1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Mijn ZX 1.9 Diesel.
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 05 oktober 2004 02:29 AM

Tsja…...het is dus toch de ZX 1.9 D geworden. Cool

Heeft zowaar stuurbekrachtiging (wat volgens mij een optie was in 1993, volgens de gegevens op Autoweek is dat niet standaard)....is 3-deurs en bleek een deuk(je) te hebben aan de rechterzijde….wat de verkoper er via de telefoon niet had bij verteld.
Prima….was meteen een puntje om af te dingen….alhoewel hij natuurlijk al een lage prijs vroeg (599.- euro). Wink
Ik heb hem 550.- euro geboden….en daar heeft hij hem ook voor verkocht. Smile

Heb er vanmiddag een flinke proefrit mee gemaakt en hij voelde *goed aan*.....maar *verrassingen* zijn natuurlijk nooit uit te sluiten. Wink

Hij heeft trouwens geen toerenteller….kan die hierin gemonteerd worden, zo ja….hoe dan te werk gaan ??
En zit hier nu dezelfde versn.bak in als in de BX TZD ???

Hopelijk kan ik nu eindelijk eens een paar jaartjes gewoon gaan rijden….i.p.v. gedwongen om de paar maanden weer naar een andere auto te gaan kijken. Confused
Sinds eind vorig jaar….(toen ik bijna 2 jaar lang met een BX tzd-turbo had gereden….en daarvoor bijna 3 jaar met een gewone TZD)....heb ik nogal eens gewisseld van auto. Surprisedops:

De ZX 1.4i (die eind vorig jaar die blauwe TZD-turbo opvolgde) was een heerlijke auto…...ALS hij het deed Exclamation  maar 3X een electronische storing binnen 2 weken, bracht mij ertoe hem terug te brengen.
Enfin….de rest is bekend…..eerst begin dit jaar de Xantia-TD….daarna omgeruild voor, de vorige week verkochte, tzd-turbo (en daar tussendoor nog de Chic).

Ik heb wel afgelopen zaterdag een ritje gemaakt met de AX 1.4 diesel…...maar (sorry voor de AX-rijders) ik vond hem toch een beetje te *hokkerig* Wink

Ik zal morgen meteen wat foto’s maken en mijn avatar aanpassen…...eerst een nieuwe achterdemper laten monteren.
(heb van Utrecht naar Haarlem zonder gereden…..leuke sound wel) Laughing

Dan nog een vraag :

op http://www.autoweek.nl staat vermeld dat deze ZX 1.9 D een vermogen heeft van 65 PK Exclamation ....en een top van 161….terwijl de Xantia en BX uit datzelfde jaar 71 PK hebben. Rolling Eyes

Hoe zit dat eigenlijk ???
Zou het een tikfout zijn op Autoweek…...of zit er in deze ZX nog het oude blok uit 1987 of zo Shocked

P.S.

Ik mis rechtsachter een wieldop…..zijn de wieldoppen (zie de foto)  originele ZX doppen ??

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 05 oktober 2004 02:43 PM
  [ # 1 ]

Re: ZX

M&M schreef:

Wat ik op de foto kon zien ( inmiddels weggehaald ) zijn dit geen orginele doppen ...

Suc6 met de ZX

Ja….ik zag het….nu een foto van de ZX naast m’n deur Wink
Ik had nog een goedkope Halfords wieldop liggen….die er maar zolang opgezet.

De nieuwe achterdemper zit er al op…..klinkt toch een stuk beschaafder. Smile
Ik moet zeggen…..dat het wel een stille(re) auto is…..als je hem vergelijkt met de BX uit diezelfde periode.
Alleen de rugleuning van de voorstoel zou nog iets verder naar achteren mogen (staat al in de achterste stand).....maar dat zal ook wel te maken hebben met het naar voren klappen van de rugleuning, omdat het een 3 deurs is ?

Enfin….dat zijn *dingetjes* die wel te regelen vallen, hoop ik.

Profiel  
 
gti_styling84
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1352
Geregistreerd: 13-09-2004

Gepost: 05 oktober 2004 02:46 PM
  [ # 2 ]

Nette auto Bram!  Very Happy

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 05 oktober 2004 02:52 PM
  [ # 3 ]

Dank je beiden Wink ....enne, Renz heeft vorige week zo’n soort *vliegende schotel* gekocht, waar hij de auto mee kan poetsen…..(hij ligt nu in de bossen bij Oirschot Soldaatje (sorry, Korporaal) te *spelen*)......dus heb ik a.s. zaterdag weer een klusje voor hem, ja. Twisted Evil

Niks uitrusten in het weekend. Twisted Evil

gti_styling84 schreef:

Nette auto Bram!  Very Happy

Ehh JA…..maar dit is de mooie zijde…aan de rechterkant ziet hij er met die lichte deuk bij de deur (en verkeerde wieldop) iets minder mooi uit. Surprisedops:

Nu nog even een Midden-armsteun regelen…..als je dat gewend bent…..wil je niet meer zonder. Cool

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 05 oktober 2004 03:12 PM
  [ # 4 ]

Het is Citroën en het rijdt, dus het is goed. Voldoet het ook nog zoveel als mogelijk is aan je eisen (eventueel na een beetje sleutelen) dan is dat alleen maar beter.

Gefeliciteerd Bram !

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 05 oktober 2004 03:48 PM
  [ # 5 ]

Re: Poetsen ...

M&M schreef:
Bram schreef:

Niks uitrusten in het weekend. Twisted Evil

Kan ik mijn auto ook ff langsbrengen voor een grondige poetsbeurt Laughing

Die V6-24 klepper ??

JAZEKER ! Twisted Evil

Ben je hem wel een dagje kwijt…..en zitten er wat meer km’s op Laughing

Profiel  
 
Bassman
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1170
Geregistreerd: 12-07-2004

Gepost: 05 oktober 2004 08:05 PM
  [ # 6 ]

Ziet er goed uit, Bram en ik hoop dat dat ZX-je je toch (sorry ZX-ers Wink ) blijft bevallen! Cool

Hans

Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 05 oktober 2004 10:03 PM
  [ # 7 ]
Bassman schreef:

Ziet er goed uit, Bram en ik hoop dat dat ZX-je je toch (sorry ZX-ers Wink ) blijft bevallen! Cool

Ik hoop het ook, Hans…..heb vanmiddag maar weer eens de radio-cd speler er in gemonteerd. (da’s de 5é keer dit jaar Confused )...kwam wel tot de ontdekking dat die speakers bijna achter de zijkant van het dashbord verdwijnen.  Neutral

En dat *je* achter ZX Wink  ......deze ZX weegt 4 hele kg’s meer dan de BX tzd-turbo…....en met bijna alle optie’s die deze wel had (4 electr. ramen, CV, 5 deurs i.p.v. 3…electr. schuifkanteldak….wat toch allemaal extra gewicht is).....is het toch knap dat ze de BX zo laag in gewicht konden houden. Cool

Of de ZX is natuurlijk een steviger gebouwde auto. Smile

Wel moet ik effe wennen aan die enorme lap DEUR (met hoofdletters).....zover ik me kan herinneren is het zeker 20 jaar geleden dat ik een 3-deurs auto had Surprisedops: .....stapt wel weer gemakkelijker in, voor iemand die stram en stijf is..nou ja, donderdag ga ik maar weer eens wat ritjes door het land heen maken voor de koerier….ben benieuwd wat deze verbruikt.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 05 oktober 2004 11:22 PM
  [ # 8 ]

Re: Mijn ZX 1.9 Diesel.

Bram schreef:

Hij heeft trouwens geen toerenteller….kan die hierin gemonteerd worden, zo ja….hoe dan te werk gaan ??

Dit kan best een leuk klusje zijn zoals je heb kunnen lezen hoe ik een ander instumentenpaneel heb ingebouwd. Wink
Als je een ander instrumentenpaneel inbouwd, bij voorkeur eentje uit een Furio heb je er ook meteen een koelvloeistof.temp.meter erbij die het meteen zal doen zonder extra werk.

De toerenteller is wat ingewikkelder, daarvoor zul je echt eentje uit een ZX1.9D Avantage uitvoering moeten hebben. Of een compleet instrumentenblok uit een 1.9D Avantage zou het beste zijn. De kans is aanwezig dat je het betreffende draadje hiervoor zelf zult moeten aanleggen. Ik zal eens in de elektrieke schema’s kijken hoe de toerenteller bij een diesel aangesloten zit.

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 05 oktober 2004 11:43 PM
  [ # 9 ]

Re: Mijn ZX 1.9 Diesel.

ZX1.4i schreef:
Bram schreef:

Hij heeft trouwens geen toerenteller….kan die hierin gemonteerd worden, zo ja….hoe dan te werk gaan ??

Dit kan best een leuk klusje zijn zoals je heb kunnen lezen hoe ik een ander instumentenpaneel heb ingebouwd. Wink

Nou….ik was niet van plan om er een andere klokkenwinkel in te gaan bouwen….maar alleen een toerenteller.
Dus eentje die je zo koopt bij de Automaterialen-zaak….alleen weet ik dus niet of er bij een ZX al ergens een draadje zit onder het dashbord….of dat ik een nieuwe moet trekken.
En waar die dan op aangesloten moet worden…ik dacht dat het bij een diesel op de Dynamo zat…..maar ik kan het mis hebben. Confused:

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 06 oktober 2004 06:40 AM
  [ # 10 ]

Een andere klokkenwinkel is wel het makkelijkste, je hoeft dan maar één draad aan te sluiten in het ergste geval.

Helaas kan ik geen elektrisch schema vinden de 1.9D in de ZX vraagbaak, als iemand die heeft kan ik het opzoeken. Ik heb ergens wel gelezen dat de toerenteller bij een diesel op de dynamo aangesloten kan zijn. Maar hij kan zijn signaal van de ECU krijgen, wat het geval is bij de meeste toerenteller in de AX/ZXen.

Zo een losse toerenteller kost iets van € 40 a € 50, en die moet je aansluiten op +12V via het contact. Ik heb ergens gelezen dat de losse toerentellers die op de “W Confused: ” van de dynamo kunnen, nog ingesteld moeten worden op de verhouding van de pully van de dynamo.
Voor € 50 heb je een andere klokkenwinkel op de sloop of bij Bart-Ebben, wel duidelijk melden dat het voor een Diesel is.

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 06 oktober 2004 07:19 PM
  [ # 11 ]
ZX1.4i schreef:

Voor € 50 heb je een andere klokkenwinkel op de sloop of bij Bart-Ebben, wel duidelijk melden dat het voor een Diesel is.

Ja….maar zit er dan al een draadje achter het dashbord waar je die toerenteller (en evt temperatuurmeter) meteen op aan kunt sluiten….of zitten die daar (nog) niet ??
De ZX diesel is een voor mij onbekend model wat dit soort zaken betreft. Surprisedops:

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 06 oktober 2004 08:24 PM
  [ # 12 ]
Bram schreef:
ZX1.4i schreef:

Voor € 50 heb je een andere klokkenwinkel op de sloop of bij Bart-Ebben, wel duidelijk melden dat het voor een Diesel is.

Ja….maar zit er dan al een draadje achter het dashbord waar je die toerenteller (en evt temperatuurmeter) meteen op aan kunt sluiten….of zitten die daar (nog) niet ??
De ZX diesel is een voor mij onbekend model wat dit soort zaken betreft. Surprisedops:

De temp.meter zal meteen werken bij een reflex, dat deed hij bij mij ook, dus die bedrading/sensor is al aanwezig en mag geen probleem zijn.
Wat de toerenteller betreft weet ik het niet voor een 1.9D Reflex, maar als je het klokkenhuis eruit haalt kun je het zo zien. In het ergste geval moet je dus één draadje extra trekken naar de teller toe.

Moch je zin hebben om de lampjes in het tellerpaneel te gaan vervangen, meestal zijn die na een paar jaar zwart of kapot. Kijk dan naar de gele stekker op het paneel, dit is de stekker boven de analoge klok.
Aan de buitenkant van deze stekker zitten 2 groene draden naast elkaar, waarvan 1 groene met bruine markering en de andere heeft geen markering. De groene met bruine markering is voor een toerenteller die werkt met het signaal van de ECU en de andere is voor het signaal via de bobine bij benzine motoren. Maar het kan ook heel goed zijn dat het de dynamo is bij een 1.9D. Als je deze draden aanwezig zijn in je ZX, dan weet ik wel bijna voor 99,999% dat de toerenteller meteen zal werken zonder verdere aanpassingen. Uiteraard op voorwaarde dat je het klokkenpaneel uit een ZX1.9D Avantage neemt, want die heeft standaard een toerenteller.

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 06 oktober 2004 10:07 PM
  [ # 13 ]

Dank je wel voor de tips Wink

Heb je nog even de link voor me, waarin je beschrijft hoe je de klokkenwinkel Dé en monteerd ??

Als het nu niet zoveel werk is, kan ik eens kijken of ik dat zelf kan doen.

Profiel  
 
zandvoorta
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004

- BX 14E
- C1 C1 Selection
Gepost: 06 oktober 2004 10:48 PM
  [ # 14 ]

Gefeliciteerd Bram, ook leuk. Jij gaat gewoon alle citroenmodellen bij langs?
De peug 306 19D (vergelijkbaar met de zx) reed ongeveer 1: 16.5, redelijk netjes dus. Haal ik helaas niet met de TD Surprisedops:

Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl

Profiel  
 
PBO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 23-05-2004

- C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive
- CX 25 GTI Turbo 2
- ID/DS DS 21 Pallas
- ZX 1.4i Avoriaz
Gepost: 06 oktober 2004 11:15 PM
  [ # 15 ]

Bram,

Ook namens mijn persoon gefeliciteerd met je nieuwe trots. Toch goed, dat je de Double Chevron (voorlopig Wink ) trouw bent gebleven.

Met mijn BX 19 TZD haalde ik doorgaans krap 1 op 20 (tellerafwijking niet meegerekend). Uitschieter was zelfs 1 op 23, toegegeven met een fluwelen rechtervoet, goede weersomstandigheden en slechts 1 persoon in de auto.

Veel pezier toegewenst met de ZX.

C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive (2008), CX 25 GTi Turbo 2 (1988), DS 21 Pallas (1972), ZX 1.4i Avoriaz (1996)

Profiel  
 
 
1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook