Zo, na een jarenlange zoektocht dan toch eindelijk een AX GTI gekocht.
Even wat feitjes:
AX GTI U9,
13 maart 1992,
APK tot 03-2007
165.000 Km
Zwart,
Handbediend schuifkanteldak
No-Fear sticker op de achterruit
Verder uiteraard voorzien van werkende:
Mistlampen voor,
toerenteller
GTI interieur
Orginele 4 spaaks velgen
Elektrische ramen
etc. etc.
Minpuntjes:
Versnellingspook heeft speling(schakelstangen)
lak schade aan de rechterzijkant
en nog wat kleine dingetjes die langzaam aan opgelost kunnen worden.
Foto’s volgen binnenkort
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
De proefrit:
Op een vrijdag middag ben ik met een kennis naar Dordrecht afgereisd alwaar deze AX stond.
De ax stond er een beetje ongewassen bij en had duidelijk wat aandacht nodig.
Hoewel er een redelijk verse APK opzit trof ik wel een ietwat vreemde uitlaat aan…
De behuizing laat los, hetgeen voor een vervelende rammel zorgt, ,geen punt, eindempetje kost je de kop ook niet..
Verder een hoop krassen en vlekken aan de rechterzijde, daarnaast mist de rechterspatbord verbreder voor.
Geeft niets, rechterzijde wordt na de zomer overgespoten en de verbreder is al reeds door de garagist besteld en kan ik komende week ophalen.
Ook het rechtermistlamp glaasje is gebarsten en dient te worden vervangen.
Het reserve wiel lag los achterin samen met de krik.
Het rekje onder de bak mist.
De bestuurders stoel had een scheurplekje wat nog wel gerepareerd kan worden.
De versnellingspook heeft best veel speling, maar de versnellingen zijn makkelijk te vinden en pakt verder goed.
De hoedenplank mist
Dan nog het laatste puntje: het dopje van de oliepeil stok was kapot.
Dan het rijden:
Op zich niet slecht, lekker direct, net wat ik zocht na de BX.
Echter, het laadstroomlampje bleef branden.
Ook trilde de auto bij het remmen wat kan duiden op kromme schijven.
Verder viel het me allemaal wel mee.
na wat gereden te hebben even gekeken hoe het met de pit van het blokje was…
op een 60km weg in dordrecht even het gas ingetrapt met als resultaat een snelheids meter die 180 aanwees, en nog steeds wilde de AX meer…
Goed, dat zal wel in orde zijn.
Oké, zo klinkt het als een goedkoopbarrel.
Echter, zo vaak wordt er geen AX GTI aangeboden en behoorlijk gefrusteerd nadat ik niet zo lang geleden voor de 2e keer een leuke AX GTI misliep heb ik toch besloten om de koop door te zetten.
En nu?
Thuis gekomen erachter gekomen dat de ruitenwissers ook niet werken.
En dat de koppakking zijn beste tijd waarschijnlijk wel heeft gehad.
Fijn, dat kan er ook nog wel bij…
Na wat kilometers waarbij ondertussen mijn remlichten ermee stopte, een relais in het zekeringenkastje heftig begon te gillen en nog wat andere vreemde zaken had ik het gehad met de auto…
Je wordt er namelijk niet vrolijk van als je ziet dat de laadstroomlampje nu wel uitgaat, maar bij het remmen weer aanfloept met als gevolg dat mijn klokje ook zwakker werd totdat ie ermee stopte, na de remmen los te laten starte het klokje weer opnieuw op..
Ik ben 2 dagen bezig geweest om mijn radio goed aan te sluiten.
Uiteraard zat er in deze auto ook geen ISO stekker meer in het dashboard dus dat werd weer zoeken.
Nog meer vreemde gebeurde,
1 gesprongen zekering van 30A werd vervangen door een zekering van 20A die er ook gelijk uit knalde…
vreemd, want bij een zekering van 7.5A bleef alles wel heel
Na nog wat gestunt met draadjes en zekeringen werkte mijn remlichten weer, evenals mijn ruitenwissers, speelde mijn radio maar had ik geen klokje, geen interieur verlichting etc.
Gister erachter gekomen dat het wel handig is om de + op de + en de op de - van je radio te zetten. Spelen deed de radio wel, maar bij contact uit niet meer. Het lampje van de accu ging dat weer branden.
Maargoed, het elektrische gedeelte is nu opgelost, alles doet het weer, en alle lampjes zijn uit.
Op naar het volgende
To do list:
-int. vervangen door frisser GTI interieur of dat van een Volcane
-Hoedenplank maken/zoeken
-Einddemper tijdelijk fixxen en dubben over het volgende:std. of sportdemper?
-Mistlampglas rechts vervangen
-lakschade rechts+motorkap(steenslag) herstellen
-reservewiel rek zoeken
-remmen schoonmaken en schijven controleren.
-Remmen eventueel vervangen door 106/Saxo spul
-Audio verbeteren
-Antenne zoeken
-Co2 Meting doen op koelvloeistof systeem.
-Oliepeil stok vervangen
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Een no fear sticker Dat moet je ook wel hebben in een AX
grapje hoor. wacht in spanning de foto’s af
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Tsjees, er was nog nooit een gaver logo dan de ogen van No-Fear
Zelf ken ik trouwens ook geen angsten, heb het alleen niet zo op vissen en kleine insecten
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Waar begin je aan…....
Het komt op mij over als een uitgeleefde AX.
Denk dat je per saldo met je BX GTi een stuk voordeliger uit zou zijn gekomen. Maar hopelijk ben ik te pessimistisch!
Jeroen
Re: S-Z’s 2e Citroën GTI (DV-HF-04)
Simpele Ziel schreef:No-Fear sticker op de achterruit
Minpuntjes:
Versnellingspook heeft speling(schakelstangen)
Die sticker is ook een minpunt hoor
Wat die pook betreft, ik kom het wel vaker tegen bij een AX, is op zich niet erg, mijn ZX had het ook en reed er prima mee.
sz heb je ook de nap nagekeken en een :photo is ook leuk hoop dat je er lang plezier van mag hebben
NAP heb ik gezien ja. Tellerstand klopt.
waarschijnlijk is met de auto wel goed doorgereden.
Wel is de auto op de lak na schade vrij en werkt alles naar behoren.
Dat er met een lichte GTI geragd is is aannemelijk, maar een 14 jaar oude GTI zoeken waarbij dat nooit is gedaan is onmogelijk.
Daarnaast, dacht je dat ik me nu nog steeds als een opa in het verkeer gedraag?
Herstellen, raggen, onderhoud plegen en verder raggen met dat ding…
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Totaal aantal Berichten: 7790
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Simpele Ziel schreef:Herstellen, raggen, onderhoud plegen en verder raggen met dat ding…
Juist, daar zijn die dingen voor.
Ik wil ook zo’n ding. Ben benieuwd hoe lang het gaat duren voor ik er daadwerkelijk een ga kopen
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Niet lang, zal haar binnenkort eens voor je deur zetten, kunnen we daarna gelijk die van jou gaan kopen
Hoewel het comfort in geenzins te vergelijken is met die van mijn BX, en de acceleratie een tikje trager is heb ik 2x zoveel plezier in het rijden met de AX als ik met de BX had.
De AX is een stuk moderner, voelt degelijker aan en is i.v.m. de BX fluisterstil.
BTW…
wat is er gedaan aan de AX inmiddels?
Ik ben bezig om de velgen die ik van Jeroen 28 overgenomen heb voor de BX wit te kalken en te monteren onder de AX.
Verder heb ik de handrem bijgesteld,
heb ik de nodige electra aangepast zodat alles werkt maar het laadstroomlampje uit is.
Brandstof filter gereinigd
Wat dingetjes beter vastgeschroefd,
alle onnodige Audio kabels eruit getrokken.
Binnenkort even wassen en de peilstok vernieuwen.
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Verder twijfel ik nog:
Saxo remmen erop?
Achterruiten blinderen? misschien wel vervangen voor plexiglas?
15” lmv’s erop?
Bumpers in kleur spuiten?
Sportuitlaat?
en dan ook maar gelijk een carbon intake voor een saxo monteren icm een spaghetti uitlaatspruitstuk?
oftewel… orgineel maken/houden of drastisch veranderen?
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Totaal aantal Berichten: 367
Geregistreerd: 20-10-2005
- LN/LNA 11 RE Cannelle
- Xantia Turbo CT VSX break
Gefeliciteerd met je GTI
En succes met het sleutelen….
Standaard hoedenplankje heb ik nog wel liggen, kost je alleen benzine
Gewoon dat zeiltje met een stangetje. Stelt niet zoveel voor, maar heb je iig wat om mee rond te rijden.
Groet, Rogier
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Goeie zaak!
gefeliciteerd met je nieuwe aanwist
enne… ik heb nog steeds iso stekkers voor je ops: zitten nu al een half jaar in mijn laptoptas
Koppeling die er aan zit te komen is minder, maar goed, er moet maar eens een koppeling-vervang-meeting georganiseerd worden :p
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 7790
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Simpele Ziel schreef:Niet lang, zal haar binnenkort eens voor je deur zetten, kunnen we daarna gelijk die van jou gaan kopen
Kom maar langs, je weet waar mijn huis woont
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ah…ik las in het Mod-cafe dat je een AX hebt gekocht, succes er mee.
Zal wel wennen worden, na HP te hebben gereden.
Ik vind het vreselijke autootjes, totaan geen comfort, niet geschikt voor de snelweg, nutteloos voor in de stad, absoluut geen ruimte wat moet je ermee
Maar gefeliciteerd ermee!
Heb je nog veel van de prijs afgekregen?
We zien je wel een keertje in Nieuwegein!!
Oh, en die 15 inch velgen moet je zeker doen. Ik verbouw mijn auto altijd zo dat ik hem eventueel weer redelijk vlot compleet origineel terug kan bouwen, heb dan ook nog alle originele onderdelen in de schuur liggen (sorry pa) Dus dan hoef je ook niet na te denken of je de auto origineel houdt of dat je hem tuned. Ik ben namelijk van mening dat dit soort auto’s origineel waardevoller blijven, zeker als je ze goed blijft onderhouden.