Achterwisser ZX 1.6i met eigen leven
ZX-Enschede
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2153

Gepost: 16 juni 2006 04:59 PM

Nou ik een beetje zicht krijg op de oplossing van alle grotere problemen is er nog een wat kleiner probleem wat ik aan het forum wil voorleggen.

Toen ik mijn ZX kocht deed de achterwisser het niet. Toen schonk ik daar geen aandacht aan want ik dacht dat het een zekering was. Toen ik op zoek ging om die te vervangen, kwam ik er uiteindelijk achter dat bij de achterwisser de stekkers van het motortje waren losgemaakt.

Die hebben we toen weer vastgeklikt en gedurende een paar dagen werkte alles prima.

Op een gegeven moment echter ging de achterwisser een eigen leven leiden en ging hij uit zichzelf aan zonder dat ik de schakerlaar gebruikte. Als ik dan de schakelaar een paar keer van aan naar uit schakelde dan verdween het verschijnsel om tijdens dezelfde autorit weer een paar keer terug te komen.

Uiteindelijk heb ik de stekkers van het motortje maar weer losgehaald.

Is iemand bekend met dit verschijnsel en ligt dat aan de schakelaar of bijvoorbeeld aan het interval relais of aan iets anders?

Jos van der Voort

Profiel  

hogervp
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 8162

- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
Gepost: 16 juni 2006 05:25 PM
  [ # 1 ]

Jos, ik ken het verschijnsel maar ik heb er geen oplossing voor Surprisedops: .
bij mijn ZX verdween deze curiositeit vanzelf. Het was een zeer koude periode toen de achterwisser bedacht om te gaan wissen zodra ik bijvoorbeeld het licht aan deed of het knipperlicht. Na een week was het probleem verdewenen. Kennelijk een schakelaar met een slecht of vuil contact of iets dergelijks.

Patrick

Iemand nog doneren?

Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  

ZX-Enschede
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 16 juni 2006 05:27 PM
  [ # 2 ]

Kan ik die dan misschien loshalen en schoonmaken?

Of is het toch de interval?

Jos van der Voort

Profiel  

ZX-Enschede
> 2000 berichten

Gepost: 16 juni 2006 09:03 PM
  [ # 3 ]

Kan het niet gewoon vervuiling zijn in de schakelaar?

Ik kan me herinneren ooit iets daarover op het forum gelezen te hebben maar kan het nu niet meer vinden.

Degene die toen schreef had een soortgelijk probleem en had toen geloof ik de schakelaar gedemonteerd en schoongemaakt of zoiets.

Jos van der Voort

Profiel  

EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5010

Gepost: 17 juni 2006 12:45 AM
  [ # 4 ]

Ach, de stuurhandels van de ZX (en een hoop andere psaproducten) staan niet echt bekend om hun geweldige kwaliteit.

Als je uit weet te zoeken welk draadje op de schakelaar wat doet zou je eens kunnen proberen alles zonder de schakelaar te bedienen. Kun je in ieder geval de schakelaar uitsluiten.

Profiel  

ZX-Enschede
> 2000 berichten

Gepost: 17 juni 2006 02:33 AM
  [ # 5 ]

Als ik de stuurhendel aan en uit zet dan verdwijnt het verschijnsel weer voor even.

Ik zal hem morgen er even uit halen en kijken of ik er iets mee kan. Ik heb toch geen blok in mijn auto dus tijd zat om te prutsen.

Jos van der Voort

Profiel  

harry
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 444

Gepost: 17 juni 2006 03:36 PM
  [ # 6 ]

stuurhendel,

dat was waarschijnlijk ook de reden dat de stekkers los haden getrokken

C4 Catus 110 All Black
Ex: AX GT 1.4, BX TGI 1.6, ZX 16v