Hoi,
Sinds een kilometer of 7000 ben ik eigenaar van een Xsara Coupé 1.6 16v VTR bouwjaar 8/2001.
Aangezien deze wagen na aankoop na een tijdje een en ander aan rare geluidjes had heb ik binnen de garantie al het een en ander laten vervangen.
Nu heb ik al een tijdje dat de motor bij stationair draaien een ratel heeft (soort takketakketakke geluid). Volgens de Citroëndealer in Tilburg zijn het mogelijkerwijs de twee spanrollen en een veertje (van welke riem weet ik helaas niet).
De Citroëndealer waar ik de auto gekocht heb heeft reeds één spanrol (en volgens hem is het er ook maar één) en een veertje van de multiriem vervangen maar helaas heeft dit het probleem niet opgelost.
De ratel komt overigens van het motorblok vandaan, mogelijkerwijs van de riem die van vooraanzicht aan de linkerkant van het motorblok zit.
Enig idee wat het probleem is? Aangezien deze ratel er bij aankoop nog niet was en deze motor stationair hoort te “spinnen” hoort de ratel niet, alhoewel de Citroëndealer waar ik de auto gekocht heb niets kan vinden en de ratel in mindere mate “normaal” vindt.
Bedankt voor de reacties!
Citroën Xsara Coupé 1.6 16v VTR
Bouwjaar 8/2001
De ratel blijft er dan wel ja.
Ik heb al gehoord van een vriend dat het een versleten multiriem kan zijn welke dan gekarteld is.
Citroën Xsara Coupé 1.6 16v VTR
Bouwjaar 8/2001
ZX-Cruiser schreef:Nah als het echt een dikke ratel is kan het ook zijn dat de krukaslagers speling hebben maar dat gaat niet lang goed. Denk ook niet dat dat het geval is want dan had die garage dat wel moeten horen.
Het is geen stevige ratel, meer een irritante ratel dat door het normaliter spinnende geluid van de motor gaat.
Citroën Xsara Coupé 1.6 16v VTR
Bouwjaar 8/2001
Hier lijkt het wel op: http://www.citrosport.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=1173
Aangezien de auto nog binnen de garantie valt ga ik binnenkort voor de tigste keer terug naar de Citroën dealer.
Citroën Xsara Coupé 1.6 16v VTR
Bouwjaar 8/2001
Hmm het kan de druklager van de koppeling zijn heb ik vernomen van een APK keurstation waar ik de bandjes/velgen vandaag vernieuwd heb… Bij het indrukken van de koppeling is de ratel weg.
Citroën Xsara Coupé 1.6 16v VTR
Bouwjaar 8/2001
Ik ben reeds naar de dealer geweest. Deze zegt dat het een normaal Citroën geluid is. Tandwielen die speling hebben oid…
Maar goed ik heb een jaar garantie dus ik zie wel hoe het loopt.
Volgens hem was het niet de druklager.
Ik mail je nog ivm de winterbanden Heb er net gloednieuwe Le Mans velgen icm Continental Premium Contacts op laten leggen
Citroën Xsara Coupé 1.6 16v VTR
Bouwjaar 8/2001
Gaat het ratelen sneller als je gas geeft?
Valt het ratelgeluid weg als je de koppeling in trapt?
Ratelende tandwielen waar speling inzit, mag helemaal niet voorkomen volgens mij en ‘t is ook geen standaard citroen geluid, anders zou die van mij dat ook hebben.
Hoeveel km heeft ie al opstaan?
Als je wilt, kan ik je nog een adres of tel.nr. geven, van een monteur in tilburg, waar je een second opinien? ops: kan vragen, effe pm-men.
Mijn eerste Citroën Xsara Coupé 1.9d Prestige.
tugor schreef:Gaat het ratelen sneller als je gas geeft?
Valt het ratelgeluid weg als je de koppeling in trapt?
Ratelende tandwielen waar speling inzit, mag helemaal niet voorkomen volgens mij en ‘t is ook geen standaard citroën geluid, anders zou die van mij dat ook hebben.
Hoeveel km heeft ie al opstaan?
Als je wilt, kan ik je nog een adres of tel.nr. geven, van een monteur in tilburg, waar je een second opinien? ops: kan vragen, effe pm-men.
Het motorgeluid overstemt het ratelen als ik gas geef, dus van die ratel hoor ik dan niets meer (als die dan uberhaupt nog aanwezig is).
Er staat nu +/- 65.000 op de teller. Mocht dit probleem zich gaan uiten als een echt mankement dan laat ik een 2nd opinion bij Citroën Bertens in Tilburg zwart op wit zetten.. van normale monteurs trekken ze zich niets aan :S Mocht het nodig zijn dan contacteer ik je, bedankt voor het aanbod!
Citroën Xsara Coupé 1.6 16v VTR
Bouwjaar 8/2001
Het is nu januari 2005, en helaas, helaas nog steeds bestaat het ratel probleem. Volgens Cuijk: is normaal, standaard deviatie van de tandwielen tandwielen…
Afgelopen november in Tilburg een wintercheckup laten uitvoeren, resultaat: 1 liter koelvloeistof bijvullen.
Kijk nu onder de motorkap: mn koelvloeistofreservoir staat droog… Morgen bij Bertens maar ns de boel laten checken, indien er iets kapot is mogen ze dat in Cuijk mooi fixen op hun eigen kosten.
Daar is het standaard smoesje: “is normaal”. Normaal my ass..
Huidige problemen:
- kraken van de achtervering (mogelijk de torsy as)—> Cuijk: is normaal
- koelvloeistof verdwijnt
- hoge olietemperatuur 130 °C 120 km/u snelweg—> Cuijk: is normaal
- nog steeds witte rook uit de uitlaat na 10 min. stil te hebben gestaan (motor uit) na een snelwegrit (motor is dan nog 110 °C)
- ratel in de motor (mogelijk de druklager vd koppeling), indrukken vd koppeling en weg is de ratel—> Cuijk: is normaal
- ventilatie: als ik de ventilatie op de voorruit zet blaast ie nog net zo vrolijk door de voorventilatie—> Cuijk: is normaal
- luidruchtige brandstofpomp: bij een koude start “mwaaap” geluid—> Cuijk: is normaal
Mogelijk normaal: condens bovenkant van mn koelvloeistof reservoir.
Specs: momenteel 71.000 km, bj. aug. 2001. 60.000 km beurt gehad.
Ben benieuwd wat Bertens komende week concludeert…..........
Citroën Xsara Coupé 1.6 16v VTR
Bouwjaar 8/2001
Update:
Heb dit weekend de motorkap bij een oom opengetrokken, wat blijkt: an de zijkant van het blok is goed te zien hoe koelvloeistof gelekt is en op het hete blok verdampt is.
En ja hoor… wat zien we: de koppakking is lek
So far voor het “is normaal” verhaal
Morgenochtend staat ie bij de garage, last chance Citroën Cuijk
Citroën Xsara Coupé 1.6 16v VTR
Bouwjaar 8/2001
Totaal aantal Berichten: 27893
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
nou benieuwd hoe dat afloopt daar dan
Hoi allemaal ,
Tja , misschien is dit wel een zaakje voor Citroen Nederland !!
Groetjes ,
Pieter
C4 Picasso 1.2 Puretech 130 SHINE EAT6 / Pack Lounge / Pack Detection / Pack Park Assist / Pack Safety / Pack leder ‘Claudia Mistral’ / Pack Connect NAV
De koppakking is binnen de garantie vervangen.
Zodra ik de specificaties van de reparatie heb post ik weer een update
Citroën Xsara Coupé 1.6 16v VTR
Bouwjaar 8/2001
Vervangen zijn de:
- koppakking CN
- Klepd. pakking
- Keerringnokk. as
- Spr. stukpakking
- flenspakking
- 4 pakkingen (???)
- 2 liter koelvloeistof
Ze hadden in eerste instante goed werk verricht, de motor draaide weer erg lekker en ik had weer power.
Helaas hebben ze de auto zo goed gerepareerd dat de slang naar de luchtfilter was losgeschoten en ik dus een GTI geluid onder de motorkap kreeg.
Ok, dus ik sluit die slang weer aan en geef eens gas. Blijkt dat er, in mijn ogen/oren, valse lucht wordt aangezogen vanuit de motor ergens.
Het gedeelte als je voor de motor staat helemaal aan de achterkant tegen de voorruit aan, waar de luchtslang naartoe gaat.
Update: Net getelefoneerd met Cuijk, en hij heeft via de telefoon laten horen bij een andere Xsara dat dit inderdaad normaal is.
De slang gaat overigens naar het gaskleppenhuis. Mogelijke oorzaken naast een menselijke fout: bobine, bougie, bougiekabel. Dan had ie mogelijk een “kickback” of iets dergelijks gehad. Even in de gaten houden was het advies.
Citroën Xsara Coupé 1.6 16v VTR
Bouwjaar 8/2001
Totaal aantal Berichten: 27893
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
maar voorlopig heb je dus nog geen kosten gehad en rijdt die wel weer zoals het zou moeten zijn?
arjan_verkade schreef:maar voorlopig heb je dus nog geen kosten gehad en rijdt die wel weer zoals het zou moeten zijn?
Jazeker, dat is erg netjes van ze.
Alhoewel ik dat druklager verhaal nog steeds niet vertrouw…
Citroën Xsara Coupé 1.6 16v VTR
Bouwjaar 8/2001