De 1.9D van weefje lekt een beetje olie bij het schakelmechanisme wat de bak ingaat. Volgens een specialist is spatolie uit de bak welke door een keerring heen lekt. Ik vroeg mij af of dit makkelijk te verhelpen is voor een dieselbak?
Volgens de monteur die dit euvel weleens bij een bak uit een bezine auto heeft verholpen moet de hele bak eruit en uitelkaar, volgens een ruwe schatting van hem gaat dat € 650 kosten
Nou is het een eerlijke garage dus ik twijvel er niet aan dat ze de boel willen belazeren, maar kan het zijn dat ze ernaast zitten en dat het heel makkelijk zelf te verhelpen is? Je kan er namelijk makkelijk bij van boven.
vind het wel erg veel hoor, vooral als je je bedenkt dat koppelingsplaat en drukgroep vervangen minder kost. En dan moet de bak ook helemaal los….
dus zou voor een second opinion gaan.
De specialist zij dat niet alleen de bak los moet, maar ook uitelkaar, dus tanwielen en andere zooi eruit. Hij adviseerde dat als het niet veel is om gewoon mee te blijven rijden en dan maar 2x per jaar de bakolie laten bijvullen. Maar dat blijft gokwerk, je weet niet hoeveel en hoe hard het eruit loopt.
Ik heb met een Citroen Dealer afgesproken om samen met weefje de auto bij hem te laten bekijken en die gaat dan aan de hand van de codes van de bak e.e.a. uitzoeken.
En anders denk ik dat je het lekken ook enigzins kunt tegenhouden door de schakelstang los te maken, er een rubberen ring met een metalen ring eronder te zetten.
Ik kan me voorstellen dat de bak uit elkaar moet als je dit wil verhelpen Ik heb die bak eraf gehaald en er zitten maar 4 gaten in het omhulsel van de bak 2x op het differentieel, 1x bij de as die naar de motor gaat en 1x bij het schakelmeganisme.
Die 2 op het differentieel zijn makkelijk te vervangen, de keerringen voor de andere 2 zitten inderdaad aan de binnenzijde van de bak….
Als je het goed wil oplossen is het mischien verstandig om een andere bak te kopen en te plaatsen, dat is denk ik goedkoper als het reviseren van de versnellingsbak en er zijn ondertussen heel veel donorauto’s. Het loshalen van de bak is wel wat werk, maar het valt in aantal uren nog best aardig mee. De motor kan blijven zitten en de bak kan naar beneden toe gedemonteerd worden. (De motor kan er alleen aan de bovenzijde uit). Mocht je dit gaan doen kan ik je adviseren om direct de keerring van de krukas te vervangen Hier kan je nu heel makkelijk bij, en je bent verder van huis als dat ding ooit gaat lekken. Hiernaast natuurlijk controleren van de drukgroep en koppelingsplaten en vervangen van de keerringen van de aandrijfassen. Wellicht is het een goed idee om het lager van de koppeling te vervangen als de platen nog goed zijn, dit omdat dit een relatief goedkoop onderdeel is wat vaak eerder stuk gaat als dat de platen versleten zijn.
Je kan alles redelijk goed zelf doen, alleen het uitlijnen van de koppelingsplaten is een redelijk lastig werkje… Hier hebben ze bij de Citroen garage een speciaal gereedschap voor.
Ik kan me voorstellen dat de bak uit elkaar moet als je dit wil verhelpen Ik heb die bak eraf gehaald en er zitten maar 4 gaten in het omhulsel van de bak 2x op het differentieel, 1x bij de as die naar de motor gaat en 1x bij het schakelmeganisme.
Die 2 op het differentieel zijn makkelijk te vervangen, de keerringen voor de andere 2 zitten inderdaad aan de binnenzijde van de bak….
Als je het goed wil oplossen is het mischien verstandig om een andere bak te kopen en te plaatsen, dat is denk ik goedkoper als het reviseren van de versnellingsbak en er zijn ondertussen heel veel donorauto’s. Het loshalen van de bak is wel wat werk, maar het valt in aantal uren nog best aardig mee. De motor kan blijven zitten en de bak kan naar beneden toe gedemonteerd worden. (De motor kan er alleen aan de bovenzijde uit). Mocht je dit gaan doen kan ik je adviseren om direct de keerring van de krukas te vervangen Hier kan je nu heel makkelijk bij, en je bent verder van huis als dat ding ooit gaat lekken. Hiernaast natuurlijk controleren van de drukgroep en koppelingsplaten en vervangen van de keerringen van de aandrijfassen. Wellicht is het een goed idee om het lager van de koppeling te vervangen als de platen nog goed zijn, dit omdat dit een relatief goedkoop onderdeel is wat vaak eerder stuk gaat als dat de platen versleten zijn.
Je kan alles redelijk goed zelf doen, alleen het uitlijnen van de koppelingsplaten is een redelijk lastig werkje… Hier hebben ze bij de Citroen garage een speciaal gereedschap voor.
Ik heb even zitten lezen in het Haynes boek en het valt wel mee. TU motoren hebben een MA5 versnellingsbak die helemaal uit elkaar moet voor dit probleem. XU motoren hebben een BE3 bak waar dit niet hoeft.
De volgende info heb ik te danken aan de vriendelijke magazijnmeester bij Citroen Van Leeuwen in Delft die e.e.a. op het beeldscherm liet zien.
De hendel zit op de schakel-as met een pen en daaronder zit een veer, metalen ring en daaronder zit de afdichtingsring. Deze onderdelen kosten slechts een paar euro. De borgpen (Splitpen?) is niet meer leverbaar, maar is ongetwijveld bij de Breezan/ijzerhandel ofzo te krijgen. Hij gaf ons het advies om de bak te vullen en te kijken hoeveel erin gaat en dan te besluiten we de onderdelen willen bestellen en gaan sleutelen. Ten slotte gaf hij ons een briefje met de onderdelen+artikelnummers van wat we nodig zouden hebben.
Bij de Profile typre de bak laten bijvullen, bleek er iets van 100 a 150ml in te gaan, dus er was niet erg veel uitgelopen. Weefje heeft besloten om het lekker zo te laten, bij iedere beurt een klein beetje bakolie erbij vind hij prima.
dat doen niet alle dealers,
C4 Catus 110 All Black
Ex: AX GT 1.4, BX TGI 1.6, ZX 16v
Alles wat je hoort…......
Nee helaas niet. Ik zat net een stukje over de tevredenheid van automobilisten en hun dealer te lezen in de Autoweek. Blijkt dat Citroen slecht scoort op het gebied van service en vriendelijkheid. Hetzelfde staat er voor Peugeot, er staat “Hoe populairder het merk Peugeot word, hoe arroganter de dealers worden”.
Wel jammer dat de dealers van de PSA niet wat vriendelijker zijn, op enkele hier en daar na dan
Ik heb login op dat systeem met alle tekeningen, maar dan van Peugeot… D
Wat nou slechte service!
Heb er al menig tekeningetje en onderdeelnummer vanaf geplukt. Zeker omdat de 205, 405 en 306 veel dezelfde onderdelen hebben….
Ik denk inderdaad overigens dat die oplossing de goedkoopste is. Je moet wel opletten dat je alles schoonmaakt voor de APK, want als de motor of bak olie lekt is dat iets waarop de auto kan worden afgekeurd…. (Emissie)