best een redelijke interval.
Daarnaast kun je niet alle imitatie-bollen vullen, er zijn ook fabrikanten die geen kooimoeren gebruiken in de bollen, en dan kun je de vulnippel dus niet meer vastkrijgen.
Succes,
Gr Martijn
Maar zonder interne lekkage zou je niets horen tikken, zelfs als je gewoon de voorraadbol af zou doppen…
Tingeling…
Ja inderdaad. Maar:
A hoor je mij niet zeggen dat dat niet zo is, en
B er is geen hydraulisch geveerde Citroen zonder interne lekkage, want dat zou het systeem namelijk nogal vastlopen. Dat is namelijk wat er gebeurd in systemen met nauwe passingen zonder afdichtingen, en zonder eigen smering. Ehhh… lekzakken? Ehhh… retourslangen?
Nogal theoretisch van je…Gr Martijn
Je moet wel behoorlijk wat LHM weg laten lekken wil de drukregelaar dit “spotten”; zoveel lekt er normaliter bij een BX niet, behalve misschien door de remservo die nogal gevoelig is voor vervuiling.
Door die lekzakken en veel van de retouren loopt normaal gesproken vrijwel geen LHM. De veerpoten zijn inderdaad zo goed gemaakt dat de retouren er vaak voornamelijk voor de sier op zitten. En hoeveel BX-en er zeker vroeger ongemerkt rondreden met gebroken wielretouren zonder dat er iets lekte? Heleboel!
Ik heb ook een bijzonder theoretische BX voor de deur staan. De voorraadbol is nagenoeg plat, de BX zakt zeer langzaam in en tikt ook bijna niet. Tenzij je geremd hebt - en dan moeten de hulptroepen aanrukken ook!
Ich bin ein Breaker
Pasqual schreef:tingeling?? een slechte voorraadbol veroorzaakt wel degelijk een hogere interval van de drukregelaar, waar ik niet mee wil zeggen dat er geen interne lekkage kan zijn, wat ik trouwens ten zeerste betwijfel. mijn vraag is eigenlijk of het mogelijk is dat je gewoon een slechte bol hebt. als je remservo een grote retourstroom zou hebben, zou je drukregelaar al bij de geringste rem-activiteit beginnen te ratelen.
groeten Pasqual.
De conclusie moet zijn: een goed gevulde voorraadbol kan weliswaar de tikfrequentie omlaag brengen, maar de interne lekkage is de eigenlijke oorzaak van het tikken - die dan weer gedempt wordt door de voorraadbol.
Als de oorzaak ligt in een verhoogde interne lekkage, vind je de remedie dus niet in een andere voorraadbol.
Had je die interne lekkage niet, of niet in die mate, dan had je amper een voorraadbol nodig (zoals mijn Chic).
Maar, verder, heb je nou wel of geen stuurbekrachtiging? Om de een of andere reden hebben modellen met SB altijd een wat hogere tik-frequentie dan modellen zonder. Het fijne weet ik er niet van, maar het heeft ongetwijfeld iets met de koppeling van drukregelaar en drukverdeelblok te maken.
Ich bin ein Breaker
citroenc2 schreef:door ze te laten liggen gaat de druk er ook af maar mischien heb je wel gewoon een maandag ochtend bol gehad
Op de plank verliezen ze maar heel weinig druk.
Ik denk dat het probleem zoals al uitgebreid door Karel beschreven gezocht moet worden in hoge retourlekkage ergens.
-remservo
Bij stuurbekrachtigingswagens:
-drukregelaar
Wat bedoelen jullie nu eigenlijk met een “interne” lekkage? Een lekkage waarbij je geen plas onder je auto hebt liggen? Eén van mijn twee slangetjes die bovenop je retourvat terugkomen is gewoon los. Een monteur trok die eens uit de kabelboom waar die uit komt. Maar weer teruggestopt, maar eigenlijk zit die nu natuurlijk loos te zijn. Verder zweet dat “blok” wat vlak achter de voorraadbol zit. Maar dat lijkt me niet zo’n probleem. Nu valt het de laatste dagen op dat mijn 19 TZI ook wat meer tikt bij het starten en na rem-stuurakties. Kan het ook door het erge warme weer komen?
Ben de Hoog schreef:Wat bedoelen jullie nu eigenlijk met een “interne” lekkage? Een lekkage waarbij je geen plas onder je auto hebt liggen? Eén van mijn twee slangetjes die bovenop je retourvat terugkomen is gewoon los. Een monteur trok die eens uit de kabelboom waar die uit komt. Maar weer teruggestopt, maar eigenlijk zit die nu natuurlijk loos te zijn. Verder zweet dat “blok” wat vlak achter de voorraadbol zit. Maar dat lijkt me niet zo’n probleem. Nu valt het de laatste dagen op dat mijn 19 TZI ook wat meer tikt bij het starten en na rem-stuurakties. Kan het ook door het erge warme weer komen?
Elk onderdeel van het hydraulisch systeem lekt een klein beetje LHM olie terug in het voorraadvat. Dat noemen ze interne lekkage. Dit is door citroën zo gedaan om de kosten van het systeem binnen de perken te houden, immers: je hoeft minder nauwkeurige afdichten en kleppen ed te bouwen.
Na verloop van tijd wordt de ruimte in de afdichtingen wat ruimer en krijg je grotere interne lekkage waardoor je pomp wat vaker aan zal slaan om de druk weer op te bouwen.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Ben de Hoog schreef:Nu valt het de laatste dagen op dat mijn 19 TZI ook wat meer tikt bij het starten en na rem-stuurakties. Kan het ook door het erge warme weer komen?
Door het erg warme weer zal de LHM warmer zijn en dus wat dunner zijn bij het starten. Dat stelt enigzins versleten componenten meer op de proef. Het antwoord is dus: ja.
Ich bin ein Breaker
Even ietsie offtopic, hopelijk mag dat..
Ik had gisteren een eh… ongevalletje op de snelweg. Ik moest flink in de ankers. Nu valt mij op dat mijn voor veerpoten ERG stroef gaan als ik de auto in rijstand heb, motor afzet, 3 minuten weg ga. Als ik daarna de neus van de auto met de hand naar beneden probeer te duwen lukt dit niet. Je moet echt je volle gewicht erop zetten om hem omlaag te krijgen… heb ik het voor elkaar gekregen om m’n poten te slopen?