Mijn TZD is gezegend met een dashboard zonder die fijne temperatuurmetertjes. Wel heb ik zo’n fijn oranje en rood lampje.
Ik zou graag in de TZD ook die temperatuurmetertjes willen hebben, door de GTi heb ik wel gemerkt dat ‘t een geruststellend idee is als je wat temperatuur betreft een beetje weet wat er onder de kap gebeurt.
Nou heb ik al 2 GTi-klokkenspellen liggen en een sensor, dus dat moet lukken. Maar ik ben eens nieuwsgierig naar hoe dat allemaal werkt.
In de TZD heb ik:
- 2 losse sensors, een voor het oranje en een voor het rode lampje.
- per sensor 1 draadje
Uit mijn slachtoffer, een 19 TZI break, heb ik meegenomen:
- klokkenspel (kun je er nooit teveel van hebben liggen )
- sensor. Ik kon er maar eentje vinden en die heb ik maar meegenomen. Deze sensor heeft 2 draadjes.
Is nu mijn (en Mark’s) theorie juist dat die ene sensor door de 2 draadjes zowel het metertje als het rode lampje aanstuurt?
In dat geval zou ik dus kunnen kiezen of ik beide functies op 1 sensor laat, of de sensor voor het rode lampje gewoon werkend laat. Dat laatste lijkt me trouwens wel het veiligst.
Het mooie is dan natuurlijk wel dat er geen draadjes bij hoeven, maar alleen maar een beetje omgeprikt hoeven te worden.
Hoe werkt nou eigenlijk zo’n sensor eigenlijk? Een weerstand die groter of kleiner wordt met de temperatuur?
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 17-10-2005
- Xantia 2.0 16v Exclusive Break
als je de stekkers van de de temp. sensoren afhaalt en contact maakt met het motorblok, zullen de bijbehorende lampjes gaan branden, wat betekent dat er op deze stekkers geen spanning staat, ze maken alleen maar massa zogauw er een bepaalde temp. bereikt wordt. dus als jij een van deze sensoren wil vervangen voor een temp. voeler die de actuele temp. aangeeft, zul je toch ergens spanning vandaan moeten halen en weten hoe je deze moet aansluiten. dit zal allemaal best wel te doen zijn, maar je moet wel ff weten en uitzoeken hoe. is dit een beetje duidelijk??
ik zou er trouwens voor kiezen om de sensor van het oranje lampje ( voorwaarschuwing ) te vervangen en de rode te laten zitten.
groeten Pasqual.
Heb gereden: bx progress 1.6 tzi uit ‘91, een xantia 1.8 uit ‘93.
Rijd nu: Xantia Break 2.0
Re: Hoe werkt een temperatuursensor?
Harm schreef:Mijn TZD is gezegend met een dashboard zonder die fijne temperatuurmetertjes. Wel heb ik zo’n fijn oranje en rood lampje.
Ik zou graag in de TZD ook die temperatuurmetertjes willen hebben, door de GTi heb ik wel gemerkt dat ‘t een geruststellend idee is als je wat temperatuur betreft een beetje weet wat er onder de kap gebeurt.
Nou heb ik al 2 GTi-klokkenspellen liggen en een sensor, dus dat moet lukken. Maar ik ben eens nieuwsgierig naar hoe dat allemaal werkt.
In de TZD heb ik:
- 2 losse sensors, een voor het oranje en een voor het rode lampje.
- per sensor 1 draadjeUit mijn slachtoffer, een 19 TZI break, heb ik meegenomen:
- klokkenspel (kun je er nooit teveel van hebben liggen )
- sensor. Ik kon er maar eentje vinden en die heb ik maar meegenomen. Deze sensor heeft 2 draadjes.Is nu mijn (en Mark’s) theorie juist dat die ene sensor door de 2 draadjes zowel het metertje als het rode lampje aanstuurt?
In dat geval zou ik dus kunnen kiezen of ik beide functies op 1 sensor laat, of de sensor voor het rode lampje gewoon werkend laat. Dat laatste lijkt me trouwens wel het veiligst.Het mooie is dan natuurlijk wel dat er geen draadjes bij hoeven, maar alleen maar een beetje omgeprikt hoeven te worden.
Hoe werkt nou eigenlijk zo’n sensor eigenlijk? Een weerstand die groter of kleiner wordt met de temperatuur?
Ik denk dat je het mis hebt. Die 2 draadjes aan de sensor zijn er omdat het een weerstand-sensor is, geen aan/uit schakelaar zoals voor de lampjes. Dat laat zich overigens eenvoudig nameten.
Of dit degene voor het metertje is of voor de ECU kan ik je zo niet zeggen. Wel dat je voor amper een tientje bij de Brezan een Facet-sensor 7.3007 als ik het goed heb kunt kopen die in de diesels met brandstoffilter op thermostaathuis past.
Voor de thermometer heb je een NTC-weerstandssensor (Negatieve Temperatuur Coëfficient) nodig; hogere temperatuur=lagere weerstandswaarde.
Motormanagement-sensoren kunnen nog wel eens van het “andere geslacht” zijn, PTC, dus hogere temp=hogere waarde.
Met een ohm-meter kun je de sensor opmeten. Leg ‘m even in de koelkast, sluit de meetpennen aan en houd ‘m in je hand. Dan zie je snel genoeg wat er gebeurt met de uitlezing.
Ich bin ein Breaker
hm.. ik heb daarnet even bij de GTi gekeken, en die heeft voor zover ik kan zien ook maar 1 sensor met 2 draadjes erop.
De tzi break waar ik de sensor vandaan had, had ook nog een heel vreemd ding: een stekker die op een metalen staaf van 1 cm dik en 7 cm lang zat. aan het eind van de staaf een soort dwarsplaatje, wat tussen 2 stukken slang geknoopt zat.
Aangezien ik van dat ding helemaal niet eens kon bedenken waar ‘t zou passen, heb ik die maar niet meegenomen…
Edit: de GTi heeft dat vreemde ding weer niet, maar da’s dan ook het gti-blok met vuile injectie, de tzi break had het latere gti-blok
Ik heb mij ook al is af zitten vragen hoe dat moest met die temperatuurdinges. Wil namelijk ook een meter hebben, om dezelfde reden als jij, weten wat er gebeurt.
Toch eigenlijk raar dat ze bij de bx niet altijd een metertje hadden, snap de logika van die lampjes niet, vind het maar niks.
janneman schreef:Ik heb mij ook al is af zitten vragen hoe dat moest met die temperatuurdinges. Wil namelijk ook een meter hebben, om dezelfde reden als jij, weten wat er gebeurt.
Toch eigenlijk raar dat ze bij de bx niet altijd een metertje hadden, snap de logika van die lampjes niet, vind het maar niks.
Och, die lampjes zijn op zich wel goed bedacht. Je krijgt alleen maar iets te zien als er iets aan de hand is.
Lastiger is dat de geavanceerder rijder soms wil anticiperen op de motortemperatuur, en dan heb je wel een metertje nodig.
Koop gewoon een sensortje, dan heb je absoluut de goede te pakken. Ik heb er ooit eens eentje van een oude GTI gekregen; die paste elektrisch wel maar mechanisch niet in de diesel.
Degene die ik nog had liggen die mechanisch wel pastte bleek een PTC te zijn met als gevolg dat de uitlezing van de meter nergens op sloeg (begon in de linker hoek, zakte nog verder naar beneden bij warme motor). Toen maar de Facet sensor gekocht bij Brezan. En afgelopen jaar weer 2 diesels “gedaan” met dezelfde sensor.
Ich bin ein Breaker
Harm schreef:hm.. ik heb daarnet even bij de GTi gekeken, en die heeft voor zover ik kan zien ook maar 1 sensor met 2 draadjes erop.
En als ik me niet vergis past die mechanisch *niet* in een (nieuw) diesel-thermostaathuis; de diameter is een maatje kleiner. Of de oude gelijk is aan de nieuwe weet ik eerlijk gezegd niet.
De tzi break waar ik de sensor vandaan had, had ook nog een heel vreemd ding: een stekker die op een metalen staaf van 1 cm dik en 7 cm lang zat. aan het eind van de staaf een soort dwarsplaatje, wat tussen 2 stukken slang geknoopt zat.
Aangezien ik van dat ding helemaal niet eens kon bedenken waar ‘t zou passen, heb ik die maar niet meegenomen…
Is dat niet een hobby-pijpje waarin de temperatuursensor voor de thermometer zat? Ik heb ook ooit zoiets raars onder de motorkap vandaan gehaald; uit de dikke slang naar de radiateur nog wel (m.a.w.: aan die temperatuurmeter had je dus nog helemaal niks!).
Ich bin ein Breaker
Ik geloof dat ‘t dan een sensor van de brezan gaat worden…. dat nummer dat je gaf, is dat er dan een die geeikt is op het metertje van de BX?
Harm schreef:Ik geloof dat ‘t dan een sensor van de brezan gaat worden…. dat nummer dat je gaf, is dat er dan een die geeikt is op het metertje van de BX?
Bij mijn oude blok had ik ook zo eentje van de Brezan. Werkt prima op het BX metertje.
mpostma schreef:Harm schreef:Ik geloof dat ‘t dan een sensor van de brezan gaat worden…. dat nummer dat je gaf, is dat er dan een die geeikt is op het metertje van de BX?
Bij mijn oude blok had ik ook zo eentje van de Brezan. Werkt prima op het BX metertje.
Werkt 3x prima inmiddels.
Ich bin ein Breaker
hm en als ik bij de brezan zeg dat ik een Facet-sensor 7.3007 wil hebben, weten ze waar ik ‘t over heb?
Harm schreef:hm en als ik bij de brezan zeg dat ik een Facet-sensor 7.3007 wil hebben, weten ze waar ik ‘t over heb?
Bij mij wel indertijd. Brezan Rosmalen (bestaat die nog?)
Hier in Breda zit er ook een, ik zal er straks eens langsrijden..
maar dat aansluiten, moeten er dan nieuwe draadjes getrokken worden?
Als je zegt dat je een BX hebt, weten ze dan wel waar je het over hebt?
Net ff bij de Brezan geweest, ze waren echt helemaal blij dat ik met dat nummer aan kwam zetten 8,33 euro kostte ie
Harm schreef:Hier in Breda zit er ook een, ik zal er straks eens langsrijden..
maar dat aansluiten, moeten er dan nieuwe draadjes getrokken worden?
Nee, je geeft het draadje voor het oranje lampje een nieuwe functie. Je moet em dus ook op een andere plek aan het klokkenwerk aansluiten (uiteraard nadat je het metertje hebt ingebouwd). Deze procedure staat nog in de archieven van het forum.
EDIT:
Even opgezocht:
Draadje heet “GTI DASH in TZD” en staat sticky bovenaan in het BX forum: